Bel 06-83629521 of mail info@fridayoutofthebox.nl

20 succesfactoren voor innovatie

20 succesfactoren voor innovatie
Leestijd: 7 minuten

20 succesfactoren voor innovatie

Als je investeert in innovatieprogramma’s dan weet je inmiddels dat de faalkans groot is. In dit artikel beschrijf ik 20 succesfactoren voor innovatie uit meer dan 100 wetenschappelijke artikelen. Gebruik het als checklist en vergroot je kansen op een succesvoller product, proces of business model.

Wat zijn de faalkansen van innovatie?

De faalkans van innovatie is hoog. In zijn artikel over Milkshake Marketing schrijft Clay Christensen dat 95% van de productinnovaties faalt. Het bedrijf Failory onderzocht 100 startups en komt iets lager uit: 90%.

Toch moet je innoveren, anders ga je dood. Misschien is dit wel je enige keuze:

Je hebt óf 90% kans op een succesvol innovatieproject, óf 100% kans op een vroegtijdige dood.

Dus richtte ik me tot de wetenschap met de vraag:

Hoe kun je de faalkans van innovatie verkleinen?

Succesfactoren voor innovatie: wat zegt de wetenschap?

Gelukkig is er veel onderzoek gedaan naar succesfactoren voor innovatie. Ik vond meer dan 100 wetenschappelijke artikelen met dit resultaat: 20 succesfactoren voor innovatie.

20 succesfactoren: de 5 groepen

Ik heb de 20 succesfactoren in 5 groepen ingedeeld:

1. Strategie & cultuur
2. Product
3. Het proces
4. De organisatie
5. De technologie

Laten we beginnen bij de innovatie succesfactoren in de groep strategie en cultuur.

Succesfactoren voor innovatie: strategie & cultuur

#1 Teamautonomie

Jung et al. (2008) onderzochten het effect van transformationeel leiderschap van de CEO op innovatie. Zij concludeerden dat de innovatieve prestaties groter zijn in organisaties waar teams meer autonomie hebben. Geef innovatieteams dus de ruimte om zelf beslissingen te nemen.

#2 Open klimaat voor nieuwe ideeën

Evanschitzky et al. (2012) onderzochten de succesfactoren voor productinnovatie. Zij stelden dat een open klimaat dat nieuwe ideeën verwelkomt een belangrijke succesfactor voor innovatie is. Een design sprint of hackathon is een goede manier om hier een start mee te maken.

#3 Geld

Reserveer voldoende geld als je met innovatie aan de slag gaat. Onderzoek van Garriga et al. (2013) naar de impact van beperkingen en kennis op open innovatie bevestigt dit. Zorg wel dat je je investeringen spreidt. Volgens onderzoek van Klingebiel & Rammer (2014) vergroot je zo je succeskansen. Ben je hierin geïnteresseerd? Lees dan het artikel Moneyball for startups.

#4 Toegewijd team

In het Harvard Business Review-artikel ‘How to build an innovation engine in 90 days’ uit 2014, pleiten Anthony et al. voor het belang van een fulltime innovatieteam. Een nieuw product ontwikkelen kost gewoon veel tijd. Je doet dit er niet even bij. Wij adviseren zelf om innovatieteams minimaal drie dagen per week aan een project te laten werken.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Succesfactoren voor innovatie: het product

#5 Productvoordeel

Srivastava & Shainesh (2015) concluderen dat een productvoordeel je kansen op innovatiesucces vergroot. Een productvoordeel is een kenmerk van je product dat uniek is ten opzichte van concurrerende producten. Neem dus de tijd om onderscheidende producten of business modellen te ontwerpen.

#6 Scherpe productdefinitie

Een scherpe productdefinitie is een belangrijke factor voor succesvollere productvernieuwing volgens Cooper & Kleinschmidt (1995). Formuleer jij begrijpelijk wat jouw product is? En hoe het waarde creëert voor je klanten? Klinkt logisch, maar gebeurt lang niet altijd.

Succesfactoren voor innovatie: proces

#7 Co-creatie met klanten

Bedrijven die co-creatie met klanten toepassen scoren beter dan bedrijven die het wiel zelf uit proberen te vinden. Dit concludeert Bonner (2010) in een onderzoek naar het effect van co-creatie met klanten op de innovatieprestaties. Zorg dus dat je je klanten of de gebruikers van je nieuwe product op tijd betrekt en mee laat denken.

Lees ook ons topartikel 46 technieken voor idee generatie

#8 Procesdiscipline

Procesdiscipline is niets meer dan de stappen zetten die je hebt afgesproken. Lukes (2012) deed onderzoek naar ondernemend gedrag en innovatie. Lukes concludeert dat procesdiscipline een succesfactor voor innovatie is. Let er dus op dat je geen stap skipt in je innovatieproces. Heb je geen proces? Ontwerp er dan één.

