Momenteel faciliteren wij strategiesessies, innovatie workshops, trainingen en presentaties ook remote.  Lees meer over onze expertise op dit gebied.

De kracht van co-creatie

door | 1 augustus 2017 | Idee generatie

Leestijd: 3 minuten
‘Do it yourself’: een populaire term bij bouwpakketten, recepten en… op kantoor. Maar de ‘DIY mentaliteit’ kun je beter thuislaten als je wilt innoveren: ‘Do it together’ is het nieuwe ‘DIY’. In dit blog lees je waarom co-creatie belangrijk is en hoe je dit aan kunt pakken.

In de praktijk wordt zelfstandig werken vrijwel altijd als een pré gezien. Maar innoveren gaat verder dan op eigen houtje ideeën bedenken. Kruisbestuiving, draagvlak en reflectie zijn van minstens zo’n groot belang om jouw innovatie te laten slagen. Een voorbeeld hiervan is een co-creatie van Friday Out Of The Box klant NS: zij zijn ambassadeur van de Boekenweek en willen lezen op stations stimuleren.

De NS stelde zich als doel om hiervoor een nieuw concept te bedenken en te realiseren. Het resultaat? Vooral veel ideeën. Vervolgens werd er een samenwerking aangegaan met de landelijke bibliotheekorganisatie en reizigers. Dit leverde drie oplossingen op, één hiervan was zelfs direct toepasbaar: het concept ‘de stationsleestafel’ waarop reizigers op het station de nieuwste boeken van uitgeverijen kunnen lezen. Het concept is dezelfde dag nog getest in de stationshal van Utrecht Centraal en is een paar weken later gerealiseerd. Ook in de media werd het initiatief positief ontvangen. Zo blijkt maar weer, samen sta je sterk!

Dit zijn de drie redenen waarom ‘Do It Together’ de toekomst is, en manieren om dit aan te pakken:

1. Kruisbestuiving leidt tot een ijzersterk fundament

Het startpunt is het fundament van je concept. Zorgvuldig en waarheidsgetrouw beschrijven is van groot belang, anders kom je er later achter dat je concept op losse schroeven staat. Realistische uitgangspunten vind je niet op je eigen kantoor; ga naar buiten en praat met klanten en stakeholders.
Friday Out Of The Box betrekt klanten zo snel mogelijk bij de ontwikkeling van een product of dienst. Dat is vaak heel spannend: je bent kwetsbaar en voelt je misschien nog niet klaar om erover te praten. Maar als je eenmaal in het diepe bent gesprongen, blijkt het water toch best lekker! Klanten waarderen de open houding en inspireren om door te ontwikkelen.

2. Reflecteren en stakeholderbelangen aanscherpen zorgt voor een toepasbaar resultaat

Op eigen houtje innoveren klinkt verleidelijk, maar resulteert vaak in de welbekende tunnelvisie. Als je het zelf bedenkt en uitwerkt, wordt het probleem achter jouw uitdaging en de bedachte oplossing niet écht getoetst. Willen klanten het hebben? Zijn er geschikte partners om het concept te realiseren en op te schalen? Kortom, kom uit je tunnel en maak met anderen je uitdaging en stakeholderveld scherp.

3. Een goede relatie met je stakeholders zorgt voor ambassadeurs

Overtuigen is nergens voor nodig. Jij ontwikkelt namelijk je eigen ambassadeurs en sponsors in een handomdraai! Dit doe je door je innovatieparnters vanaf het beginstadium bij jouw uitdaging te betrekken. Zo wordt het jullie gezamenlijke uitdaging, waardoor mensen niet alleen meedenken, maar zich ook betrokken voelen. Twee vliegen in één klap! Ambassadeurs zijn dichterbij dan je denkt: een klant, leverancier, opdrachtgever… iedereen kan het worden, als je het maar vraagt.

Dus… stop met DIY en ga voor ‘Do It Together’! Weet je na deze tip niet meer waar je moet beginnen? Of heb je vragen hoe het aan te pakken? Neem contact op, we denken graag met je mee! En wil je meer weten over de do’s en don’ts van innovatie? Lees hier verder.

Tot Friday!

blank
Joey Gonesh | Innovatie Strateeg en founder Friday out of the Box

Joey Gonesh is oprichter van innovatiebureau Friday out of the Box. Als innovatiestrateeg werkt hij voor bedrijven zoals Nike, NS, ProRail en HP Enterprise. Hij doceert aan universiteiten en is professioneel spreker over creativiteit, innovatie en ondernemerschap. Voetbal is zijn tweede liefde. Als jeugdtrainer staat hij op het veld bij Desto in Vleuten.

Recente artikelen

Design Thinking: 7 technieken om meer empathie te ontwikkelen

Design Thinking: 7 technieken om meer empathie te ontwikkelen

Empathie zorgt voor nieuwe perspectieven, die leiden naar innovatieve oplossingen. Het is dus niet gek dat empathie de eerste stap is van de innovatiemethode design thinking. In dit blog lees je wat de rol van empathie is in design thinking en waarom het zo belangrijk...

Innovatielab. Wat is het en hoe zet je er één op?

Innovatielab. Wat is het en hoe zet je er één op?

We hebben al een aantal klanten mogen helpen met het opzetten van een innovatielab. Zo waren we o.a. betrokken bij het Datalab van Pon, het IN2 innovatielab van de NDC mediagroep en het Innovation Center van Jumbo Maritime. Innovatielabs kunnen je organisatie een...

Design Thinking technieken: onze top 5

Design Thinking technieken: onze top 5

Design Thinking is onze favoriete innovatiemethode. De methode bestaat uit 5 stappen, die je iteratief doorloopt. Er zijn veel creatieve technieken om elke stap van Design Thinking uit te voeren. Welke adviseren wij als innovatiebureau? In dit artikel delen wij onze...

9 technieken voor het stellen van een goede vraag

9 technieken voor het stellen van een goede vraag

Het vermogen om goede vragen te stellen wordt enorm onderschat. Ook tijdens innovatietrajecten. Goede vragen stellen is essentieel om anderen te helpen, van hen te leren, een probleem te begrijpen om met de juiste oplossing te komen, of om te begrijpen waarom iemand...

Waarom investeren managers eigenlijk in Design Thinking?

Waarom investeren managers eigenlijk in Design Thinking?

Er waren al talloze webshops voordat Coolblue succesvol werd, smartphones voordat Apple de Iphone introduceerde, sociale netwerken vóór Instagram en elektrische auto’s vóór Tesla. Toch veroverden deze bedrijven een winnende marktpositie. Hoe? Door hun niet aflatende...

Volg ons

Recente video’s

Gratis download 
Idee generatie: 46 technieken om uit je box te komen 

Artikel Idee Generatie 46 technieken om uit je box te komen | Friday out of the Box

    Ja, ik ontvang graag het artikel en de nieuwsbrief*

    Pin It on Pinterest

    Share This