Bel 06-83629521 of mail info@fridayoutofthebox.nl

Waarom prototyping belangrijk is voor succesvolle innovatie

Waarom prototyping belangrijk is voor succesvolle innovatie

Net zo succesvol worden als Tesla? Koop maar vast een groot pak klei.

‘Knutselen’ noemde het iemand het laatst in een out-of-the-box sessie. Hij had het over prototyping. Prototyping is een essentieel onderdeel van het innovatieproces, maar het wordt in de product- en serviceontwikkeling vaak niet op waarde geschat. Ontrecht, want prototyping is noodzakelijk geknutsel.

Prototypen maken je ideeën namelijk beter, scherper en innovatiever. Dat zie ik als conceptontwikkelaar steeds weer: het tastbaar maken van een concept leidt tot diepere discussies binnen teams. Een prototype vergroot de kans op een beter implementeerbaar resultaat.

Dit klinkt natuurlijk nog steeds vrij abstract. Daarom laat ik je in dit blog – net zoals met een prototype 😉 – concreet zien wat ik bedoel.

Prototypes: wat en waarom?

Prototyping is eeuwenoud. De Grieken hielden zich er al mee bezig. De Griekse term prototypon betekent ‘primitieve vorm’: een vroeg voorbeeld of model van een product. Prototyping is het maken van een model, waarmee je de functionele werking, de vorm en de ervaring van een product of dienst test tijdens het ontwerpproces. Oftewel: je maakt een plan of idee concreet, zodat je kunt uitvinden of het levensvatbaar is.

Prototyping kan verschillende gedaantes aannemen. Of je collega nu voorstelt om een ‘pilot’ te starten, of je zit zelf aan de keukentafel de nieuwe inrichting van je woonkamer uit te tekenen: dit zijn allemaal vormen van prototyping.

Vier redenen om te prototypen:

Prototypen is meer dan alleen ‘laten zien wat je hebt bedacht’. Er zijn vier redenen waarom je tijdens innovatieprocessen niet zonder prototypes kunt:

  • Met een prototype check je of je idee technisch haalbaar is. Zo identificeer je problemen in een vroeg stadium, kun je je ontwerp aanpassen en je ontwikkelkosten verlagen. Vanuit de ‘LEAN Start-Up’ wordt dit ook wel MVP genoemd: minimal viable product. Oftewel: een minimaal werkbaar product. Je bouwt de techniek van jouw product zo snel en simpel mogelijk, zodat je het snel kunt testen bij je klanten.
  • Met een prototype valideer je het business model. De functionele criteria helpen je om de waardepropositie aan te passen. Een format wat hiervoor vaak wordt gebruikt is het Business Model Canvas. In dit model breng je alle bedrijfsaspecten op een visuele manier in kaart aan de hand van negen bouwstenen: doelgroep, waardepropositie, klantengroepen, verkoopkanalen, verdienmodel, hulpbronnen, kernactiviteiten, partners en kostenstructuur.
  • Een prototype geeft jou de kans om het ontwerp te verbeteren. Het experimenteren met verschillende massa’s, volumes en kleuren geeft inspiratie om het ontwerp aan te passen en nieuwe features toe te voegen. Een techniek die hiervoor regelmatig wordt toegepast is Rapid Prototyping. Dit is een verzamelnaam voor het zo snel mogelijk bouwen van een prototype met behulp van verschillende virtuele computertechnieken.
  • Met een prototype test je de verkoopbaarheid van jouw idee. Door het idee of concept te pitchen, kom je erachter hoe de klant het idee ontvangt. Dit noemen we ook vaak de ‘elevator pitch’. Het BBC-programma Dragons’ Den is hier een mooi voorbeeld van.

Maar wat heeft dit nu te maken met Tesla?

