fbpx

  Filter op onderwerp

Hackathon organiseren? 12 tips voor succes

Hackathon organiseren? 12 tips voor succes

Hackathon organiseren? Een goede methode om de creatieve ideeën van een grote groep aan te boren voor een uitdaging. Maar het organiseren van een hackathon is best een uitdaging. Wanneer zet je een hackathon in? Waar houd je rekening mee in de voorbereiding? En hoe...

Lees meer
Creatieve technieken: divergeren met Apple Drawing

Creatieve technieken: divergeren met Apple Drawing

Apple Drawing is een creatieve techniek die je helpt met divergent denken. In een serie blogs deel ik elke week één van mijn favoriete creatieve technieken met je. Vorige week de Crazy 8, een techniek waarbij je in 8 minuten 8 ideeën tekent. Vandaag een nieuwe...

Lees meer
De 20 eigenschappen van een innovator

De 20 eigenschappen van een innovator

Innovators, je hebt ze nodig als je een nieuw innovatieteam samenstelt. Of een innovatielab start. Maar wat is een innovator eigenlijk? En welke eigenschappen heeft hij of zij? Hoe identificeer je de innovators in jouw organisatie? En zijn innovator skills te trainen...

Lees meer
Creatieve technieken: uit je box met Brainwriting

Creatieve technieken: uit je box met Brainwriting

Ik begin met een serie blogs over mijn favoriete creatieve technieken om ideeën te genereren. Elke week één. Vandaag mijn ultieme favoriet: brainwriting. In dit blog lees je wat brainwriting is, hoe het verschilt van brainstorming en hoe je de techniek zelf toepast....

Lees meer
Online innovatie workshop: 6x beter dan offline.

Online innovatie workshop: 6x beter dan offline.

Remote innovatie workshops. Het is dé manier om in deze tijd complexe problemen als team op te lossen. Toch ervaren sommige managers weerstand tegen dit soort sessies. Toegegeven, ik was ook sceptisch. Maar kan nu stellen dat online innovatie workshops echt voordelen...

Lees meer
Innovatielab. Wat is het en hoe zet je er één op?

Innovatielab. Wat is het en hoe zet je er één op?

Innovatielab opzetten? We hebben al een aantal klanten mogen helpen met het oprichten van een innovatielab. Zo waren we o.a. betrokken bij het Datalab van Pon, het IN2 innovatielab van de NDC mediagroep en het Innovation Center van Jumbo Maritime. Innovatielabs kunnen...

Lees meer
Design Thinking technieken: onze top 5

Design Thinking technieken: onze top 5

Design thinking is onze favoriete innovatiemethode. De methode bestaat uit 5 stappen, die je iteratief doorloopt. Er zijn veel creatieve technieken om elke stap van Design Thinking uit te voeren. Welke adviseren wij als innovatiebureau? In dit artikel delen wij onze...

Lees meer
9 technieken voor het stellen van een goede vraag

9 technieken voor het stellen van een goede vraag

Het vermogen om goede vragen te stellen wordt enorm onderschat. Ook tijdens innovatietrajecten. Goede vragen stellen is essentieel om anderen te helpen, van hen te leren, een probleem te begrijpen om met de juiste oplossing te komen, of om te begrijpen waarom iemand...

Lees meer
Design Thinking: de kracht van framing

Design Thinking: de kracht van framing

Framen is een belangrijk onderdeel van design thinking. Lees in dit interview met Fieke Sluijs over de betekenis van framing, krijg tips hoe je het framen kunt leren. En leer wat de design thinking mindset is. Wat is framing? Framing is vanuit verschillende...

Lees meer
Is innovatief gedrag aan te leren?

Is innovatief gedrag aan te leren?

Het is een bekende overtuiging. Creativiteit en innovatief gedrag valt niet aan te leren. Je bent het of je bent het niet. Lees in dit artikel of dit echt waar is en waaraan een goede innovatie training moet voldoen om effectief te zijn. Verschil creativiteit en...

Lees meer
Creatieve technieken voor online idee generatie

Creatieve technieken voor online idee generatie

Thuiswerken is here to stay. Met alle nadelen van dien. Het aantal spontane ontmoetingen neemt af. En daardoor ook de creatieve oplossingen die ontstaan tijdens spontane gesprekken. Gelukkig kun je dit online prima organiseren. Ook zonder geavanceerde applicaties....

Lees meer
Design Thinking: de voordelen én de nadelen

Design Thinking: de voordelen én de nadelen

Waarom design thinking? Omdat volgens McKinsey design gedreven bedrijven 32% meer omzetgroei in 5 jaar realiseren dan hun concurrenten. Design thinking is een populaire methode om meer design gedreven te worden. In dit artikel lees je de voor- en nadelen van design...

