fbpx

Creativiteit in teams: de 4 valkuilen

door | 23 augustus 2021 | Design thinking, Faciliteren

Leestijd: 4 minuten

Hoe werkt creativiteit in teams? Samen bedenk je meer en betere ideeën dan in je eentje. In theorie zeker waar. Maar in de praktijk zeker niet vanzelfsprekend. Waarom lukt het sommige (innovatie)teams nu niet om écht out-of-the-box ideeën te bedenken en uitvoeren? In dit artikel delen we vier valkuilen van creativiteit in teams en geven we tips hoe je deze kunt voorkomen.

Valkuil 1: samen vast in de box

Iedereen heeft een eigen referentiekader, ook wel box of frame genoemd. Als team kun je die gezamenlijk hebben. Bijvoorbeeld door mislukte projecten uit het verleden, vervelende ervaringen met verandering binnen de organisatie of door teveel onder de indruk te zijn van een concurrent. Zit je als team vast in de box? Dan bedenk je ideeën en oplossingen vanuit beperkingen. Prima ter inspiratie. Maar echt verrassende, en dus innovatieve, oplossingen vind je als je de grenzen van je box oprekt. 

Tip: Werkvormen om uit jullie box te komen

Framing is een techniek waarbij je vanuit verschillende perspectieven kijkt naar een vraag. De waarde van framing is dat niet alleen de gebruikelijke invalshoeken voorbijkomen. Maar juist de niet vanzelfsprekende invalshoeken. En deze leiden tot originele ideeën en innovatie. Je kunt verschillende technieken voor framing toepassen.

Wij vinden de Alter Ego’s een mooie techniek. Met Alter Ego’s bekijk je de vraag vanuit het perspectief van een bekend persoon, zoals bijvoorbeeld voetballer Ronaldo of zangeres Beyonce. Hoe zou Ronaldo of Beyonce jouw vraag oplossen? Je merkt het: de ideeën beginnen al te stromen. Zit je als team vast in je box? Probeer dan een goede oefening om te framen.

Valkuil 2: veilig is fijn

Teams die de safegame spelen verkiezen veilige ideeën boven de risicovolle (en vaak creatievere ideeën). Het team genereert, vaak tijdens een innovatie workshop of design sprint, wel verrassende en spannende ideeën. Maar durft er niet voor te kiezen om dit idee te verfijnen. Het team kiest dan toch voor het idee dat ‘gemakkelijk te implementeren is’. De redenen: de baas pleasen of het risico op falen vermijden. Zo zonde! Veilig is voor de doodsteek voor creatieve ideeën.

Tip: Kies voor het idee dat je nooit zou durven 

Jeff Bezos (ceo van amazon) zei ooit: ‘It’s not an experiment if you know it is going to work.’ Kies daarom voor het idee waarbij je je enigszins oncomfortabel voelt. Een leuke vraag die je jezelf kunt stellen is: “Welk idee zou ik nooit durven kiezen maar denk ik wel dat werkt?”. Wedden dat dit idee je verder brengt?

Creativiteit in team | Visualiseren | Friday out of the BoxDeelnemer visualiseert zijn idee tijdens een innovatie workshop

Valkuil 3: detail-blindheid

In de details komt de creativiteit tot uiting. Als Tesla een normale elektrische auto had ontwikkeld, dan zou deze er anders uitzien dan de Tesla. Een Tesla is elektrisch, mooi en heeft een grote actieradius. Teams kunnen blind raken voor details. Je kunt met een klein team met een paar creatieve brainstormtechnieken gemakkelijk honderden ideeën bedenken. Maar je kunt snel belangrijke details missen als je veelbelovende ideeën probeert samen te vatten. Het risico? Innovatieve ideeën verliezen gedurende een workshop aan creativiteit.

Tip: Benoem een ‘schrijver’

Benoem een schrijver als rol tijdens je eerstvolgende innovatieworkshop. De schrijver vangt zoveel mogelijk inzichten en schrijft deze op. Niet in abstracte woorden, maar in de opvallende details. De schrijver helpt je met het uitdiepen van jouw idee en jouw gedachten. Want welk gevoel gaf dit idee jou? Waar moesten jullie ook alweer aan denken toen je dit idee voor het eerst noemde? Welk voorbeeld hoort er bij dit idee? De schrijver legt deze details vast en is zo een goede bewaker van de creativiteit van de ideeën. 

Valkuil 4: lineaire focus

Teams met een lineaire focus kunnen de creativiteit van ideeën belemmeren doordat ze denken dat het creatieve proces een opeenvolging van stappen is. Ze denken: “Eerst genereren we ideeën, dan kiezen we de beste, dan verfijnen we dit idee, en dan gaan we het uitvoeren.” Creativiteit is geen lineair proces maar een iteratief proces. Dat betekent dat stappen niet altijd in dezelfde volgorde plaatsvinden, maar vooral: herhaald doorlopen moeten worden. Het bedenken van nieuwe ideeën kan weer leiden tot het ontstaan van nieuwe ideeën. En dat is ok. Want hoe meer je associeert, des te creatiever het idee. 

Tip: Professionele begeleiding van een innovatiecoach

Een innovatiecoach kan helpen om uit je lineaire focus te komen. Een innovatiecoach past meerdere brainstormtechnieken toe. Zo ga je van vraag naar voordehandliggende ideeën. En dan een stap verder: van voordehandliggende oplossingen naar out-of-the-box ideeën. 

Zelf de lead nemen bij innovatie met je team?

Het begeleiden van creativiteit vergt creativiteit. Als jij de beste en meest creatieve ideeën uit jouw team wilt halen, dan is de  training Innovatieworkshops Faciliteren echt wat voor jou. Tijdens deze tweedaagse training leer je creativiteit faciliteren, en verstevig je je leiderschap-skills op het gebied van innovatie. Wil je sneller resultaat? Boek dan een workshop of plan een gratis innovatieconsult. Ons professionele team van innovatiecoaches en facilitators staat voor je klaar.

 

Tot Friday!

Jip-innovatieprojectmanager

Jip werkt als projectmanager en business innovator bij Friday out of the Box. Hier ondersteunt zij de consultants met de planning, creatieve conceptontwikkeling, klantonderzoek en het visualiseren van innovatieve oplossingen in (digitale) prototypes. Jip heeft een passie voor ontwerp.