fbpx

Beter brainstormen. 101 creatieve technieken voor ideegeneratie

door | 11 april 2021 | Design thinking, Faciliteren, Idee generatie

Leestijd: 43 minuten

Brainstormen is hip, in bijna elke professionele omgeving. Het heersende idee onder managers en directeuren is: zet je creatieven in een kamer met een whiteboard, stapels geeltjes en een schaal koekjes, en na een uur heb je je volgende innovatie — klaar om de markt te bestormen. Jammer, maar zo werkt het niet. Een brainstorm is geen short cut naar een onderscheidende positie in de markt.

Brainstormen – ook wel ideegeneratie of ideation genoemd –  is ook maar één van de zes stappen van het design thinking-proces voor innovatie. Wel een enorm belangrijke, en daarom geven we je in dit artikel een hele zwik out of the box brainstorm technieken. Inclusief creatieve werkvormen voor de andere fasen van design thinking.

Zie dit artikel als onze ultieme gids voor jouw innovatie-mindset. Happy brainstorming!

Wat is ideegeneratie?

Ideegeneratie of ideation is het vormen van ideeën. Het is een creatief proces waarbij je nieuwe gedachten genereert, ontwikkelt en communiceert. Het combineert een ontspannen, informele benadering van probleemoplossing met lateraal denken. Dat is het anders ordenen van de informatie die je al hebt om nieuwe ideeën te laten ontstaan.

In je eentje is ideegeneratie een effectieve manier om je routine te doorbreken en jezelf, je baas of je opdrachtgever te verrassen met out-of-the-box ideeën. Met een team leidt een ideegeneratie-sessie je naar oplossingen voor grote en kleine vraagstukken. Daarbij geeft een collectieve ideation een boost aan de samenwerking en innovatie-mindset binnen het team.

Waarom is ideegeneratie belangrijk voor organisaties?

Vernieuwende, allround excellente oplossingen vind je niet door te blijven doen wat je altijd al deed. En je hebt niet één geniale ingeving nodig, maar een hele bulk aan ideeën. Ook een simpele oplossing voor een ingewikkeld probleem is meestal een optelling van vele mini-ideetjes.

Hoe werkt ideegeneratie?

Ideeën genereren doe je in een ideation-sessie; een bijeenkomst waarbij de deelnemers heel snel alles wat er in hen opkomt, naar voren brengen. Wanneer je probleem meerdere mensen aangaat, is het slim om personen met verschillende perspectieven uit te nodigen. Dus niet alleen het management team, maar ook een medewerker van de klantenservice, een marketeer, en natuurlijk een klant of eindgebruiker.

Bij Friday Out Of The Box begeleiden we ideegeneratie in onze design sprints, workshops en hackathons. Met nieuwe ideegeneratie-technieken geef je jezelf en je team creatieve tools om out-of-the-box-ideeën te genereren. In elke situatie. 

Voor wie is dit artikel?

We hebben dit artikel geschreven voor de zakelijke markt, als houvast voor professionals die voor ingewikkelde uitdagingen staan. Maar de methodes zijn ook heel geschikt om ideeën te genereren voor situaties in het dagelijks leven. Denk aan sportevenementen, kinderfeestjes, familiedagen en Tinder-dates.

Onze diensten. Zo word je innovatie de baas. 

  1. Innovation as a Service. Als je continue wilt blijven innoveren.
  2. Innovatiestrategie. Als je een goed innovatieplan wilt.
  3. Business model design. Als je een concurrerend business model wilt.
  4. Innovatiescan. Als je wilt weten hoe innovatie-volwassen jouw organisatie is.
  5. Innovatiecoach. Als je je innovatieteam hands-on wilt laten begeleiden.
  6. Innovatie Booster. Als je creatieve boost wilt geven aan je team.
  7. Design sprint. Als je een complex probleem in co-creatie wilt tackelen.
  8. Hackathon. Als je de innovatiekracht van een grote groep wilt benutten.

Hoe gebruik je dit artikel? 

De 101 technieken voor ideegeneratie die we in dit artikel op een rij hebben gezet zijn als een gereedschapskist voor innovatie. Het innovatieproces kent verschillende fasen, waarin je steeds andere input nodig hebt. Daarom hebben we de ideegeneratie-technieken verdeeld over negen categorieën: ijsbreken, inleven, framen, opwarmen, uitzoomen, provoceren, samenwerken, selecteren en prototypen. Klinkt bekend? Dat komt omdat we de technieken parallel hebben gelegd aan het Design Thinking-proces

Wees binnen de categorieën niet kritisch op het kiezen van een techniek. Juist een willekeurige selectie kan helpen om echt uit je box breken.

1. Creatieve brainstorm technieken om het ijs te breken

IJsbrekers spelen een belangrijke rol in het creatieve proces, zeker wanneer er meerdere mensen bij betrokken zijn. Met een ijsbreker creëer je direct een gelijkwaardige en relaxte omgeving. Het is een laagdrempelige manier om ervoor te zorgen dat de deelnemers zich eigenaar voelen van de resultaten van de creatieve sessie, maar ook van het proces. Hier een aantal ijsbrekers ter kennismaking en als energisers. Sommige zijn ook heel geschikt om in je creatieve flow te komen wanneer je in je eentje bent.

#1 Favoriete dingen

Bij deze ijsbreker wordt iedereen aangemoedigd om hun favoriete ding te noemen. Je kunt dit afstemmen op het doel van de meeting, de werkomgeving of iets persoonlijkers. Maar aangezien de deelnemers allemaal gevraagd worden hun favoriete ding te noemen, is er geen risico dat ze “het verkeerde antwoord” geven. 

Koppel de opdracht aan een onderwerp. Bijvoorbeeld “favoriete aspect van het bedrijf” of “favoriete product”. Bij een online meeting kun je de teamleden vragen om online een afbeelding te zoeken en deze te uploaden naar een een gedeeld document of online whiteboard zoals Miró, Mural of Google Jamboard. Dit prikkelt de verbeeldingskracht en creativiteit van de deelnemers en vormt een ideale springplank naar een brainstorm of andere creatieve werkvorm. 

#2 Tien dingen gemeen

Deze ijsbreker is geschikt voor brainstormteams die elkaar nog niet kennen of op afstand werken. Verdeel het team over kleine groepen en vraag ze om een lijst te maken van 10 dingen die ze gemeen hebben.

Bij een online meeting gebruiken de groepjes een gedeeld document of online whiteboard zoals Miró, Mural of Google Jamboard. Het kan zo simpel zijn als: “We dragen allemaal schoenen”, tot iets specifieker als: “We zijn allemaal aangenomen in 2020”. Ongeacht de antwoorden zal deze ijsbreker een band creëren, en zorgen voor gespreksstof en lol. Ook zet het de groep alvast creatief aan het denken.

#3 Teken tosti

Deze techniek werkt goed als introductie in visueel denken en systeemdenken. Maar hij is ook top als energiser. 

Vraag mensen op papier of post-its uit te tekenen hoe je een tosti maakt. Na een paar minuten delen ze hun diagrammen met elkaar. Bespreek samen de overeenkomsten en verschillen. Vraag de deelnemers naar hun observaties en ervaringen. Vonden ze het moeilijk of makkelijk? En staan er mensen in? Hoe technisch zijn de tekeningen? En wie bakt er een tosti in een pan? Wat zegt dat? Lol gegarandeerd.

#4 Selfie sketch

Deze ijsbreker geeft mensen een ‘persoonlijkheid’ buiten hun werkidentiteit, en creëert gespreksstof voor de verdere meeting. Geef de deelnemers een vel papier (A5) en markers. Vraag ze in vijf à tien minuten een selfie te tekenen, inclusief bijnaam en één ding over zichzelf dat mensen in de kamer waarschijnlijk niet weten. Laat de deelnemers de visitekaartjes random met elkaar uitwisselen. Vraag ze om de naam en bijnaam op te lezen en die persoon een vraag te stellen over het verrassende feitje op de kaart. Ook online werkt deze techniek top, Mural heeft er zelfs een template voor.

Heb je nu geen tijd om het hele artikel
te lezen? Ontvang 101 technieken als pdf in je mailbox

Beter Brainstormen

your-name(Vereist)
opt-in(Vereist)

#5 Low-tech social network

Het doel van deze ijsbreker is om deelnemers met elkaar kennis te laten maken door samen een visueel netwerk van hun connecties op muurformaat te creëren. Deze techniek werkt dan ook het beste bij grote groepen. 

Geef iedere deelnemer een post-it en vraag ze om een avatar (profielfoto) te tekenen. Onderaan zetten ze hun naam. Vraag de deelnemers één voor één zichzelf te ‘uploaden’ door hun post-it op de muur te plakken. De volgende taak: zoek de mensen die je kent en trek lijnen om de connecties te maken. Label de connecties: ‘vrienden met’ of ‘ging naar dezelfde school als of ‘ging squashen met’. 

#6 Supernaam en superpower

Geef iedereen een stuk papier (A5) en een gekleurde stift. Laat ze de kaart dubbelvouwen om een ​​tafeltentje te maken. Op de voorkant schrijven ze hun naam en tekenen hun ‘supermasker’. Als ze een superheld waren, hoe zou hun masker eruit zien? Laat elke persoon op de achterkant hun ‘supernaam’ en ‘superkracht’ schrijven. Vervolgens mag elke deelnemer hun kaart aan de groep presenteren. 

Variatie voor als iedereen elkaar min of meer kent: na het schrijven van hun naam geeft iedereen hun kaart door aan degene links of rechts. De persoon die de kaart ontvangt, vult het verder in en geeft het terug.

#7 Proust speeddate

De Proust-vragenlijst is een reeks vragen bedacht door de Franse schrijver Marcel Proust. Ze worden nog vaak gebruikt door interviewers. Het Amerikaanse Vanity Fair vraagt al meer dan 10 jaar iedere maand een andere celebrity — van Sophia Loren tot Zendaya, van Aretha Franklin tot David Bowie — een aantal van de intieme, originele vragen van de lijst te beantwoorden. Dichter bij huis kom je de rubriek ook tegen in Het Blad bij NRC.

Met deze ijsbreker geef je de deelnemers eenzelfde celebrity-status en leren ze elkaar tegelijkertijd beter kennen. Schrijf een aantal vragen uit de vragenlijst op losse kaartjes. Bijvoorbeeld:

  • Wat is je favoriete bezigheid?
  • Welk talent zou je graag willen hebben?
  • Welk levende persoon bewonder je het meest?
  • Wat is je grootste prestatie?
  • Wat is je levensmotto?