Lees meer
Innovatiebudget voor 2021? Houd hier rekening mee.

Innovatiebudget voor 2021? Houd hier rekening mee.

Druk druk druk. In deze periode worden de strategische plannen en budgetten voor volgend jaar gemaakt. En dus ook het innovatiebudget. Hoeveel innovatiebudget is reëel? En voor welke activiteiten moet je eigenlijk budgetteren? In dit artikel kun je lezen wat innovatie...

Lees meer
Leiding geven aan innovatie: falen is een optie

Leiding geven aan innovatie: falen is een optie

Geef jij leiding aan innovatie? Hoe goed ben je in falen? Lukt het je om van elk gefaald business experiment te leren? En de motivatie te vinden om door te gaan? In dit artikel lees je waarom falen belangrijk is en wat je kunt doen om een faalveilige cultuur te...

Lees meer
Innovators: zo voorkom je een ‘kodak moment’

Innovators: zo voorkom je een ‘kodak moment’

Kodak was een begrip. Je weet vast nog hoe spannend het was om vroeger de vakantiefoto’s op te halen: je kreeg een hoesje en had geen idee of ze gelukt waren. Na het selecteren plakte je de foto’s in een album. Hoe anders is het nu. Je maakt een foto met je...

Lees meer

Geen Resultaten Gevonden

De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.

Geen Resultaten Gevonden

De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.

Geen Resultaten Gevonden

De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.

Geen Resultaten Gevonden

De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.

Geen Resultaten Gevonden

De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.

Innovatieteam: 4 kenmerken van winnende teams

Innovatieteam: 4 kenmerken van winnende teams

Yes. Het is je gelukt! Je hebt budget voor die technologische innovatie waar jij zo in gelooft. Op je to do list schrijf je Innovatieteam Samenstellen. Maar hoe doe je dat? Waar moet je op letten? Wat is de ideale grootte? Wij hebben vijf tips waarmee jij de kansen op...

Lees meer
Wat jij kunt leren van innovatietijger Elon Musk

Wat jij kunt leren van innovatietijger Elon Musk

Elon Musk: niet alleen zijn naam is wereldwijd bekend, maar ook zijn succesvolle innovaties. Zo lanceerde hij in februari 2018 met zijn bedrijf SpaceX de Falcon Heavy, de krachtigste commerciële raket ooit. Daarnaast is Musk CEO van Tesla, een Amerikaans bedrijf dat...

Lees meer
Multidisciplinair team: de drie voordelen

Multidisciplinair team: de drie voordelen

Multidisciplinaire teams komen steeds vaker voor. Ik help als innovatiecoach multidisciplinaire teams beter samen te werken. Zo behalen ze hun doelen gemakkelijker.  In dit artikel leg ik uit wat een multidisciplinair team is. Daarnaast vertel ik je waarom dit team...

Lees meer
Vijf tips om nét zo Cool(blue) te zijn

Vijf tips om nét zo Cool(blue) te zijn

Meer dan 24.000 online beoordelingen en een gemiddeld cijfer van 9.3. Is er een bedrijf dat zó hoog scoort? Jazeker: Coolblue. Een bedrijf met een eigen, herkenbare stijl. Ze gebruiken effectieve, toffe slogans en zijn gewoon wie ze zijn. Kortom: Coolblue is ook echt...

Lees meer
‘ICT is Business en Business is ICT’

‘ICT is Business en Business is ICT’

Mooi hoor, al die innovatietheorieën. Maar hoe gaat het nu in de werkelijkheid? Friday Out of the Box sprak innovator Michael van der Velden, sinds februari 2017 CIO van Famed. Zij richten zich op financiële dienstverlening in de zorg - het volledig ontzorgen van de...

Lees meer
Baanbrekende innovatie is geen toeval

Baanbrekende innovatie is geen toeval

Een goed ontwerp, wat kan ik daar van genieten. Of het nu gaat om een stad, gebouw of alledaags voorwerp, je ziet en voelt dat het met liefde en aandacht is gemaakt. Hét ultieme meubeldesign walhalla is wat mij betreft het Vitra Design Museum in Weil am Rhein....

Lees meer
Joey’s zes innoflaters: waar innovatie fout kan gaan

Joey’s zes innoflaters: waar innovatie fout kan gaan

‘Innoflater’: zelfst.naamw. (m.) Uitspraak:   [ɪnoˈflatər], innoflater|s (meerv.). Synoniem: innovatie fuck-up Innoflaters: elke innovatieve ondernemer heeft wel een paar blunders waar niet vaak over gesproken wordt. Friday Out of the Box’ers dus ook. Collega Noor...

