fbpx

De 20 eigenschappen van een innovator

door | 11 februari 2021 | Innovatiestrategie

Leestijd: 9 minuten

Innovators, je hebt ze nodig als je een nieuw innovatieteam samenstelt. Of een innovatielab start. Maar wat is een innovator eigenlijk? En welke eigenschappen heeft hij of zij? Hoe identificeer je de innovators in jouw organisatie? En zijn innovator skills te trainen of aangeboren? In dit artikel lees je de 20 kenmerken van een innovator.

Wat is een innovator?

Een innovator is in letterlijke zin een vernieuwer. Iemand met een natuurlijke drang om nieuwe dingen de wereld in te slingeren met als doel deze te verkopen. Een innovator ziet kansen, bedenkt innovatieve oplossingen en probeert deze te verkopen in de markt. Met vaak een ijzeren discipline.

Let op. Het leven van een innovator is niet gemakkelijk. De omgeving legt beperkingen op in termen van financiën, tijd en kennis. Verder is het pad naar succesvol en soms disruptieve innovaties geplaveid met falen. Hier moet je wel tegen kunnen.

Kun je innoveren leren?

Kun je innoveren leren? Jazeker. Creatief denken is niet alleen een dna-ding is. Uit een studie onder eeneiige tweelingen blijkt dat ons vermogen om creatief te denken voor 33% verklaard wordt door ons dna. Maar een groot deel, 67%, kun je ontwikkelen door te leren. Dat betekent inzicht krijgen, de vaardigheid oefenen, experimenteren en uiteindelijk vertrouwen krijgen in je vermogen om te creëren.

Hoe spot je een innovator?

Innovators laten zich niet zo gemakkelijk spotten. Een master maakt je nog geen meester. De innovator herken je beter aan een set van eigenschappen en een mindset dan aan een academische graad. Stop dus met cv-tjes scannen en lees deze lijst met de 20 eigenschappen van een innovator. Dan krijg je een beeld wat je nodig hebt voor je innovatieteam.

1. Innovators vinden de status quo onacceptabel

De innovator twijfelt aan authoriteit routines en aannames. Daarom werkt en denkt hij buiten de gebaande paden. Het is niet voor niets dat veel innovators schoolverlaters zijn. Ze definiëren hun eigen pad en dit leidt vaak tot succes op de lange termijn.

2. Innovators zijn nieuwsgierig

De innovator blijft zich verbazen, verwonderen en onderzoekt alles.

Een bekende quote van één van de belangrijkste natuurkundigen uit de geschiedenis Albert Einstein is: “you can live your life as if nothing is a miracle or you can live your life as if everything is a miracle.” Einsteins onderzoeksdrift toont zich in de publicatie van meer dan 300 wetenschappelijke en 150 niet wetenschappelijke werken.

3. Innovators zijn intrinsiek gemotiveerd

Innovators zijn vaak intrinsiek gemotiveerd om iets te creëren voor zichzelf en de wereld. Steve Jobs verwoordde dit mooi in de zin “I want to put a ding in the universe”. Innovators zetten pro-actief gedrag in om hun missie te bereiken. Wat hier belangrijk is, is dat de innovator erkenning uit zichzelf haalt. En dat is fijn als je iets nieuws creëert dat niemand (nog) begrijpt.

4. Innovators zijn fantasierijk

Een innovator is gericht op de toekomst. Hij speelt met ideeën, dagdroomt en visualiseert alternatieve toekomstbeelden. Dit vermogen om te verwonderen in groot detail maakt dat de ‘dromen’ zelfs werkelijkheid kunnen worden.  

Walt Disney, vernieuwer van de filmindustrie en creator van de personage Mickey Mouse, formuleerde dit perfect: “If you can dream it, you can do it.”

5. Innovators durven te falen

De innovator durft te falen. Let op. Dit betekent niet dat hij falen leuk vindt. Hij ziet falen als een noodzakelijk kwaad want hij leert wat er niet werkt. En dus is hij een stap dichter bij wat wél werkt.

