fbpx

Idee generatie: 14 tips voor een succesvolle innovatie workshop

door | 2 januari 2020 | Faciliteren, Idee generatie

Leestijd: 6 minuten

Innovatie workshop. Sommige mensen beginnen al te zuchten bij het woord. Ikke niet. Workshops faciliteren is mijn vak. In de afgelopen 5 jaar mocht ik meer dan 100 workshops faciliteren bij meer dan 50 bedrijven. Na dit artikel weet je welke 14 tips je kunnen helpen met een goede voorbereiding van je workshop.

Innovatie workshop: dé drie redenen

Voordat ik begin hier de 3 belangrijkste redenen waarom ik zo’n fan ben (en jij zou moeten zijn) van de innovatie workshop: 

1. Je verbetert de samenwerking door met 1 groep 1 probleem aan te pakken.
2. Deelnemers leren met nieuwe innovatie methoden werken zoals design thinking.
3. Als team kun je betere oplossing bedenken dan in je eentje. 

#1. Ontwerp een slimme powerpoint

Ontwerp een powerpoint met veel beeld en video. En spreek wisselend ingetogen en uitbundig. Volgens Remco Claassen (Verbaal Meesterschap)  kun je mensen onderverdelen in video, audio of kino. Een video denkt in beelden en plaatjes. Een audio houdt van hoorbare communicatie. En een kino wordt warm van intieme en zachte communicatie. Een goede powerpoint boeit deelnemers. En dat betekent dat ze mee gaan doen.

#2. Koop goede stiften

Goede stiften zijn onmisbaar voor je innovatie workshop. Je deelnemers verliezen energie als ze 2 keer een streep trekken en de punt breekt af. Koop dus goede stiften De watervaste stiften van Sharpie zijn bekend. Maar ook Neuland heeft goede stiften. Zelf ben ik fan van de Pilot V-pen 0,6 mm. Deze geuren minder dan de sharpies.

Onze diensten. Zo word je innovatie de baas. 

  1. Innovatiestrategie. Als je een goed innovatieplan wilt.
  2. Business model design. Als je een concurrerend business model wilt.
  3. Innovatiescan. Als je wilt weten hoe innovatie-volwassen jouw organisatie is.
  4. Innovatiecoach. Als je je innovatieteam hands-on wilt laten begeleiden.
  5. Innovatie Booster. Als je creatieve boost wilt geven aan je team.
  6. Design sprint. Als je een complex probleem in co-creatie wilt tackelen.
  7. Hackathon. Als je de innovatiekracht van een grote groep wilt benutten.

#3. Creëer uitnodigende posters

Maak uitnodigende posters voor je innovatie workshop. Je wil deelnemers verrassen je voorbereiding. Een paar kreten op een flipover: mwah mwah. Ontwerp liever posters in Canva of Adobe met het logo van het bedrijf. Ga voor A0 of A1 zodat de deelnemers lekker veel ruimte Kun je goed tekenen? Pak een flipover en teken het.

#4. Draag frisse kleding

Ik hoor je lachen. Maar een verzorgde uitstraling is fijn voor deelnemers. Trek schone kleding aan. Ken je je publiek niet, ga dan voor een spijkerbroek met een overhemd. Ik draag zelf het liefst een t-shirt. Maar als je een innovatie workshop faciliteert met een 6 directeuren: trek een overhemd aan.

#5. Maak naamkaarten

Maak altijd een naamkaart voor de deelnemers van de workshop. Workshops draaien om interactie. Dus wil jij je deelnemers aanspreken bij hun voornaam. Jij vindt het toch ook fijner om je naam te horen in plaats van ‘hey, jij’. Geprinte naamkaarten zien er verzorgd en leesbaar uit. Voel je je rebels? Schrijf de namen op een stuk schilderstape. Het blijft plakken zonder dat de inkt doordrukt.