Tesla heeft een geheel eigen visie op innoveren, waar we drie belangrijke lessen van kunnen leren:

1. Durf te falen!

Als je niet faalt, kun je niet innoveren. Angst voor falen stagneert creativiteit en vooruitgang. Doe jezelf een plezier en pak de mogelijkheid om de fouten vroeg in het proces te maken. Prototyping helpt daarbij.

Elon Musk droomde ervan om elektrische auto’s voor iedereen toegankelijk te maken. Toen hij in de auto business begon, had hij geen idee hoe auto’s worden gemaakt. Tesla heeft alle techniek in huis gehaald of zelf moeten ontwikkelen om de elektrische auto te kunnen realiseren. Tijdens het testen gaat het geregeld mis. Zo maakte Elon Musk een proefrit in één van zijn auto’s toen hij Google wilde overtuigen om te investeren. Alleen… hij ging niet harder dan 16 kilometer per uur. Toch is het helemaal goed gekomen.

Stofzuigerfabrikant James Dyson faalde naar eigen zeggen vijftien jaar lang. Hij had maar liefst 5.127 prototypes nodig om te komen tot zijn eindproduct: een goede stofzuiger. Hoewel dit een extreem voorbeeld is, hangt Dysons gevoel voor falen nauw samen met het gezonde iteratieve ontwerpproces. Zelf zegt hij daarover: “On the road to invention, failures are just problems that have yet to be solved.”

2. Bouw je prototype in laag én hoog detailniveau

Prototypes zijn er in alle vormen, maten en materialen. In de auto-industrie is het bijvoorbeeld gebruikelijk om eerst een kleimodel te maken. Zo wordt de aerodynamica getest in een windtunnel. Ook Tesla maakt voor ieder nieuw ontwerp een klei-prototype dat uitvoerig wordt getest. Na deze versie werken ze stapsgewijs toe naar realistischer materiaal en een hoger detailniveau.

3. Behoud je focus op de klant

Prototyping is een proces van fouten maken, leren en verbeteren. Dat begrijpt Tesla maar al te goed. Elon Musk kon de elektrische auto niet meteen voor iedereen toegankelijk maken. Daarom bedacht hij een businessmodel in drie fasen, waarmee Tesla vanuit het luxe segment stap-voor-stap zijn beoogde klanten kon bereiken. Het masterplan wat Musk daarvoor bedacht is uitzonderlijk. Naast doorzettingsvermogen en het lef om te falen staat steeds één hoger doel centraal: de klant.

Nu jij!

Het is duidelijk: prototyping vergroot de kans dat je nieuwe product of dienst wordt gerealiseerd. Dus stroop je mouwen op, pak je computer, pen, papier, karton, klei of schaar en…. durf te falen!

Kom je er toch niet helemaal uit? Wij zijn er voor je.

Tot Friday!

Noor Scheltema

 

Referenties

  • Blackwell, A. H.; Manar, E., eds. (2015). “Prototype”. UXL Encyclopedia of Science (3rd ed.). Retrieved 7 January 2017
  • Sanders, E.B.-N.; Stappers, P.J. (2012). “Convival Toolbox: Generative Research for the Front End of Design”. BIS Publishers (2nd ed.).
  • Ries, E.;, (2011) “The Lean Startup: How Relentless Change Creates Radically Successful Businesses”, Penguin Books Ltd
  • Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.
  • https://www.tesla.com/nl_NL/2016shareholdermeeting?redirect=no Minuut 37:15
Noor Scheltema
Deze stedenbouwkundige (TU Delft) gaat voor resultaten. Waar anderen stoppen en geen uitweg meer zien, ziet Noor altijd mogelijkheden. Met haar ‘het is toch niet zo moeilijk?’ mentaliteit verbindt Noor werelden en mensen met elkaar tot concepten. Met haar protobox vol materialen maakt ze jouw innovatieve ideeën tastbaar. En op Kickstart Monday tekent Noor op één A4 het project voor je uit. Klaar voor de uitrol.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Pin It on Pinterest

Share This