Lees meer
Innovatie projectmanagement: dé kritische schakel

Innovatie projectmanagement: dé kritische schakel

Innoveren gaat verder dan een inspirerende brainstormsessie. Dat weten we. Maar wist je ook dat er gevaar op de loer ligt ná het maken van de plannen? Maar liefst 62% van de bedrijven zegt dat tijd en geld vrijmaken hun grootste uitdaging is. En dus verdwijnen de...

Lees meer
Waarom innovatie meer is dan een nieuw product

Waarom innovatie meer is dan een nieuw product

Wat is innovatie? Hier zijn de meningen over verdeeld. Larry Keeley – schrijver van het boek Ten Types of Innovation – identificeert tien typen innovatie. Wat blijkt? Bedrijven die meerdere typen innovatie combineren winnen de markt.   Keeley identificeert 3 groepen:...

Lees meer
Thomas Calis: ‘Niet falen betekent niet dat je wint’

Thomas Calis: ‘Niet falen betekent niet dat je wint’

“Blijf nieuwsgierig en kritisch”, zei een professor ooit tegen me. Dat is me bijgebleven. En daarom interview ik inspirerende innovators uit mijn omgeving, ook al heb ik zelf heldere beelden van wat innovatie succesvol maakt. Mijn buurman – Thomas Calis – is directeur...

Lees meer

Wat is creatief zelfvertrouwen?

Creatief zelfvertrouwen is het vermogen om nieuwe ideeën te bedenken en de moed om deze ook echt uit te proberen. Creatief zelfvertrouwen gaat dus over twee dingen: idee generatie en het lef om te experimenteren. Lees ook het artikel Directeuren: zo verhoog je het...

Lees meer

Wat is een digital prototype?

Een digital prototype is een digitaal en visueel model van je idee. Een voordeel van een digital prototype is dat deze gemakkelijk te delen en dus te testen is. Digital prototyping wordt veel gebruikt voor de ontwikkeling van apps en websites. Een bekende digital...

Lees meer

Wat is rapid prototyping?

Wat is rapid prototyping? Rapid prototyping is innovatiemethode waarmee je snel simpele modellen maakt van je innovatieve product, dienst, proces, business model. Het woord prototypen komt van het Griekse woord prototypon wat primitieve vorm betekent. Rapid prototypes...

Lees meer

Wat is een prototype?

Een prototype is een simpel model van je nieuwe product of dienst. Het doel is om de waarde van jouw ontwerp, de technische haalbaarheid en/of de behoefte bij de klant snel te testen en te verbeteren. Prototypen kunnen variëren in complexiteit. In het begin van een...

Lees meer

Wat is een waardepropositie?

Een waardepropositie is een beschrijving van de voordelen of waarde die je je klanten biedt. Hoe sterker je waarde propositie hoe groter de kans op een succesvol product of dienst. Lees ook het artikel Business Model Canvas: strategische tool voor directeuren

Lees meer

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een webpagina. Productontwikkelaars gebruiken een landingspagina om te testen of er interesse is in een product zonder het product echt te ontwikkelen. Je zet je product erop met een button 'bestellen'. Klikken klanten op ‘bestellen’, dan weet je...

Lees meer

Wat is klantsegmentatie?

Klantsegmentatie is het verdelen van je klanten in vergelijkbare groepen individuen. Denk aan leeftijd, interesses, koopgedrag en geslacht. Segmentatie wordt gebruikt om heel specifiek te communiceren op klanten met hun eigen voorkeur. Lees in het artikel Business...

Lees meer

Wat is freewheelen?

Freewheelen is een manier van idee generatie (ideation). Je kunt het vergelijken met brainstormen, maar dan in je eentje. Behoefte aan creatieve werkvormen? Lees dan het artikel 46 technieken om uit je box te komen.

Lees meer

Wat is een incubator?

Een incubator is vaak een fysiek gebouw waar start-ups worden geholpen met huisvesting, kapitaal, administratie, contacten en managementadvies.

Lees meer

Wat is een Kodakmoment?

De situatie waarin een bedrijf de trends in de markt mist. Zo verloor Kodak haar dominante positie in de foto markt omdat zij de opkomst van de digitale camera onderschatte. Lees ook het artikel Innovators: zo voorkom je een Kodak moment

Lees meer

Wat is idee generatie (ideation)?

