Momenteel faciliteren wij strategiesessies, innovatie workshops, trainingen en presentaties ook remote.  Lees meer over onze expertise op dit gebied.

Leiding geven aan innovatie: falen is een optie

door | 24 augustus 2020 | Innovatiestrategie

Leestijd: 4 minuten

Geef jij leiding aan innovatie? Hoe goed ben je in falen? Lukt het je om van elk gefaald business experiment te leren? En de motivatie te vinden om door te gaan? In dit artikel lees je waarom falen belangrijk is en wat je kunt doen om een faalveilige cultuur te kweken.

Achter raken

Je weet dat je continue je business moet vernieuwen om niet achter te raken. Want je concurrentie beweegt en behoefte van de markt verandert. Toch steek je veel tijd in het runnen van de business. Te weinig in het bouwen. Nieuwe dingen zijn onzeker dus de kans falen groot. En ook al weet je dat falen leren is, het vervelende gevoel belemmert om nieuwe dingen uit te proberen.

Innovatieve organisaties zoals Amazon, Google en Bol.com staan erom bekend dat falen mag. Ze geloven dat dit de enige manier is om snel te innoveren en dus te groeien.

Hoe zorg je voor een cultuur waar falen mag, nee… zelfs moet?
Laten we eerst dieper ingaan op wat falen precies is.

Fale(n) volgens van Dale

Volgens van Dale is falen tekortschieten, mislukken, fouten begaan, zijn doel niet bereiken.
Je hebt een doel, een plan om dit doel te bereiken, je probeert het. En toch lukt het niet.

Je belangrijkste doel: bedrijfscontinuïteit

Als manager heb je meerdere doelen zoals: omzetdoelen, winstdoelen, klanttevredenheidsdoelen en medewerkerstevredenheidsdoelen. Maar dit is jouw belangrijkste doel: de continuïteit van je bedrijf.

Dit borg je door leiding te geven aan innovatie. En hier ontstaat spanning. Je weet dat als je teveel op de korte termijn stuurt (de kwartaalwinst, jouw bonus), de lange termijn (continuiteit) onzekerder wordt.

 

Rol van falen bij innovatie copy

 Illustratie: De rol van falen bij innovatie

Wanneer falen stoppen wordt

Als kind weet je niet wat falen is. Neem nu leren lopen: je zette de eerste stap, probeerde de tweede, viel, stond op, en probeerde het opnieuw. Todat je het kon. Je hebt er niet aan gedacht dat opgeven een optie was.

De angst om te falen ontwikkel je later in je leven, wanneer je je bewust wordt van je omgeving. Je probeert iets nieuws, het gaat mis en je collega’s, vrienden of familie reageren afwijzend. Door de afwijzing ontstaat schaamte en vermijding.

Faalveilig

Als manager ben je de sleutel voor een faalveilige cultuur waarin falen mag of zelfs aangemoedigd wordt. Je staat onder een vergrootglas. Je gedrag wordt gekopieerd door je medewerkers. De toon en inhoud van je communicatie beïnvloed de psychologische veiligheid. Daarnaast laat je met je besluiten zien of je innovatie belangrijk vindt.

4 tips voor managers die leiding geven aan innovatie

Innoveren vanuit een visie

 Illustratie: Innoveren vanuit een visie

Wil je als manager een faalveilige cultuur creeëren volg dan deze tips: 

  1. Stel een visie en innovatiestrategie op. Als je een lange termijn visie hebt dan is het eerste ‘mislukte experiment’ geen ramp, slechts een hobbel op weg naar een winnende positie in de markt. Onthoud: je business vernieuwen is een marathon, geen sprint.
  2. Stuur op kleine haalbare doelen. Je business vernieuwen gaat over zo snel mogelijk leren via kleine herhalingen. Vermijd -vooral in het begin- financiële doelen, en formuleer procesdoelen zoals aantal experimenten, aantal design sprints, aantal pilots met klanten. Successen verhogen het zelfvertrouwen: een krachtig middel tegen falen.
  3. Geen projecten, wel experimenten. Woorden maken het verschil. Een project klinkt als iets vaststaands, iets voorspelbaars. Een experiment is een proef, het mislukt dus eigenlijk nooit. Het verwachtingsniveau daalt en er ontstaat ruimte voor business creativiteit.
  4. Communiceer je eigen falen. Bespreek op de eerstvolgende kwartaalbespreking ook de projecten die zijn gefaald. En dan met name de projecten waar jij ook een rol in hebt gespeeld. Je kwetsbaarheid werkt aanstekelijk voor je collega’s, ze denken “als hij mag falen, dan mag ik het ook.”