Laat deelnemers willekeurige koppels vormen. Geef de koppels 2 x 2 minuten de tijd om om beurten de vraag op het kaartje te beantwoorden. Vervolgens wisselen de koppels van partner. Sluit af na ongeveer 3 rondes.

2. Empathie: creatieve brainstorm technieken om je in te leven

Je bedenkt nieuwe ideeën niet voor jezelf, maar voor klanten, collega’s of andere eindgebruikers. Daarom is je inleven in anderen megabelangrijk. Voor wie doe je het eigenlijk? Wat willen ze, en waar lopen ze tegenaan? Ook is het handig als je je kunt inleven in je teamgenoten. Want ideeën genereren is een proces dat je samen doorloopt.

#8 Vissenkom

Deze ideegeneratie-techniek is een goede manier om patronen te doorbreken. Verdeel je team in twee groepen. Zet de eerste groep bij elkaar in het midden van de ruimte en de tweede groep in een cirkel eromheen. De groep in het midden mag vervolgens brainstormen en ideeën met elkaar delen. De groep die eromheen zit, luistert en schrijft mee zonder een woord te zeggen. Aan het eind van de vergadering delen de teamleden uit de buitenste cirkel hun waarnemingen met de mensen in de binnenste cirkel.

In deze techniek staat de term vissenkom voor de patronen waarin we als mens terechtkomen. Zit je zelf in die vissenkom (binnenste groep), dan is het lastig om te beoordelen of het water nog schoon genoeg is. Gewoon omdat je er middenin zit. Kijk je vanaf buiten door het glas naar binnen (buitenste cirkel) dan zie je het ineens wél. De afstand doet het ‘m en zorgt ervoor dat je de patronen binnen je team kunt doorbreken.

#9 Peeping Tom

Goede ideeën kunnen ook tot je komen door aandachtig te observeren. Kijk eens naar hoe een klant je product of dienst gebruikt. Dit is dé manier om verborgen uitdagingen en kansen te ontdekken.

#1o Vraag feedback

Feedback geven is makkelijk, feedback ontvangen niet. Dat geldt tenminste voor de meesten. Toch is het een bijzonder effectieve techniek om ideeën te genereren. Stel, je hebt een nieuw proces bedacht dat sneller en goedkoper is dan je huidige proces. Je hebt er goed over nagedacht en voor jou is het daarom de beste oplossing.

Totdat je aan een paar mensen vraagt wat zij ervan vinden. Dan krijg je opeens ‘commentaar’. Even doorbijten, want er kunnen waardevolle tips tussen zitten! Anderen vertellen je namelijk niet alleen wat ze goed of minder goed vinden, maar ook wat zij aan het idee zouden toevoegen. Zo krijg jij weer een stroom nieuwe ideeën.

#11 Klant-opinie

Vraag je je af wat je klanten denken en wat ze nu eigenlijk écht willen? Stuur dan een vragenlijst rond voordat je start met je ideegeneratie-workshop. Dit levert altijd inzichten op die je zonder deze voorbereiding nooit zou hebben gehad.

#12 Public Idea Wall

Durf jij het publiek te vragen om je te helpen? Maak dan gebruik van de public idea wall. Het werkt als volgt: ga naar een openbare ruimte (bijvoorbeeld een universiteit, station of bibliotheek) en hang daar een poster op waar in grote letters jouw uitdaging op staat. Leg pennen en post-its neer en nodig het publiek uit om oplossingen te bedenken en ze op de poster te schrijven of plakken. Na een paar dagen haal je de buit op. Zorg er wel voor dat je concurrent je niet voor is.

#13 Problemen en oplossingen

Joey’s vader leerde het hem al van jongs af aan: denk niet in problemen, maar in oplossingen. Doe hetzelfde met je klanten. Houd een document bij met alle problemen, vragen en inbreng van je klanten tijdens eerdere projecten, en bedenk daarvoor oplossingen. Heb je zo’n document (nog) niet? Probeer je dan te verplaatsen in jouw klant en bedenk met je team een aantal problemen of vragen bij jullie projecten. Beantwoord de vragen en bedenk oplossingen bij elk punt

#14 Verschillende perspectieven

Hoe zou een kind van vijf denken over je innovatie? En hoe kijkt een oudere ernaar? Of iemand in een compleet andere branche? Kortom: stap in de schoenen van een ander en probeer te denken in extremen. Je gedachten hoeven niet 100% te kloppen. Het gaat erom dat je het concept van een andere kant bekijkt. Zo kom je erachter wat je klanten nodig hebben én wat jij wil bereiken.

#15 Beter brainstormen met denkhoedjes

Zet het petje eens op, in plaats van af. Letterlijk! Om met ideeën te komen, laat je teamleden naar andere aspecten van je innovatie kijken. Maak een aantal hoedjes in verschillende kleuren en spreek af welke kleur waarvoor staat. Bijvoorbeeld:

Blauw                          kijkt naar de reeds bekende data, feiten en info

Groen                         kijkt naar creatieve mogelijkheden, ideeën en alternatieven

Rood                           kijkt naar potentiële problemen en/of moeilijkheden

Geel                            kijkt naar de voordelen en nadelen

Wit                              kijkt naar het proces tot innovatie, het denkproces en methode

Lees meer over deze techniek in het artikel Creatieve technieken: de 6 denkhoeden van De Bono.

#16 Klantenfluisteraar

Ben je directeur, teammanager of projectleider? Dan zijn je medewerkers je belangrijkste bron van out-of-the-box ideeën. Zij hebben immers dagelijks contact met je klanten. Vanuit dit perspectief kunnen zij als geen ander nieuwe ideeën influisteren. Hun feedback kun je zien als de voice of the customer, dus het is heel belangrijk om daarnaar te luisteren.

#17 De heldenmethode

De heldenmethode is een leuke ideation techniek voor kleine groepen. Kruip in de huid van een bekend persoon of superheld en schrijf je brainstormvraag als volgt op: ‘Hoe zou Superman mijn organisatie klantgerichter maken?’ of… ‘Hoe zou Barack Obama ons nieuwe product presenteren aan de wereld?’ Je voelt waarschijnlijk meteen al ideeën opborrelen en dat is precies de bedoeling van deze techniek.

#18 Empathiekaart

Persona’s helpen de aandacht te vestigen op mensen; je klant of eindgebruiker. Met een ‘empathiekaart’ creëer je een kernachtige studie van een persoon. Begin met het tekenen van een grote cirkel. Voeg ogen en oren toe om er een groot ‘hoofd’ van te maken. Geef deze persoon een naam. Label gebieden rond het hoofd ‘denken’, ‘zien’, ‘horen’ en ‘voelen’. Beschrijf — vanuit het standpunt van deze persoon — wat zijn/ haar/ diens ervaring is. Start bij de categorieën ‘zien’ en eindig bij ‘voelen’.

Vat samen: wat wil deze persoon? Welke factoren motiveren deze persoon? Wat kunnen we voor deze persoon doen? Blijf tijdens het verdere ontwerpproces terugverwijzen naar de empathiekaart. Wat zou Zus en Zo ervan vinden?

#19 Pijn-fijn

Het doel van deze creatieve techniek is om inzicht te krijgen in motivaties en struggles van sleutelfiguren; een eindgebruiker of een beslissingsbevoegde bijvoorbeeld. Schrijf de naam op van een sleutelfiguur of maak een snelle schets op een muur. Inventariseer eerst de pijn van deze persoon door in zijn/ haar diens schoenen te stappen:

  • Hoe ziet een slechte dag er voor deze persoon uit?
  • Waar is deze persoon bang voor?
  • Waar ligt deze persoon ’s nachts van wakker?
  • Waar is deze persoon verantwoordelijk voor?
  • Welke obstakels staan deze persoon in de weg?

De winst van een persona kan de omkering van de pijn zijn — of verder gaan. Leg deze kant vast door de volgende vragen te beantwoorden:

  • Wat streeft deze persoon na?
  • Hoe bepaalt deze persoon succes?
  • Hoe zou deze persoon kunnen profiteren van het onderwerp?
  • Wat kunnen we deze persoon bieden?

Vat de belangrijkste pijnpunten en voordelen samen en geef prioriteiten aan. Gebruik dit bij het ontwikkelen van innovatieve producten, diensten of waardeproposities, of in elke andere situatie waarin je een beslissing probeert te beïnvloeden. 

3. Framing: creatieve brainstorm technieken om het probleem te definiëren

Framing is vanuit verschillende perspectieven kijken naar een vraagstuk. De waarde van framing is dat niet alleen de gebruikelijke invalshoeken voorbij komen, maar ook de niet vanzelfsprekende. En juist deze leiden tot originele ideeën en innovatie.

#20 Hoe kunnen we…?

Een inspirerend frame voor je probleemstelling vind je door de focus te leggen op verschillende aspecten: het positieve, het negatieve en impliciete aannames. Stel dat je voor een luchthaven werkt en een betere reizigerservaring wilt bieden aan gestresste ouders met drukke kinderen. Dan kun je de onderstaande aspecten benadrukken, wat leidt tot meer praktische ‘Hoe kunnen we?’(HKW)-statements:

  • Tegenovergestelde: HKW van de wachttijd het meest spannende deel van de reis maken? HKW van de luchthaven een plek maken waar kinderen naartoe willen?
  • Positieve: HKW de energie van de kinderen gebruiken om medepassagiers te vermaken?
  • Negatieve: HKW de kinderen van medepassagiers scheiden?
  • Aanname: HKW de wachttijd op de luchthaven volledig beperken?
  • Analogie: HKW van de luchthaven een spa maken? Of een speeltuin?

  • Stakeholders: HKW de vrije tijd van medepassagiers benutten om de kinderen te vermaken?
  • Opdelen: HKW kinderen vermaken? Ouders ontlasten? De pijn voor medepassagiers verzachten?

#21 Thesaurus

Begin met een probleemstelling in de vorm van een ‘Hoe kunnen we?’-statement. Identificeer vervolgens de sleutelwoorden uit dat statement en gebruik een thesaurus om alternatieven te vinden. Zoek er een paar die fundamenteel anders zijn dan de uitgangspositie. Gebruik deze woorden nu als stimuli, hetzij om de probleemstelling opnieuw te formuleren, of voor het bedenken van een geheel nieuwe richting.

