Bel 06-83629521 of mail info@fridayoutofthebox.nl

Jij, een innovator? Je hebt geen idee

Jij, een innovator? Je hebt geen idee

Jij, een innovator? Je hebt geen idee

“We moeten iets met digitale marketing!” roept je marketingcollega Bart vol enthousiasme in een meeting over innoveren. “Ja, goed idee!” roept een ander. Je knikt en schrijft braaf op: ‘to do, punt 38: digitale marketing onderzoeken’. Voordat je klaar bent met schrijven heeft iemand alweer een nieuw idee geopperd.

Stop.

Dit soort ‘ideeën’ zijn geen ideeën. Het zijn gedachten. Veel meetings en brainstormsessies leiden tot een verzameling van gedachten, zeker tijdens de eerste sessie. En iedereen denkt: “Leuk! Goede ideeën!” Maar voor je het weet zijn al die opwellingen veranderd in een lange to do-lijst zonder resultaat.

Gedachten helpen jou als innovator niet verder. Innovatieve ideeën wel. Maar… wat is dan precies een innovatief idee?

1. Uitgeschreven en concreet

Een gedachte zit in je hoofd. Dat is dé manier om er uiteindelijk niks mee te doen, want: iets wat in je hoofd zit kun je niet aan anderen overdragen.

Als marketingman Bart had gezegd:

“Ik denk dat we de conversie van onze website kunnen verhogen met een Facebook-advertentie”

was zijn opmerking al veel concreter geweest. En dát wil je. Een concreet uitgeschreven idee, waar je ook daadwerkelijk acties aan kunt verbinden.

2. Uitgewerkt en uitvoerbaar

Een goed innovatief idee is uitgewerkt. Dit betekent dat helder moet zijn wat jouw idee gaat opleveren. Hoe gaat het bijdragen aan de bedrijfsdoelstellingen? Wie gaat ervan profiteren? Waarom is het dé oplossing voor het probleem? Dit klinkt voor jou waarschijnlijk allemaal als een open deur, maar toch worden deze vragen in de praktijk vaak niet gesteld. Blijven jouw meetings ook vaak te abstract en wil je hier verandering in brengen? Verzamel dan je ideeën in een innovatieve workshop.

Een bevlogen Bart formuleert het volgende:

“Laten we een pilot doen met Facebook-advertenties om te testen of dit leidt tot meer conversie op de website. We starten met een budget van tien euro per dag en we bekijken na een maand hoeveel extra verkeer dit heeft opgeleverd.”

Je ziet dat er nu veel meer diepte in het idee zit, het wordt grijpbaar én uitvoerbaar. Een bijkomend voordeel: het hoort thuis op het to do-lijstje van marketingman Bart! Pfew, jij kunt punt 38 op jouw lijstje nu doorstrepen.

3. Toetsbare hypotheses

Je mondhoeken beginnen nu langzaam omhoog te krullen van Bart. Yes, het idee is al meer dan een wilde gedachte. Toch kun je Bart nog meer uitdagen. Er zitten namelijk meerdere aannames in zijn idee, die je uiteindelijk wel moet kunnen toetsen. Als na een maand blijkt dat Barts Facebookadvertentie de conversie op je website helemaal niet heeft verhoogd, wil je geen overhaaste conclusie trekken zoals ‘digitale marketing is niets voor ons.’ Misschien ligt het wel aan het medium, in dit geval Facebook, of is het budget van tien euro per dag te laag. Om ervoor te zorgen dat het idee op de juiste manier wordt geëvalueerd, zou Bart de volgende hypotheses kunnen formuleren:

Hypothese 1: Een Facebook advertentie zorgt voor meer traffic op de website.

Hypothese 2: Een budget van tien euro per dag levert voldoende traffic op.

Blijkt na een maand dat de hypotheses niet kloppen, dan kun je je idee verder onderzoeken en eventueel nieuwe hypotheses formuleren. Deze werkwijze leidt uiteindelijk tot een weloverwogen beslissing.

Je leest het: een gedachte is nog geen innovatief idee, maar misschien wel de start ervan. Stimuleer jouw medewerkers om hun gedachten op papier te zetten en hun ideeën verder uit te werken. En start geen enkel project voordat de aannames expliciet zijn gemaakt, want: assumptions are the mother of all fuck-ups.

Met bovenstaande tips maak jij innovatie concreet en uitvoerbaar. Wil je het echt goed aanpakken? Neem contact op met ons. Samen brengen we je verder dan een goed idee!

Joey Gonesh
In de ogen van Joey kan het altijd beter. Met zijn Nyenrode MBA op zak maakt hij uitdagingen haarscherp, durft directeuren te challengen en stopt niet tot er resultaat is. Joey zet authentieke verhalen in om groepen innovators te begeleiden. Met zijn ‘laten we dingen in beweging zetten’ mentaliteit maakt hij bedrijven wakker en klaar om te vernieuwen met alle slimme mensen uit hun omgeving.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Pin It on Pinterest

Share This