fbpx

Innovatieteam: 4 kenmerken van winnende teams

door | 23 februari 2018 | Innovatiestrategie

Leestijd: 4 minuten

Yes. Het is je gelukt! Je hebt budget voor die technologische innovatie waar jij zo in gelooft. Op je to do list schrijf je Innovatieteam Samenstellen. Maar hoe doe je dat? Waar moet je op letten? Wat is de ideale grootte? Wij hebben vijf tips waarmee jij de kansen op succesvolle innovaties sterk vergroot. 

 

1. Variatie in het innovatieteam

Gebruik zoveel mogelijk verschillende disciplines in je innovatieteam. Dit zijn professionals in marketing, uitvoering, sales, customer service of ICT. In de ideefase leveren de verschillende perspectieven rijke en onverwachte ideeën. Volgens Amy Edmonson ontstaan deze inspirerende ideeën omdat teamleden open minded leren werken.

Teamleden van verschillende ‘komaf’ lossen problemen beter op tijdens de ontwikkelfase. De grote onzekerheid in innovatieprojecten leidt continue tot onvoorziene problemen. Dus is het heerlijk dat het team bestaat uit diverse professionals met alternatieve oplossingen. 

2. Innovatieteam: ideale omvang

Weet jij hoe groot het ideale innovatieteam is? Bij Friday Out Of The Box is de stelregel minimaal 4 en maximaal 7. Is je team kleiner dan vier? Dan verzet je geen werk, heb je geen diversiteit en verlies je klantinzichten (Katila, 2008).

Een team groter dan zeven is vragen om problemen. Waarom? Het risico op meeliftgedrag (free-riding) neemt toe en de snelheid van besluitvorming neemt dan af. Not cool! Jeff Bezos, CEO van Amazon, spreekt over ’two-pizza teams’.

Het ideale innovatieteam moet de avond door komen met twee pizza’s. Ik snap persoonlijk niet hoe een team van twee leden succesvol kan innoveren 😉

3. Rollen in het innovatieteam

Bepaal slim de verhouding van experts en generalisten in je innovatie team. In haar recente hbr-artikel ‘Too Many Experts Can Hurt Your Innovation Projects’ stelt Katila dat succesvolle teams voor ongeveer 40% uit experts bestaan. Voor veel bedrijven voelt dit tegen intuïtief. Hoe meer slimmeriken des te beter toch? Blijkbaar niet. Te veel experts op de apenrots houden elkaar bezig in plaats van het project.

Wij zien de rol van innovatieprojectmanager als kritische schakel voor succes. Wat doet deze manager dan? Deze manager fungeert als scrum master en verzorgt de interne communicatie. Maar zijn belangrijkste taak: de specialisten ‘aan de riem’ houden.

4. Innovatieteam: beschikbaarheid

Gefeliciteerd! Je weet nu wie je nodig hebt voor je project. Tijd voor de volgende horde: beschikbaarheid. Zorg ervoor dat jouw innovators minimaal drie dagen per week beschikbaar zijn. De redenen zijn simpel.

Als eerste wil je de focus op jouw innovatieproject. Innovators die één dag per week beschikbaar zijn doen het erbij. En dat betekent vaak: bemoeien zich er tegenaan. En jij wilt ‘werkertjes’.

De tweede reden is betrokkenheid. Doordat teamleden meer tijd doorbrengen met elkaar wordt het team… een TEAM. En dan gebeuren er magische dingen. Die continue oppoppende problemen worden ineens met verbeeldingskracht opgelost. Goed voor de energie en dus jouw project.

Bij één van onze klanten Jumbo Maritime merkten we het effect van beperkte beschikbaarheid meteen. In een recente ontwikkel sprint werd de capaciteit van één ontwikkelaar verdeeld over twee. Het gevolg: de voortgang en kwaliteit van het project verslechterde meteen. Hier moesten we even ‘wijziging ongedaan maken’. Het project loopt weer.

5. Waar werkt het innovatieteam?

Ik weet het. We leven in een digitale wereld, alles kan op afstand. Niet dus. In zijn serie ‘physical workspace’ stelt onderzoeker Jacob Morgan (2015) dat teams die fysiek bij elkaar zitten productiever zijn. Het aantal interacties (kletsen, koffie halen, vragen stellen) tussen mensen in dezelfde ruimte is groter dan op afstand. Resultaat: meer vertrouwen en dus meer TEAM. Jouw innovatieteam fysiek afzonderen van de rest van de organisatie levert bonuspunten op. Ze worden dan niet meer lastig gevallen door hun directe collega’s. No more…”Mag ik even tussendoor?”.

Ideale Innovatieteams…

  • Bestaan uit verschillende disciplines
  • Bevatten minimaal 4 en maximaal 7 personen
  • Bevatten 60% generalisten en 40% specialisten
  • Werken fysiek samen, afgezonderd van de operatie

Meer leren over innovatieteams? Check dan deze artikelen:

Jij weet nu hoe jij je ideale innovatieteam samen stelt. Gebruik deze tips als checklist voor je volgende innovatieproject. Ik wens je alle succes en de beste resultaten met jouw team.

Tot Friday! 

blank

 

 

Bronnen
(1) Katila, R. (2018). Too Many Experts Can Hurt Your Innovation Projects. Harvard Business Review.
(2) Choi, J. (2014 ). The Science Behind Why Jeff Bezos’s Two-Pizza Team Rule Works.
(3) Morgan, J. (2015). How The Physical Workspace Impacts The Employee Experience.

Joey Gonesh | Innovatie Strateeg en founder Friday out of the Box

Joey Gonesh is oprichter van innovatiebureau Friday out of the Box. Als innovatiestrateeg werkt hij voor bedrijven zoals Nike, NS, ProRail en HP Enterprise. Hij doceert aan universiteiten en is professioneel spreker over creativiteit, innovatie en ondernemerschap. Voetbal is zijn tweede liefde. Als jeugdtrainer staat hij op het veld bij Desto in Vleuten.

Meer inspiratie voor innovators

Wat is innovatie? En welke typen zijn er?

Wat is innovatie? En welke typen zijn er?

Innovatie betekent letterlijk vernieuwing. Door te vernieuwen blijf je competitief. Dus innovatie is essentieel voor het voortbestaan van je bedrijf. En voor groei. Maar wat is innovatie nu eigenlijk precies? Welke soorten zijn er? En hoe doe je dat dan, innoveren?...

Coronaproof innoveren. Zo gaan wij om met de maatregelen

Coronaproof innoveren. Zo gaan wij om met de maatregelen

Coronaproof innoveren? Jazeker! Wij houden ons uiteraard aan alle regels en richtlijnen van het RIVM. Lees hier hoe wij hiermee omgaan bij onze projecten.  De huidige coronaregels       Was vaak en goed je handen.       Houd 1,5 meter afstand.        Blijf thuis bij...

Open innovatie: openlijk mislukt.

Open innovatie: openlijk mislukt.

Open innovatie leidt niet altijd tot de beste oplossingen. Dat besefte wasmiddelfabrikant Henkel niet toen ze vol verwachting hun open innovatie challenge aankondigden: bedenk een lekkere en frisse geur voor ons afwasmiddel. Het idee ‘Afwasmiddel met kippengeur’ kreeg...

Duik dieper in een onderwerp

Pin It on Pinterest

Share This