#9 Experimenteren

Experimenteren is iets proberen om te kijken of het werkt. Davenport (2006) concludeert in zijn bekende Harvard Business Review-artikel ‘Competing on analytics’ dat innovaties een grotere succeskans hebben wanneer je meer experimenten opzet. Experimenten opzetten is niet gemakkelijk, maar het levert altijd wat op. Dit kunnen we uit eigen ervaring bevestigen.

#10 Businessanalyse

Davenport (2006) ziet daarnaast ook dat het gebruik van data tijdens je innovatieproject leidt tot meer succes. Zorg dus voor een businessanalist in je team of binnen handbereik.

#11 Marktoriëntatie

Marktoriëntatie is het continue bestuderen van klanten en concurrenten. Evanschitzky et al (2012) zien marktoriëntatie als succesfactor voor innovatie. De informatie die je genereert is van onschatbare waarde voor je innovatieprojecten. Goede bronnen zijn afgewezen commerciële voorstellen of websites van je concurrenten. Maar ook marktonderzoek van banken of consultancybureau’s kunnen waardevol zijn.

#12 Intense communicatie

Uit het onderzoek van Atuahene-Gima (2005) blijkt dat intense communicatie tot succesvollere innovaties leidt. Mensen die intenser met elkaar communiceren delen kennis beter, wat leidt tot betere producten. Ga je met een nieuw product of businessmodel aan de slag? Zorg dan dat er veel en intensieve communicatielijnen zijn.

Succesfactoren voor innovatie: organisatie

#13 Multidisciplinaire teams

In het artikel ‘The innovation value chain’ stippen Hansen & Birkinshaw (2007) het belang van multidisciplinaire teams voor succesvolle innovaties aan. Herkenbaar! In het artikel ‘Multidisciplinair team: de drie voordelen’ schreven wij dat multidisciplinaire teams draagvlak creëren, sneller leren, en vooral resultaatgerichter zijn. Ga dus verder dan de afdeling R&D als je succesvoller wilt vernieuwen.

#14 Netwerkregie

Srivastava & Shainesh (2015) concluderen dat met externe partners samenwerken ook een succesfactor voor innovatie is. Het regisseren van een netwerk van klanten en leveranciers of partners is moeilijk, maar kan wel lonen. ASML is hier in Nederland een goed voorbeeld van met hun ecosysteem Brainport.

#15 Actieve steun management

Cooper & Edgett (2010) zien actieve steun van het management als succesfactor voor innovatie. Managementsupport betekent dat iemand uit de directie er alles aan zal doen om het innovatieprogramma te laten slagen. Benader dus altijd iemand uit de directie om je programma te sponsoren.

#16 Projectkampioen

Elk bedrijf kent ze wel. Die collega’s die niets anders willen dan vernieuwen. Hansen & Birkinshaw (2007) zien deze projectkampioenen als succesfactor voor productontwikkeling. Deze kampioenen hebben vaak informele macht en durven daarom rebels te zijn. En dat is handig. Zo kun je als team tempo maken door bijvoorbeeld geen akkoord te vragen, maar gewoon ‘te gaan’. Betrek dus een paar rebellen bij je volgende innovatieproject.

#17 Gecertificeerde projectleider

Volgens Balbontin et al. (1999) vergroot je met een gecertificeerde projectleider de succeskansen van je nieuwe product of businessmodel. Projectmanagement is een vak. Wijs dus iemand aan met diploma’s in plaats van iemand die graag het project wil leiden.

Succesfactoren voor innovatie: de technologie

#18 Technologie-oriëntatie

Het zoeken naar nieuwe technologieën (technologie-oriëntatie) helpt volgens Spanjol et al. (2012) om succesvoller een nieuw product te ontwikkelen. De mogelijkheden van nieuwe technologieën maken je nieuwe ideeën meer out-of-the box (en dat is altijd goed). Houd dus goed in de gaten welke nieuwe technologieën er opkomen.

#19 IT-competenties

Maar je kunt verder gaan dan alleen kijken naar nieuwe technologie. Het ontwikkelen van IT-competenties wordt door Mithas et al. (2011) gezien als succesfactor voor innovatief gedrag. Een cursus programmeren voor je innovatieteam is misschien nog niet zo’n gek idee.

#20 Gebruik van BI-systemen

Cooper (2008) ziet dat het gebruik van businessintelligence-systemen organisaties innovatiever maakt. Door het gebruik van BI-systemen wordt kennis beter gedeeld. En hoe meer kennis er wordt gedeeld, hoe sneller het wordt gebruikt voor innovatie. Ga voor je volgende innovatieproject eens langs bij de afdeling BI. Misschien hebben zij nog interessante marktinzichten voor je.