#22 Point of view

Bij het formuleren van het probleem is het logisch dat je je eigen standpunt meeneemt. In deze oefening besteed je een paar minuten aan het op en neer kijken vanuit je positie. 

Kijk eerst omhoog. Verplaats jezelf in de positie van de CEO. Wat zou diegene als het onderliggende probleem zien; het belangrijkste obstakel voor succes? Probeer de vraag rechtstreeks vanuit hun standpunt te formuleren. Vervolgens kijk je naar ‘beneden’. Wat zou de magazijnmedewerker of schoonmaker van het bedrijf zien als het probleem? Hoe beïnvloedt het hen? 

Gebruik deze inzichten om verschillende ‘Hoe kunnen we?’-statements te formuleren.

Als je bij de top van het bedrijf hoort, probeer dan naar het midden te kijken, en dan verder naar beneden. Wanneer je alleen bent in de situatie, stel je dan voor dat je zowel Elon Musk, als een stagiair in je team hebt. 

Probeer hoe dan ook te denken als echte mensen; geen karikaturen. De CEO maakt zich niet alleen zorgen over de winstgevendheid van het bedrijf — hoewel dit belangrijk is. En de werknemer maakt zich niet alleen zorgen over loon en secundaire arbeidsvoorwaarden. Kijk breder.

#23 Time slices

Deze techniek geeft je een beter overzicht van wat essentieel is. Ook brengt het je dichterbij zowel ‘verstandige’, praktische als creatieve oplossingen. 

Kijk naar je probleem. Overweeg steeds een ‘time slice’: één minuut, één dag, één week, één maand, één jaar. Wat is cruciaal in elk van deze periodes? Hoe verandert het

probleem? Welke invloeden spelen een rol? Zou je het probleem anders formuleren als de verschillende periodes ‘deadlines’ waren? 

Vaak bereik je 80% van een oplossing in 20% van de tijd, terwijl je de rest besteedt aan het uitzoeken van de laatste details. Soms zijn die details cruciaal — bij kerncentrales bijvoorbeeld — meestal zijn ze niet relevant.

#24 Beter brainstormen met de glazen bol

We maken allemaal aannames wanneer we problemen definiëren, maar creativiteit draait om het uitdagen van aannames. Door jezelf te forceren om zeer verschillende scenario’s als uitgangspunt te nemen kijk je sneller voorbij de voor de hand liggende oplossingen. Met deze creatieve techniek leg je facetten bloot die anders verborgen zouden blijven. 

Bedenk drie verschillende scenario’s waarin je totaal verschillende aannames doet over je probleem. Ga voor serieuze speculatie. Wat als … de aandelenmarkt instort, er oorlog uitbreekt, je grootste concurrent failliet gaat, of wordt opgekocht door een veel groter bedrijf? Genereer voor elk scenario twee nieuwe ‘Hoe kunnen we?’-statements.

#25 Megasuperextreem

De meeste ‘Hoe kunnen we?’-statements zijn in eerste instantie nogal terughoudend en algemeen. Het doel van deze oefening is om ze inspirerend en specifiek te maken. Formuleer een eerste ‘Hoe kunnen we?’-statement voor je probleem. Stop hier weer niet teveel moeite in en laat het gewoon stromen. 

Zoek nu naar uitmuntendheid in je probleemdefinitie. Hoe hoog de ambities van je ruwe ‘how to?’ ook waren, maak ze nog hoger. Van ‘Hoe kunnen we de productiviteit verhogen’ maak je bijvoorbeeld ‘Hoe kunnen we de beste productiviteit in onze branche realiseren?. ‘Hoe kunnen we de verkoop met 10 procent verhogen’, wordt ‘Hoe kunnen we de verkoop verdubbelen?’

#26 1.000-koppig team 

Je hebt duizend mensen tot je beschikking. Ze hebben alle expertise die je nodig hebt. Je zet ze aan het werk om je probleem op te lossen. Wat zouden ze doen? Wat kun je hiervan leren?

Nu heb je hetzelfde toegewijde team om de oplossing te implementeren. Hoe kun je dit bereiken? Wat is er nodig? Gebruik de uitkomst van deze twee oefeningen om je daadwerkelijke oplossing te voeden.

Weetje: deze techniek dateert uit de begindagen van de IT, toen het idee van een leger van werknemers werd gebruikt als alternatief voor een computersysteem. Zo werd er gekeken naar de voordelen van machines boven mensen .

#27 Speedboat

Speedboot is een korte en duidelijke manier om te bepalen wat stakeholders tegenstaat aan een product of de dienst, of wat een gezamenlijk doel in de weg staat. Teken op een (online) whiteboard een boot met ankers eraan en noem de boot naar het onderwerp van de meeting; het product, de dienst of het gezamenlijke doel. De boot vertegenwoordigt het onderwerp en de ankers de obstakels die vooruitgang in de weg staan.

Vraag de deelnemers om binnen 5–10 minuten de aspecten die ze niet leuk vinden aan het product of de dienst ​​op post its te schrijven. Je kunt ze bovendien vragen wegingsfactoren aan hun antwoorden te geven, door ook hun inschatting op te schrijven van hoeveel sneller de boot zou gaan (in kilometers per uur) zonder die “ankers”.

Als ze klaar zijn, vraag je ze om de plakbriefjes op en rond de ankers te plakken. Bespreek de inhoud van elke notitie en zoek naar inzichten, “ahas” en terugkerende thema’s.

4. Divergeren: creatieve brainstorm technieken om op te warmen

Usain Bolt liep zijn wereldrecords niet met koude spieren: los van jaren training, ging er een stevige warming-up aan vooraf. Ook goede ideeën vallen meestal niet ‘koud’ uit de lucht. Je moet op z’n minst een opwarmronde doen om in de juiste mindset te komen. De technieken hieronder zijn vooral geschikt voor de vroege stadia van een ideation proces. De twee belangrijkste uitkomsten hier zijn: een beter begrip van het probleem, en een algemene richting voor de oplossing.

#28 Ja, en…

De ‘Ja, en’-techniek komt uit de stand-up comedy. Het is de tegenhanger van ‘ja, maar…’ Je kunt deze techniek toepassen in een brainstormsessie. Wanneer je op ideeën van een ander reageert met ‘Ja, en…’ (in plaats van het af te schieten met ‘ja, maar…’) bouw je voort op de input van de ander en houd je de stroom aan nieuwe ideeën op gang. Als je collega zegt: ‘We maken een elektrische auto’, dan is jouw reactie dus: ‘Ja, en we zorgen ervoor dat deze elektrische auto kan vliegen.’ Maak je geen zorgen over slechte ideeën, die mag je op een later tijdstip alsnog weggooien.

#29 Brainstorm

Brainstormen is een van de bekendste technieken voor ideegeneratie. Als team probeer je oplossingen op te noemen voor een probleem, zonder daarbij rekening te houden met eventuele beperkingen. Oftewel: alle ideeën zijn goed. Houd je aan de volgende regels als je gaat brainstormen:

  • Oordeel niet
  • Moedig wilde ideeën aan
  • Bouw voort op andermans ideeën
  • Blijf bij het probleem
  • Voer één gesprek tegelijk
  • Wees visueel
  • Ga voor kwantiteit

#30 Brainwriting

Brainwriting is een alternatieve manier van brainstormen. Bij brainwriting schrijven deelnemers hun ideeën op, in plaats van ze te roepen. Nadat je een idee hebt opgeschreven geef je deze door aan een collega. De collega voegt hier een idee aan toe en geeft het blad weer verder.

Brainwriting is vooral geschikt voor teams met introverte mensen. Ook als je weinig tijd hebt of als de facilitator weinig ervaring heeft, is brainwriting een effectieve manier om te brainstormen. Je kunt bij brainwriting de 1-2-4 methode toepassen. Je schrijft dan je ideeën op, die deel je met één andere collega, en als laatste met een groepje van vier.

#31 Braindrawing

Braindrawing is ideegeneratie met een twist. Ga met vier of vijf deelnemers aan tafel zitten en formuleer een probleem met drie beperkingen. Vervolgens tekent iedereen een oplossing op een blad papier. Na drie minuten schuif je de tekening door naar je buurman of buurvrouw, die het idee verder uitwerkt. Is iedereen aan de beurt geweest? Dan leg je de tekeningen op tafel. Kijk welk idee het beste lijkt en werk dat verder uit. Braindrawing is een visuele manier van nieuwe ideeën genereren. Ideaal voor design thinking-sessies.

#32 Brainwalking

Wil je variatie in je ideation methodes? Brainwalking is braindrawing 2.0: jij en je team vullen elkaars ideeën aan zoals bij braindrawing. Dit doe je alleen niet zittend, maar lopend. Hiervoor zet je verschillende tafels in een ruimte. Na elke ronde loop je naar de volgende plek. Waarom? Ten eerste: beweging zorgt voor energie. En doordat je steeds van plek wisselt, activeer je nieuwe gebieden in je brein. Je ziet de dingen letterlijk vanuit een ander perspectief.

#33 Magazine Rip & Rap

Pak een stapel tijdschriften, kranten en folders. Niet om te lezen, maar om een collage te maken. Ga met een groepje deelnemers rond de tafel zitten met scharen, lijm, of zelfs glitter als je helemaal out of the box wilt gaan. Scheur en knip vervolgens woorden en afbeeldingen uit de magazines en plak ze op een groot stuk papier of karton. Hoe meer, hoe beter.

Alles wat je aan jouw concept of innovatie kunt relateren mag erbij. Deze methode is megahandig omdat je zelf niet meer in beelden hoeft te denken; het is al voor je gedaan. Afbeeldingen stimuleren de rechterhersenhelft. Zo kom je sneller tot heel veel goede ideeën!

#34 T’is the season

Ga met je team om tafel en pak de agenda erbij. Maak een lijst van alle data en evenementen die belangrijk zijn binnen jouw branche en verdeel deze over categorieën. Bedenk vervolgens producten rondom die evenementen, data of seizoenen, die de behoeften van jouw klanten vervullen. Je kunt zelfs kijken of je evenementen kunt combineren met seizoensgebonden trends.

