Bel 06-83629521 of mail info@fridayoutofthebox.nl

BUSINESS MODEL DESIGN

Business model design

Ontwerp een out of the box business model in drie dagen

OVER BUSINESS MODEL ONTWERP

3-daags business model innovatie sprint

Risico-alert! Als jij zelf je business model niet ter discussie stelt, is de kans groot is dat een concurrent dat voor je doet.

Onderzoek laat zien dat business model innovatie een concurrentievoordeel van meer dan 25x kan opleveren vergeleken met product- en procesinnovatie.

Dat besef is er vaak wel bij onze klanten, toch blijven ze het moeilijk vinden om de high level business model concepten te vertalen naar praktische technieken voor hun eigen herontwerp van de business modellen.

We zien dat teams zichzelf deze vragen stellen:

  1. Hoe kwantificeren we de markten op een goede manier? Welke aannames zijn al gevalideerd door andere spelers?
  2. Welk business model past het best bij ons?
  3. Wat zijn de belangrijke dingen om te onthouden als we voorwaarts bewegen met dit business model?
  4. Hoe kunnen we experimenteren met verschillende business modellen?

Het doel van het 3-daags business model programma is om nieuwe business modellen te onderzoeken, ontwerpen en te evalueren.

RESULTATEN

Wat kun je verwachten van business model ontwerp?

 

Eerst je markt snappen, dan pas in het diepe duiken

Tijdens de eerste fase van het business model ontwerp vergelijken we jouw business model met de meest dominante business modellen in je industrie. Dit helpt met het identificeren van overtuigingen en aannames die ontwricht kunnen worden.

Ontwerp je business om het beter te begrijpen

Je zult je business model verder ontwerpen en de meest belangrijke onderdelen van je bedrijf structuren. Dit helpt je om nieuwe ideeën te genereren voor je business model en de aannames kritisch te testen.

Niet 1 business model, we ontwerpen 5 alternatieve

We zijn een grote fan van idee generatie omdat we weten dat er waarde zit in tijd spenderen aan creatieve business modellen. Met op maakt gemaakte oefeningen ontwerpen we 5 alternatieve business modellen die kunnen werken voor je organisatie.

Evalueer je business modellen

Veel business modellen die worden ontworpen blijken niet levensvatbaar of hebben een lage slagingskans. Tijdens de evaluatie sessie, stresstest je je eigen business model. Zo weet je waar de zwakke plekken zitten die je op moet lossen.

”Na de Friday out of the Box voor NOOX ging ik enorm geïnspireerd naar huis. Het Friday out of the Box team had zich goed verdiept in mijn merk en de sessie zodanig afgestemd op mijn hulpvraag dat ik met de juiste focus en vol ideeën de sessie verliet. Ik vond het bijna jammer dat het de dag erna weekend was zodat ik er niet direct mee aan de slag kon.”

Inoek Brouwer
Directeur Noor Designs

PROGRAMMA OVERZICHT

In 3 stappen naar een innovatief en toekomstvast business model.

Bij Friday Out Of The Box hebben we een holistische aanpak voor business modellen. We ontwerpen bedrijven op dezelfde manier als we producten ontwerpen. Door klantinzichten te combineren met markt- en concurrentieonderzoek.

We focussen eerst op het identificeren van dominante business modellen en de belangrijkste aannames en overtuigingen die ter discussie gesteld moeten worden. Vervolgens ontwerpen we samen verschillende business modellen en werken deze uit tot prototypes.

Ten slotte, terwijl we nieuwe prototypen valideren, experimenteren we met verschillende nieuwe business modellen en bepalen de beste fit met jouw organisatie.

Dag 1: Business model onderzoek

Doel: begrijpen van je markt, identificeren van blinde vlekken die verder onderzocht moeten worden.

– Identificeren van dominante business modellen en starre overtuigingen kunnen leiden tot disruptie

– Begrijpen van de getallen, kpi’s en benchmarks in je industrie, markt en organisatie

– Vinden van de meest belangrijke trends en hoe deze je industrie kunnen veranderen

– Identificeren van de meest belanrijke dingen die je niet weet over je industrie. De blinde vlekken.

Dag 2: Business model idee generatie

Doel: 3 tot 5 business modellen ontwerpen die zouden kunnen werken voor jouw organisatie.

– Vertalen van vastzittende overtuigingen naar kansen voor diseruptie via de opposite thinking methode

– Identificeren van potentiële business modellen die jij zou kunnen operationaliseren

– Ideeën genereren om deze business modellen uniek in de markt te maken

Dag 3: Ontwerpen en selecteren

Doel: verfijnen van nieuw gegenereerde business modellen en bloot leggen van de onzekere aannames.

– Ontwerpen van je nieuwe business modellen op basis van waardeproposities

– Samenvatten van de meeste belangrijke aspecten van je business modellen en de onderliggende aannames

Doel: selecteren van business model met de meeste kans op succes in de echte wereld.

– Vaststellen van je groeimotor en kansen

– Schatten van de kosten van acquisitie (COA) en de klantlevensduurwaarde (CLTV) van je klanten

– Ontwerpen van je schaalbare model op basis van schalingsuitdagingen

– Ontwikkelen van marktstrategie

Pin It on Pinterest