fbpx

Future Friday – Innovatieblauwdruk voor de Bouw en Techniek

door | 8 maart 2024 | Innovatiestrategie

Leestijd: 5 minuten

Jouw taak als innovatiemanager om continu nieuwe business ideeën te ontwikkelen, testen en op te schalen. Met de druk om te verduurzamen en digitaliseren is dat geen easy job binnen de Bouw en Techniek. Maar uitdagingen zijn gewoon kansen in vermomming. En die wil je pakken. Maar dit gaat alleen als je een winnend innovatieteam hebt en je oplossingen kunt ontwikkelen waar klanten echt op zitten te wachten. 

Hoe je een winnend innovatieteam formeert en klanten leidend laat zijn in plaats van technologie? Dat ervaarden 20 innovatiemanagers uit de Bouw en Techniek vandaag tijdens Future Friday. Benieuwd naar onze innovatieblauwdruk?

Over Future Friday

Future Friday is hét intieme kennisevent voor innovatiemanagers die willen leren hoe ze nog meer uit innovatie kunnen halen. Deze editie was exclusief voor de Bouw en Techniek. 

Innovatiemanagers van verschillende Techniek- en Bouwbedrijven volgden hooginteractieve workshops over hun grootste uitdagingen als het gaat om het betrekken van klanten tijdens het innovatieproces en het formeren van winnende innovatieteams. Met 20 deelnemers, out-of-the-box borrelhapjes en drie takeaways om direct toe te passen was Future Friday geslaagd. Al zeggen we het zelf 😉

Keynote – IJzersterke innovatieprogramma’s als fundament

Hoe je het ook wendt of keert, je kan niet bouwen zonder stevig fundament. Dat geldt ook voor innovatie. Hoe je een ijzersterk innovatiefundament giet? Dat weet innovatiestrateeg en oprichter van Friday out of the Box, Joey Gonesh. In zijn keynote deelde hij de fundamentele principes voor het vergroten van innovatiekracht. Het belangrijkste? Hartslag. 

Heartbeat = productiviteitsbom
Future Friday begon met een kennismaking. Niet door elkaar de hand te schudden. Maar door de hartslag te voelen van je buurman of buurvrouw. En dat is gelijk de belangrijkste boodschap van Joey. Innovatie heeft een hartslag nodig. Net als jij. Anders functioneer je niet. In alle innovatieprogramma’s van Friday out of the Box zit een wekelijkse hartslag. Zo borg je de essentiële ingrediënten van innovatieproductiviteit: kennis, focus en tijd.

Winnende innovatieteams bouwen

Innovatieconsultant Nina specialiseert zich in het formeren van winnende innovatieteams en weet ook hoe je dit niet doet (zoals bij Ajax dit jaar). Nina leerde de deelnemers dat er vier dingen cruciaal zijn bij het formeren van een team van topklasse. 

Bouwen met die blokken!
Wie er dan in je team moeten en hoe je echte winnovators selecteert? Daar kwamen de deelnemers achter door in teams samen te werken aan een case. Op basis van 10 profielen van mogelijke innovators stelden ze hun ideale team samen met bouwblokken. Check. Iedereen tevreden met zijn team.

Kink in de kabel
Maar toen kwam de twist. Er was toch minder geld beschikbaar dan verwacht. That’s reality. Lang niet altijd kunnen er 6 mensen fulltime worden vrijgemaakt voor innovatie. Dus… je voelt hem al aankomen. Tijd voor de deelnemers om hun innovatieteam terug te brengen naar 4 personen en rekening te houden met een aantal selectiecriteria. Bam. Het zijn teams geworden, zo sterk als staal, mede door de mentaal sterke motoren.

De kunst van klantgericht innoveren

Innovatiestrateeg Sanne nam de deelnemers mee in haar visie op klantgericht innoveren in haar workshop ‘De Kunst van Klantgericht Innoveren.’ Sanne daagde de deelnemers uit om rake vragen te stellen en niet gewoon raak te vragen. Volgens Sanne kun je bij elke fase van het innovatieproces verschillende technieken toepassen om klanten aan te haken en zelfs voor je te winnen. Tja, we like to win.

Stel nooit meer de vraag…
Je hebt een gereedschapskist nodig om te bouwen. Zo heb je skills nodig om klantgericht te innoveren. De meest onderschatte skill voor klantgericht innoveren is de juiste vragen stellen. Daarom ervaarden de deelnemers vandaag welke vragen je juist wel en beter niet kunt stellen aan je klant.  

Als Sanne de deelnemers één les mag meegeven dan is dat deze: stel een klant nooit meer de vraag “vindt je dit een goed idee?” 

Rollenspel
Tijd om te oefenen. Tijdens een rollenspel met fictieve klant Jip kwamen de deelnemers erachter dat het inderdaad niet makkelijk is. Dus met theorie, tips en goede voorbeelden reflecteerden de deelnemers op hun opgestelde vragen, gingen ze terug naar de tekentafel en hun vragen aanpassen. Toen ontstonden er ijzersterke vragen. Knap staaltje lef trouwens om dat rollenspel aan te gaan. 

Dus wat ga je morgen doen?  

Ijzersterk innoveren in de Bouw en Techniek, dat doe je zo:

  1. Ontwikkel je innovatieprogramma volgens de Heartbeat methode.
  2. Ga op zoek naar mentaal sterke motoren voor winnende innovatieteams.
  3. Stel nooit meer de vraag ‘is dit een goed idee?’.

En wat vonden de deelnemers ervan?

Wat ze erg leuk vonden was de interactie met een toffe groep, hoog tempo en goede energie van de sprekers. De belangrijkste tip: meer tijd voor de workshops en inhoudelijke vragen. Gaan we fixen!

Waarom Future Friday?

De wereld staat voor enorme uitdagingen, en duurzame verandering is urgent in vrijwel iedere sector. Het is onze missie om een bijdrage te leveren aan deze noodzakelijke vernieuwing door innovatie in organisaties te versnellen. Hiervoor is een collectieve beweging nodig van professionals die opereren als innovators – vernieuwers die buiten de gebaande paden treden om systemen duurzaam te veranderen. Wij beschouwen het als onze missie om innovators te mobiliseren en in hun kracht te zetten.

Dit doen wij met onze strategische innovatieprogramma’s. En natuurlijk met slimme kennisevents zoals de Future Friday’s. Dat is in beton gegoten. We kijken alweer uit naar de volgende.

Wil jij verder sparren over jouw uitdagingen of onze heartbeatmethode? Neem dan contact op!

📸 Foto’s door: Amy van der Horst

Sanne Lichtendahl

Eline de Graaff is Innovatieprojectmanager bij Friday out of the Box. Met haar passie voor innovatie, taal en onderzoek, houdt ze zich het liefst bezig met conceptontwikkeling, het schrijven van out of the box content en data-analyse. Ook ondersteunt ze in klantprojecten als afgestudeerd Master in Projectmanagement. Tijd om van het leven te genieten is er ook, als foodie én fanatiek sporter!