fbpx

Je hebt geen idee

door | 9 oktober 2017 | Idee generatie

Leestijd: 3 minuten

Jij, een innovator? Je hebt geen idee

“We moeten iets met digitale marketing!” roept je marketingcollega Bart vol enthousiasme in een meeting over innoveren. “Ja, goed idee!” roept een ander. Je knikt en schrijft braaf op: ‘to do, punt 38: digitale marketing onderzoeken’. Voordat je klaar bent met schrijven heeft iemand alweer een nieuw idee geopperd.

Stop.

Dit soort ‘ideeën’ zijn geen ideeën. Het zijn gedachten. Veel meetings en brainstormsessies leiden tot een verzameling van gedachten, zeker tijdens de eerste sessie. En iedereen denkt: “Leuk! Goede ideeën!” Maar voor je het weet zijn al die opwellingen veranderd in een lange to do-lijst zonder resultaat.

Gedachten helpen jou als innovator niet verder. Innovatieve ideeën wel. Maar… wat is dan precies een innovatief idee?

Lees ook ons topartikel met 46 technieken voor idee generatie

1. Innovatief idee: concreet en uitgeschreven

Een gedachte zit in je hoofd. Dat is dé manier om er uiteindelijk niks mee te doen, want: iets wat in je hoofd zit kun je niet aan anderen overdragen.

Als marketingman Bart had gezegd:

“Ik denk dat we de conversie van onze website kunnen verhogen met een Facebook-advertentie”

Dan was zijn opmerking al veel concreter geweest. En dát wil je. Een concreet uitgeschreven idee, waar je ook daadwerkelijk acties aan kunt verbinden.

2. Innovatief idee: uitgewerkt en uitvoerbaar

Een goed innovatief idee is uitgewerkt. Dit betekent dat helder moet zijn wat jouw idee gaat opleveren. Hoe gaat het bijdragen aan de bedrijfsdoelstellingen? Wie gaat ervan profiteren? Waarom is het dé oplossing voor het probleem?

Open deur
Dit klinkt voor jou waarschijnlijk allemaal als een open deur, maar toch worden deze vragen in de praktijk vaak niet gesteld. Blijven jouw meetings ook vaak te abstract en wil je hier verandering in brengen? Verzamel dan je ideeën in een innovatieve workshop.

Een bevlogen Bart formuleert het volgende:

“Laten we een pilot doen met Facebook-advertenties om te testen of dit leidt tot meer conversie op de website. We starten met een budget van tien euro per dag en we bekijken na een maand hoeveel extra verkeer dit heeft opgeleverd.”

Diepte
Je ziet dat er nu veel meer diepte in het idee zit, het wordt grijpbaar én uitvoerbaar. Een bijkomend voordeel: het hoort thuis op het to do-lijstje van marketingman Bart! Pfew, jij kunt punt 38 op jouw lijstje nu doorstrepen.

3. Toetsbare hypotheses

Je mondhoeken beginnen nu langzaam omhoog te krullen van Bart. Yes, het idee is al meer dan een wilde gedachte. Toch kun je Bart nog meer uitdagen. Er zitten namelijk meerdere aannames in zijn idee, die je uiteindelijk wel moet kunnen toetsen.

Terug naar Bart
Als na een maand blijkt dat Barts Facebookadvertentie de conversie op je website helemaal niet heeft verhoogd, wil je geen overhaaste conclusie trekken zoals ‘digitale marketing is niets voor ons.’ Misschien ligt het wel aan het medium, in dit geval Facebook, of is het budget van tien euro per dag te laag. Om ervoor te zorgen dat het idee op de juiste manier wordt geëvalueerd, zou Bart de volgende hypotheses kunnen formuleren:

Hypothese 1: Een Facebook advertentie zorgt voor meer traffic op de website.

Hypothese 2: Een budget van tien euro per dag levert voldoende traffic op.

Blijkt na een maand dat de hypotheses niet kloppen, dan kun je je idee verder onderzoeken en eventueel nieuwe hypotheses formuleren. Deze werkwijze leidt uiteindelijk tot een weloverwogen beslissing.

5 Tips om je idee beter uit te werken

Je leest het: een gedachte is nog geen innovatief idee, maar misschien wel de start ervan.  Hier heb je 5 tips voor als je met innovatieve ideeën aan de slag wilt.

1.     Schrijf je idee op, gebruik bijvoorbeeld het business model canvas
2.     Bespreek je idee met een collega of een expert
3.     Formuleer hypotheses
4.     Start een kleine pilot om je hypothese te valideren
5.     Overweeg een design sprint als je het serieus wilt aanpakken

Met bovenstaande tips maak jij innovatie concreet en uitvoerbaar. Wil je het echt goed aanpakken? Neem contact op met ons. We brengen je verder dan een goed idee.↓

Ja, ik wil hulp met innovatieve ideeën