Design thinking als innovatiemethode

Design thinking is een innovatiemethode waarmee je onderscheidende producten en diensten ontwikkelt. Die je klanten in het hart raken. Als innovatiebureau helpen wij je succesvol innoveren met design thinking. Op deze pagina vind je alles over de methode, voorbeelden, trainingen en veelgestelde vragen.

Wat is design thinking?

Design thinking is een verzameling van processen, methoden en tools om mensgerichte (human-centered) producten, diensten, oplossingen en ervaringen te creëren. Design thinking gaat om het bereiken van een persoonlijke, emotionele connectie met de gebruiker.

Design thinking is populair geworden omdat de manier waarop ontwerpers problemen benaderen ook waardevol blijkt als innovatiemethode. Het observeren van gebruikers vanuit empathie, visueel denken, meerdere perspectieven gebruiken en op een snelle manier simpele modellen (prototypen) maken is kenmerkend voor design thinkers.

Bekende bedrijven die design thinking technieken gebruiken zijn Apple, Facebook, Instagram, Pepsico, Bacardi en Coolblue. De producten en diensten van deze bedrijven bevredigen zowel de behoeften als de verlangens (emotionele connectie) van hun klanten. Met design thinking realiseer je op termijn een concurrentievoordeel: de belangrijkste reden om er vandaag in te investeren.

 

Hackathon Heembouw | Friday out of the Box

Klantcase Jumbo Maritime

Ontdek hoe we Jumbo Maritime helpen de industrie te transformeren met design thinking.

N

Wereldwijd patent

N

Nominatie Computable award

N

Terugverdiend in 2 jaar

Ons design thinking model 

Design thinking | Visual Fieke Sluijs | Friday out of the Box

De design thinking methode

De design thinking methode van Friday out of the box is gebaseerd op het design thinking model van de Stanford d.School (5 stappen) en de theorie van Stompff.

Framing
Stompff ziet framing (probleem bekijken vanuit verschillende invalshoeken) als de kracht van design thinking. Spannende frames leiden namelijk tot écht creatieve en onderscheidende oplossingen. Daarom hebben we deze stap opgenomen in ons design thinking model van zes stappen.

Design thinking model van zes stappen
Empathize is je e
cht inleven in je klant met behulp van interviews en observatie met als doel verborgen behoeften te ontdekken. In de Define stap definieer je de kern van het probleem vanuit het oogpunt van de gebruiker.

Bij het Framen formuleer je verschillende invalshoeken om naar dit kernprobleem te kijken. Out of the box oplossingen bedenk je in de stap Ideate. Je maakt de oplossingen tastbaar maakt met een Prototype. Als laatstste stap Test je je ontwerp door feedback te vragen bij de klant of gebruiker.

Repeat 
Het lijkt misschien een lineair proces, maar dat is het niet. De stappen moet je herhaaldelijk doorlopen. Zo verfijn je je oplossing elke keer op basis van feedback. Daar worden klanten blij van.

Waarom design thinking werkt

Concurrentievoordeel
Organisaties die design-gedreven werken groeien harder, hebben loyalere klanten en veroveren een onderscheidende marktpositie. Design thinking helpt je dus met overleven.

32% meer omzetgroei
Volgens McKinsey boekten de bedrijven die het hoogst scoorden op hun design-index in vijf jaar 32% meer omzetgroei dan hun concurrenten. Het is dus niet gek dat design thinking een populaire innovatiemethode is geworden.

Maar wat maakt deze organisaties nu anders?

Mensgericht
In design-gedreven organisaties ligt de focus op de beleving van de klant gedurende de hele klantreis. Daarvoor is een integrale aanpak nodig die de functionele silo’s overstijgt.

Iteratief
Producten en diensten worden bovendien ontwikkeld in een continu proces van iteratie, dat wil zeggen, ontwerpen, testen en herontwerpen, steeds met het oog op de uiteindelijke beleving van de klant.

Co-creatie
Co-creatie met klanten is belangrijk bij design-gedreven organisaties. Door klanten vroeg in het innovatieproces te betrekken voorkom je voor de handliggende ontwerpfouten en creëer je sneller marktwaardige innovaties.

 

Artikel Ideation / Idee generatie

46 creatieve design thinking technieken

Met nieuwe idee generatie technieken geef je jezelf en je team creatieve tools voor out of the box ideeën. In elke situatie. In dit artikel vind je 46 idee generatie technieken, verdeeld over 4 categorieën: opwarmen, inleven, uitzoomen en provoceren. Zo wordt het wel heel lastig om niet uit je box te komen!

