fbpx

Online brainstorm faciliteren? Met deze 6 tips wordt het een hit.

door | 23 april 2021 | Coronaproof innoveren, Faciliteren, Idee generatie

Leestijd: 4 minuten

Een goede brainstorm houden was al een uitdaging toen het nog gewoon op kantoor kon, maar online is de drempel al helemaal enorm. ‘Gewone’ meetings zijn al ongemakkelijk genoeg—“Wat zei je Peter, je viel even weg”, “Je staat nog op mute Sandra!”, “Sorry mensen, PostNL staat voor de deur, ik moet even open doen.” In die setting innovatieve oplossingen bedenken? Hoe dan?!

Geen paniek. Sanne schreef beschreef eerder al de voordelen van online workshops ten opzichte van de old school sessies op locatie met kannen koffie en stapels post-its. In dit artikel geef ik je een aantal best practices uit de online brainstorms die wij de afgelopen maanden heb gefaciliteerd. Daarmee wordt jouw volgende online workshop een gegarandeerde hit!

1. Werk je brainstorm-programma uit op een online whiteboard

Bij offline brainstorms maak je als facilitator gebruik van de fysieke ruimte. Whiteboards, de muren, tafels: na afloop zijn de meeste platte oppervlakken meestal volgeplakt met post-its, flipover-vellen en tijdschriftenknipsels. Ook online kun je gebruik maken van de ruimte, en de virtuele mogelijkheden zijn natuurlijk eindeloos. Inmiddels zijn er fantastische online whiteboard tools waarmee je de creatieve energie net zo rijkelijk kunt laten stromen als bij een offline sessie. Zelf zweren we bij Mural, maar ook Miró en Google Jamboard (gratis) zijn fijne online whiteboards.

Templates
Handig: de meeste whiteboard tools hebben kant-en-klare templates voor online brainstorms. Customer journey maps, persona’s, ijsbrekers, agenda’s — je kunt het zo gek niet verzinnen of er bestaat een template voor. En als je eenmaal een template hebt gekozen, kun je het makkelijk aanpassen — ook zonder grafisch ontwerp-skills. 

Een andere optie is om je eigen template te ontwikkelen. Die kun je voor jezelf houden, of delen met andere gebruikers. Bij Friday out of the Box hebben we een eigen hackathon template ontworpen, wat we steeds opnieuw toepassen. Kleine eenmalige tijdsinvestering, langdurig plezier!

 

Template Mural Hackathon | Innovatiebureau Friday out of the Box

2. Maak je gasten vertrouwd met de online tools

Sommige van je deelnemers zullen doorgewinterde online brainstormers zijn, terwijl het voor anderen misschien de eerste keer is dat ze in een digitale omgeving op zoek gaan naar een creatieve vonk. Zorg daarom dat ook de first-timers en niet-zo-technisch-onderlegde deelnemers met voldoende zelfvertrouwen het online brainstormproces ingaan. 

Voorafgaand aan de sessie
Deel van tevoren een introductievideo over de digitale tools die je hebt gekozen. 99% kans dat je die zo van YouTube kunt plukken. Leg ook uit waarom je juist die tools hebt gekozen, en geef aan of je deelnemers een account aan moeten maken of niet. Ga zoveel mogelijk voor tools waarbij deelnemers als gast kunnen deelnemen, zonder account. 

Bij aanvang van de brainstorm
Bij de start van je online brainstorm is het goed om nog even de basisprincipes van de digitale tools uit te leggen, zoals het in realtime delen van ideeën, en het communiceren met de andere deelnemers. Geef vervolgens een ‘live’ tutorial van de whiteboard tool door je scherm te delen en te laten zien hoe je tekst, afbeeldingen, stickies en andere grafische elementen toevoegt.

3. Trap af met een ijsbreker

De beste, meest gedenkwaardige workshops (en dat geldt voor zowel online als offline) zijn die waar de deelnemers actief meedoen. Ze delen ideeën met volle overgave, bouwen voort op elkaars gedachten, er wordt gelachen. Creëer vanaf het begin een informele, relaxte sfeer. Begin je virtuele workshop met een snelle, leuke oefening die je gasten opwarmt en zich op hun gemak doet voelen bij elkaar en in de digitale omgeving. 

Inspiratie nodig voor fijne ijsbrekers? In ons Ebook ‘Beter brainstormen: 101 technieken om uit je box te komen’ vind je zeven van onze favorieten op een rij.

4. Voeg groepsopdrachten toe

Een workshop valt al snel stil wanneer de communicatie maar één richting op gaat. Zorg er daarom voor dat je activiteiten opneemt waarmee je je gasten activeert en een dialoog op gang brengt. Gebruik bijvoorbeeld sticky notes om je deelnemers op een leuke, vertrouwde manier te laten brainstormen over ideeën. Zet een stemfunctie in om je gasten te betrekken en ze te laten weten dat hun inbreng ertoe doet en dat alle stemmen worden gehoord.

De meeste van onze 101 creatieve technieken lenen zich ook heel goed voor online sessies.

5. Las regelmatig pauzes in

Wil je dat je gasten de hele sessie geboeid blijven en zoveel mogelijk geweldige ideeën bedenken? Laat ze dan regelmatig op adem komen. Plan minimaal één keer per uur een korte pauze in om op te staan, een kop koffie of een snack te pakken, en uit het raam te kijken.

6. Vat samen, eindig sterk en stippel vervolgstappen uit

Je hebt je programma afgedraaid, alle onderwerpen behandeld en het team heeft bergen ideeën uitgewerkt en bakken inspiratie opgedaan. Wat nu? Zorg ervoor dat je gasten de virtuele workshop verlaten met wijze lessen en een helder beeld van de volgende stappen.

Eindig daarvoor met een oefening waarmee je de workshop samenvat en de belangrijkste punten op een rij zet. En vergeet niet de producten van de sessie (de uitwerkingen op de online whiteboards) te downloaden. Voorzie de uitwerkingen eventueel van taken en deadlines. 

Leren faciliteren?

Workshops geven in een online setting kan in het begin onwennig aanvoelen, zelfs voor de meest ervaren facilitator. Hopelijk helpt dit artikel je om van jouw volgende online brainstorm een onvergetelijke ervaring te maken. Wil je je verder ontwikkelen in het (online) faciliteren? Check dan onze training Innovatieworkshops faciliteren.

Tot Friday!

Minke Havelaar | Innovatie facilitator Friday out of the Box

Bio Minke Havelaar | Facilitator & trainer Innovatiebureau Friday out of the Box

Minke Havelaar is facilitator van hackathons en design sprints bij Friday out of the Box. Verder werkt ze als business designer voor de culturele sector en geeft ze les op het HBO over conceptontwikkeling, marketing en branding. Design is Minke’s tweede liefde. Vrije uren brengt ze door in haar keramiekstudio waar ze producten maakt en verkoopt onder het merk Feelings & Gallop