fbpx

De Rode Pen

door | 1 maart 2024 | Innovatiestrategie

Leestijd: 3 minuten

Tobias kwam deze week weer van school met een onvoldoende voor Latijn. Hij scoorde 9 punten van de mogelijke 20. Ze toetsen dit jaar voor het eerst formatief. Dat betekent dat je toetst om de voortgang van het leerproces in kaart te brengen, niet om te beoordelen. Best slim.

Tobias begreep er niets van. Hij had zo hard geleerd. Ik was zelf ook geen held in Latijn. Met een herexamen scoorde ik een 5,7. Ik ben een gymnasiast met de hakken over de sloot. Toen ik hem vroeg of hij de resultaten van zijn toets mocht zien zei hij dat hij de toets ”kwijt” was.

Tijdens het mentorgesprek werd duidelijk dat ze zich zorgen maakten over Tobias. Met veel bravoure vertelde ik dat we Tobias de eerste 2 maanden bewust lieten aanmodderen om te kijken of hij de structuur van de middelbare school zelf onder de knie kon krijgen. Maar we zouden per direct de touwtjes wat strakker aantrekken en hem meer helpen met zijn huiswerk.

Hoofdlettertje hier, puntje daar
Een week later, vrijdagmiddag in de gezinsapp was het weer zover: Ik heb weer een onvoldoende🙁 Ditmaal kwam hij thuis met de toets in zijn rugzak. Bij elke oefening had hij wel wat foutjes gemaakt en dat telde op. Hoofdlettertje hier, puntje daar, naamval verkeerd, onderwerp en lijdend voorwerp omgedraaid. Zijn reactie: ‘ze begrijpen toch wat ik bedoel?’

Rode pen
Opgelucht keek ik naar de toets. Eindelijk echte informatie. Hier konden we wat mee. Ik zette mijn meester Joey pet op en ging aan de slag. In plaats van naamvallen, woorden en zinnen oplepelen, toch maar gewoon schrijven en controleren. Plus zelfgemaakte toetsen. Mijn rode pen maakte overuren. Tobias ook. Gisteren kwam dan eindelijk het verlossende nieuws: hij had een voldoende!

Cruciale leercultuur
Jouw innovatieteam is net als Tobias en de Latijn toets is jouw business idee of prototype. Elke keer dat je jouw idee test (de toets maakt) krijg je waardevolle informatie over wat wel en niet werkt. Je moet je niet identificeren met jouw gefaalde idee, maar focussen op wat je kunt leren. Ik noem dat een leercultuur. Het ontwikkelen van een leercultuur is complexer dan een paar innovators een zak met geld geven, een inspirerende opdracht en een tafelvoetbaltafel. 

Feedback gewoonste zaak
Bij een productieve leercultuur observeer je gedetailleerd of mensen echt aan het leren zijn, of doen alsof. Als iemand elke keer dezelfde fout maakt, dan is er niet geleerd. Simpel. In een leercultuur is feedback geven en ontvangen de gewoonste zaak van de wereld. In een productieve leercultuur ontwikkelen innovators zich continu. Als zij groeien, worden ze mentaal sterker en worden de ideeën onverslaanbaar.

Het verschil tussen een O en een G
Onze innovatieprogramma’s zijn in essentie leerprogramma’s. We vergroten de innovatievaardigheden van innovators door ze stapje voor stapje te inspireren, trainen en te toetsen maakt echt het verschil tussen een O en een G.

Wil je ook innovatieprogramma’s waarmee jouw talenten topprestaties leveren? Neem dan contact op.

Mijn rode pen is op. Tijd voor een nieuwe doos. 

Tot Friday! 

Joey Gonesh MBA is oprichter van strategisch innovatiebureau Friday out of the Box. Als Innovatiestrateeg ontwerpt hij superslimme strategische innovatieprogramma’s die de concurrentie buiten spel zet. Dat is niet gek, want in zijn vrije tijd is Joey fanatiek jeugdvoetbaltrainer.