#35 Visual brainstorm

Een foto zegt meer dan duizend woorden. Probeer bij het genereren van ideeën daarom ook in beelden te denken. Ga naar de ‘image search’ van Google en zoek op sleutelwoorden gerelateerd aan jouw bedrijf of concept. Zodra de foto’s op je scherm verschijnen, schrijf je op wat er het eerste in je opkomt. Op basis van die gedachten kun je het skelet van je idee opzetten.

#36 Google it

Weer zo’n open deur, maar daarom niet minder effectief. Googelen werkt. Google is een encyclopedie met alle informatie van de wereld. Waarom zou je de mogelijke oplossingen voor jouw probleem niet gewoon eerst aan Google vragen? Kijk bijvoorbeeld eens op Google trends. Je vindt hier trends in zoekwoorden tot wel vijf jaar terug. Wie weet vind je hier wel een verstopte behoefte van jouw toekomstige klant.

#37  Dirty thirty

Stel dezelfde vraag 30 keer en geef iedere keer een ander antwoord. Schrijf alle ideeën op losse post-its en plak ze op de muur. Op deze manier krijg je de meest voor de handliggende, “vieze” ideeën snel uit je hoofd. Ze zijn ook heus niet alle 30 bagger, en wie weet komen sommigen nog eens van pas. Laat ze daarom op de muur hangen wanneer je verder gaat in je ideegeneratie proces.

#38  Je allereerste idee

Er zijn ruwweg twee momenten waarop een idee kan ontstaan. Het eerste moment is direct als je de opdracht hoort. Dan krijg je een associatie met een bepaalde zin of doelstelling, die zich vervolgens vastzet in je hoofd. In een spontane reactie zie je in je hoofd al een oplossing voor je. Vaak krijg je dan het idee dat je te snel gaat. Dat je er nog maar eens goed over na moet denken. Of een stappenplan volgen. Natuurlijk kan het geen kwaad om de weg van het proces te kiezen – de tweede manier waarop een idee kan ontstaan. Maar durf ook eens op je eerste hersenspinsels te vertrouwen. Die kunnen je nog ver brengen.

#39  Opposite thinking

Gebruik deze techniek wanneer je een probleem wilt oplossen. Bedenk eerst verschillende manieren om het probleem te veroorzaken —gebruik hiervoor eventueel een van de andere technieken. Bedenk dan manieren om te voorkomen dat het probleem wordt veroorzaakt. Hier zit vast een goed idee tussen!

#40  Denkbeeldig brainstormen

Denkbeeldig brainstormen is als klassiek brainstormen, maar dan met een kleine twist. De basisregels zijn hetzelfde, maar zorg er bij het definiëren van het probleem voor dat het:

  • een onderwerp heeft – wie is de hoofdrolspeler?
  • een werkwoord heeft – de actie
  • een object heeft – wat

Stappen:

  1. Definieer het probleem als een “Hoe kunnen we?”-vraag. 
  2. Stel één essentieel element vast van het probleem, wat onveranderd blijft.
  3. Stel denkbeeldige vervangingen voor de andere elementen voor.
  4. Formuleer een nieuwe probleemstelling, waarbij je een van de denkbeeldige elementen vervangt.
  5. Brainstorm over ideeën voor het denkbeeldige probleem
  6. Pas ideeën uit de denkbeeldige brainstorm toe op de echte probleemstelling.
  7. Analyseer alle ideeën (echt, denkbeeldig en gecombineerd) en neem de meest interessante ideeën over.

#41  Inspiratie uit innovatie

Onderzoek de nieuwste innovaties. Denk hierbij aan technologische innovaties, maar ook innovaties op het gebied van service, product, organisatie, maatschappij en milieu. Stel jezelf de vragen “Wat betekent dit voor mijn product/ dienst?” en “Zou ik iets vergelijkbaars kunnen doen?”.

#42  Synectis

In 1961 ontwikkelden Prince en Gordon een systematische benadering van creativiteit die draait om twee kernthema’s: putten uit schijnbaar irrelevante inspiratiebronnen, en het combineren van zoveel mogelijk delen ervan. De Synectics-methode heeft tot doel om het vertrouwde onbekend en het onbekende vertrouwd maken. Door onconventionele analogieën en uitgebreide metaforen worden nieuwe ideeën geboren. 

Analyseer informatie die geen verband houdt met je probleem. Forceer informatie over je probleem door middel van analogie of metafoor. Wedden dat je zo out of the box komt?

#44  TRIZ

TRIZ, ook bekend als Theory of Inventive Problem Solving werd in 1946 in Sovjet-Rusland ontwikkeld. Genrich Altshuller bestudeerde patronen in patenten en vond daar een algemene benadering voor creativiteit:

  1. Definieer je probleem
  2. Analyseer andere problemen in niet-gerelateerde domeinen
  3. Analyseer oplossingen voor problemen uit stap 2 
  4. Pas de oplossingen toe op je eigen probleem 

#45  Maar waarom dan?

Voor deze techniek heb je een probleemstelling nodig, waarvan iemand uit de groep eigenaar is. Jouw rol is om ​​de kleuter uit te hangen en alleen maar ‘waarom?’ te vragen. De eerste waarom gaat over de probleemstelling zelf. ‘Waarom is dit een probleem?’ of ‘Waarom zie je het zo?’. Wat het antwoord op deze vragen ook is, schrijf het op en onderzoek vervolgens het antwoord zelf door nogmaals ‘waarom’ te vragen. Herhaal dit proces bij het volgende antwoord. Dit gaat door totdat je voelt dat je op een dood spoor zit of totdat het allemaal ellendig saai wordt.

5. Divergeren: creatieve brainstorm technieken om uit te zoomen

Ideegeneratie vraagt om een open blik. Want nieuwe inzichten ontstaan uit de verbindingen die je legt tussen allerlei soorten kennis en ervaring. Daarom is af en toe uitzoomen van je vraagstuk – en je dus met iets anders bezighouden – vaak júist een effectieve manier om het op te lossen.

#45 Creative pause

Het is heel verfrissend voor je brein om even uit je werkomgeving te stappen. Dus: ga regelmatig weg van je bureau. Neem een warme douche, wandel een stuk door het bos of ga op pad met je collega’s. Edward de Bono, de bedenker van de Six Thinking Hats, noemt dit een creative pause. Een creative pause is geen gezellig uitje voor de fun, maar een broodnodige change of scenery voor je geest.

Designers van Nike gebruikten deze methode van ideegeneratie en bestudeerden berggeiten. Daarna ontwikkelden ze een all-terrain schoen. De beste ideeën komen soms in je op als je er even op een andere manier mee bezig bent.

#46 Zero draft

De zero draft-techniek wordt vaak gebruikt door schrijvers. Het is een vorm van vrij schrijven, maar dan met een duidelijke focus. Eerst schrijf je alles op wat je al weet over het gekozen onderwerp. Daarna schrijf je op wat je er nog over te weten wilt komen. Vervolgens bedenk je waarom het onderwerp relevant is. Als laatste voeg je alles toe wat je verder nog met betrekking tot het onderwerp inspireert. Door te starten met alles wat je al weet, kom je gemakkelijker op nieuwe ideeën.

#47 Wander wonder

Afstand nemen van je werk is altijd een goede manier om tot nieuwe inzichten te komen. Door je aandacht even op iets anders te richten kun je de hyperfocus (de I must crack the code!-mindset) even loslaten. Wandelen werkt hiervoor het allerbest. Het vergroot het aantal verbindingen in je hersenen, waardoor je sneller nieuwe ideeën krijgt. Door te wandelen ga je dus letterlijk ‘aan’.

#48 Challenge assumptions

Je aannames uitdagen is een krachtige techniek voor ideegeneratie. Het dwingt je uit te zoomen en opnieuw naar je ideeën te kijken. Dat doe je zo: schrijf je concept op in een paar zinnen. Stel jezelf dan de vraag: ‘Welke onderdelen weet ik zeker en welke onderdelen zijn aannames?’ Probeer vervolgens argumenten of data te vinden die aantonen dat de aannames niet waar zijn. Vind je veel argumenten? Dan is je oplossing nog zwak. Vind je er weinig, dan is je oplossing ineens een stuk krachtiger gebleken.

#49 First principles design

Deze creatieve techniek voor ideegeneratie is de favoriet van Elon Musk. Met deze techniek breng je je probleem terug tot de basisprincipes en maak je een lijst met alle dingen die je over dit probleem weet. Stel jezelf vervolgens de vragen: Waarom weet ik dit? Hoe kom ik aan deze informatie? Heeft iemand het je verteld? Heb je het zelf ervaren? Welk bewijs ondersteunt jouw idee? Met deze techniek maak je een onderscheid tussen feiten en aannames, waardoor je voorbij traditionele oplossingen denkt en tot nieuwe conclusies komt. First principles design zorgt ervoor dat je echt tot vernieuwende ideeën komt.

#50 Anti-brainfreeze reading

Een open deur, maar toch belangrijk om te delen: lees! Als Joey vast zit qua inspiratie, dan duikt ‘ie in de boeken. Vooral informatie over creativiteit doet hem wonderen. Boeken die Joey helpen bij een brain freeze zijn bijvoorbeeld ‘Zen en de kunst van motoronderhoud’ van Pirsig, ‘Business Model Generation’ van Osterwalder of ‘Change by Design’ van Brown.

#51 Social media brainstorm

Heb je er weleens aan gedacht om social media niet als procrastinatie, maar ideegeneratie te zien? Op zich logisch: social media vormen eigenlijk één grote stroom ideeën. Even een duik nemen in de socials kan je dus ook op andere gedachten brengen. Dus: zijn je ideeën opgedroogd? Scroll er dan even op los op Twitter, Linkedin, Instagram of Pinterest.

#52 Steal like an artist

Deze voelt wat ongemakkelijk, maar werkt gegarandeerd: kijk eens op de website van je concurrenten. Hoe beschrijven zij hun producten en wat is hun aanpak? Met welke invalshoeken proberen zij potentiële klanten te overtuigen? Al deze input is de perfecte inspiratie voor jouw pitch.

#53 5W&1H

Je kent ze vast nog wel van de middelbare school: de vijf W’s en die ene H. Focus je idee of probleem rondom het wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Wat is het probleem? Wie is de doelgroep? Waar speelt het? Wanneer moet het opgelost zijn? Waarom is het belangrijk? Hoe ga je te werk? Met de 5W&1H-formule schets je snel de contouren van je probleemstelling. Nu nog de oplossing bedenken.

