Bel 06-83629521 of mail info@fridayoutofthebox.nl

Hoe Jumbo Maritime innoveert met de HoloLens van Microsoft – blog 1 van 2

Hoe Jumbo Maritime innoveert met de HoloLens van Microsoft – blog 1 van 2

Hoe Jumbo Maritime innoveert met de HoloLens van Microsoft – blog 1 van 2

Het is juni 2017 en de telefoon gaat. Het is Ralph, de applicatiemanager ICT van Jumbo Maritime. Familiebedrijf Jumbo is een Nederlandse rederij gespecialiseerd in zware en bijzondere zeetransporten. “We hebben veel ideeën bij Jumbo maar ze komen niet van de grond. We zouden graag wat willen doen met de HoloLens van Microsoft. Kan Friday Out Of The Box ons helpen?” Vet!  Ja hoor! zeggen we. Sterker nog! Wij hebben dit vaker gedaan.

In dit stuk neem ik je gedetailleerd mee in onze aanpak. Het is een praktijkcase. Eentje waar wij trots op zijn. Natuurlijk maak je succes niet alleen. Daarom wil ik vooraf ETTU – voor hun technische expertise – en natuurlijk Jumbo bedanken. Omdat Jumbo een partner is in plaats van een klant.

Fase 1: Wie heeft goede ideeën voor de HoloLens?

Jumbo ziet kansen in de toepassing van augmented reality. Augmented reality is de projectie van informatie op een échte omgeving. Het is dus geen virtual reality waar je je in een compleet nieuwe omgeving bevindt. De vraag is: Hoe kunnen we met augmented reality iets innovatiefs doen? Ons 7-koppige innovatieteam ziet er als volgt uit:

  • 2 project ingenieurs, Sita en Otto
  • 1 superintendent (regelt praktische zaken rondom schip), Boudewijn
  • 1 technisch tekenaar, Scotty
  • 1 HoloLens expert, Alexander van ETTU
  • 1 applicatiemanager Ralph en
  • 1 business innovator, Noor van Friday Out Of The Box.

Onze aanpak bestaat uit drie stappen: 1) interview management team, 2) idee generatie en prototyping workshop, en 3) presentatie oplossingen aan directie.

Stap 1: interview managementteam

Op dag 1 interviewen we het managementteam. Belangrijk! Zo krijg je inzicht in hoe de bestuurders tegen innovatie aankijken. Zijn ze pro of contra? Waar zien zij de kansen? Zullen ze initiatieven steunen? Uit de interviews blijkt dat:

  1. Jumbo ziet dat de maritieme sector al decennia hetzelfde doet. Schepen worden groter en kranen zwaarder. Échte innovatie ontbreekt.
  2. Jumbo ziet een bottleneck bij het realiseren van goede ideeën: mensen kunnen moeilijk worden vrijgemaakt van hun dagelijkse werk of werkzaamheden.
  3. Jumbo heeft veel goede ideeën. In een eerdere innovatiesessie -met alleen interne medewerkers- worden meer dan dertig ideeën genoemd.

Stap 2: idee generatie & prototyping workshop

Dag 2 is workshopday! Dus we gaan met de 6 innovators aan de slag. Zes deelnemers hebben zich aangemeld. Het was interessant dat Sita zei: “Hey waarom staat mijn idee nog niet op de lijst met goede ideeën?” Grappig! Zij bleek het winnende idee (Deck Marking) in haar hoofd te hebben.

De teams brainstormen, tekenen en maken snelle prototypes met onze Protobox. Drie concepten springen eruit:

  1. Geheim 😉 idee 1: (door Scotty en Alexander).
  2. Geheim 😉 idee 2: (door Boudewijn en Ralph).
  3. Deck Marking: Een efficiënte manier om informatie op het dek te projecteren voor het plaatsen van zware en grote objecten (door Sita en Otto).

 Rapid Prototype Deck Marking

Stap 3: teams presenteren hun eigen idee aan de directie

Op dag 3 presenteren de drie teams hun prototype aan de Jumbo directie. De directie koos Deck Marking vanwege de duidelijke link naar Jumb’s operatie. Deck Marking is het markeren van het scheepsdeck voor de constructie van zware objecten. Met de HoloLens kun je schepen markeren met een op basis van een hologram in plaats van met een geprinte cad tekening. Dus we maken samen een voorstel voor de volgende stap: De Proof of Concept (POC).