4 redenen om te starten met design thinking

Klantgericht

Producten en diensten sluiten beter aan bij de klantwens.

Rapid prototypen

Ideeën worden sneller concreet met prototypen.

Sneller ontwikkelen

Met korte iteraties
ontwikkel je sneller.

Creatief

Veel ideeën leiden tot de ‘uniekste’ oplossingen. 

Onze diensten: ervaar zelf de kracht van design thinking

Leid je interne innovatieteam op tot Design Thinkers met de training Design Thinking Fundamentals. Liever direct resultaat en in de praktijk leren? Ga dan voor een 5-daagse Design Sprint. Wil je eerst meer inspiratie en oefenen met een paar technieken? Start dan met onze innovatie booster

Design Thinking Training | Friday out of the Box | Fieke Sluijs

Training Design Thinking Fundamentals

Leer in 2 dagen de creatieve tools, methode en mindset.

Design Sprint | Friday out of the Box

Design Sprint

Be like Google. Ontwikkel en test een nieuw product of dienst in vijf dagen.

Hackathon

Innovatie booster

Geef je team een boost en bedenk in 2 uur meer dan 50 innovatieve oplossingen.

Impressie van onze design thinking workshops

Onze laatste artikelen over design thinking

Design Thinking technieken: onze top 5

Design Thinking technieken: onze top 5

Design Thinking is onze favoriete innovatiemethode. De methode bestaat uit 5 stappen, die je iteratief doorloopt. Er zijn veel creatieve technieken om elke stap van Design Thinking uit te voeren. Welke adviseren wij als innovatiebureau? In dit artikel delen wij onze...

Lees meer

Het Friday Out Of The Box team bracht een geweldige energie en creativiteit mee in de workshop. Mijn team was erg enthousiast over de dag zelf, en onze business stakeholders zijn erg onder de indruk van de output. Dankjewel voor een fantastische samenwerking.

Leonie Weber

Director Supply Chain Technology Europe, Nike

In de afgelopen periode hebben wij onder begeleiding van Friday out of the Box een nieuw innovatie programma gelanceerd. Mede door de professionele design sprint en coaching, zijn er een groot aantal fantastische ideeën gegenereerd, onderzocht en doorontwikkeld. Ik kijk uit naar het vervolgtraject. 

Jeroen Bronkhorst

Innovatie Lead, Hewlett Packard Enterprise

We hebben met Friday out of the Box twee jaar op rij een Hackaton gedaan met een prettige voorbereiding en enthousiaste begeleiding. We kijken terug op ontzettend leuke en goede dagen met veel energie en fantastische ideeën van onze collega’s. Dat er maar vele Hackatons mogen volgen!

Nienke Schilstra

HR Manager, Heembouw

Zij kozen voor de aanpak van Friday out of the Box

 

blank
blank
blank
blank
blank
blank
blank
blank
blank
blank
blank
Logo Prorail

Veelgestelde vragen over design thinking

 

Wat is design thinking?

Design thinking is een verzameling van processen, methoden en tools om mensgerichte (human-centered) producten, diensten, oplossingen en ervaringen te creëren. Met als doel het bereiken van een persoonlijke, emotionele connectie met de gebruiker.

Design thinking is populair geworden omdat de manier waarop ontwerpers problemen benaderen ook waardevol blijkt als innovatiemethode. Het observeren van gebruikers vanuit empathie, visueel denken, meerdere perspectieven gebruiken en op een snelle manier simpele modellen (prototypen) maken is kenmerkend voor design thinkers.

Wat is jullie aanpak als innovatiebureau?

Als je contact met ons opneemt voor design thinking starten we altijd met een gratis innovatieconsult. In dit gesprek bespreken we je wensen en uitdagingen en geeft onze consultant je tips. We bepalen de behoefte van je team (inspiratie, training of snel resultaat?) en maken vervolgens voorstel op maat.

Onze methode

De design thinking methode van Friday out of the box is gebaseerd op het design thinking model van de Stanford d.School (5 stappen) en de theorie van Stompff.

Design thinking | Visual Fieke Sluijs | Friday out of the Box

Framing
Stompff ziet framing (probleem bekijken vanuit verschillende invalshoeken) als de kracht van design thinking. Spannende frames leiden namelijk tot écht creatieve en onderscheidende oplossingen. Daarom hebben we deze stap opgenomen in ons design thinking model van zes stappen.