#54 Mindmapping

Een klassieker: mindmapping. Neem een groot vel papier, zet je onderwerp in het midden en noteer daaromheen alles wat een relatie heeft met het onderwerp. Verbind alles aan elkaar met lijnen en maak zo een boomstructuur. Ieder idee kan ook weer subonderwerpen hebben. Kijk welke ‘takken’ je aan elkaar kunt verbinden. Op deze manier leg je connecties die je eerst niet zag. Feeling creative? Maak er ook kleine doodles (tekeningen) bij. Het denken in beelden helpt je ideation proces enorm!

#55 SCAMPER

De uitvinder van Brainstorming, Alex Osborn, ontwikkelde verschillende creatieve methoden. Een van de meest populaire is ‘de SCAMPER-checklist’. Elke letter staat voor een werkwoord dat je helpt bij het genereren van nieuwe ideeën.

S – Substitute (Vervangen)

C – Combine (Combineren)

A – Adapt (Aanpassen)

M – Modify (Wijzigen)

P – Put to another use (Gebruik voor ander doel)

E – Eliminate (Elimineren)

R – Reverse (Omdraaien)

Dit is hoe het werkt: kies je idee, product of service. Dat kan een bestaande idee zijn, maar ook een nog te ontwikkelen innovatie. Bedenk zoveel mogelijk vragen en antwoorden aan de hand van SCAMPER. Dus:

Wat kan ik met mijn innovatie vervangen? Hoe kan ik mijn innovatie of idee gebruiken voor een ander doel? Wat kan ik aan mijn idee aanpassen? etc.

Springt een aantal antwoorden er echt uit? Nice! Daarmee ga je vervolgens aan de bak. Kom je er niet mee vooruit? Dan ga je nog een keer aan de slag. Of gebruik een andere techniek uit dit blog. De keuze is immers reuze.

#56 Semantic intuition

Normaal gesproken bedenk je de naam voor je concept of innovatie aan het eind. Bij semantic intuition, bedacht door Mattimore in 2012, doe je het andersom. Schrijf drie algemene categorieën op die je kan relateren aan je bedrijf of de innovatie. Zet vervolgens zoveel mogelijk woorden en/of zinnen onder elke categorie. Hierna kies je uit elke categorie één woord, waaraan je opnieuw minimaal drie woorden koppelt. Probeer deze woorden vervolgens op een logische manier aan elkaar te linken. Hiermee bedenk je een soort achtergrondverhaal en naam voor je innovatie. Pas dan denk je het concept verder uit.

#57 Dwaal af

Je onderscheiden is van grote waarde in de huidige markt. Een origineel geluid en een eigen stijl zijn cruciaal voor de organisatie van nu. Maar hoe kom je tot zoiets? Niet door op een drukke snelweg achter de rest aan te rijden. Absoluut, de snelweg biedt zekerheid, maar ook kans op file omdat iedereen hem neemt. Nee, beter pak je een zijweggetje. Dat is onvoorspelbaar, maar als je niet weet waar je heen gaat kijk je ook beter om je heen.

Je bent geconcentreerder en staat meer open voor indrukken uit je omgeving dan wanneer je een traject op routine aflegt. Die verhoogde staat van paraatheid is een uitstekende voedingsbodem voor originele gedachten. Je kunt afdwalen letterlijk nemen — organiseer je volgende teambrainstorm bijvoorbeeld in het bos — of figuurlijk. Dan ga je weg van het gebaande pad binnen je branche. In plaats van die grote vakbeurs maak je bijvoorbeeld een speelfilm, of een reality show. Al was het maar om je organisatie scherp te houden.

#58 Excursie

Maak een ​​denkbeeldige excursie naar een fysieke locatie —een museum, een jungle, een stad, een andere planeet— die niets te maken heeft met het echte probleem. Schrijf nu 8 tot 10 zaken op die je tijdens je reis hebt gezien (dingen, mensen, plaatsen of items) in de 1e van 3 kolommen. Leg verbanden tussen wat je op de excursie hebt gezien en het probleem. Schrijf je analogieën in kolom twee naast elk van de zaken uit de eerste kolom. Genereer oplossingen voor je probleem op basis van de de analogieën uit de tweede kolom en schrijf ze in de derde kolom.

#59 Cover story

Cover story is een oefening in visie, waarbij je verbeeldingskracht gebruikt. Het moedigt je aan om groot te denken, maar je plant ook zaadjes voor een toekomst die misschien eerder niet mogelijk was. 

Stel je een fantastisch toekomstscenario voor en bedenk hier een verhaal bij, alsof het op de cover van een belangrijk tijdschrift, krant of online platform staat. Maak de cover echt, door bijvoorbeeld oude tijdschriften en kranten te gebruiken.

#60 Brainstorm met hart, hand en hoofd

Waardevolle producten, activiteiten en ervaringen spreken een hele persoon aan; ze raken ‘het hart, de hand en het hoofd’. Het doel van deze techniek is om een onderwerp vanuit een ander perspectief te onderzoeken en de betekenis in het onderwerp zelf te vinden.

Bekijk het probleem, product of activiteit met deze drie lenzen:

  • Hart: wat maakt het emotioneel en boeiend?
  • Hand: wat maakt het tastbaar en praktisch?
  • Hoofd: wat maakt het logisch en verstandig?

Maak per lens een lijst van kenmerken. Scoor de categorieën van 1 tot 10. Evalueer de sterke en zwakke punten.

#61 Radicaal random

Laat iets of iemand anders kiezen welke richting je idee opgaat. Doe dit door bijvoorbeeld door te associëren aan de hand van objecten in de ruimte waar je zit, door een boek op een willekeurige pagina open te slaan, of je moeder om een invalshoek te vragen.

#62 Gedachte-experiment

Einstein gebruikte regelmatig gedachte-experimenten; vragen die alleen met verbeeldingskracht kunnen worden beantwoord. Hij bedacht de relativiteitstheorie door de vraag te stellen ‘hoe zou het zijn om met de snelheid van het licht te reizen?’. Het is interessant om dit soort experimenten uit te voeren wanneer je op zoek bent naar een oplossing. Voorbeelden van gedachte-experimenten: Wat als ons product speelgoed was? Wat als de nieuwe service door kabouters, of aliens gebruikt zou worden?

#63 Blinde vlek

Teken je eigen gezicht met vier pijlen die uit de bovenkant van je hoofd komen. Label die pijlen: “weet dat ik het weet”, “weet dat ik het niet weet”, “wist niet dat ik het wist” en “wist niet dat ik het niet wist”.

Het doel van deze techniek is om de kennis die je hebt, en de kennis die je niet hebt maar wel zou kunnen gebruiken, expliciet te maken.

Begin met de categorie weet / weet. Schrijf alle bekende informatie over het onderwerp op losse post-its. Ga door naar weet / niet weet. Deze categorie gaat waarschijnlijk minder snel, maar zou wel veel post-its op moeten leveren. Nu wist niet / wist. Dit zijn vaardigheden of bronnen die je momenteel niet gebruikt. Ga tot slot naar wist niet / niet wist. In deze categorie ga je onbekende kennis verkennen aan de hand van provocerende vragen: wat weet de concurrent dat ik niet weet? Welke aannames heb ik over dit onderwerp? Bij welke onwaarschijnlijke bron kan ik advies inwinnen?

#64 Industrie-breker 

Heb je inmiddels al door dat je nieuwe ideeën kunt vinden op de vreemdste plekken? Dan hebben we er nog één voor je: ga eens praten met mensen uit andere industrieën. Zij bekijken jouw probleem immers vanuit een compleet ander perspectief. Easyjet ging bijvoorbeeld op de koffie bij een Formule 1 team, en leerde daar hoe je een effectieve pit-stop tussen landen en opstijgen organiseert. 

6. Creatieve brainstorm technieken om te provoceren

Een goed idee wordt scherper als je het uitdaagt. Daarom werken provocatietechnieken uitstekend voor ideegeneratie. Leg jezelf beperkingen op, speel advocaat van de duivel en vraag het naadje van de kous: zo werk je aan oplossingen die ook bij tegenslag standhouden.

#65 Worst selling points

Organisaties gaan prat op hun Unique Selling Points (USP’s). Maar vaak zijn die selling points helemaal niet zo unique. De prijs is gemiddeld, de service is gewoon goed, de kwaliteit is misschien net ietsje beter dan de concurrent. Maar uniek? Mwah. 

Het Hans Brinker Budgethotel in Amsterdam is wereldberoemd geworden door juist hun worst selling points uit te vergroten. De hondendrollen voor de voordeur bijvoorbeeld. Voor een postercampagne staken ze er vlaggetjes in met het opschrift ‘Now even more of this at our main entrance’. Op andere posters was te lezen dat er nu in iedere kamer wél een bed stond. Het bleek het soort ironische anti-reclame dat studenten en backpackers wereldwijd aansprak. Voor hen was luxe en comfort veel minder belangrijk dan een goede prijs. Wat zijn jouw worst selling points?

#66 Normaal is extreem

Misschien maakt jouw organisatie gewone producten, of lever je diensten die niet bepaald spectaculair zijn. Althans, er staan niet dagelijks verslaggevers voor je deur. Dat is OK. Want het alledaagse is ook extreem, als je het bij elkaar optelt. Wist je bijvoorbeeld dat een gemiddeld mens in zijn leven genoeg spuug produceert om twee zwembaden te vullen? Of dat je in totaal maanden voor een stoplicht staat te wachten? Wat gebeurt er als je elementen van jouw product of dienst bij elkaar optelt? Bel de krant maar vast!

#67 Combineer uitersten

Een goed idee komt zelden uit een vlaag van pure inspiratie, maar is eerder een remix van eerdere ideeën, gegevens en gedachten in combinatie met een opdracht. Het kan goed werken om onverenigbare gedachten of grootheden samen te voegen. Zo ontstaat er een knetterende reactie in je idee. Lever je een serieuze, B2B-service? Geef jezelf dan als opdracht om het aantrekkelijk te maken voor kinderen. Of maak je typische zomerproducten? Bedenk dan een manier om ook ‘s winters relevant te zijn.

#68 Advocaat van de duivel

Een van de meest effectieve manieren om tot betere resultaten te komen is om advocaat van de duivel te spelen. Laat de aanname dat je project een groot succes wordt even los, en stel je voor dat het grandioos mislukt. Hiermee spoor je gegarandeerd problemen op die je anders misschien over het hoofd had gezien.