Idee generatie of ideation is het vormen van ideeën. Het is een creatief proces waarbij je nieuwe gedachten genereert, ontwikkelt en communiceert. Als een individuele activiteit is idee generatie een goede manier om je routine te doorbreken en out of the box te...

Lees meer

Wat is een hackathon?

Wat is een hackathon? Een hackathon is een evenement waarin teams om binnen een korte tijd oplossingen voor een bestaand probleem op te bedenken (te hacken). Een hackathon wordt betaald door de opdrachtgever. Deelnemers van binnen en buiten de organisatie kunnen...

Lees meer

Wat is een minimum viable product?

Minimum viable product (minimaal levensvatbaar product) is de meest minimale maar bruikbare versie van je product of dienst. Een goede mvp levert iets van waarde aan een pilot klant die ervoor betaalt. Lees hoe we voor onze klant Jumbo Maritime de mvp hebben bepaald...

Lees meer

Wat is innovatie?

Innovatie is in essentie iets nieuws bedenken, ontwikkelen en verkopen. Zodra jij dus een product, dienst of proces verbetert, innoveer je. Innovatie is een breed begrip. Je kunt er als organisatie op veel manieren invulling aangeven. Wil je weten op welke 10 manieren...

Lees meer

Wat is ‘fail fast’ ?

Fail fast betekent faal snel. Hoe sneller je nieuwe product, business model of idee faalt des te sneller leer je wat werkt en wat niet. Deze kennis is cruciaal voor de verbetering. Organisaties die snel falen leren sneller en brengen zo succesvollere producten op de...

Lees meer

Wat is een innovatiestrategie?

In een innovatiestrategie schrijf je op hoe innovatie je gaat helpen met het realiseren van je bedrijfsstrategie. Je beantwoort hier vragen zoals:  Welke nieuwe business modellen zijn nodig om onze strategische positie in de markt te bereiken of behouden? Welke...

Lees meer

Wat is disruptie?

Disruptie betekent letterlijk ontwrichten. Binnen de context van innovatie ben je disruptief als je met je nieuwe product een bestaande markt ontwricht. Gevestigde spelers verliezen dan hun dominante positie. Uber is een bekende disruptor van de taximarkt. Coolblue is...

Lees meer

Wat is een early adopter?

Een early adopter is iemand die je product koopt en gebruikt voordat de grote massa dat doet. Iemand die dus voorop loopt. De feedback van deze groep is volgens Eric Ries (schrijver van Lean Startup) kritisch voor het succes van je nieuwe product of dienst. In het...

Lees meer

Wat is een innovator?

Een innovator is een aanjager van vernieuwing binnen een organisatie. De innovator associeert erop los, vraagt zich constant af waarom, observeert slim, houdt van experimenteren en denkt out of the box. Check hier welk type innovator jij bent.

Lees meer

Wat is een iteratie?

Iteratie betekent letterlijk herhaling. Innovatieprojecten worden vaak in korte iteraties (sprints) ontwikkeld. Waarom? Des te meer iteraties, des te meer mogelijkheden om te leren wat wel en niet werkt. Zo ontwikkel je sneller producten die aansluiten op de wens van...

Lees meer

Wat is een doelgroep?

Een doelgroep is een groep waar jij je op richt met je nieuwe product of dienst. Je moet deze groep goed in kaart brengen; op wie richt je jouw idee? Wat zijn hun verlangens? Wat vinden ze belangrijk? Hoe kun jij ze helpen? Een goede definitie van je doelgroep...

Lees meer

Wat is Design Thinking?

Design Thinking is een populaire innovatiemethode die je helpt om succesvoller te innoveren. Het is een leerbaar, herhaalbaar en gedisciplineerd proces dat iedereen kan gebruiken. Design thinking is een iteratieve methode dat bestaat uit vijf stappen: empathie,...

Lees meer

Wat is een Customer Journey Map?

Een customer journey map is een visualisatie van de belangrijkste contacten tussen je product en je klant. Hoe doet dit probleem of deze kans zich in zijn leven voor? Hoe ervaart hij het? Welke interacties heeft hij met jou? Een customer journey map maakt inzichtelijk...

Lees meer

Wat is co-creatie?

Co-creatie betekent samen creëren. Het idee is dat je succesvollere producten maakt als je samenwerkt met bijvoorbeeld leveranciers en klanten. Als je klant mee kan denken over je nieuwe product dan krijg je al snel waardevolle feedback. Zo voorkom je onnodige kosten...

Lees meer

Geen Resultaten Gevonden

De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.

Geen Resultaten Gevonden

De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.

Pin It on Pinterest