Momenteel faciliteren wij strategiesessies, innovatie workshops, trainingen en presentaties ook remote.  Lees meer over onze expertise op dit gebied.

Hackathon organiseren? 9 tips voor succes

door | 30 maart 2020 | Innovatiestrategie

Leestijd: 4 minuten

Je wilt een succesvolle hackathon organiseren. Maar hoe doe je dat? Waar moet je op letten? In dit artikel lees je 9 tips waarmee je van jouw hackathon een geslaagd event maakt.

 Wat is een hackathon?

Een hackathon is een (online)  evenement waarin teams in korte tijd oplossingen bedenken voor één centraal probleem. Het evenement is meestal gratis voor deelnemers omdat sponsoren baat hebben bij het oplossen van het probleem.

Wanneer zet je een hackathon in?

Organisaties zetten een hackathon in om complexe problemen op te lossen. Je wilt zoveel mogelijk innovatieve ideeën genereren en daar de beste uit kiezen. Je bent op zoek naar de creativiteit. En dat betekent innovatieve ideeën.

Je kunt een hackathon inzetten om een strategisch probleem op te lossen met eigen medewerkers. Maar je kunt ook externe deelnemers zoals klanten, leveranciers, technologie partners of zelfs concurrenten uitnodigen mee te doen met een hackathon.  

Voordelen van een hackathon

Er zijn drie voordelen van een hackathon. Als eerste heeft de opdrachtgever belang bij een innovatieve oplossing. Daarnaast zetten managers deze events in om de interne samenwerking en draagvlak te verbeteren. Als laatste worden hackathons met externe deelnemers ingezet om toegang te krijgen tot talent (bijvoorbeeld ict ontwikkelaars). Het wordt dan een recruitment middel.

Check ook deze video met 3 redenen om voor een hackathon te kiezen. En wanneer niet. 

 

Hackathon organiseren: de voorbereiding

Tip 1: stel doelen vast

Bedenk tijdens de voorbereiding van de hackathon wat je primaire doel is. Zijn de diversiteit aan innovatieve oplossingen het belangrijkst? Of wil je de interne samenwerking verbeteren? Als de oplossing het belangrijkst is dan heeft dat direct invloed op de groepsgrootte en het programma.

Tip 2: zo formuleer je de uitdaging

Je wilt dat de innovatieteams echt creatieve oplossingen bedenken. De manier waarop je de uitdaging formuleert is dan cruciaal. Wees zo concreet mogelijk. Dus niet: “We willen beter samenwerken”. Maar: “Hoe kunnen we gebruik maken van moderne technologieën om beter samen te werken?”.

Tip 3: de locatie

Een goede locatie bepaalt de sfeer, en de sfeer bepaalt hoe mensen zich voelen. Stop je de teams in een saai vergaderzaal, dan kun je erop rekenen dat ze zich minder creatief zullen voelen. Ruimtes met veel licht, hoge muren (waar je posters op kunt plakken) en beweegruimte helpen enorm.

Tip 4: een multidisciplinair team

Een multidisciplinair team is een must. Unieke oplossingen ontstaan wanneer innovatieve ideeën van de marketeer samenvloeien met die van de ontwikkelaar en de financial. Overweeg ook klanten uit te nodigen. Dit geeft een extra leuke dynamiek. 

Hackathon organiseren: tijdens de hackathon

Tip 5: sponsor start en sluit af 

Mensen zijn gemotiveerd om nieuwe ideeën bij te dragen als ze het idee hebben dat het ondewerp belangrijk is. Het is daarom cruciaal dat de sponsor (meestal een manager) de hackathon opent en afsluit. Bij opening geeft hij aan waarom het zo belangrijk is om een oplossing te vinden voor het probleem. Bij de afsluiting kiest hij vaak (soms met een jury) de winnende oplossing.

Tip 6: neem genoeg pauze

Tijdens een hackathon zitten de deelnemers in een snelkookpan. Dit is leuk en spannend, maar vraagt ook veel denkwerk en energie. Zorg voor voldoende pauzes zodat deelnemers weer op ‘adem’ kunnen komen. Wij hanteren 45 minuten als maximale concentratiespanne. Dus onze opdrachten en programmaonderdelen zijn niet langer. Of we knippen ze op.  

