fbpx

Innovator Annet Robben over de training Innovatieworkshops Faciliteren

door | 3 november 2021 | Design thinking, Praktijkcase

Leestijd: 4 minuten

Annet Robben is docent marketing & ondernemerschap binnen de opleiding creative business aan de Hogeschool van Amsterdam. Opleiding Creative Business leidt studenten op tot creatieve en ondernemende media professionals. Studenten kunnen zich specificeren in ontwerp, productie, media en content creatie. Annet geeft verschillende vakken als marketing en ondernemerschap, waarbij design thinking een bekend begrip is. Annet focust zich ook op de vernieuwing van het onderwijs om de opleiding toekomstgerichter te maken.

Annet gaf de training Innovatieworkshops Faciliteren een: 9

Annet, waarom koos je voor de training Innovatieworkshops Faciliteren?

Ik ben bezig met vernieuwing van het onderwijs binnen de opleiding Creative Business, hiervoor wilde ik graag meer leren over het  faciliteren van brainstormsessies. Het is belangrijk dat het onderwijs met de tijd meegaat. En om daar zo goed mogelijk invulling aan te geven is het handig om te leren hoe je dit met creatieve werksessies kan aanpakken. Daarnaast is deze kennis ook erg interessant voor mij als docent. 

Bepaalde methoden en technieken die ik heb geleerd gebruik ik nu ook graag in de lessen.”

 

En? Wat waren je belangrijkste lessen uit de training? 

“Het creëren van creatief zelfvertrouwen was voor mij een belangrijke les. Met name als je met een groep samenwerkt is het erg belangrijk dat, niet alleen ik, maar iedereen zich veilig voelt om alle ideeën die je hebt in de groep te gooien. Dit creatief zelfvertrouwen is namelijk belangrijk voor de kwaliteit van de creatieve sessie, (goede) ideeën worden anders door eigen onzekerheid binnen gehouden. Ik vind dit voornamelijk interessant omdat ik zelf les geef. Ook heb ik geleerd dat innovatie niet alleen over technologie gaat, maar juist over creativiteit. Hoe je dit ‘aan’ kan zetten, welke rol je wanneer kunt nemen lettend op de verschillende soorten persoonlijkheden. Maar ook wat het verschil is tussen een deelnemer en facilitator.” 

Training Innovatieworkshops Taciliteren | Deelnemers in actie | Friday out of the Box

Foto: Annet en mede-cursisten in actie tijdens de training Innovatieworkshops Faciliteren Fundamentals.

Heb je het al toegepast in je werk?

“Ja, zeker. Voor de opbouw van de lessen hou ik er vooral rekening mee. Methodes en technieken die ik heb geleerd ben ik aan het toepassen op mijn werk. Deze werkmethode is ook handig als ik merk dat studenten blijven hangen in hun proces, bijvoorbeeld bij het maken van een ondernemingsplan. Om ze verder te helpen gebruik ik technieken uit de training. Maar ik pas de kennis vooral toe bij de hervorming van de lessen. Als een echte facilitator leiding geven aan creatieve sessies, dat moet nog komen. Deze sessies staan overigens wel gepland.” 

Wat vond je van Joey als trainer? 

“Supergoed. Een inspirerende docent. Met name ook oog voor de groep en individu. Hij heeft van alles een voorbeeld uit de praktijk waar je iets mee kan, ook al ben er niet bij geweest. Hij zal geen blad voor de mond nemen, waardoor je veel leert. Ook stond ik te kijken van zijn improvisatie vermogen. Hij speelde heel goed in op de gesprekken en vragen die er op dat moment speelde. Ondanks dat hij daardoor van zijn planning afweek, werden de belangrijkste punten eruit gehaald en zat er altijd nog een rode draad in zijn verhaal. Ik heb ook nooit het gevoel gekregen dat hij het zelf niet leuk vond, zijn energie en enthousiasme was erg aanstekelijk.” 

Aan wie in je netwerk zou je deze training aanraden?

Aan alle docenten die ook iets doen met design thinking. Maar eigenlijk ook aan iedereen die met innovatie en creativiteit bezig is. Of je dit nou wel of niet kan doorvoeren van a tot z. Het levert altijd iets op. Mij trekt het onderwerp persoonlijk erg aan, daarom sta ik er ook nog voor open om de Training Innovatie workshop Faciliteren Advanced te volgen. Het lijkt me erg tof om mezelf hierin nog verder te ontwikkelen.”

Leuk moment tijdens de training?

“Wat ik heel mooi vond, het moment waarop de groep samen ging werken en er synergie vrij kwam. Het voortborduren op elkaars ideeën werkte voor mij erg goed, de energie die daar bij vrij kwam was echt tof. We gingen samen van niks, naar iets grijpbaars en iets concreet. Die knop die dan aan gaat, is ook wat je als docent in de les wilt bereiken. Je wilt dat mensen in een soort flow komen waar iedereen enthousiast is en actief mee werkt. Dit gebeurde in de training en daar heb ik veel van geleerd. Bijvoorbeeld dat je dit al kan bereiken met eenvoudige oefeningen waarbij de groep echt geen 100 pagina’s hoeven te lezen uit hetzelfde boek.

Wat ik ook een mooi moment vond was het reflectiemoment op jezelf. Soms zit je zo op de automatische piloot en in een vast patroon waar je niet altijd bewust van bent. Joey kon op een niet belemmerde manier mij heel goed de spiegel voor me houden. Hij deelde zijn observatie en vertelde wat daar de gevolgen van waren. Ik nam bijvoorbeeld vaak de leiding in de groep, dit ben ik gewend als docent, maar hierdoor gaf ik de anderen minder de ruimte om ook met ideeën te komen.“

“Goeie training waar je veel aan over houdt, prijs kwaliteit is goed. Je kan voor het driedubbele ook een training volgen, waar je minder uit haalt dan hier. Toepasbaarheid is hoog.”

Ook innovatie leren faciliteren?

In het artikel 101 creatieve technieken vind je veel inspiratie en werkvormen om te gebruiken tijdens innovatieworkshops en creatieve sessies. Wil je je verder ontwikkelen als (online) facilitator? Check dan onze training Innovatieworkshops faciliteren fundamentals en Innovatieworkshops Faciliteren advanced. Zo word je innovatie de baas.

 

Tot Friday!

Tara Bruggink | Blog Friday out of the Box
Tara Bruggink | Jr Business Innovator | Friday out of the Box

Tara Bruggink is Jr. Business Innovator bij Friday out of the Box. Ze loopt hier stage, maar vergis je niet: er wordt door het innovatieteam net zo hard van haar geleerd. Tijdens haar opleiding Business Innovation heeft zij alle fasen van het innovatieproces leren toepassen, een hele onderzoekende mindset aangeleerd en faciliteer-talent ontwikkeld. Dit is de toekomst van innovatie. En daar schrijft ze regelmatig over.