Design thinking model van zes stappen
Empathize is je e
cht inleven in je klant met behulp van interviews en observatie met als doel verborgen behoeften te ontdekken. In de Define stap definieer je de kern van het probleem vanuit het oogpunt van de gebruiker.

Bij het Framen formuleer je verschillende invalshoeken om naar dit kernprobleem te kijken. Out of the box oplossingen bedenk je in de stap Ideate. Je maakt de oplossingen tastbaar maakt met een Prototype. Als laatstste stap Test je je ontwerp door feedback te vragen bij de klant of gebruiker.

Repeat 
Het lijkt misschien een lineair proces, maar dat is het niet. De stappen moet je herhaaldelijk doorlopen. Zo verfijn je je oplossing elke keer op basis van feedback. Daar worden klanten blij van.

Hebben jullie een voorbeeld van jullie aanpak?

Jazeker. We schreven o.a. een uitgebreid artikel over onze aanpak bij Jumbo Maritime. Daar lees je hoe de toepassing van design thinking tot baanbrekende innovatie leidt in de maritieme industrie.

De samenvatting
In ideegeneratie-workshops ontwierpen multidisciplinaire teams nieuwe oplossingen. De directie selecteerde het beste idee, een nieuwe technologische toepassing voor de Hololens. Vervolgens ontwikkelden we in korte sprints de software. Na meer dan 100 tests in binnen- en buitenland implementeerden we de technologische innovatie op de werkvloer. Met een wereldwijd patent tot gevolg. 

Wie zijn jullie specialisten?

Onze innovatie consultants zijn ervaren design thinking trainers en facilitators. De Design Sprints en workshops worden o.a. gefaciliteerd door Fieke Sluijs, Minke Havelaar en Joey Gonesh.

Fieke Sluijs is een ervaren ontwerper, internationaal innovatie trainer en facilitator en heeft gewerkt voor opdrachtgevers als Universiteit Utrecht, Team Academy, Heembouw en The Fork

Minke Havelaar is een strategische marketeer en design thinking trainer. Met haar achtergrond in zowel het bedrijfsleven als de kunst-sector weet zijn de zakelijk en creatieve wereld als geen ander via design thinking te verbinden. 

Joey Gonesh is oprichter van innovatiebureau Friday out of the Box. Als innovatiestrateeg werkt hij voor bedrijven zoals Nike, NS, ProRail en HP Enterprise. Daarnaast is hij docent aan universiteiten en professioneel spreker over creativiteit, innovatie en ondernemerschap.

Wanneer kies je voor deze methode?

  • Je wilt met je team nieuwe producten en diensten bedenken en ontwikkelen
  • Je verliest marktaandeel of er zijn nieuwe spelers op de markt gekomen
  • De omzet is gedaald, of je verwacht een daling
  • Je wilt weten wat mogelijkheden zijn van nieuwe technologie zoals VR of kunstmatige intelligentie
  • Je bent op zoek naar creatieve oplossingen die nu nog niet bestaan
  • De innovatiekracht van je organisatie moet omhoog
  • Je hebt een goed business idee dat je gedetailleerd wilt ontwikkelen en testen in de markt
  • Je wilt in co-creatie met collega’s en klanten nieuwe producten en diensten ontwikkelen

Waar komt design thinking vandaan?

Design thinking is ontstaan in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw. In deze tijd werden nieuwe creativiteitstechnieken en ontwerpmethoden ontwikkeld om creatief problemen op te lossen. John E. Arnold schreef als één van de eerste auteurs over design thinking in het boek “Creative Engineering” (1959).

De term design thinking
Arnold gebruikte als eerste de term ‘design thinking’. Arnold onderscheidde 4 gebieden: nieuwe producten, betere oplossingen, verlaging van de kosten of een verhoogde aantrekkingskracht. In deze visie kun je zeggen dat design thinking alle vormen van productinnovatie bevat: incrementele innovatie en radicale innovatie.

Relatie met management
In Bruce Archer’s boek “systematic method for designers” (1965) zoekt Archer naar de relatie tussen design thinking en management. Archer zet hiermee een stap voor de toepassing van design thinking buiten conventioneel ontwerp.

Herbert A. Simon introduceerde design als een ‘manier van denken’ in zijn boek naar uit 1969 “The Sciences of the Artificial” uit 1969. Robert McKim bouwt hierop voort in zijn boek “Experiences in Visual Thinking” uit 1973. 

