Business model design

Onderscheid jezelf met een slim bedrijfsmodel

Business model design

Onderscheid jezelf met een slim bedrijfsmodel

OVER het BUSINESSMODEL-ONTWERP

Driedaagse businessmodel innovatiesprint

Wat is een businessmodel?

Een businessmodel laat zien met welke producten jouw organisatie waarde creëert voor je klanten. Uit onderzoek blijkt dat het innoveren van je businessmodel een concurrentievoordeel kan opleveren dat meer dan 25 keer zo groot is als bij product- of procesinnovatie.

 

Belangrijke vragen

Een goed ontworpen businessmodel geeft antwoord op de volgende vragen:

  • Wat is de toegevoegde waarde van je producten?
  • Voor welke klantgroepen zijn jouw diensten het meest waardevol?
  • Welke partners heb je nodig om je producten te leveren?
  • Waarin moet je investeren om het model te laten werken?
  • Hoe ziet je verdienmodel eruit?

Voor wie?

  • Algemeen directeur (CEO)
  • ICT directeur (CIO)
  • Marketing directeur (CMO)
  • Directeur operatie (COO)
  • Financieel directeur (CFO)

Voordelen van een innovatief businessmodel

  • Je zet een strategische koers uit
  • Je neemt fundamentele besluiten over wat je wel en niet doet
  • Je bepaalt welke stappen je zelf uitvoert en welke je uitbesteedt
  • Je maakt een toekomstvaster model

Resultaten

Wat kun je verwachten van een businessmodel-ontwerp?

U

Eerst je markt snappen, dan pas in het diepe duiken

Door middel van onderzoek zetten we jouw businessmodel af tegen de meest dominante businessmodellen in je industrie. We identificeren onterechte aannames en overtuigingen.

Herstructurering voor beter begrip

Samen structureren we de belangrijkste onderdelen van je bedrijf. Dit helpt je om nieuwe ideeën te genereren voor je businessmodel en de aannames kritisch te testen.

Niet één businessmodel, maar vijf alternatieven

Creatieve businessmodellen blijken waardevol. Met oefeningen op maat ontwerpen we vijf alternatieve businessmodellen die kunnen werken voor je organisatie.

Z

Evaluatie en stresstest

Tijdens de evaluatiefase onderwerp je je eigen businessmodel aan een stresstest. Zo ontdek je waar de zwakke plekken zitten en hoe je de slagingskans kunt vergroten.

“Na de Friday out of the Box voor NOOX ging ik enorm geïnspireerd naar huis. Het Friday out of the Box team had zich goed verdiept in mijn merk. De sessie was zo ontworpen dat ik met de juiste focus en vol ideeën de sessie verliet. Ik vond het bijna jammer dat het de dag erna weekend was zodat ik er niet direct mee aan de slag kon.”

Inoek Brouwer

Directeur Noox Designs

PROGRAMMA-OVERZICHT

Een innovatief en toekomstvast businessmodel in drie stappen.

Bij Friday Out Of The Box ontwerpen we bedrijven op dezelfde manier als we producten ontwerpen: door klantinzichten te combineren met markt- en concurrentieonderzoek.

Deze holistische aanpak is onderverdeeld in drie stappen: 

Stap 1: Marktonderzoek

Doel: begrijpen van je markt en het identificeren van blinde vlekken.

  • Identificeren van dominante businessmodellen en starre overtuigingen die kunnen leiden tot disruptie
  • Begrijpen van de getallen, kpi’s en benchmarks in je industrie
  • Vinden van top trends die je markt kunnen veranderen
  • Onderzoeken van blinde vlekken over je industrie
Stap 2: Ontwerp van vijf businessmodellen

Doel: het ontwerpen van drie tot vijf businessmodellen die kunnen werken voor jouw organisatie.

  • Vastzittende overtuigingen vertalen naar kansen via de opposite thinking-methode
  • Identificeren van potentiële businessmodellen die je kunt operationaliseren
  • Ideeën genereren om deze businessmodellen uniek in de markt te zetten
Stap 3: Verdiepen & selecteren

Doel: verdieping van je businessmodellen.

  • Verfijnen van je nieuwe businessmodellen op basis van waardeproposities
  • Samenvatten van de belangrijkste onzekerheden in je businessmodellen 

Doel: selecteren van het businessmodel met de hoogste slagingskans

  • Vaststellen van je groeimotor en kansen
  • Schatten van de kosten van acquisitie (COA) en de klantlevensduurwaarde (CLTV) 
  • Ontwerpen van je schaalbare model op basis van schalingsuitdagingen
  • Ontwikkelen van go to-marktstrategie

Meer informatie over business model design?

Pin It on Pinterest