#69 Niks, nada, noppes

Wat zou er gebeuren als je helemaal niets zou doen? De moeilijkheid van dit standpunt zit hem erin dat we snel het idee hebben dat we iets moeten doen, iets! De optie ‘niets doen’ is meestal volkomen onaanvaardbaar. Dat leidt er weer toe dat we de negatieve gevolgen van niets doen vaak overdrijven.

Denk eens goed na. Als je in een groep zit, neem dan een moment om het te bespreken. Wat zou er echt gebeuren als je niets deed?

Ervan uitgaande dat je toch besluit om je probleem op te lossen, geeft dit proces je twee uitkomsten. Ten eerste: je krijgt een beter beeld van de opbrengsten van de oplossing. Ten tweede heb je alternatieve problemen gegenereerd door de moeilijkheden te bespreken die ontstaan ​​als je niets doet.

#70 De tegenstander wint!

Denk aan een realistisch scenario dat de groep kan activeren. In de begintijd van de ruimtevaart werd de VS aangezwengeld door de wetenschap dat de Russen al een satelliet in een baan om de aarde hadden gebracht. Je hebt dus een fictief equivalent nodig van de Russen. Het kan een concurrent zijn, wetenschappers in een ander land, wat dan ook. Maar we ‘weten’ dat ze een oplossing hebben gevonden.

Verzin een aantal feiten die vaag genoeg zijn om de deelnemers niet teveel te sturen, maar voeg een element van waarheid toe. Bijvoorbeeld dat het originele prototype veel te zwaar was. Leun nu achterover en laat de groep speculeren. De resultaten kunnen opmerkelijk zijn.

#71 Mix & match brainstormen

Voor deze techniek heb je een stapel vakbladen nodig – een bedrijfsspecifieke publicatie op het gebied van IT, sanitair, marketing, etc. Haal uit ieder tijdschrift twee of drie verhalen over nieuwe producten die bijzonder opvallend zijn. Beschrijf in een paar woorden wat de producten — volgens het artikel — speciaal maakt en combineer de eigenschappen van drie verschillende publicaties. Stel je voor dat je een universitair tijdschrift combineert met een vakblad over AI en één over managementsupport. Dan krijg je bijvoorbeeld een cyborg-professor met een geïmplementeerde chip die zichzelf herinnert aan zijn vergaderingen. Interessant.

#72 Worst possible idea

Als je snel met goede ideeën moet komen, ligt er veel druk op het creatieve proces. Met de ideegeneratie techniek worst possible idea-methode focussen jij en je multidisciplinaire team op het negatieve. Verzamel de slechtste ideeën of concepten die je team maar kan bedenken. Waarom dit werkt? Deze methode verlaagt de angst voor ‘slechte ideeën’. Het voordeel van deze techniek is dat je kijkt naar wat je dus absoluut niet wilt, zodat het makkelijker wordt om ideeën af te schieten. Alles wat niet werkt gebruik je voor het bedenken van een beter idee. Ik word er nu al blij van.

#73 Sky is the limit

Wat nou als alles mogelijk was? Geld, tijd, energie en mogelijkheden zijn allemaal geen probleem. Wat zou je dan doen? Maak een lijst met zo’n 20 tot 30 wensen voor jouw innovatie. Wens er met z’n allen op los, the sky is the limit. Wil je een stapje verder gaan? Bedenk dan wensen die natuurwetten breken. Een onzichtbare auto ontwikkelen? Prima joh! Kijk vervolgens met je team naar de meest interessante wensen. Tot slot probeer je de onmogelijke wensen om te zetten in mogelijke wensen. Met deze ideegeneratie techniek leer je je team de stap te maken van onrealistische ideeën naar praktisch uitvoerbare plannen.

#74 Provocatieve challenge

Provocatie is een laterale denkwijze, een indirecte manier om problemen op te lossen. Een provocatie-opdracht is bijvoorbeeld: ‘Na een paar honderd kilometer is de tank van een auto leeg. Bedenk een auto die het tankstation achter zich aan sleept’. Of: ‘Bedenk een auto die op lucht rijdt. Door de uitdaging provocatief te formuleren kom je op vernieuwende ideeën.

#75 Kracht van beperkingen

Beperkingen kunnen ook goed werken om nieuwe ideeën te genereren. Een vraag als ‘hoe zouden we klanten kunnen helpen met creatief denken?’ wordt een stuk interessanter als je hem zo formuleert: ‘Hoe zouden we vijf klanten in vijf minuten kunnen helpen met creatief denken?’ Voel je de ideeën al opborrelen?

#76 Crazy 8

Een bekende, best pittige ideegeneratie-techniek is de crazy 8. Neem een A4-blad en vouw dit drie keer zodat je acht vakken hebt. Schrijf of teken dan je beste oplossing in het eerste vak. Probeer vervolgens zeven variaties op deze oplossing te vinden. Door jezelf te dwingen om in totaal acht variaties te bedenken, kom je erachter wat de kern van je oplossing is. Als het goed is blijft deze namelijk in elke variatie gelijk. Let op: tegensputterende hersenen horen erbij.

#77 Random connections

Kies een product en dwing jezelf om dit te linken aan iets volkomen willekeurigs. Bijvoorbeeld: app en waterski. Een waterski houdt je overeind, laat je sporten, is goed voor je gezondheid, etc. Leg vervolgens de connectie met je product en bam! Je hebt een idee: een app voor waterskiërs. Nu kun je dat idee uitwerken tot een prototype. Random links zorgen ervoor dat je ideeën genereert waar je anders niet op was gekomen.

#78 Mash-up

Met de idee generatie techniek mash-up start je met de vraag ‘Hoe kunnen we?’ Bijvoorbeeld: ‘Hoe kunnen we een app en een hotel aan elkaar linken?’ Kies twee compleet verschillende zaken. Denk ook buiten je eigen branche. Schrijf in twee minuten zoveel mogelijk elementen op van beide zaken. Leg daarna zoveel mogelijk links tussen die twee dingen. Hoe meer links, hoe beter het idee.

#79 Word banking

Word banking is een techniek op basis van associatie. Je begint met een woord of probleem en bedenkt daar vervolgens een grote verzameling woorden bij die je hiermee associeert. Het creëren van deze banks (themagroepen) helpt je om beheersbare delen te vormen. Als je twee of drie banks compleet hebt, ga je verder met het maken van connecties tussen de woorden binnen de themagroepen. Deze connecties gebruik je weer om nieuwe ideeën te bedenken.

7. Creatieve brainstorm technieken om samen te werken

Mensen zijn elkaars grootste bron van inspiratie. Vaak brengt een gesprekje van 5 minuten je tot meer ideeën dan een uur lang peinzen in je eentje. En door te sparren met collega’s kom je tot diepere inzichten. Brainstormen met een groep is dus een goed idee. Alleen: er liggen allerlei psychosociale factoren op de loer die innovatie de nek om kunnen draaien. Het ‘laaghangende fruit’-verschijnsel bijvoorbeeld, waarbij de groep er vandoor gaat met het eerste de beste idee. Een ander fenomeen is group think. Over het algemeen willen mensen conflicten vermijden en dat zorgt ervoor dat we het eens willen zijn met een idee dat iemand presenteert. Zelfs als we zelf betere ideeën hebben. Dit laat zien hoe belangrijk de groepsdynamiek is bij brainstormen.

#80 Gedragscode

Met deze techniek creëer je een prettige cultuur in een groep. Zeker bij moeilijke onderwerpen of onderlinge spanningen kun je hiermee wederzijds vertrouwen opbouwen. Schrijf de woorden “Waardevol” en “Aangenaam” (of “Leuk”, “Prettig”) midden op een flip-over of whiteboard. Vraag ​​de groep wat zij denken dat nodig is om ervoor te zorgen dat deze bijeenkomst of workshop zinvol en plezierig wordt. Terwijl de deelnemers ideeën roepen, leg jij de informatie vast in een mindmap.

Loop elk van de ideeën na. Pas indien nodig de woordkeuze aan. Koppel, samen met de groep, acties aan ieder item. Bijvoorbeeld: ‘wederzijds respect’ -> elkaar uit laten praten. 

Optioneel: vraag mensen of ze eigenaar willen worden van een van de acties.

#81 Start-stop-doorgaan

Deze creatieve techniek is breed genoeg om als openings- of als slotoefening in te zetten. Het is een handige techniek om een discussie af te kaderen tijdens ‘probleemoplossende’ vergaderingen, of als een manier om te brainstormen over ambitieuze stappen. 

Vraag de groep om individueel te brainstormen binnen de volgende drie categorieën:

  1. Start: wat zijn de dingen waar we mee moeten beginnen?
  2. Stop: wat doen we momenteel dat we kunnen of moeten stoppen?
  3. Doorgaan: wat doen we nu dat werkt en moet doorgaan?

Laat alle deelnemers hun resultaten delen.

#82 Contextkaart

Met een contextkaart breng je de externe factoren, trends en krachten die aan het werk zijn rondom een ​​organisatie in beeld. Als je eenmaal een beeld hebt van de externe omgeving waarin je je bevindt, ben je beter uitgerust om proactief op dat landschap te reageren.

Hang zeven flip-overvellen aan een muur. Teken op het middelste vel een afbeelding van de organisatie. Schrijf op de andere vellen “Politieke factoren”,”Economisch klimaat”, “Trends”, “Technologie”, “Consumentenbehoeften” en “Onzekerheden”.

Introduceer de contextkaart aan de groep. Open een van de categorieën voor discussie. Schrijf de opmerkingen op het vel. Ga zo iedere categorie langs en vraag de groep steeds om ideeën. Zorg dat als laatste de trends-categorieën aan de beurt is. Peil welke trends de deelnemers willen bespreken: online trends, demografische trends, groeitrends, etc. Laat ze ook hiervoor ideeën noemen. Vat de algemene bevindingen samen met de groep en vraag om observaties, inzichten, “aha’s” en zorgen bij de contextkaart.

#83 Teken het probleem

Vaak wordt er bij belangrijke meetings een cruciale stap overgeslagen: het probleem definiëren op een manier die niet alleen duidelijk is, maar ook overtuigend genoeg om deelnemers er emotioneel bij te betrekken. Met deze korte tekenoefening aan het begin van een vergadering, zorg je ervoor dat de laptops dichtklappen en de deelnemers zich bezig gaan houden met hun doel. 

