fbpx

Design Thinking: de voordelen én de nadelen

door | 21 september 2020 | Design thinking

Leestijd: 4 minuten

Waarom design thinking? Omdat volgens McKinsey design gedreven bedrijven 32% meer omzetgroei in 5 jaar realiseren dan hun concurrenten. Design thinking is een populaire methode om meer design gedreven te worden. In dit artikel lees je de voor- en nadelen van design thinking.

Design thinking: de definitie

Design thinking is eenvoudig gezegd ‘problemen aanpakken zoals ontwerpers dat doen’. Ontwerpers bekijken problemen anders en daardoor zijn zij in staat creatieve oplossingen te bedenken. Sterker nog, een ontwerper bekijkt de ontwerpopgave vanuit verschillende invalshoeken en komt zo tot verschillende verrassende opties.

Waarom design thinking?

Waarom design thinking? Nou dat zit zo. Een klant weet vaak niet wat hij of zij eigenlijk wil, tenzij hij of zij verschillende opties voor zich ziet. Een ontwerper maakt deze verschillende opties tastbaar met behulp van schetsen, prototypen of een schaalmodel.

Denk bijvoorbeeld aan een architect. De architect tekent een nieuw huis op basis van de wensen van de koper. Maar hij brengt ook zijn eigen creatieve ideeën in. En dat binnen de beperkingen van de welstandscommissie. De architect maakt meerdere schetsen (opties) waarop hij feedback krijgt. Vervolgens gaat hij terug naar de tekentafel en naar gelang het bouwproject vordert krijgen de schetsen steeds meer detail.

Design thinking: de methode in 5 stappen

Design Thinking in 5 stappenFiguur 1: Design Thinking naar het model van Stanford d.school

De methode van design thinking bestaat uit het herhaaldelijk doorlopen van 5 stappen:

  1. Empathie: echt inleven in je klant met behulp van interviews en observatie
  2. Definieer de ontwerpopgave: verschillende perspectieven verkennen om het probleem te bekijken en de kern van de uitdaging te definiëren
  3. Idee generatie: creatieve oplossingen bedenken
  4. Prototype: de beste ideeën tastbaar maken in prototypen
  5. Test: prototypen testen
    Let op!
    Design thinking is een iteratief proces, dat betekent dat je vaak meerdere keren de cyclus van empathie naar test doorloopt. Bovendien verlopen deze stappen in werkelijkheid vaak niet zo netjes achter elkaar, maar is terugkeren naar een vorige fase of vooruitlopen op een volgende fase soms noodzakelijk.

Design thinking: de voordelen

Er zijn vier voordelen van design thinking.

1: Producten en diensten sluiten beter aan bij de klantwens.
Het doel van de empathiefase is echt inleven in de klant, doorgronden van wensen en drijfveren. Bovendien wordt de klant ook in de testfase betrokken en wordt die feedback input voor een tweede iteratie.

2: Ideeën worden snel concreet en tastbaar in prototypen.
Post-its met ideeën blijven niet langer op de muur plakken maar worden uitgewerkt in schetsen en schaalmodellen, zodat ze snel getest kunnen worden en snel zichtbaar wordt of de oplossing werkt of niet.

3: Door te werken met korte iteraties leer je sneller
Door prototypen te maken en te testen leer je snel wat werkt en wat niet.

 4: Door een creatieve methode worden mensen creatiever
De creativiteit die door het toepassen van design thinking bij mensen wordt aangewakkerd is essentieel voor innovatie.

Design thinking: de nadelen

Maar er kleven ook nadelen aan design thinking.

1: Design Thinking lijkt op het eerste gezicht een moeilijk beheersbare methode.
Je kunt van tevoren niet precies zeggen wat het oplevert en hoeveel tijd, geld en capaciteit het zal vergen. Maar kaders zijn ook juist goed voor het creatieve proces.

2: De methode toepassen zonder een creatieve mindset zal geen doorbraken opleveren.
Het is een misvatting dat het volgen van de 5 stappen gegarandeerd tot innovatie leidt. Je moet dus ook investeren in het trainen van die creatieve hersenspieren en voorwaarden scheppen zodat mensen creatief kunnen zijn.

3: Design thinking kun je niet in je eentje
Design Thinking is een team effort en de mensen in dat team hebben verschillende kwaliteiten nodig. Bovendien heb je draagvlak nodig van stakeholders die een bijdrage moeten leveren en daarvoor zorgen kost tijd en energie.

4: Je moet je oude gewoontes om projecten aan te pakken afleren
Design thinking introduceren levert vaak eerst een hoop weerstand op, want dat betekent loslaten van je vertrouwde aanpak en dat is eng. Een nieuwe methode moet zich altijd eerst bewijzen voordat mensen bereid zijn om hun oude gewoontes af te leren.

Meer lezen over design thinking? 

Is design thinking iets voor jouw organisatie? We helpen je graag met het kiezen van de juiste innovatiemethode.

Tot Friday!

Joey Gonesh & Fieke Sluijs

    Joey Gonesh | Innovatie Strateeg en founder Friday out of the Box

    Joey Gonesh is oprichter van innovatiebureau Friday out of the Box. Als innovatiestrateeg werkt hij voor bedrijven zoals Nike, NS, ProRail en HP Enterprise. Hij doceert aan universiteiten en is professioneel spreker over creativiteit, innovatie en ondernemerschap. Voetbal is zijn tweede liefde. Als jeugdtrainer staat hij op het veld bij Desto in Vleuten.

    Fieke Sluijs_ Design Thinker en Facilitator bij Friday out of the Box

    Fieke Sluijs is ontwerper, trainer en facilitator.  Ze werkt voor Friday out of Box en verschillende organisaties in de publieke en private sector. Als creatieve facilitator motiveert ze mensen creatief zelfvertrouwen op te bouwen en hun innovatieve potentieel in te zetten. Haar innovatieworkshops zijn energiek, inhoudelijk sterk en zitten vol met visualisaties. Uit je box? gegarandeerd!

    Aan de slag met Design Thinking?  

    Meer inspiratie voor innovators

    Wat is innovatie? En welke typen zijn er?

    Wat is innovatie? En welke typen zijn er?

    Innovatie betekent letterlijk vernieuwing. Door te vernieuwen blijf je competitief. Dus innovatie is essentieel voor het voortbestaan van je bedrijf. En voor groei. Maar wat is innovatie nu eigenlijk precies? Welke soorten zijn er? En hoe doe je dat dan, innoveren?...

    Coronaproof innoveren. Zo gaan wij om met de maatregelen

    Coronaproof innoveren. Zo gaan wij om met de maatregelen

    Coronaproof innoveren? Jazeker! Wij houden ons uiteraard aan alle regels en richtlijnen van het RIVM. Lees hier hoe wij hiermee omgaan bij onze projecten.  De huidige coronaregels       Was vaak en goed je handen.       Houd 1,5 meter afstand.        Blijf thuis bij...

    Open innovatie: openlijk mislukt.

    Open innovatie: openlijk mislukt.

    Open innovatie leidt niet altijd tot de beste oplossingen. Dat besefte wasmiddelfabrikant Henkel niet toen ze vol verwachting hun open innovatie challenge aankondigden: bedenk een lekkere en frisse geur voor ons afwasmiddel. Het idee ‘Afwasmiddel met kippengeur’ kreeg...

    Duik dieper in een onderwerp

    Pin It on Pinterest

    Share This