Tip 7: gebruik ervaren facilitators

Een ervaren facilitator of begeleider heeft een enorme impact op het succes van je hackathon. Een ervaren facilitator voelt aan wanneer de teams rust nodig heeft, wanneer hij ze moet prikkelen met creatieve technieken. Daarnaast kan hij met levendige voorbeelden uit eigen praktijk de deelnemers inspireren.

Tip 8: Snack gezond

Ik weet het. Het is lastiger om een chocolademuffin met frisdrank te weerstaan, dan een appel met selderijsap. Hackathons kosten echter veel energie, zowel mentaal als fysiek. Dus het beste wat je voor je lichaam kunt doen, is er goed voor zorgen.

Hackathon organiseren: na de hackathon

Tip 9: plan een follow up

Het grootste risico van een hackathon is dat er niets gebeurt met de creatieve ideeën. Voorkom dit door altijd een follow up te plannen met het winnende team. Tijdens deze follow-up bespreek je hoe je prototypes kunt maken van de innovatieve oplossing. En deze kunt testen in de markt om de levensvatbaarheid te bepalen.

Hulp nodig bij het organiseren van jouw (online) hackathon?

Een hackathon is meer dan even een brainstorm of ideation sessie. Het brengt je unieke oplossingen, draagvlak en functioneert ook als een aantrekkelijk uithangbord voor je organisatie. Dit is aantrekkelijk voor toekomstige medewerkers.

Redenen genoeg om jouw hackathon serieus aan te pakken. Mocht je hulp willen bij het organiseren neem dan contact op. Wij helpen je innovatie de baas te worden.

 

Tot Friday!

Joey Gonesh

Joey Gonesh | Innovatie Strateeg en founder Friday out of the Box

Joey Gonesh is oprichter van innovatiebureau Friday out of the Box. Als innovatiestrateeg werkt hij voor bedrijven zoals Nike, NS, ProRail en HP Enterprise. Hij doceert aan universiteiten en is professioneel spreker over creativiteit, innovatie en ondernemerschap. Voetbal is zijn tweede liefde. Als jeugdtrainer staat hij op het veld bij Desto in Vleuten.

Een hackathon organiseren  

Recente artikelen

Design Thinking technieken: onze top 5

Design Thinking technieken: onze top 5

Design Thinking is onze favoriete innovatiemethode. De methode bestaat uit 5 stappen, die je iteratief doorloopt. Er zijn veel creatieve technieken om elke stap van Design Thinking uit te voeren. Welke adviseren wij als innovatiebureau? In dit artikel delen wij onze...

9 technieken voor het stellen van een goede vraag

9 technieken voor het stellen van een goede vraag

Het vermogen om goede vragen te stellen wordt enorm onderschat. Ook tijdens innovatietrajecten. Goede vragen stellen is essentieel om anderen te helpen, van hen te leren, een probleem te begrijpen om met de juiste oplossing te komen, of om te begrijpen waarom iemand...

Waarom investeren managers eigenlijk in Design Thinking?

Waarom investeren managers eigenlijk in Design Thinking?

Er waren al talloze webshops voordat Coolblue succesvol werd, smartphones voordat Apple de Iphone introduceerde, sociale netwerken vóór Instagram en elektrische auto’s vóór Tesla. Toch veroverden deze bedrijven een winnende marktpositie. Hoe? Door hun niet aflatende...

Design Thinking: de kracht van framing

Design Thinking: de kracht van framing

Framen is een belangrijk onderdeel van design thinking. Lees in dit interview met Fieke Sluijs over de betekenis van framing, krijg tips hoe je het framen kunt leren. En leer wat de design thinking mindset is. Wat is framing? Framing is vanuit verschillende...

Wat is innovatie? En welke typen zijn er?

Wat is innovatie? En welke typen zijn er?

Innovatie betekent letterlijk vernieuwing. Door te vernieuwen blijf je competitief. Dus innovatie is essentieel voor het voortbestaan van je bedrijf. En voor groei. Maar wat is innovatie nu eigenlijk precies? Welke soorten zijn er? En hoe doe je dat dan, innoveren?...

Volg ons

Recente video’s

Gratis download 
Idee generatie: 46 technieken om uit je box te komen 

Artikel Idee Generatie 46 technieken om uit je box te komen | Friday out of the Box

    Ja, ik ontvang graag het artikel en de nieuwsbrief*

    Pin It on Pinterest

    Share This