Falen, je kúnt ‘t

Innovatie is eigenlijk niets meer dan nieuwe dingen doen om de continuiteit van je bedrijf waarborgen. Het vervelende aan nieuwe dingen doen is dat ze onzeker zijn: je kunt falen. Als je niet uitkijkt raak je gedemotiveerd en stop je ermee.

Jij speelt een belangrijke rol in het creëren van een faalveilige cultuur. Start met het ontwikkelen van een visie, wees open over eigen falen en praat over experimenten in plaats van projecten.

Meer lezen over falen? Lees dan deze artikelen:

Jij kunt het. Samen met jouw MT, de continuiteit van je business beter borgen. Maak een vliegende start met ons gestructureerde programma voor een innovatiestrategie in 3 korte workshops.

 Tot Friday! 

blank
Joey Gonesh | Innovatie Strateeg en founder Friday out of the Box

Joey Gonesh is oprichter van innovatiebureau Friday out of the Box. Als innovatiestrateeg werkt hij voor bedrijven zoals Nike, NS, ProRail en HP Enterprise. Hij doceert aan universiteiten en is professioneel spreker over creativiteit, innovatie en ondernemerschap. Voetbal is zijn tweede liefde. Als jeugdtrainer staat hij op het veld bij Desto in Vleuten.

Recente artikelen

Design Thinking technieken: onze top 5

Design Thinking technieken: onze top 5

Design Thinking is onze favoriete innovatiemethode. De methode bestaat uit 5 stappen, die je iteratief doorloopt. Er zijn veel creatieve technieken om elke stap van Design Thinking uit te voeren. Welke adviseren wij als innovatiebureau? In dit artikel delen wij onze...

9 technieken voor het stellen van een goede vraag

9 technieken voor het stellen van een goede vraag

Het vermogen om goede vragen te stellen wordt enorm onderschat. Ook tijdens innovatietrajecten. Goede vragen stellen is essentieel om anderen te helpen, van hen te leren, een probleem te begrijpen om met de juiste oplossing te komen, of om te begrijpen waarom iemand...

Waarom investeren managers eigenlijk in Design Thinking?

Waarom investeren managers eigenlijk in Design Thinking?

Er waren al talloze webshops voordat Coolblue succesvol werd, smartphones voordat Apple de Iphone introduceerde, sociale netwerken vóór Instagram en elektrische auto’s vóór Tesla. Toch veroverden deze bedrijven een winnende marktpositie. Hoe? Door hun niet aflatende...

Design Thinking: de kracht van framing

Design Thinking: de kracht van framing

Framen is een belangrijk onderdeel van design thinking. Lees in dit interview met Fieke Sluijs over de betekenis van framing, krijg tips hoe je het framen kunt leren. En leer wat de design thinking mindset is. Wat is framing? Framing is vanuit verschillende...

Wat is innovatie? En welke typen zijn er?

Wat is innovatie? En welke typen zijn er?

Innovatie betekent letterlijk vernieuwing. Door te vernieuwen blijf je competitief. Dus innovatie is essentieel voor het voortbestaan van je bedrijf. En voor groei. Maar wat is innovatie nu eigenlijk precies? Welke soorten zijn er? En hoe doe je dat dan, innoveren?...

Volg ons

Recente video’s

Gratis download 
Idee generatie: 46 technieken om uit je box te komen 

Artikel Idee Generatie 46 technieken om uit je box te komen | Friday out of the Box

    Ja, ik ontvang graag het artikel en de nieuwsbrief*

    Pin It on Pinterest

    Share This