Innovatie succesfactoren: 3 tips

Je weet nu welke 20 succesfactoren voor innovatie naar voren komen uit de wetenschap. Is dit lijstje volledig? Vast niet. Maar het geeft je wel een goed vertrekpunt voor je innovatiereis. Hier heb je nog een paar tips waarmee je morgen aan de slag kunt:

1. Print dit artikel uit en gebruik het als een checklist.
2. Bepaal van elke succesfactor of je hieraan kunt voldoen.
3. Bekijk dan per factor of groep succesfactoren welke je kunt aanpakken om je innovatieprojecten een boost te geven.

Ik wens je veel succes met het aanjagen, versnellen en boosten van je innovatieprogramma’s.

Liever hulp van een expert?

Mocht je toch hulp willen van een expert, dan weet je ons te vinden.

Tot Friday!

Ja, ik wil hulp van een innovatie expert

 

 

Bronnen in alfabetische volgorde

Als dezelfde succesfactor meerdere keren genoemd werd, heb ik het meest actuele artikel gekozen. Aan het einde van het artikel vind je een lijst met de gebruikte bronnen.

1. Anthony, S., Duncan, D. & Siren, P. (2014). How to build an innovation engine in 90 days. Harvard Business Review, December 2014, 59-68.
2. Atuahene-Gima, K. (2005). Resolving the capability-rigidity paradox in new product innovation. Journal of Marketing, 69(October 2005), 61-83.
3. Bonner, J. (2010). Customer interactivity and new product performance: Moderating effects of product newness and product embededness. Industrial Marketing Management, 39(2010), 485-492.
4. Balbontin, A., Yazdani, B., Cooper, R., & Souder, W. (1999). New product development success factors in American and British firms. International Journal of Technology Management, 17, 259-279.
5. Cooper, R., & Kleinschmidt, E. (1995). Benchmarking the firm’s critical success factors in new product development. Journal of Product Innovation Management, 12, 374-391.
6. Cooper, R., & Edgett, J. (2010). Developing a product innovation and technology strategy for your business. Research Technology Management, May/June, 33-40.
7. Cooper, R. G. (2008). Perspective: The Stage Gate Idea‐ to‐ Launch Process-Update, What’s New, and NexGen Systems. Journal of Product Innovation Management, 25(3), 213-232.
8. Chistensen, C. (2019). Christensen’s Milkshake Marketing. https://hbswk.hbs.edu/item/clay-christensens-milkshake-marketing
9. Davenport, T., & Harris, J. (2006). Competing on analytics. Boston: Harvard Business School Publishing Corporation.
10. Ernst, H. (2002). Success factors of new product development: a review of the empirical literature. International Journal of Management Reviews, 4(1), 1-40.
11. Evanschitzky, H., Eisend, M., Calantone, & R., Jiang, Y. (2012). Success Factors of Product Innovation: An Updated Meta-Analysis. Journal of Product Innovation Management, 29(S1), 21-37.
12. Failory. https://www.failory.com/blog/startup-failure-rate
13. Garriga, H., Krogh, G., & Spaeth, S. (2013). How constraints and knowledge impact open innovation. Strategic Management Journal, 34, 1134-1144.
14. Hansen, M., & Birkinshaw, J. (2007). The innovation value chain. Harvard Business Review, June 2007, 121- 130.
15. Jung, D. D., Wu, A., & Chow, C. W. (2008). Towards understanding the direct and indirect effects of CEOs’ transformational leadership on firm innovation. The Leadership Quarterly, 19(5), 582-594.
16. Klingebiel, R., & Rammer, C. (2014). Resource allocation strategy for innovation portfolio management. Strategic Management Journal, 35(2), 246-268.
17. Lukes, M. (2012). Supporting entrepreneurial behavior and innovation in organizations. Central European Business Review, 1(2), 29-36.
18. Mithas, S., Ramasubbu, N., & Sambamurthy, V. (2011). How information management capability influences firm performance. MisQuarterly, 35(1), 237-253.
19. Spanjol, J., Mühlmeier, S., & Tomczak, T. (2012). Strategic orientation and product innovation: Exploring a decompositional approach. Journal of Product Innovation Management, 29(6), 967-985.
20. Srivastava, S., & Shainesh, G. (2015). Bridging the service divide through digitally enabled service innovations: Evidence from Indian healthcare service providers. MisQuarterly, 39(1), 245-267.

Joey Gonesh
In de ogen van Joey kan het altijd beter. Met zijn Nyenrode MBA op zak maakt hij uitdagingen haarscherp, durft directeuren te challengen en stopt niet tot er resultaat is. Joey zet authentieke verhalen in om groepen innovators te begeleiden. Met zijn ‘laten we dingen in beweging zetten’ mentaliteit maakt hij bedrijven wakker en klaar om te vernieuwen met alle slimme mensen uit hun omgeving.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Pin It on Pinterest

Share This