In het boek “The Originals” ging Professor Adam Grant op zoek naar de eigenschappen van originele denkers of innovators. De faalmindset vatte hij prachtig samen: “They rather try not to fail, than fail by not trying.” Wat doe jij liever?

6. Innovators waarderen tegenstellingen en verrassingen

De innovator waardeert tegenstellingen en verrassingen, want de wereld zit vol tegenstellingen. Juist in deze tegenstellingen vindt de innovator kansen voor baanbrekende vernieuwing. Was de iPhone een mp3-speler op anabolen of een telefoon? Beide!

7. Innovators zijn adaptief

De innovator past zich gemakkelijk aan. Nieuwe inzichten geven hem nieuwe productideeën. Daarom integreert hij meerdere mogelijkheden. Handig! Want als je innoveert gaat het nooit zoals je verwacht: het idee blijkt technisch niet haalbaar, er is geen financiering te vinden of er komt een concurrent op de markt met een vergelijkbare oplossing. De innovator kan met deze situaties omgaan. Hij heeft vertrouwen in het proces.

8. Innovators zijn creatief

De innovator legt onwaarschijnlijke verbindingen, stapt buiten kaders en herformuleert ideeën. De innovator denkt zo in oplossingen in plaats van problemen. Geef een innovator een probleem en je ziet een vuurbal van neuronen heen en weer schieten in zijn hoofd.

Elon Musk, CEO van Tesla, zegt dat hij zijn succes dankt aan het denken vanuit eerste principes (first principles thinking). Het werkt als volgt: Als eerste identificeer en definieer je je aannames; dan splits je het probleem op in de fundamentele principes. Dit zijn natuurkundige wetten die altijd waar zijn. En tot slot creëer je vanaf nul nieuwe oplossingen.

Deze aanpak voorkomt dat je denkfouten van andere oplossingen, zoals door het analogiedenken, meeneemt in je eigen innovatieve oplossing.

9. Innovators zijn bedachtzaam

Rijpen? Dat doe je toch alleen met fruit? Toch niet. Ideeën zijn eigenlijk nooit af. Daarom denkt de innovator, peinst hij, weegt af, en laat zo problemen en oplossingen rijpen. Dit brengt ook risico’s met zich mee: te lang wachten met het introduceren van innovaties in de markt.

In de lean startup filosofie zegt men wel: “if you are not totally embarrassed by your first product, you have waited too long.”

Innovators: helden in patroonherkenningFiguur 1: Patroonherkenning, Joey Gonesh 

10. Innovators: helden in patroonherkenning

Innovators zijn constant op zoek naar patronen door te observeren en analyseren. Zo vinden ze kansen die niet voor de hand liggen. En deze zijn het meest waardevol.

Bill Gates staat bekend om zijn matrices. Als hij een onderwerp bestudeert leest hij zoveel mogelijk boeken over het onderwerp en probeert hij een matrix te maken van zijn inzichten. Via patroonherkenning vindt hij blinde vlekken in het denken over een onderwerp.

11. Innovators zijn leergierig

Innovators leren graag nieuwe dingen. Het opstapelen van kennis geeft ze inspiratie voor nieuwe ideeën. Nieuwe kennis samen met oude kennis leidt namelijk tot nieuwe mogelijke inzichten.

12. Innovators zijn communicatief

De innovator kan moeilijke concepten terugbrengen tot de essentie. Met name design thinkers geven de essentie van hun idee vorm in simpele modellen, ook wel prototypes genoemd. Het grote voordeel van een snel prototype is dat je alleen de essentie van je idee vorm kunt geven. Een simpele schets communiceert effectiever dan een uitgewerkt business plan.

Heb je zin in een diepgaand artikel over prototyping? Lees dan “Prototyping: wat is het? en waarom is het belangrijk voor succesvolle innovatie?”

Innovators zijn volhardend

Figuur 2: Innovators zijn volhardend, Joey Gonesh 

13. Innovators zijn volhardend

De innovator is een echte doorzetter. De innovator weet wanneer hij of zij flexibel moet zijn of het idee moet beschermen voor het strippen van de creativiteit. De innovator moet vaak een rebel zijn en buiten de gebaande paden werken.