#6. Kies powerfoods

Zorg voor voldoende gezond eten en drinken tijdens de workshop. Creatief denken vraagt veel energie van de deelnemers. Denk aan fruit, noten en groenten. Suikerhoudend voedsel zoals chocola en M&M’s triggeren je bloedsuikers keihard. Fijn de eerste paar minuten. Maar de rest van de dag zitten je deelnemers in een energiedip.

#7. Stel doelen

Stel heldere doelen voor je innovatie workshop. Wil je drie geloofwaardige nieuwe business modellen ontwerpen? Of wil je meer te weten te komen over het probleem? De eerste focust zich meer op idee generatie. De andere meer op probleemanalyse. Dus heb je voor beide een andere aanpak (agenda en werkvormen) nodig. Door je doelen op te schrijven ontwerp je een beter een programma. Dus: deelnemers happy.

#8 Laat je groep landen

Niets is zo vervelend als een a-relaxte groep tijdens een innovatie workshop. Deelnemers komen niet tot hun recht. En voor jou als facilitator is het niet fijn om voor een afgeleide groep te begeleiden. Geef mensen daarom de tijd om te landen. Laat ze wennen aan de fysieke omgeving en elkaar. Een ontspannen begin is het halve werk.

#9 Sla nooit het kenningsmakingsrondje over

Het kennismakingsrondje is cruciaal voor een succesvolle innovatie workshop. Deelnemers die kennis hebben gemaakt voelen zich verbonden. Lees: werken beter samen. Varieer met kennismakingsvormen. Deelnemers hun CV’s laten opreutelen is saai. Vraag ze om elkaar te tekenen. Of zichzelf voor te stellen aan de hand van een recente foto op hun telefoon. <– werkt altijd 😉

#10. Wees een eindbaas

Als workshop facilitator ben jij de eindbaas. Faciliteren is namelijk een vak. Deel je ervaring tijdens de workshop actief. Je deelnemers vinden dit inspirerend voor hun eigen case.

Workshop tip: Ga niet als een aapje op een rots op je eigen borst bonken. Spreek alleen als het relevant is voor het op te lossen probleem of het verbeteren van de samenwerking.

#11. Breng positieve energie

Positieve energie kan een workshop maken of breken. Steek je deelnemers aan met positieve energie. Zo komen zij in beweging. Vertel bijvoorbeeld een verhaal over je passie. Als voetbaltrainer praat ik zelf graag over voetbal. Maar boetseren, postzegels verzamelen of vliegtuigen spotten werkt net zo goed. Is het authentiek, dan gaan deelnemers letterlijk aan.

 

Innovatie workshop tips | Innovatiebureau Friday out of the Box

#12. Nodig sponsor uit

Het is slim om de sponsor uit te nodigen bij de workshop. De sponsor is meestal iemand uit de directie die direct baat heeft bij het oplossen van het probleem. Deelnemers voelen zich serieus genomen als de sponsor aanwezig is. Dit verbetert de motivatie om écht bij te dragen.

#13. Koppel resultaten terug

Je kent het wel, na een leuke workshop zegt iedereen tegen elkaar: “Wat een inspirerende dag. Dat moeten we vaker doen!” Je komt de volgende ochtend op je werk. Volle mailbox! Zorg dat deelnemers niet direct verdergaan waar ze vóór jouw workshop waren gebleven. Dus koppel alle inzichten scherp terug. Dus stuur ze de belangrijkste resultaten en conclusies. Dit kan met een video, een fotoreportage of een Powerpoint.