Geef iedere deelnemer een vel papier en vraag ze om een ​​lijst met factoren te maken die het probleem helpen verklaren. Na een paar minuten vraag je de deelnemers hun papier om te draaien en een tekening van het probleem te maken, zoals ze het aan een collega zouden uitleggen. Ze kunnen een eenvoudig diagram tekenen of iets metaforisch; er zijn geen prijzen of straffen voor goed of slecht kunstenaarschap. De tekening moet eenvoudigweg helpen bij het verklaren van het probleem. Als iedereen klaar is, laat je ze hun tekeningen aan de muur hangen en ze aan elkaar uitleggen. Let op eventuele gemeenschappelijke elementen.

#84 Beter brainstormen: Waardenverhaal

Het doel van deze techniek is om de onderliggende waarden te begrijpen van een organisatie, een initiatief, de verandering van een systeem of ieder ander ander onderwerp.

Geef iedere deelnemer plakband en 3 of 4 tijdschriften in verschillende genres. Vraag ze om eerst in plaatjes te beschrijven wat volgens hen de waarden zijn die aan het onderwerp ten grondslag liggen. Vervolgens schrijven ze een gerelateerd verhaal op dat een illustratie is van die waarden. 

Vraag vrijwilligers om de beurt om zowel hun afbeeldingen als het bijbehorende verhaal te delen. Schrijf als facilitator de waarden op een flip-overvel. Stel vervolgvragen over de inhoud om een verder gesprek op gang te brengen.

#85 Charette methode

Brainstormen is niet zo moeilijk. Je brengt een groep mensen samen om ideeën te bedenken over één doel of onderwerp en that’s it. Helaas is de eenvoud van brainstormen ook de valkuil, omdat het met grote groepen mensen vaak niet zo goed werkt. Dit is waar de Charette-methode om de hoek komt kijken. 

Verdeel de deelnemers over groepen van 3 tot 5 mensen. Laat de eerste groep brainstormen over een doel of probleem.

De output van deze groepssessie gebruik je als input voor de volgende groep. Het leuke aan de Charette-methode is dus dat elke groep de mogelijkheid heeft om voort te bouwen op de ideeën van de vorige groep.

Het onderwerp dat wordt besproken, verplaatst zich van de ene groep naar de andere totdat alle groepen de gelegenheid hebben gehad om het te bespreken. Wanneer alle groepen het onderwerp hebben besproken, voeg je de uiteindelijke ideeën samen, je analyseert ze en stelt prioriteiten.

Als je meer dan één onderwerp hebt om te bespreken, dan kan de eerste groep, zodra die groep klaar is met het bespreken van onderwerp één, beginnen met het bespreken van onderwerp twee. Op deze manier is het mogelijk om veel onderwerpen de revue te laten passeren.

8. Convergeren: creatieve technieken om ideeën te selecteren

Een brainstormsessie is een veilige omgeving waarin iedereen een idee kan hebben zonder zich dom te voelen. Dit bevordert de originaliteit van de ideeën en helpt verlegen deelnemers (en creatieven zijn vaak verlegen) om ook een duit in het zakje te doen. Daarin schuilt wel een paradox. We willen dat mensen met creatieve ideeën komen, daarom bekritiseren we hun ideeën niet. Maar kritiek is een cruciaal onderdeel van creativiteit. Hoe zorg je ervoor dat alleen de beste ideeën overblijven, zonder gevoelens te krenken? Deze technieken helpen je op weg.


#86 Thirty Five

Deze techniek biedt een gemakkelijke manier om prioriteiten te stellen volgens de consensus van de groep. Iets wat niet altijd eenvoudig is! Door constant post-its uit te wisselen en van partners te switchen, is het voor deelnemers onmogelijk om de uitkomsten te beïnvloeden. 

Vraag de groep, na afloop van een brainstorm, om de oplossingen één voor één op een muur te plakken, en kort ieder item uit te leggen. Dan selecteert iedere deelnemer een persoonlijke favoriet. Als hun top-idee weg is, kiezen ze hun tweede, derde etc. keus. Het doel is dat iedereen uiteindelijk één post-it heeft (of meerdere, wanneer er meer ideeën dan deelnemers zijn).

Laat iedereen onderling een partner vinden. Deelnemers verdelen dan in paren 7 punten over de twee items en schrijven de punten op de achterkant van de post-it.

Vervolgens wisselen de partners van post-it en zoeken een nieuwe partner voor een tweede ronde. Doe dit 5 keer — 5 x 7 = 35. Tel alle punten bij elkaar op en bekijk welke oplossing de nummer één prioriteit is, welke nummer twee, drie etc. Voilà: een democratisch gekozen, gewogen prioriteitenlijstje.  

#87 Sexiest solutions

Een aantrekkelijk idee is er één die een groot potentieel voor waardecreatie biedt en relatief eenvoudig uit te voeren is. Laat de deelnemers de ideeën uit eerdere sessies verdelen over vier categorieën, afhankelijk van het potentieel en de moelijkheidsgraad:

  • Quick win: weinig potentieel, eenvoudig
  • Goudmijn: veel potentieel, eenvoudig
  • Twijfelachtig: weinig potentieel, complex
  • Reis naar de maan: veel potentieel, complex

Het potentieel van een optie beoordeel je door een score van 1, 2, 3 of 4 te geven op de volgende aspecten:

  • Vervult de oplossing een onvervulde behoefte?
  • Hoe effectief is de oplossing?
  • Hoeveel beter is de oplossing is dan de huidige oplossing?
  • De grootte van de markt
  • Verwachte groei in de markt
  • De economische marge
  • Verwachte koopbereidheid
  • Potentie voor herhaalaankopen

De moeilijkheidsgraad van de optie bepaal je ook door de aspecten een score te geven, op:

  • Verwachte obstakels bij productie of ontwikkeling
  • Verwachte obstakels bij sales en distributie
  • Verwachte obstakels bij financiering
  • Productietijd
  • Tijd tussen productie en lancering
  • Lengte van de salescyclus
  • Risico op concurrenten
  • Afhankelijkheid van derden
  • Obstakels bij acceptatie

Na afloop delen alle deelnemers hun overwegingen met de groep. Kom samen tot overeenstemming wat de meest aantrekkelijke opties (sexiest solutions) zijn.

#88 Agile dartbord

Met het Agile dartbord definieer je de primaire focus, de opties die je openhoudt voor back-up of toekomstige groei, en de opties die je voorlopig opzij zet. Het helpt om de voortdurende spanning tussen focus en flexibiliteit binnen teams in evenwicht te brengen.

Vraag deelnemers om de aantrekkelijke opties op post-its te schrijven, en op een dartbord te plakken. Op het dartbord zijn er drie categorieën:

  • Buitenste ring: opzij zetten
  • Middelste ring: open houden
  • Bulls eye: nu opvolgen

Bespreek samen implicaties van deze strategie voor de organisatie. Hoe beïnvloedt het openhouden van sommige opties bijvoorbeeld de technologie die je ontwikkelt, of de marketingboodschappen die je kiest?

#89 NUF-test

Start deze oefening door snel een matrix te maken op basis van de criteria:

  • Nieuw (New): is het idee al eerder geprobeerd? Een idee scoort hoger wanneer het significant verschilt van een eerdere aanpak. Een nieuw idee trekt aandacht en creëert mogelijkheden.
  • Nuttig (Useful): lost het idee het probleem echt op? Een idee dat het probleem volledig oplost zonder nieuwe problemen te creëren, scoort hier beter.
  • Haalbaar (Feasible): is het idee uitvoerbaar? Een nieuw en nuttig idee moet nog worden afgewogen tegen de kosten en tijd om het uit te voeren. Ideeën die minder middelen en inspanning vergen om gerealiseerd te worden, zullen hier beter scoren.

De groep beoordeelt elk idee met een score van 1 tot 10 voor elk criterium en telt de resultaten op. Je kunt er ook voor kiezen om de scores eerst individueel op te schrijven en vervolgens de scores voor elk item en criterium bij elkaar op te tellen. Scoren moet snel gebeuren, op basis van intuïtie of ‘onderbuikgevoel’.

Misschien ontstaat er discussie nadat de scores zijn opgeteld. Op die manier komen onzekerheden over een idee aan het licht. De groep kan er dan voor kiezen om een ​​idee sterker te maken, door het bijvoorbeeld te reframen. “Hoe maken we dit idee haalbaar met minder middelen?”.

#90 Dot voting

Gewone stippenstickers, zoals je bij elke kantoorboekhandel kunt kopen, zijn het favoriete stemmechanisme van Google Ventures dat wordt gebruikt om een grote stapel ideeën terug te brengen tot een kleine selectie goede ideeën. Plak het resultaat van een brainstorm op een muur. Geef de deelnemers 1 – 3 stickers en vraag ze om die te plakken op de ideeën waarvan ze het meest gecharmeerd zijn. Het resultaat is een heatmap van de beste ideeën.

#91 De €100,- test

Deze techniek wordt vaak gebruikt in softwareontwikkeling om samen met gebruikers de belangrijkste features te vinden. Het kan echter worden toegepast in elke situatie waarin een “valse schaarste” kan helpen om de wensen en behoeften van een groep af te stemmen. 

Leg deze uitdaging voor aan de groep: ze hebben gezamenlijk €100,- te besteden aan de lijst met ideeën. De euro’s vertegenwoordigen het belang van de ideeën en ze moeten als groep beslissen hoe ze het bedrag over de lijst verdelen.

Als de matrix compleet is, vraag de groep dan om hun beslissingen en redenering toe te lichten. Gebruik de matrix vervolgens als leidraad voor toekomstige besluitvorming over een project; welke items zijn belangrijk en hebben een hogere prioriteit dan de andere?

9. Prototyping: creatieve technieken om ideeën over te brengen

Prototyping is een experimenteel proces waarbij je ideeën omzet in tastbare producten — van een schets op papier tot een digitale app. Met prototypes breng je ideeën over aan beslissers of eindgebruikers en test je of het werkt en of er draagvlak voor is.

“If a picture is worth a thousand words, then a prototype is worth a thousand meetings.” Tim Brown, de geestelijk vader van de Design Thinking-methode


#92 Ethos – pathos – logos

In de 4e eeuw vC legde Aristoteles de basis voor overtuigende communicatie. De tijden zijn behoorlijk veranderd, maar Aristitoles’ principes voor retorica en argumentatie werken nog steeds.

