fbpx

Wat doet een innovatie consultant?

door | 7 februari 2022 | Innovatiestrategie

Leestijd: 6 minuten

Innovatie consultant. Wat doet zo iemand precies? Wanneer heb je er één nodig? En waarmee moet je rekening houden als je er één selecteert? Lees in dit artikel hoe je een excellente innovatie consultant herkent. Want bouwen aan de toekomst van je bedrijf? Dat kun je beter overlaten aan een deskundige.

Wat is innovatie consulting?

Innovatie consulting is advies geven over hoe organisaties kunnen vernieuwen. Dat kan advies zijn over een bestaande innovatiestrategie, of over hoe je innovatieteams samenstelt. Maar een innovatie consultant adviseert ook over het managen van innovatie. Hoe bedenk je  nieuwe business ideeën, hoe test je ze, en hoe schaal je op? Hiervoor zet een innovatieconsultant soms een innovatielab op.

In sommige gevallen strekt innovatie consulting zich uit tot technologie. Managers willen dan weten of, en hoe, een nieuwe technologie hen een voorsprong kan opleveren. Tenslotte kijkt een innovatie consultant met een Learning & Development-bril naar teams. Welke kennis en vaardigheden zijn nodig om de innovatiemotor draaiend te krijgen, en te houden?

De innovatie consultant helpt implementeren

In adviseren zit weinig risico, maar tijdens de implementatie van een innovatieproject kan er vanalles misgaan. Een innovatie consultant die ook meehelpt met de implementatie is wat ons betreft daarom  een must. Dat betekent dat een innovatie consultant ook over projectmanagement-skills moet beschikken, en niet bang moet zijn om uitvoerend werk op te pakken.

Veranderende rol van de innovatie consultant

Een innovatie consultant moet in staat zijn om creatieve processen en co-creatie te faciliteren. Specialistische kennis hebben ze meestal niet in huis, en dat hoeft ook niet. Het gaat erom dat de innovatie consultant de organisatie helpt te veranderen.  In de rol van facilitator zal een innovatie consultant vertrouwen op de expertise van het team. Door de aandacht te leggen op het proces, in plaats van de inhoud, zal het team creatievere (en dus innovatievere) ideeën genereren.

Markt- en klantonderzoek — de externe blik

Een innovatie consultant voert concurrentieanalyses uit om de verschillen in kaart te brengen tussen jouw producten en diensten en die van je concurrenten. De innovatie consultant helpt ook bij klantonderzoek. Het doel van dit onderzoek is om (toekomstige) klantwensen en -behoeften te identificeren zodat nieuwe producten, diensten en business modellen hierop aansluiten.

Wanneer heb je een innovatie consultant nodig?

Je hebt een innovatie consultant nodig als je te weinig kennis van, of tijd hebt voor innovatie. Het gevolg is dat er in je organisatie te weinig creatieve business ideeën worden bedacht, getest en op de markt gebracht. Daar hangt een belangrijk risico boven:op korte of lange termijn verdwijnt je concurrentievermogen. 

Je kunt als manager letterlijk vast zitten in je eigen box. Een innovatieconsultant haalt je daaruit.

Voorbeeld: Vastgoedbedrijf VHR opereert in een sterk veranderende, en bovendien zeer competitieve markt. Ze wilden een vernieuwend business model ontwikkelen waarmee ze de concurrentie vóór zijn. Maar intern kwamen ze daar niet uit. Ze huurden een innovatie consultant in. Aangezien de innovatie consultant soortgelijke uitdagingen al voor talloze andere organisaties heeft helpen oplossen, kon VHR veel inspiratie opdoen voor hun eigen innovatiestrategie. De innovatie consultant hielp daarbij  om ideeën uit de hoofden van de mensen te halen, en het managementteam helpen om tot een gedragen besluit te komen. In dit geven een nieuw businessmodel. Het resultaat voor VHR was een heldere strategie waarmee ze  investeerders aan konden trekken. Daarbij hadden ze een uitstekende ‘kapstok’ om toekomstige innovatieprojecten aan op te hangen. Lees de hele klantcase

Innovatie consultant bij de overheid

Voor overheden geldt dat zij constant op zoek zijn naar nieuwe samenwerkingen tussen het bedrijfsleven en burgers. Deze nieuwe manier van samenwerken kent meer stakeholders en vraagt daardoor om nieuwe, participatieve methoden.r De faciliteer-skills van een innovatie consultant zijn essentieel om samen tot een creatieve probleemoplossing te komen.

Wat doet een innovatie consultant niet

1. Meepraten
Een goede consultant is autonoom en onafhankelijk, en staat garant voor een objectieve blik van buiten. Een goede consultant signaleert en onderbouwt wat er niet goed gaat. Ook als  dat geen wenselijke boodschap is. 

2. Onbereikbaar zijn
Voor de  (meestal forse) investering die een innovatie consultant vraagt mag je een hoog serviceniveau verwachten. Dat houdt in dat een innovatie consultant vragen en verzoeken spoedig afhandelt, en daarover helder communiceert. 