Toepassen van design thinking
In een artikel uit 1982 van Nigel Cross, “Designerly Ways of Knowing”, worden kwaliteiten en capaciteiten van design thinking geïdentificeerd. Deze kwaliteiten maken design thinking ook relevant voor het algemeen onderwijs. Zo wordt design thinking van toepassing op een breder publiek. 

Peter Rowe beschrijft in zijn boek “Design Thinking” uit 1987 methoden en benaderingen beschreven van architecten en stedenbouwkundigen. Dit is een belangrijk vroeg gebruik van de term design thinking in de design onderzoeksliteratuur.

Rolf Faste breidde het werk van McKim aan de Stanford University in de jaren tachtig en negentig uit. Faste doceerde design thinking als een methode voor creatieve actie’. David M. Kelley, Faste’s Stanford collega, paste design thinking aan voor zakelijke doeleinden. In 1991 richtte Kelley het ontwerp adviesbureau IDEO op. 

Innovatie
Dit leidde tot Design Thinking als consultancy- en innovatiemethode met een toepassing op grote schaal. Bij Friday out of the Box werken we sinds 2014 met design thinking.

 

Voor wie is de methode geschikt?

Design Thinking is geschikt voor iedereen die een lastig probleem heeft en hiervoor creatieve oplossingen zoekt. Dat is de reden waarom wij design thinking toepassen voor het ontwikkelen van nieuwe producten, diensten, processen of ervaringen. 

Met dde methode ga je op zoek naar ‘niet voor de hand liggende oplossingen’. Als je de 6 stappen van design thinking doorloopt, onder begeleiding van onze ervaren facilitators, dan merk je dat je oplossingen bedenkt die je anders niet bedacht zou hebben.

Onze klanten vervullen verschillende rollen binnen hun bedrijf. Soms is het een ceo van een internationaal opererend bedrijf. Een andere keer is het een marketingdirecteur die ook verantwoordelijk is voor innovatie. Maar het kan ook een ict-directeur of een productmanager/productowner zijn. 

De rode draad is altijd: wij willen iets ontwikkelen waarmee we onze concurrentiepositie vergroten en dus de bedrijfscontinuïteit borgen.

Wat zijn de voordelen van design thinking?

We hebben een uitgebreide blog geschreven over de voor- en nadelen van Design Thinking. Deze 4 voordelen staan daarin toegelicht:

1: Producten en diensten sluiten beter aan bij de klantwens.
Het doel van de empathiefase is echt inleven in de klant, doorgronden van wensen en drijfveren. Bovendien wordt de klant ook in de testfase betrokken en wordt die feedback input voor een tweede iteratie.

2: Ideeën worden snel concreet en tastbaar in prototypen.
Post-its met ideeën blijven niet langer op de muur plakken maar worden uitgewerkt in schetsen en schaalmodellen, zodat ze snel getest kunnen worden en snel zichtbaar wordt of de oplossing werkt of niet.

3: Door te werken met korte iteraties leer je sneller
Door prototypen te maken en te testen leer je snel wat werkt en wat niet.

 4: Door een creatieve methode worden mensen creatiever
De creativiteit die door het toepassen van design thinking bij mensen wordt aangewakkerd is essentieel voor innovatie.

Wat zijn de nadelen van design thinking?

We hebben een uitgebreide blog geschreven over de voor- en nadelen van Design Thinking. Deze 4 nadelen staan daarin toegelicht:

1: Design thinking lijkt op het eerste gezicht een moeilijk beheersbare methode.
Je kunt van tevoren niet precies zeggen wat het oplevert en hoeveel tijd, geld en capaciteit het zal vergen. Maar kaders zijn juist goed voor het creatieve proces.

2: De methode toepassen zonder een creatieve mindset zal geen doorbraken opleveren.
Het is een misvatting dat het volgen van de 5 stappen gegarandeerd tot innovatie leidt. Je moet dus ook investeren in het trainen van die creatieve hersenspieren en voorwaarden scheppen zodat mensen creatief kunnen zijn.

3: Design thinking kun je niet in je eentje
Design thinking is een team effort en de mensen in dat team hebben verschillende kwaliteiten nodig. Bovendien heb je draagvlak nodig van stakeholders die een bijdrage moeten leveren en daarvoor zorgen kost tijd en energie.

4: Je moet je oude gewoontes om projecten aan te pakken afleren
Design thinking introduceren levert vaak eerst weerstand op, want dat betekent loslaten van je vertrouwde aanpak. En dat is eng. Een nieuwe methode moet zich altijd eerst bewijzen voordat mensen bereid zijn om hun oude gewoontes af te leren.