Mijn lessen uit de idee generatie fase

De idee generatie fase duurde best lang. We startten eind juni en waren eind augustus klaar voor de POC. De zomervakantie en het vrijmaken van mensen was de belangrijkste oorzaak. Ik vond het zelf best moeilijk om samen met een andere leverancier een integraal voorstel te maken. Het lijkt erop dat we verschillende werkwijzen hebben. De ontwikkeluren blijken erg moeilijk vooraf in te schatten. Met name omdat de HoloLens en de software zo nieuw zijn. Dus we gaan echt out of the box omdat we de grenzen van de techniek naderen.

Fase 2: Proof of Concept

Sprint 1: is de HoloLens wel de geschikte tool?

In de proof of concept willen we de kritische succesfactoren voor Deck Marking testen. In een multidisciplinair team van vijf man werken we drie dagen per week fysiek bij elkaar. In onze blog over innovatie team setup kun je lezen waarom dit cruciaal is. Ik mag de rol vervullen van innovatieprojectmanager. Onze thuislocatie is het kantoor van Jumbo. Vooral belangrijk is dat we fysiek afgescheiden werken van de operationele afdelingen. En dit werkt!

Agile als leidraad

We kiezen voor de agile methode in een scrum team  (Dit blijkt bij de IP aanvraag een gouden greep). Voor de agile fetisjisten onder ons: we volgen de theorie niet volgens het boekje. We wijken af van de regels als dit beter is voor het project.

De belangrijkste vragen voor de proof of concept zijn:

  1. Is de HoloLens überhaupt de geschikte tool?
  2. Is de HoloLens accuraat genoeg voor Deck Marking?


Matrix met AR tools versus eisen (blauw = voldoet, oranje = onduidelijk, roze = voldoet niet)

Om de eerste vraag te beantwoorden maken we een matrix met daarin alle virtual reality en augmented reality tools (zie foto). Niet in PowerPoint maar op de muur met post-its en tape. Lekker out-of-the-box en zichtbaar voor iedereen.

Billie Jean & Michael Jackson

Het testen van de accuraatheid blijkt moeilijk. Waarom? Omdat de HoloLens nieuw is en de software ook. De HoloLens heeft een beperkt zichtbereik. Dus kun je een tekening niet in één keer op een dek van een schip projecteren. Alexander ontwikkelt de Billie Jean methode. Say what?! Het werkt als volgt. In de clip van Michael Jackson lichten de tegels op zodra hij erover loopt. Met ‘onze’ Billie Jean verschijnt de tekening op dezelfde manier. Terwijl je loopt verschijnt de tekening voor je voeten. Gaaf toch?!

Demo dag: software doet het niet!

We sluiten elke sprint af met een demo de Carlo (Manager ICT) en Ed (Directeur HR & scheepsmanagement). Shit! wat hebben we gestresst! De software werkt niet! En we hebben geen presentatie voorbereid. Stom! Je kunt de directie zo niet meenemen in de stappen die gezet zijn om te komen waar je nu bent. Wat doe je dan? De bril gewoon opzetten bij Carlo en Ed. Gelukkig! Onze Billie Jean bril wordt goed ontvangen.

‘Je kunt hier niet over communiceren’

Cool! Onze demo maakt intern wat los. Gjalt, de bedrijfsjurist, komt langs: “Dit is een gave innovatie! Zullen we hier patent voor aanvragen? Je kunt hier niet over communiceren tot de aanvraag is ingediend.” stelt hij. Samen met een externe octrooi expert dienen we met succes een patentaanvraag in. En agile scrum helpt! Het aantal blokkades (impediments) dat je tegenkomt is een indicator voor innovatie. Gelukkig! Want we hebben een volledige lijst met blokkades uit onze daily standups.

Mijn lessen uit de Proof of Concept fase

Ik heb drie lessen geleerd van de POC fase. Les 1: kies een sprint van twee weken in plaats van vier weken. De reden: het team behoudt dan meer focus. Les 2: plan het evaluatie moment (sprint retrospective) niet meer na de demo. Niet handig! Je wilt de geleerde lessen namelijk delen tijdens de demo. Les 3: vraag tijdens het demo moment meteen om een go/no go beslissing voor de vervolgfase. Dan kan het team meteen door. Nu moesten we een pauze inlassen om een voorstel te maken voor de eerstvolgende directievergadering.

Akkoord van de directie

De directie is overtuigd van onze ‘gewoon de bril opzet methode’. Yes! we krijgen goedkeuring voor de ontwikkeling van de eerste versie (minimum viable product). Dus we gaan ontwikkelen voor échte gebruikers. Misschien moet ik zeggen voor meer gebruikers. Sita en Otto, onderdeel van het team, hebben altijd op schepen gewerkt. Zij hebben tot nu geborgd dat de gebruikerswensen in het huidige ontwerp zitten.

