Business model design

Onderscheid jezelf met een slim bedrijfsmodel

Business model design

Onderscheid jezelf met een slim bedrijfsmodel

OVER het BUSINESSMODEL-ONTWERP

Driedaagse businessmodel innovatiesprint

Wat is een businessmodel?

Een businessmodel laat zien met welke producten jouw organisatie waarde creëert voor je klanten. Uit onderzoek blijkt dat het innoveren van je businessmodel een concurrentievoordeel kan opleveren dat meer dan 25 keer zo groot is als bij product- of procesinnovatie.

 

Belangrijke vragen

Een goed ontworpen businessmodel geeft antwoord op de volgende vragen:

  • Wat is de toegevoegde waarde van je producten?
  • Voor welke klantgroepen zijn jouw diensten het meest waardevol?
  • Welke partners heb je nodig om je producten te leveren?
  • Waarin moet je investeren om het model te laten werken?
  • Hoe ziet je verdienmodel eruit?

Voor wie?

  • Algemeen directeur (CEO)
  • ICT directeur (CIO)
  • Marketing directeur (CMO)
  • Directeur operatie (COO)
  • Financieel directeur (CFO)

Voordelen van een innovatief businessmodel

  • Je zet een strategische koers uit.
  • Je neemt fundamentele besluiten over wat je wel en niet doet.
  • Je bepaalt welke stappen je zelf uitvoert en welke je uitbesteedt.
  • Je maakt een toekomstvaster model.

Resultaten

Wat kun je verwachten van een businessmodel-ontwerp?

U

Eerst je markt snappen, dan pas in het diepe duiken

Door middel van onderzoek zetten we jouw businessmodel af tegen de meest dominante businessmodellen in je industrie. We identificeren onterechte aannames en overtuigingen.

Herstructurering voor beter begrip

Samen structureren we de belangrijkste onderdelen van je bedrijf. Dit helpt je om nieuwe ideeën te genereren voor je businessmodel en de aannames kritisch te testen.

Niet één businessmodel, maar vijf alternatieven

Creatieve businessmodellen blijken waardevol. Met oefeningen op maat ontwerpen we vijf alternatieve businessmodellen die kunnen werken voor je organisatie.

Z

Evaluatie en stresstest

Tijdens de evaluatiefase onderwerp je je eigen businessmodel aan een stresstest. Zo ontdek je waar de zwakke plekken zitten en hoe je de slagingskans kunt vergroten.

Door Friday Out Of The Box zijn we in korte tijd tot een aantal ideeën gekomen waar we gezamenlijk achter staan en waar we nu mee aan de slag kunnen. Dit is voor ons enorm waardevol!

Nils de Bruijn

Partner, BVI Data Rebels

Dankzij Friday out of the Box hebben wij gedurfd innovatief te zijn binnen onze traditionele markt. Dit heeft direct geleid tot verbeterde zichtbaarheid en dus meer leads. Wij kijken terug op een zeer geslaagd begeleidingstraject met veel professionaliteit. Friday out of the Box is een originele, creatieve en betrouwbare partner. Bedankt!

Latifa Barou

Directeur, Inhouse Law Firm

In de afgelopen periode hebben wij onder begeleiding van Friday out of the Box een nieuw innovatie programma gelanceerd. Mede door de professionele design sprint en coaching, zijn er een groot aantal fantastische ideeën gegenereerd, onderzocht en doorontwikkeld. Ik kijk uit naar het vervolgtraject. 

Jeroen Bronkhorst

Innovatie Lead, Hewlett Packard Enterprise

PROGRAMMA-OVERZICHT

Een innovatief en toekomstvast businessmodel in drie stappen.

Bij Friday Out Of The Box ontwerpen we bedrijven op dezelfde manier als we producten ontwerpen: door klantinzichten te combineren met markt- en concurrentieonderzoek.

Deze holistische aanpak is onderverdeeld in drie stappen: 

Stap 1: Marktonderzoek

Doel: begrijpen van je markt en het identificeren van blinde vlekken.

  • Identificeren van dominante businessmodellen en starre overtuigingen die kunnen leiden tot disruptie
  • Begrijpen van de getallen, kpi’s en benchmarks in je industrie
  • Vinden van top trends die je markt kunnen veranderen
  • Onderzoeken van blinde vlekken over je industrie
Stap 2: Ontwerp van vijf businessmodellen

Doel: het ontwerpen van drie tot vijf businessmodellen die kunnen werken voor jouw organisatie.

  • Vastzittende overtuigingen vertalen naar kansen via de opposite thinking-methode
  • Identificeren van potentiële businessmodellen die je kunt operationaliseren
  • Ideeën genereren om deze businessmodellen uniek in de markt te zetten
Stap 3: Verdiepen & selecteren

Doel: verdieping van je businessmodellen.

  • Verfijnen van je nieuwe businessmodellen op basis van waardeproposities
  • Samenvatten van de belangrijkste onzekerheden in je businessmodellen 

Doel: selecteren van het businessmodel met de hoogste slagingskans

  • Vaststellen van je groeimotor en kansen
  • Schatten van de kosten van acquisitie (COA) en de klantlevensduurwaarde (CLTV) 
  • Ontwerpen van je schaalbare model op basis van schalingsuitdagingen
  • Ontwikkelen van go to-marktstrategie

Meer informatie over business model design?

Pin It on Pinterest