14. Innovators zijn optimistisch

Innovators zien de wereld als positief en maakbaar. Dat is ook nodig want anders kun je geen ideeën ontwikkelen waarvan de rest van de wereld zegt: dat is onmogelijk.  

Elon Musk en Jeff Bezos, dromen bijvoorbeeld over op vakantie gaan (of zelfs verhuizen) naar Mars. Alleen met een optimistische blik op de wereld ontwikkel je de motivatie om zo’n uitdagend doel na te streven.

15. Innovators durven kwetsbaar te zijn

Nieuwe dingen creëren is eng. Want hoe weet je nu of het een goed idee is of niet. Innovators zijn ondanks deze angst, toch kwetsbaar. Dus deelt de innovator zijn werk ook al is het nog niet helemaal af. Hij weet namelijk dat de vroege pijnlijke feedback het ontwerp verbetert.

Braintrust
In het inspirerende boek Creativity Inc. schrijft mede-oprichter Catmull over het idee van radicale eerlijkheid. Volgens Catmull leidt radicale eerlijkheidt tot de meest creatieve en innovatieve ideeën. Maar, mensen vinden het erg moeilijk om radicaal eerlijk te zijn.

 Daarom riep Catmull de braintrust in het leven. Braintrust is een vergadering waarin iedereen zijn lopende werk deelt. Wat bijzonder is aan Braintrust is dat iedereen aanwezig mag zijn en kritische feedback moet geven. Zo worden vroeg in het ontwerpproces de voor de hand liggende fouten eruit gehaald.

16. Innovators associëren gemakkelijk

Innovators zijn goed in associëren. Dit is het vermogen om schijnbaar ongerelateerde vragen, problemen en ideeën uit verschillende gebieden slim te combineren tot innovatieve concepten. Hoe diverser onze ervaring is hoe meer connecties het brein kan leggen.

Binge eens een boek
Denk je dat het vermogen om te associëren is aangeboren? Dan heb je het mis. Je associatievermogen is een mentale spier. Des te meer je nieuwe informatie probeert te doorgronden des te gemakkelijker het is voor je hersenen om nieuwe informatie te koppelen aan bestaande informatie. Binge dus eens een boek in plaats van een Netflix serie.

17. Innovators durven moeilijke vragen te stellen

Vaak tot frustratie van de omgeving vinden innovators vragen stellen interessanter dan antwoorden. Ze genieten met name van provocerende vragen. Dat is niet gek want deze vragen dagen de status quo uit. Denk aan vragen die starten met ‘waarom’, ‘waarom niet’ of ‘wat als’.

Tip. Je kunt het stellen van moeilijke vragen oefenen met de idee generatietechniek ‘opposite thinking’. Vraag jezelf het tegenovergestelde af van wat je wilt bereiken. Stel dat je meer online zichtbaarheid zou willen. Stel jezelf dan deze provocatieve vraag: hoe kunnen we online totaal niet onzichtbaar zijn? De antwoorden op deze vragen zijn dan je tegenovergestelde oplossingen.

18. Innovators observeren grondig

Innovators onderzoeken het gedrag van klanten en gebruikers grondig. Ze zijn zorgvuldig, doelbewust en consequent op zoek naar kleine gedragsdetails in de activiteiten van klanten, leveranciers en andere bedrijven. Innovators vragen zichzelf af: kan dit ook anders? Kan dit ook beter?

Jeff Bezos, ceo van Amazon.com, neemt altijd foto’s van echt slechte innovaties. Volgens Jeff “zijn er daar nogal wat van.”

19. Innovators zien experimenteren als cruciaal

Innovators experimenteren actief in de vorm van intellectuele verkenning, fysiek geknutsel of onderdompeling in nieuwe omgevingen. Meer experimenteren betekent meer leren wat leidt tot meer ideeën en innovatie. Nieuwe continenten bezoeken staat bekend als een goede manier om inspiratie op te doen.