#14. Plan een follow-up

Plan altijd een follow-up om te borgen dat de beste oplossingen ook echt uitgevoerd worden. Tijdens een follow-up gesprek bespreek je:

  • Wat het doel was van de workshop
  • De resultaten van de tussenliggende stappen
  • En de eindoplossingen (nieuw business model, product, proces of strategie)
  • Wat de volgende stappen zijn om het idee uit te voeren <–meest belangrijk

Voorbeeld uit eigen praktijk
Zo zat ik laatst bij een follow up gesprek na een hackathon. De directeur zei: “ik vind de ideeën nog niet concreet genoeg, wat doe ik hier eigenlijk?.” Dit was exact de reden waarom we een follow up hebben. Ideeën zijn nooit perfect uitgewerkt na een hackathon. Met de follow up help je het innovatieteam net over de ‘niet doorpakken’ drempel.

Succesvolle innovatieworkshop faciliteren: vier tips

Ik heb je met dit artikel 14 handvatten willen geven waarmee jij je workshop nog succesvoller kunt maken.

Moet je binnenkort zelf een groep begeleiden let dan op het volgende:

1. Gebruik dit artikel als checklist. Maar zie het niet als de ultieme waarheid. Wat bij mij werkt, werkt bij jou misschien niet.
2. Wees klaar om te falen. Als je nog niet vaker workshops hebt gefaciliteerd dan zullen er ongetwijfeld dingen mis gaan. Kop op. Volgende keer beter.
3. Gebruik 2x zoveel tijd voor de voorbereiding als voor de tijd van de workshop.
4. Als de uitdaging strategisch, dus superbelangrijk, huur dan een specialist in. Ik laat mijn kies niet vullen door mijn buurman. Jij toch ook niet? 

Meer lezen over innovatieworkshops? check dan de artikelen:

 Ik wens je veel succes op je innovatiereis. Je kunt het: innovatie de BAAS worden.

Tot Friday! 

Joey Gonesh | Innovatie Strateeg en founder Friday out of the Box

Joey Gonesh is oprichter van innovatiebureau Friday out of the Box. Als innovatiestrateeg werkt hij voor bedrijven zoals Nike, NS, ProRail en HP Enterprise. Hij doceert aan universiteiten en is professioneel spreker over creativiteit, innovatie en ondernemerschap. Voetbal is zijn tweede liefde. Als jeugdtrainer staat hij op het veld bij Desto in Vleuten.

Meer innovatieve ideeën uit je organisatie halen 

Meer inspiratie voor innovators

Wat is innovatie? En welke typen zijn er?

Wat is innovatie? En welke typen zijn er?

Innovatie betekent letterlijk vernieuwing. Door te vernieuwen blijf je competitief. Dus innovatie is essentieel voor het voortbestaan van je bedrijf. En voor groei. Maar wat is innovatie nu eigenlijk precies? Welke soorten zijn er? En hoe doe je dat dan, innoveren?...

Coronaproof innoveren. Zo gaan wij om met de maatregelen

Coronaproof innoveren. Zo gaan wij om met de maatregelen

Coronaproof innoveren? Jazeker! Wij houden ons uiteraard aan alle regels en richtlijnen van het RIVM. Lees hier hoe wij hiermee omgaan bij onze projecten.  De huidige coronaregels       Was vaak en goed je handen.       Houd 1,5 meter afstand.        Blijf thuis bij...

Open innovatie: openlijk mislukt.

Open innovatie: openlijk mislukt.

Open innovatie leidt niet altijd tot de beste oplossingen. Dat besefte wasmiddelfabrikant Henkel niet toen ze vol verwachting hun open innovatie challenge aankondigden: bedenk een lekkere en frisse geur voor ons afwasmiddel. Het idee ‘Afwasmiddel met kippengeur’ kreeg...

Lost innovatie software jouw probleem op?

Lost innovatie software jouw probleem op?

“We hebben ideeën genoeg. Dus hoe kan innovatie software ons probleem dan oplossen?” Die vraag hoor ik vaker als ik over innovatie software praat. Innovatie software wordt dan, ten onrechte, gelijkgeschakeld aan ideegeneratie software. Het probleem wordt vooral gelegd...

Duik dieper in een onderwerp

Pin It on Pinterest

Share This