Met deze methode beoordeel je wat je wilt communiceren, bijvoorbeeld een nieuwe waardepropositie, nieuw beleid of nieuwe campagne, aan de hand van de de drie klassieke retorische elementen. Scoor je idee op een schaal van 1 tot 10 in de volgende categorieën:

  • Ethos; geloofwaardigheid — wie ben je en heb je voldoende autoriteit over het onderwerp?
  • Logo’s, logica — hoe duidelijk en consistent is je redenering? Welke feiten breng je op tafel?
  • Pathos, emotie — hoe meeslepend, herkenbaar en inspirerend is je bericht?

#93 Low-fidelity prototype

Een simpele tekening is een goede eerste stap in het tastbaar maken van je idee. Woorden kunnen tot verwarring leiden. Daarbij heb je al snel veel woorden nodig om iets uit te leggen. Plaatjes brengen een idee tot leven en scheppen helderheid. Daarbij vinden mensen het fijn om te reageren op afbeeldingen. Je kunt iets aanwijzen en details benoemen. Ook kun je er natuurlijk altijd nog zaken bijtekenen.

Het visualiseren van je idee vereist geen artistiek talent. Net als creatief denken is ‘visueel denken’ een vaardigheid die iedereen kan leren. Als je een cirkel, een lijn, een vierkant en een driehoek kunt tekenen, dan kun je in principe alles tekenen. Een primitieve tekening is vaak al genoeg om de essentie van je idee uit te leggen.

#94 Storyboard

Storyboards worden veel gebruikt in de filmwereld. Een storyboard wordt ingezet voordat een film of commercial geschoten wordt om te onderzoeken of een verhaal wel klopt en lekker loopt. Zo kunnen de regisseur en schrijvers al van tevoren zien hoe de film gaat worden en kunnen ze nog zaken aanpassen indien nodig. Omdat filmproducties ontzettend kostbaar zijn wil je immers wijzigingen en het opnieuw moeten opnemen van scenes zoveel mogelijk voorkomen. Het is dus een soort ‘droogtesten’ voordat het grote geld wordt uitgegeven. 

Ook buiten Hollywood zijn storyboards een handige manier om ideeën te testen. Het maken van een storyboard is vrij eenvoudig. Teken op een leeg vel papier een aantal lege vlakken, alsof je een striptekening gaat maken. Hoeveel vakjes je nodig hebt hangt af van het idee dat je wilt uitleggen, en het aantal details dat je wilt toevoegen. In het algemeen is een stuk of 15 vakjes voldoende.

Teken een verhaal over hoe een gebruiker met jouw dienst in aanraking komt. Werk de hele ‘klantreis’ uit of selecteer de meest belangrijke momenten. Teken wat gebruikers doen, en voeg (indien relevant) toe wat de gebruikers denken, zeggen en voelen tijdens het gebruik van de dienst. Maak er een interessant stripverhaal van.

#95 Bob de prototypte-bouwer

Doe eens gek en probeer je idee na te bouwen met Lego of K’nex. Zo zie je connecties die je eerder niet zag. Want waarom bouwde je net een boom om een app te visualiseren? Door hierover na te denken en met elkaar te bespreken, komen weer creatieve ideeën op tafel.

#96 Tijdschriftadvertentie

Maak een nepadvertentie kunnen maken voor je nieuwe product. Hoe zou je jouw nieuwe product (of dienst) adverteren in een tijdschrift of op het internet? Met wat voor beeld zou je jouw product visualiseren? Wat zou jouw doelgroep aanspreken? Welke functionaliteiten en voordelen zou je benoemen in de advertentie? Gebruik Canva of Adobe Spark om eenvoudig een overtuigende advertentie te maken.

#97 Video

Als je een idee pitcht heb je slechts een paar seconden om de aandacht te trekken en de interesse te wekken. De meest effectieve manier om dat te doen is met een visueel hulpmiddel. Video is daarvoor een krachtige tool. We kijken er graag naar. Als een foto duizend woorden kan uitdrukken, hoeveel communiceert een video dan wel niet? Succesvolle start-ups weten dat een korte “infomercial” wonderen kan doen.

Wees niet bang als je geen Master filmacademie op zak hebt. Met je smartphone kom je een heel eind. Je hebt geen speciale licht- of geluidsapparatuur nodig. Je hebt niet eens muziek nodig — dat leidt alleen maar af. De beste video’s zijn beknopt en eenvoudig. Leg het probleem uit en laat zien hoe jouw idee dit oplost. En bedenk: het doel is niet om alle mogelijke vragen te beantwoorden, maar om de kijker naar meer te laten verlangen.

#98 App

Bestaat je idee uit (onder andere) een app? Bouw dan een simpel prototype-app. Ook hier geldt: je hoeft niet gepromoveerd zijn in informatiewetenschappen om dit te kunnen. Met POP (Prototyping on Paper) maak je afbeeldingen gemakkelijk interactief. Maak een design in Sketch, Photoshop of gewoon met pen en papier. Upload ze in POP en voeg transities, interacties en lagen toe. Ben je wel tech-savvy? Gebruik dan Marvel App, en wanneer je de smaak te pakken hebt stap je over op Adobe XD.

#99 Pecha Kucha

Pecha Kucha is gebaseerd op een eenvoudig idee: wanneer je vlotte, maar inhoudelijke presentaties wil, moet je het aantal slides en de hoeveelheid tijd die een presentator aan elke slide kan besteden, beperken. De regel van Pecha Kucha is 20 x 20: presentatoren mogen 20 slides gebruiken waar ze ieder 20 seconden aan mogen besteden. Sprekers hebben geen controle over de snelheid. 

Traditioneel zijn Pecha Kucha-avonden leuke, informele evenementen in de avonduren. Maar het concept werkt net zo goed binnen een werkgroep of team op klaarlichte dag.

#100 3D-prototype

Heb je een idee voor een fysiek product? Maak dan een 3D model. Vouw het van papier, bouw het met lego, maak het van klei. Tegenwoordig is het trouwens ook steeds toegankelijker om prototypes te 3D-printen.

Hou in je achterhoofd dat je prototypes snel moet kunnen bouwen. Verlies je daarom niet in de mogelijkheden van de techniek of in de details (zoals het vinden van de juiste icoontjes, kleuren of lettertypes).

#101 Customer role play

Ook voor een dienst is het mogelijk om een fysiek eindresultaat te simuleren. Kies een specifiek moment waarop een gebruiker in aanraking komt met jouw dienst, en neem dat moment als uitgangspunt voor een prototype. In een rollenspel speel je dit toekomstscenario na, om te ervaren hoe de dienst er in het echt uit zou zien.

Schrijf een simpel script, zorg voor een decor en/of ‘props’ en speel de scène na als een echt toneelstuk. Je kunt er ook voor kiezen om het geheel te filmen, zodat je achteraf kunt analyseren en het geheel ook aan anderen kunt laten zien. Voor wie zich niet comfortabel voelt bij acteren is het natuurlijk ook altijd mogelijk om acteurs in te huren.

Ideeën genereren en brainstromen is als kikkers kussen

Hopelijk hebben deze 101 alternatieve brainstormtechnieken je aan het denken gezet. Onthoud daarbij: creativiteit is meer dan die ene brainstormsessie houden. De meest originele ideeën krijg je door technieken te mixen en inzichten te combineren. Je hebt er dus veel nodig. In zijn boek The Originals vergelijkt Adam Grant ideeën met kikkers: ‘You have to kiss a lot of frogs before you find the prince’. Ik wens je succes met het vinden van jouw prins.

 

Tot Friday!

Joey & Minke 

Jip-innovatieprojectmanager

Jip werkt als projectmanager en business innovator bij Friday out of the Box. Hier ondersteunt zij de consultants met de planning, creatieve conceptontwikkeling, klantonderzoek en het visualiseren van innovatieve oplossingen in (digitale) prototypes. Jip heeft een passie voor ontwerp. 

 

Bio Minke Havelaar | Facilitator & trainer Innovatiebureau Friday out of the Box

Minke Havelaar is facilitator van hackathons en design sprints bij Friday out of the Box. Verder werkt ze als business designer voor de culturele sector en geeft ze les op het HBO over conceptontwikkeling, marketing en branding. Design is Minke’s tweede liefde. Vrije uren brengt ze door in haar keramiekstudio waar ze producten maakt en verkoopt onder het merk Feelings & Gallop

Bronnen

(1) Becky. (2017, 03 23). How to get creative – Brainstorming and ideation techniques. Opgehaald van Reflect Digital: https://www.reflectdigital.co.uk/blog/brainstorming-and-ideation-techniques
(2) Corazza, G. (2014, 03 14). Creative thinking – how to get out of the box and generate ideas: Giovanni Corazza at TEDxRoma. Opgehaald van YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=bEusrD8g-dM&feature=youtu.be
(3) Dam, R., & Siang, T. (2018, 01). Learn How to Use the Best Ideation Methods: Brainstorming, Braindumping, Brainwriting, and Brainwalking. Opgehaald van The Interaction Design Foundation: https://www.interaction- design.org/literature/article/learn-how-to-use-the-best-ideation-methods-brainstorming-braindumping-brainwriting-and-brainwalking
(4) Mattimore, B. (2012, 12 12). The Creative Secret Sting Uses To Write New Songs. Opgehaald van Fast Company: https://www.fastcompany.com/3003864/creative-secret-sting-uses-write-new-songs
(5) Https://www.ideou.com/pages/brainstorming
(6) Https://ideadrop.co/top-five-favourite-idea-generation-techniques
(7) Https://www.searchenginepeople.com/blog/content-idea-generation.html
(8) Https://blog.hubspot.com/marketing/creative-exercises-better-than-brainstorming
(9) Https://www.justinmind.com/blog/8-ux-ideation-techniques-to-try-out
(10) Gamestorming, Gray, Brown & Macanufo (2010), Sebastopol CA, USA: O’Reilly.
(11) How to be an explorer of the world, Smith (2008), New York City NY, USA: Penguin Group
(12) Een idee AUB, Kessels (2012), Amsterdam, The Netherlands: Business Contact 
(13) Instant Creativity: Simple Techniques to Ignite Innovation & Problem Solving, Birch & Clegg (2007), Londen: Kogan Page