Momenteel faciliteren wij strategiesessies, innovatie workshops en presentaties ook remote.  Lees meer over onze expertise op dit gebied.

Nieuw business model? Voorkom deze 5 veelgemaakte fouten

door | 3 september 2020 | Innovatiestrategie

Leestijd: 3 minuten

Het is een onzekere tijd. Je hebt met je managementteam de lastige taak de organisatie toekomstvast te houden. Medewerkers verwachten heldere plannen voor 2021 en daarna. Je wilt innoveren, maar de operatie moet wel blijven draaien. Een nieuw business model helpt je verder. Lees welke 5 valkuilen je kunt voorkomen als je start met het design van een nieuw business model.

Je business model innoveren

Innovatie heeft 1 doel: de continuïteit van je business veilig stellen via een sterke marktpositie. Met een creatief business model zet je een stevige stap naar een onderscheidende marktpositie. Wat zijn de beste product-marktcombinaties? Wat zijn slimme verdienmodellen? En hoe lever je je product of service: fysiek of digitaal? 

Waarom je business model innoveren? 

Een business model laat zien met welke producten en diensten je waarde creëert voor je klanten en jezelf. Innoveren op je business model kan je een concurrentievoordeel opleveren dat 25x groter is dan een productvernieuwing. 

Business model, niet hoe maar wat 

Juist in coronatijd ontwerpen we met onze klanten creatieve en innovatieve business modellen. En alhoewel je business model mooi kan worden ingevuld met het Business model canvas van Alexander Österwalder gaat het vooral om wat je opschrijft.  

En hier gaat het vaak mis. Ik heb de 5 meest gemaakte fouten voor je op een rij gezet.

1. Te brede doelgroep

Als je een nieuw idee hebt dan wil je dat het een succes wordt. Het resultaat: Je definieert je doelgroep zo breed mogelijk. Dit werkt niet. 

In plaats van: “mijn doelgroep is directeuren van grote bedrijven”, schrijf je: “mijn doelgroep is directeuren van bedrijven met een omzet van 7mln euro en meer dan 100 medewerkers.”  

Kies expliciet voor je doelgroep, dan kiest je doelgroep ook voor jou. En dus verkoop je gemakkelijker. 

2. Eigen kracht vergeten 

Je ontwerpt een business model om je bestaande business te vernieuwen of een nieuwe business op te zetten. Ondernemers schieten bijna nooit in een keer raak. Succes vereist doorzettingsvermogen. Vergroot je eigen talent uit in je business model. Zo houd je het langer vol en vergroot je de slagingskans.

3. Technologie als uitgangspunt 

Technologie is fijn, maar niet zaligmakend. Vaak leidt praten over apps en features juist af van het meest belangrijke: je klant. Start dus niet met de technologie maar met de klant. Dit is ook de reden dat veel tech startups mislukken. Mooie tech, geen betalende gebruikers. 

4. Beginnen met het verdienmodel

Snel rijk worden door te ondernemen? De kans is klein. Staar je dus niet te vroeg blind op de financiën van je business model. De juiste klanten vinden en je hierin verplaatsen is moeilijk. Steek hier je tijd in, in plaats van financiële ‘luchtfietserij’. Kun je aantonen dat je een klantprobleem kunt oplossen? Dan is het tijd voor de financiën.

5. Communicatie die niemand begrijpt

Je ontwerp een nieuw business model omdat je een kans ziet. Vaak is dit een domein waar jij de expert in bent. Het risico van experts (ik ben er zelf ook 1, en maak deze fouten elke keer weer) is dat je praat in woorden die je klant niet snapt. Scherp formuleren is een vak, calculeer dit in.

Out of the Box tip: schrijf je meeste gebruikte woorden op kaartjes en vraag aan een potentiële klant of hij/zij ze begrijpt. Je zult verrast zijn van de reactie.

 We weten dat jargon als ‘design sprint’ , ‘ideation workshop’, en ‘prototype’ niet gemakkelijk te begrijpen is. We zoeken dus naar nieuwe ‘Jip en Janneke’ woorden hiervoor. Heb je ideeën? Mail me op sanne@fridayoutofthebox.nl.

Samengevat

Een business model beschrijft met welke producten en diensten je waarde creëert voor je klanten en jezelf. Definieer je doelgroep scherp, redeneer vanuit eigen kracht en focus niet te vroeg op je verdienmodel. Zo ontwerp je business modellen waar klanten van smullen.

Als dit artikel waardevol voor je is, lees dan ook: 

Ik wens je veel succes met het ontwerpen van een winnend business model.

Tot Friday! 

Sanne Lichtendahl
Sanne Lichtendahl | Friday out of the Box

Sanne Lichtendahl is Brand director en partner bij innovatiebureau Friday out of the Box. Hier werkt ze aan creatieve proposities en conceptontwikkeling voor klanten. Ook geeft ze pitchtrainingen aan innovatieteams. Ze werkte eerder voor verschillende hogescholen, universiteiten en uitgeverijen. Ze spreekt regelmatig over marketing, branding en presentatieskills.

Recente artikelen

Design Thinking: de voordelen én de nadelen

Design Thinking: de voordelen én de nadelen

Volgens McKinsey boeken design gedreven bedrijven 32% meer omzetgroei in 5 jaar dan hun concurrenten. Design thinking is een populaire methode om meer design gedreven te worden. Lees hier de voor- en nadelen van design thinking. Design thinking: de definitie Design...

Innovatiebudget voor 2021? Houd hier rekening mee.

Innovatiebudget voor 2021? Houd hier rekening mee.

Druk druk druk. In deze periode worden de strategische plannen en budgetten voor volgend jaar gemaakt. En dus ook het innovatiebudget. Hoeveel innovatiebudget is reëel? En voor welke activiteiten moet je eigenlijk budgetteren? In dit artikel kun je lezen wat innovatie...

Leiding geven aan innovatie: falen is een optie

Leiding geven aan innovatie: falen is een optie

Geef jij leiding aan innovatie? Hoe goed ben je in falen? Lukt het je om van elk gefaald business experiment te leren? En de motivatie te vinden om door te gaan? In dit artikel lees je waarom falen belangrijk is en wat je kunt doen om een faalveilige cultuur te...

Innovators: zo voorkom je een ‘kodak moment’

Innovators: zo voorkom je een ‘kodak moment’

Kodak was een begrip. Je weet vast nog hoe spannend het was om vroeger de vakantiefoto’s op te halen: je kreeg een hoesje en had geen idee of ze gelukt waren. Na het selecteren plakte je de foto’s in een album. Hoe anders is het nu. Je maakt een foto met je...

Volg ons

Recente video’s

Gratis download 
Idee generatie: 46 technieken om uit je box te komen 

Artikel Idee Generatie 46 technieken om uit je box te komen | Friday out of the Box

Ja, ik ontvang graag het artikel en de nieuwsbrief*

Pin It on Pinterest

Share This