fbpx

Waarom innovatie meer is dan een nieuw product

door | 19 juni 2017 | Innovatiestrategie

Leestijd: 4 minuten

Wat is innovatie? Hier zijn de meningen over verdeeld. Larry Keeley – schrijver van het boek Ten Types of Innovation – identificeert tien typen innovatie. Wat blijkt? Bedrijven die meerdere typen innovatie combineren winnen de markt.  

Keeley identificeert 3 groepen: configuratie, aanbod en klantervaring.

Innovatie in configuratie

Je kunt op 4 manieren vernieuwen in je configuratie: met je verdienmodel, je netwerk, je structuur en je proces.

Verdienmodel: creatief met prijs- en kostenstructuren

Hoe bepaal je de prijs van jouw product? Kies je voor een premiumprijs of is jouw product meer geschikt voor de laagste prijs? Of bied je je product aan via een abonnement? Binnen jouw markt kun je hier creatief mee omgaan.

Netwerk: innoveren door samenwerking

Als bedrijf kun je niet meer alles alleen doen. Netwerkinnovaties bieden jouw bedrijf een manier om te profiteren van processen, technologieën en kanalen van andere bedrijven. Je zet dus naast je eigen kracht ook de kracht in van je partner.

Structuur: mens, kapitaal en ICT op één lijn

Succesvolle bedrijven functioneren niet meer top-down. Spotify en Bol.com staan juist bekend om hun autonome, agile teams. Stel jezelf de vraag: heb je alleen vaste mensen nodig om te groeien, of kun je dit ookmet een flexibele schil?

Proces: je eigen speciale saus

Natuurlijk ben je weleens bij de Bijenkorf geweest. Je voelt dat service belangrijk is. Bij de Bijenkorf is de klant koning. I love it.

Innovatie in aanbod

Vernieuwen in je aanbod kan op twee manieren: met onderscheidende productprestaties en het creëren van productsystemen.

Productprestatie: onderscheidende functionaliteiten

Sommige bedrijven maken een product met superieure kwaliteiten. Een voorbeeld is Jumbo Maritime. Met hun schepen kunnen ze de meest krachtige mobiele havenkranen vervoeren. Over de hele wereld. Is jouw product het beste, dan wil de klant niet meer zonder je.

Productsysteem: complementaire producten en diensten

Wees slim! Zorg dat je producten en diensten complementair zijn. Zo gebruiken wij in onze creatieve workshops de zelf ontwikkelde Protobox. Dit is een op maat ontworpen, houten box met high-end prototypingmaterialen. Dit geeft deelnemers een extra rijke beleving tijdens de workshop.

Innovatie in klantervaring

Innoveren op klantervaring kun je op vier manieren: door je te onderscheiden in je service, slim je distributie te organiseren, je merkbeleving te verbeteren en de interactie met je klant memorabel te maken.

Service: help je klant op meerdere manieren

Ben jij er écht voor je klant als hij een vraag heeft? En durf je aantrekkelijke garanties te geven zoals ‘niet goed, geld terug’? Maak van je service een ervaring en klanten komen terug.

Ik bestel mijn lenzen bij lensexpress.nl. Als ik opnieuw wil bestellen klik ik op herhaal vorige bestelling. En klaar. En de declaratie bij de zorgverzekeraar? Die regelen ze ook.

Kanaal: verschillende distributiestrategieën

Hoe lever jij je producten of diensten? Direct, via een distributiepartner of een combinatie? Hoe zorg je ervoor dat jouw producten bij je klant onder de aandacht komen? Combineer off- en online strategieën, dan ben je het meest effectief.

Coolblue heeft naast de website meerdere fysieke winkels. Ze leveren met een bus en een fiets. De keuzes versterken de marktpositie.

Merk: voeg beleving toe

Je merkbeleving ‘aanzetten’ is meer dan een marketingcampagne. Echt innoveren doe je door een diversiteit aan diensten in je merk te integreren. Ook een duidelijke merkidentiteit is belangrijk. Beleving toegevoegd in je producten, de contactmomenten met je klant en het gedrag van je werknemers, zullen klanten jouw merk steeds herkennen, onthouden en opnieuw kiezen.

Klantinteractie: elegante emotie

Alle mensen hebben emoties. Ook het aanschaffen van een product is een emotionele handeling. Een bedrijf als Apple weet precies hoe ze daarop in moeten spelen. De rijen voor de Apple-stores als de nieuwe iPhone uitkomt, voegen extra magie toe aan hun product.

Samengevat

Denk breder dan alleen een nieuw product. Je weet nu dat er tien typen innovatie zijn. Gebruik dit inzicht in je volgende design sprint. Kun je een retesnel proces ontwerpen? Zijn er mogelijkheden tot samenwerking? Kun je beleving toevoegen aan een bestaand product? Of kun je een nieuw distributiekanaal aanboren?

Als dit artikel waardevol voor je is, lees dan: 

Ik wens je veel succes met het creeëren van onderscheidende producten en diensten.

Tot Friday!

Joey

Jip-innovatieprojectmanager

Jip werkt als projectmanager en business innovator bij Friday out of the Box. Hier ondersteunt zij de consultants met de planning, creatieve conceptontwikkeling, klantonderzoek en het visualiseren van innovatieve oplossingen in (digitale) prototypes. Jip heeft een passie voor ontwerp.