Noor, hoe gaat het nu verder?

Misschien ben je benieuwd hoe dit verhaal afloopt. Hoe zullen de eerste gebruikers reageren op deze slimme bril? Of…Hoe zit het met de veiligheid aan boord van schepen? In mijn volgende blog – eind maart – geef ik antwoord op deze vragen. Waarom dan pas? Omdat we tijdens het schrijven van dit stuk volop werken aan de eerste versie.

Met deze blog probeer ik je een gedetailleerd beeld te geven van onze aanpak. Vind je deze blog waardevol? Tik dan even het ‘hartje’ aan onder dit bericht of reageer. We horen graag of jij vergelijkbare ervaringen hebt. En misschien creatievere oplossingen.

Word je blij van Friday Out Of The Box? Schrijf je in op onze nieuwsbrief. Wij houden je up to date.

Tot Friday!

Noor

Noor Scheltema
Deze stedenbouwkundige (TU Delft) gaat voor resultaten. Waar anderen stoppen en geen uitweg meer zien, ziet Noor altijd mogelijkheden. Met haar ‘het is toch niet zo moeilijk?’ mentaliteit verbindt Noor werelden en mensen met elkaar tot concepten. Met haar protobox vol materialen maakt ze jouw innovatieve ideeën tastbaar. En op Kickstart Monday tekent Noor op één A4 het project voor je uit. Klaar voor de uitrol.

2 Reacties

  1. Sandra Jaipal 8 maanden geleden

    Dag Noor,
    leuk innovatie project zo voor Jumbo Maritime! Fijn dat je je lessons learned ook deelt, die sla ik op in mijn achterhoofd 😉 Wat me wel opviel: de klantvraag van Jumbo was ‘We willen iets met de Hololens van Microsoft, kunnen jullie helpen?’ Nogal een brede vraag. Ik vraag me af in hoeverre er geïnnoveerd is, om (gewoon) te innoveren. Of dat er ook daadwerkelijk een probleem is opgelost waar men echt mee in zijn maag zat. Ik ben zelf geneigd om de innovatie vraag specifieker te maken ‘Hoe kunnen we de Hololens inzetten zodat …….men eerder fouten weet op te sporen (ik noem zomaar wat). Door het concreet te maken en verschillende varianten op de vraag te verzinnen, trigger je een team. Hoe ben je hiermee omgegaan tijdens de onderzoeksfase? Groet, Sandra

    • Noor Scheltema Auteur
      Noor Scheltema 8 maanden geleden

      Hoi Sandra,

      Dank voor je reactie.

      Leuk dat je fan bent van ons innovatieproject. Ik lees dat je vier vragen hebt:
      1. Is er geïnnoveerd om te innoveren?
      2. Of is er geïnnoveerd om een probleem om te lossen?
      3. Is “iets doen met de Hololens” een brede vraag?
      4. Hoe heb je de vraag concreter gemaakt in de onderzoeksfase?

      Als eerste wil ik terugkomen op jouw vraag: Is er geïnnoveerd om te innoveren?
      Ik denk van niet. Voor Jumbo is innovatie cruciaal. Jumbo had al veel ideeën. Ze zochten alleen goede methoden om deze uit werken en te ontwikkelen. Maar ja..waar begin je dan? Jumbo zag veel potentie in ‘augmented reality’ omdat zij veel doen met technische tekeningen. Dus werd dit het filter.

      Is “iets doen met de Hololens” een brede vraag?
      Zou kunnen. Eigenlijk is dit voor ons niet relevant. We kijken als ontwerpers naar een bedrijf. De vraag, breed of smal is voor ons een middel om met de organisatie innovatieve projecten uit te voeren. Met de directie hebben we wel de strategische richting bepaald zodat we weten waarom een idee überhaupt ontwikkeld wordt.

      Is met deze aanpak een specifiek probleem opgelost?
      Jazeker! En mooie vraag. Hier zijn we superscherp op. Met deze oplossing gaat het markeren van het deck eenvoudiger, sneller en beter (minder kans op fouten).

      Dan jouw laatste vraag: Hoe heb je de vraag concreter gemaakt in de onderzoeksfase?
      De belangrijkste aannames testen we in de Proof of Concept fase. Een voorbeeld van een aanname is: De Hololens is de juiste tool om te deckmarken. De onderzoeksvraag is dan concreet: Is Hololens wel de juiste tool voor het deckmarken?

      Groet, Noor

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Pin It on Pinterest

Share This