Momenteel faciliteren wij strategiesessies, innovatie workshops, trainingen en presentaties ook remote.  Lees meer over onze expertise op dit gebied.

Creatieve technieken: uit je box met Brainwriting

door | 1 februari 2021 | Design thinking, Idee generatie

Leestijd: 4 minuten

Ik begin met een serie blogs over mijn favoriete creatieve technieken om ideeën te genereren. Elke week één. Vandaag mijn ultieme favoriet: brainwriting. In dit blog lees je wat brainwriting is, hoe het verschilt van brainstorming en hoe je de techniek zelf toepast.

Creatieve toolbox

Ik voel me soms net een wandelende toolbox. Alle creatieve technieken die ik in de laatste 25 jaar heb toegepast zitten in mijn hoofd, klaar om toe te passen. Ik weet precies welke tool ik wanneer nodig heb. Ik kies ze op gevoel en stem de technieken af op de uitdaging en de groep waarmee ik werk.

Tijdens onze innovatie trainingen leer ik je wanneer welke creatieve tool goed werkt en in welke situaties. Zo ook deze brainwriting techniek. 

Wat is brainwriting?

Brainwriting is een creatieve techniek om in stilte ideeën te genereren door elkaars ideeën als inspiratie te gebruiken.

Visual Brainwriting Fieke Sluijs

Brainwriting, door Fieke Sluijs

 

Hoe werkt brainwriting?

De klassieke variant van brainwriting wordt ook wel de 6-3-5 methode genoemd omdat 6 deelnemers elke 5 minuten 3 ideeën bedenken.
Dit heb je nodig:

  • Tijd: 30 minuten
  • 1 facilitator
  • 6 deelnemers
  • 18 A4-tjes
  • Pennen of stiften

Stap 1: De setting van brainwriting

Zes deelnemers zitten aan één tafel en worden begeleid door een facilitator. Er staat één probleem, uitdaging of vraag centraal. Alle deelnemers krijgen 3 lege A4 vellen en een pen of stift. 

Stap 2: Individueel beginnen

Elke deelnemer bedenkt in stilte 3 ideeën in 5 minuten. Deze ideeën worden elk op een A4-tje geschreven. Eén idee op één A4-tje. Deze A4 vellen schuif je door naar de volgende deelnemer.

Stap 3: Elkaar inspireren

Elke deelnemer bekijkt de ideeën op het A4 en gebruikt die als inspiratie voor nieuwe ideeën. Op elk vel (3 dus per persoon, per ronde) schrijft iedereen weer 1 aanvullend idee op. In 5 minuten. Na de zesde ronde heeft iedereen op alle 18 A4-tjes een idee geschreven.

Resultaat brainwriting

Na 30 minuten Brainwriting met zes deelnemers liggen er dus 108 ideeën op tafel!

Voordelen van brainwriting vs. brainstorming

Wetenschappelijke studies bewijzen dat brainwriting effectiever is dan brainstormen. Er zijn 2 voordelen:

1. Grotere variatie aan ideeën 

Brainwriting leidt tot meer ideeën met hetzelfde kwaliteitsniveau dan tijdens een brainstorm. Tijdens een brainstorming kunnen de deelnemers elkaar al in een voeg stadium beïnvloeden. Als iedereen individueel ideeën op papier zet, zoals bij brainwriting, krijg je een veel rijkere variatie aan ideeën. Het werkt vooral goed als de deelnemers hun ideeën niet alleen in woorden uitdrukken maar daarbij ook schetsen maken (Lindsey & Becker, 2010). 

2. Psychologische veiligheid

Heb je wel eens een brainstorm meegemaakt waarin en één of twee mensen in de groep heel veel ideeën roepen? En anderen er nauwelijks aan te pas komen? Niet iedereen durft in een groep zijn eigen ideeën te delen. Dat voorkom je met brainwriting. Studies laten ook zien dat deelnemers brainwriting prefereren boven brainstorming (Litcanu, 2014)

Inspiratie

De kracht van brainstorming en brainwriting is dat je elkaar tijdens de creatieve sessie inspireert. Een idee van iemand anders kan jou op een nieuw briljant idee brengen. Dat doen beide technieken dus op een andere manier. 

Tijdens Brainwriting levert iedereen ideeën én kan iedereen elkaar inspireren tot nieuwe ideeën. 

 

Visual Brainwriting Gallery | Fieke Sluijs

Figuur 2: Brainwriting in gallery setting, door Fieke Sluijs

Staand brainwriting: Gallery setting

Zitten is slecht voor je creativiteit. Beweging is goed voor je hersenen. Voor een actievere sessie is daarom de staande gallery setting beter, zoals hierboven geïllustreerd. Hang per persoon een groot flipover vel op aan de wand en switch elke 5 minuten van plek.

Kracht van de juiste vraag

De kwaliteit van de ideeën is afhankelijk van hoe scherp de vraag, uitdaging of ontwerpopgave is geformuleerd. Een creatieve sessie die start met een vaag omschreven probleem levert meestal geen innovatieve doorbraken op. Iets wat eigenlijk geldt voor alle technieken om ideeën te genereren. Dus start je creatieve sessie altijd met een helder geformuleerde uitdaging. 

Next: remote brainwriting

Nu we bijna allemaal thuiswerken doen we alle innovatieworkshops en creatieve sessies online. We zitten dus niet fysiek aan tafel zoals de instructie van Brainwriting voorschrijft. In mijn volgende blog in deze serie zal ik je laten zien hoe je brainwriting remote faciliteert. En ga ik verder in op creatieve varianten van deze techniek.

Meer lezen over creatieve technieken?

Tot Friday!

Fieke Sluijs | Innovatie consultant Friday out of the Box

Fieke Sluijs_ Design Thinker en Facilitator bij Friday out of the Box

Fieke Sluijs is ontwerper, trainer en facilitator.  Ze werkt voor Friday out of Box en verschillende organisaties in de publieke en private sector. Als creatieve facilitator motiveert ze mensen creatief zelfvertrouwen op te bouwen en hun innovatieve potentieel in te zetten. Haar innovatieworkshops zijn energiek, inhoudelijk sterk en zitten vol met visualisaties. Uit je box? gegarandeerd!

Bronnen

Linsey, J.S. & Becker, B. (2010), Effectiveness of Brainwriting Techniques: Comparing Nominal Groups to Real Teams 

Litcanu, M., Prostean, O., Oros, C. & Mnerie, A.V. (2014). Brain-Writing Vs. Brainstorming. Case Study For Power Engineering Education 

Meer inspiratie voor innovators

Online brainstorm faciliteren? Met deze 6 tips wordt het een hit.

Online brainstorm faciliteren? Met deze 6 tips wordt het een hit.

Een goede brainstorm houden was al een uitdaging toen het nog gewoon op kantoor kon, maar online is de drempel al helemaal enorm. ‘Gewone’ meetings zijn al ongemakkelijk genoeg—“Wat zei je Peter, je viel even weg”, “Je staat nog op mute Sandra!”, “Sorry mensen, PostNL...

Beter brainstormen. 101 creatieve technieken voor ideegeneratie

Beter brainstormen. 101 creatieve technieken voor ideegeneratie

Brainstormen is hip, in bijna elke professionele omgeving. Het heersende idee onder managers en directeuren is: zet je creatieven in een kamer met een whiteboard, stapels geeltjes en een schaal koekjes, en na een uur heb je je volgende innovatie — klaar om de markt te...

Duik dieper in een onderwerp

Pin It on Pinterest

Share This