Voorbeeld. Zo reisde Phil Knight, oprichter van Nike, na zijn studie door Europa. In Griekenland bezocht Knight de tempel van Zeus in Olympia. Naast Zeus stond een levensgroot beeld van de Griekse godig van de overwinning, Nikè genaamd. Toen Knight in 1972 de naam van zijn schoenenmerk Blue Ribbon moest veranderen wist hij wat het moest worden: Nike.

20. Innovators netwerken om kennis te vergaren

Innovators steken tijd en energie aan het vinden en uittesten van ideeën via een netwerk van uiteenlopende mensen. Zo verkrijgen ze totaal andere perspectieven. Het doel is om hun eigen kennisgebied uit te breiden via het ontmoeten van mensen uit andere rangen en standen.

Welke kenmerken van innovators zijn het meest bepalend?

In de afgelopen jaren heb ik vele innovators mogen ontmoeten, adviseren en trainen. Als ik kijk naar de genoemde eigenschappen dan vind ik de volgende vijf het meest bepalend voor succes.

1. Innovators vinden de status quo onacceptabel. Succesvolle innovators hebben een innerlijke drang om te verbeteren. Op het werk en in privé. Deze innerlijke drang is de brandstof voor hun motivatie.

2. Innovators durven te falen. Succesvolle innovators ontwikkelen een soort tefonlaag tegen falen. Sterker nog: ze hebben het niet eens meer echt door als ze falen. Ze experimenteren veel, leren snel en boeken zo succes.

3. Innovators zijn leergierig. De succesvolle innovators die ik ken zijn contstant bezig zichzelf te ‘upgraden’ met kennis. Dit doen ze door goede vragen te stellen of een formele training te volgen. Hierdoor hebben ze constant een bron van inspiratie en daardoor goede ideeën.

4. Innovators zijn volhardend. Succesvolle innovators hebben geen probleem met een commitment op een idee van 5 jaar of meer. Ze beseffen zich dat niet iedereen hun idee snapt, zeker niet in het begin. Terwijl de omgeving onzeker is hebben deze innovators de overtuiging dat zij de kans goed hebben ingeschat. Daarom zijn ze volhardend in het beschermen van dit idee. Logisch, want het kost gewoon tijd om iets tot een succes te maken.

5. Innovators zijn creatief. Voor succesvolle innovators is creativiteit cruciaal. De hele innovatiereis ligt namelijk vol met uitdagingen waarvoor nog geen oplossingen zijn. De succesvolle innovators die ik heb leren kennen vinden elke keer weer een creatieve oplossing. Ze worden verliefd worden op het ritme van probleem, opties, oplossing, probleem, opties, oplossing.

Samengevat

Een innovator is een vernieuwer met een natuurlijk drang tot creatie voor de wereld. De eigenschappen van een innovator zijn grotendeels trainbaar. Er is dus geen excuus om die spier niet te trainen. Er zijn 20 eigenschappen die innovators kenmerken. De vijf belangrijkste zijn: de status quo uitdagen, durven te falen, nieuwe dingen willen leren, niet loslaten en lol hebben in creatie.

Wij helpen je met het ontwikkelen van je innovator eigenschappen

Als je aan de slag wilt met het ontwikkelen van je innovator eigenschappen overweeg dan deze drie opties:

Als je al doende wilt leren start dan met één van onze workshops zoals de Innovatie Booster of een Design Sprint.

Wil je liever starten met een doordacht theoretisch fundament dan is de training Design Thinking Fundamentals wellicht een optie.

Tot Friday!

Jip-innovatieprojectmanager

Jip werkt als projectmanager en business innovator bij Friday out of the Box. Hier ondersteunt zij de consultants met de planning, creatieve conceptontwikkeling, klantonderzoek en het visualiseren van innovatieve oplossingen in (digitale) prototypes. Jip heeft een passie voor ontwerp. 

 

Bronnen

1. The Innovators DNA, Dyer, Gregersen en Christensen, Harvard Business Review
2. Creativity Inc – Catmull
3. Shoe Dog – Phil Knight
3. The Originals – Adam Grant