Klantcase

Zo transformeert Jumbo Maritime de industrie met Mixed Reality

Klantcase

Zo transformeert Jumbo Maritime de industrie met Mixed Reality

Wereldwijd patent

Baanbrekende toepassing in de maritieme sector.

Computable Award

2e plaats Computable Award 2018 in de categorie Partnerprojecten.

2 jaar

Terugverdientijd van het innovatieproject.

“Door het gebruik van mixed reality brengen wij onze processen en dienstverlening aan de klant een belangrijke stap verder. Dit is de eerste keer dat zo’n high-tech oplossing wordt ontwikkeld voor deze kritieke stap in ons proces. Wat tot slot helemaal gaaf is om te zien is hoe ons bedrijfsbelang, de techniek en het proces om daar te komen perfect samen komen en we met Friday out of the Box hele concrete resultaten bereiken.”

Ralph Jansen

Application Manager, Jumbo Maritime

Over Jumbo Maritime 

Vervoer en installatiewerk op, in, en onder de zee

Jumbo Shipping and Offshore in Schiedam is al meer dan 50 jaar een belangrijke speler in het vervoer van bijzondere, zware ladingen over zee. Met een vloot van 12 speciaal ontworpen schepen zijn ze marktleider. Jumbo Shipping vervoert projectlading en verzorgt het voor- en natraject. Jumbo Offshore is gespecialiseerd in installatiewerk op, in en onder zee.

Case Jumbo Maritime | Uitdaging Friday out of the Box

De uitdaging

Voorafgaand aan het laden van zware liftladingen voert Jumbo Maritime een complex proces uit. Een ingenieur zorgt er met de hand voor dat verankeringspunten correct op het dek worden gelast. Minstens twee personen markeren de juiste plekken met een blauwdruk en meetlint (Deckmarking). Dit handmatige proces kost veel tijd, en het risico op meetfouten is groot. De uitdaging: “Hoe kunnen we het Deckmarkting-proces efficiënter maken?”

Case Jumbo Maritime | Oplossing Friday out of the Box

Onze aanpak en oplossing

Centraal in onze aanpak stonden de beproefde innovatiemethoden Design Thinking, Lean Startup en Agile. In ideegeneratie-workshops ontwierpen multidisciplinaire teams nieuwe oplossingen. De directie selecteerde het Deckmarking-idee. Vervolgens ontwikkelden we in korte sprints de software voor de HoloLens. Na meer dan 100 tests in binnen- en buitenland implementeerden we de technologische innovatie op de werkvloer.

Video innovatieproject ‘Deckmarking’

De resultaten 

Jumbo zocht een efficiëntere aanpak voor het Deckmarking-proces. Tijdens onze innovatieworkshops werkten we een nieuw concept uit: informatie op het dek projecteren. Om dit idee te realiseren, kozen we voor Mixed Reality en de Microsoft HoloLens. Samen met Microsoft-partner ETTU startten we de implementatie. Friday out of the Box faciliteerde de Design Sprints, voerde het projectmanagent uit en coachte het innovatieteam.

Wereldwijd patent
Nooit eerder is er een hightech applicatie voor Deckmarking ontwikkeld. De applicatie van Jumbo is vooral vooruitstrevend door de nauwkeurigheid waarmee hij de blauwdruk op het dek projecteert. Dit maakt de software uniek. Jumbo heeft de oplossing wereldwijd gepatenteerd.

Nominatie Computable Award 2018
Het project werd door Computable genomineerd als “Partnerproject van het Jaar 2018”. Uiteindelijk behaalden we met onze samenwerkingspartners de 2e plaats.

ROI in 2 jaar en hogere betrouwbaarheid
Met de Microsoft HoloLens kan de ingenieur de blauwdruk als hologram op het schip projecten. Dit maakt het eenvoudiger om ankerpunten te markeren en ladingen correct te plaatsen. Dankzij de HoloLens-toepassing voor Deckmarking duurt het complexe laadproces aanzienlijk korter. Dat scheelt tijd in de haven, en dus ook de bijbehorende kosten. Daarnaast verhoogt de HoloLens de betrouwbaarheid van Deckmarking doordat het risico op fouten kleiner is. De HoloLens kan ook nog eens in meerdere weersomstandigheden worden gebruikt: zon, wind en hitte.

Een perfect innovatieproject?
We geven graag een realistisch beeld van innovatie. Het zijn moeilijk voorspelbare projecten, waarbij de samenwerking met partners en opdrachtgevers soms onder spanning kan staan. Bij dit project waren de hardware (HoloLens) en software nieuw, waardoor we als team continu nieuwe issues tegenkwamen. Door te experimenteren, falen, leren en problemen te tackelen heeft het innovatieteam nu de eerste versie van de hightech Deckmarking-toepassing ontwikkeld. Teamwork om trots op te zijn!

Start van een duurzame samenwerking 
Innovatie is succesvol als je het duurzaam inricht. Daarom hebben we voor Jumbo Maritime een innovatiestrategie gemaakt op basis van een langetermijn-marktvisie. Inmiddels mogen we het derde innovatieproject begeleiden: ‘Easy Lash’. Zo helpen we Jumbo om een onderscheidende positie in de markt te behouden.

 

“Als IT-organisatie richten wij ons steeds meer op het digitaal transformeren van bedrijfsprocessen. De inzet van Mixed Reality en de HoloLens bij Jumbo is hier een sprekend voorbeeld van. In nauwe samenwerking met Jumbo en Friday out of the Box is de Mixed Reality applicatie voor Deckmarking ontwikkeld. Dit is zo’n innovatieve oplossing, dat hier zelfs een patent voor is aangevraagd. Wij zijn dan ook enorm vereerd dat wij samen een nominatie voor ‘de Computable Award 2018’ voor dit innovatieve project hebben ontvangen.”

Piet Vink

Directeur , ETTU

Ook innoveren met nieuwe technologie?

Pin It on Pinterest