Welke bedrijven werken met deze innovatiemethode?

Bekende bedrijven die design thinking technieken gebruiken zijn biijvoorbeeld Apple, Facebook, Instagram, Pepsico, Bacardi en Coolblue.
De producten en diensten van deze bedrijven bevredigen zowel de behoeften als de verlangens (emotionele connectie) van hun klanten. 

Maar wat maakt deze organisaties nu anders?

Mensgericht
In design-gedreven organisaties ligt de focus op de beleving van de klant gedurende de hele klantreis. Daarvoor is een integrale aanpak nodig die de functionele silo’s overstijgt.

Iteratief
Producten en diensten worden bovendien ontwikkeld in een continu proces van iteratie, dat wil zeggen, ontwerpen, testen en herontwerpen, steeds met het oog op de uiteindelijke beleving van de klant.

Co-creatie
Co-creatie met klanten is belangrijk bij design-gedreven organisaties. Door klanten vroeg in het innovatieproces te betrekken voorkom je voor de handliggende ontwerpfouten en creëer je sneller marktwaardige innovaties.

Wat zijn veelgemaakte fouten bij design thinking?

Tijdens onze projecten en in gesprekken met onze klanten zien wij de volgende 3 valkuilen:

1. De empathiefase overslaan

Design thinking gaat om het bereiken van een persoonlijke en emotionele connectie met je klant. Dat zijn de mensen voor wie je producten, diensten of ervaringen creëert. Of dit nu klanten zijn die jouw app gebruiken of bezoekers van een evenement, de eerste stap van het proces gaat over het begrijpen van hun motivaties en het opbouwen van een diepere empathie voor hun behoeften.

De enige manier om dit te doen, is door rechtstreeks contact. Bijvoorbeeld door middel van interviews, observaties of een andere empathie-techniek.

Vaak vragen klanten of ze deze fase kunnen overslaan omdat ze “al weten” wat hun publiek nodig heeft en voor hen kunnen “spreken”. Dit is als het bouwen van een huis zonder eerst een fundering te leggen. Je kunt het op korte termijn misschien sneller bouwen, maar het is gedoemd te mislukken.

Design Thinking gaat over erkennen dat u niet uw gebruiker bent. Het gaat om nieuwsgierigheid, onderzoek, veronderstellingen opzij zetten en met echte klanten praten. En dit vereist geen weken tijd. Zelfs vijf tot zes interviews en observaties van 45 minuten kunnen enorm waardevolle inzichten opleveren.

2. Te weinig aandacht voor framing

Framen is een belangrijk onderdeel van design thinking. We schreven er eerder deze blog over. Framing is vanuit verschillende perspectieven kijken naar een vraagstuk. De waarde van framing is dat niet alleen de gebruikelijke invalshoeken voorbijkomen. Maar juist de niet vanzelfsprekende invalshoeken. En deze leiden tot originele ideeën en innovatie.

Wat vinden mensen moeilijk aan framing? 
Ten eerste zijn we zijn gewend tevreden te zijn met één antwoord. We hebben geen motivatie om dingen van meerdere kanten te bekijken. Dit leid af en voelt niet efficiënt. We worden hier in onze opvoeding en educatie ook voor beloond: één juiste oplossing. Ten tweede zijn mensen zich niet bewust dat ze letterlijk in hun beperkte box zitten.

Wij geloven dat het toepassen van de design thinking methode zonder spannende frames geen creatieve oplossingen en dus innovatie oplevert.

3. Design thinking verwarren met klantonderzoek

Design thinking is geen kwantitatief onderzoek. Het is geen marktonderzoek. Het is geen evaluatie. Het gaat er niet om enorme hoeveelheden kwantitatieve gegevens te verzamelen om tot statistisch gevalideerde antwoorden te komen.

Het gaat over het ontwikkelen van inzichten door directe interacties en observaties met mensen, en dan te komen tot nieuwe baanbrekende ideeën.

Wat denk je? Is het tijd voor een videocall?

Plan een gesprek in met Joey, wanneer het jou uitkomt.

Welke dag komt jou het beste uit?*

Voorkeur tijdstip

Joey Gonesh | Innovatie strateeg | Froday out of the Box | Innovatiebureau Utrecht

Joey Gonesh,
Oprichter, Innovatie Strateeg

Pin It on Pinterest