3. Modellen-fetisjist
Beschouw het als een rode vlag wanneer een innovatie consultant de neiging heeft zich te verschuilen achter modellen, jargon en tools. Vaak is dit een teken van onzekerheid of onervarenheid. Een professional kan innovatie uitleggen in ‘normale’ en actiegerichte taal: “Wij helpen je nieuwe business-ideeën bedenken, testen en naar de markt brengen. Dat doen we met deze gedetailleerde aanpak.”

4. Kennis voor zichzelf houden
Uit angst dat anderen ermee aan de haal gaan, houden sommige innovatie consultants kennis voor zichzelf. Professionele innovatie consultants zien kennisdelen als kans waarbij anderen hun gedachtengoed verspreiden. Daarnaast willen de klanten van een innovatie consultant uiteindelijk zelf innovatieprojecten uitvoeren. Door hun tools en kennis te delen versterken innovatie consultants het creatief zelfvertrouwen binnen organisaties. Daar zou elke innovatie consultant blij van moeten worden. 

5. Minachting voor de dagelijkse operatie
Een andere valkuil voor een innovatie consultant is dat ze soms vergeten dat the show must go on. De dagelijkse operatie zorgt voor tevreden klanten, aandeelhouders en medewerkers, en gaat dus altijd voor.  Een goede innovatie consultant  stemt de aanpak van innovatieprojecten af opde natuurlijke flow van de dagelijkse operatie. Vaak betekent dit dat  kleine, maar consistente oplossingen de organisatie verder helpen dan grote, disruptieve veranderingen.

Waar moet je op letten bij het selecteren van een innovatie consultant? 

1. Persoonlijke klik
Goede innovatie consultants zijn schaars.  Maak een inschatting of de persoonlijkheid van de innovatie consultant past bij jouw organisatie. Sommige innovatie consultants werken voornamelijk als trainer. Die zijn dus geschikt  wanneer kennisopbouw het belangrijkste doel is. Als je ook hulp nodig hebt bij het realiseren van innovatieve projecten,  selecteer dan een innovatie consultant op de capaciteit om veranderprojecten te implementeren. Skills als communicatie, change management en organisatiesensitiviteit zijn dan belangrijk. 

2. Lange termijnvisie
Een excellente innovatie consultant redeneert vanuit een langetermijnvisie. De reden is simpel: succesvol innoveren vraagt om schaal. Je moet veel business ideeën uitproberen om een succesvolle te ontdekken. Er mislukt veel, en dat is allemaal onderdeel van het proces. Dat betekent dat niet binnen drie maanden klaar bent. Er is geen quick fix. Wees dus waakzaam wanneer innovatie consultants beloven jouw business  binnen afzienbare tijd te vernieuwen. Vertrouw een innovatie consultant die je een realistisch beeld schetst over innovatie. Als je oncomfortabel wordt van het advies van een innovatie consultant, dan zit je waarschijnlijk goed.

3. Ervaring
Het liefst huur je een innovatie consultant in die ervaring heeft met jouw vraagstuk. Vraag om bewijs hiervan, binnen de richtlijnen van een eventuele NDA.  

4. Prijs
Een excellente innovatie consultant kent zijn toegevoegde waarde en vertaalt dat in de prijs van de dienstverlening. Ons advies: huur een professionele consultant in voor het budget dat je beschikbaar hebt. De prijzen in de markt variëren van € 100,- tot €250,- per uur. Friday out of the Box werkt niet met uurtarieven, maar met projectprijzen. Je betaalt dan voor de output — het resultaat — niet voor de input.  Je wilt geen innovatie consultant die een financiële prikkel heeft op het schrijven van uren. Wel op het creëren van waarde.  

5. Ondernemend
Een goede innovatie consultant is ondernemend. Innovatie gaat over het herkennen van kansen, het identificeren van problemen en het oplossen van complexe vraagstukken. Dat is precies wat een ondernemer ook doet. Je organisatie leert het meest van een innovatie consultant met ondernemers-DNA Dat is ook de reden dat veel bedrijven start-ups aan zich verbinden; om de ondernemende mindset intern een boost te geven. 

6. Kennisoverdracht
Professionele innovatie consultants hebben ervaring met het overdragen van kennis, en ervaren dit niet als een bedreiging. Check dus of de innovatie consultant ook een portfolio heeft met trainingen. Het is waardevol wanneer de kennis uiteindelijk doorgegeven wordt aan jouw eigen organisatie.

Samengevat

Een innovatie consultant helpt je innovatieve business-ideeën ontwikkelen, implementeren en schaalbaar maken. Een goede innovatie consultant werkt aan kennisopbouw in je organisatie, faciliteert creatieve sessies en werkt mee aan de implementatie van innovatieprojecten. Wil je weten wat onze excellente innovatie consultants voor jou kunnen betekenen? Plan dan een videocall met mij in. 

Tot Friday!

Joey Gonesh | Innovatie Strateeg en founder Friday out of the Box

Joey Gonesh is oprichter van innovatiebureau Friday out of the Box. Als innovatiestrateeg werkt hij voor bedrijven zoals Nike, NS, ProRail en HP Enterprise. Hij doceert aan universiteiten en is professioneel spreker over creativiteit, innovatie en ondernemerschap. Voetbal is zijn tweede liefde. Als jeugdtrainer staat hij op het veld bij Desto in Vleuten.

Pin It on Pinterest

Share This