Waarom je als directeur (zeker vandaag) niet zonder goede innovatiestrategie kan

door | 19 maart 2020 | Innovatiestrategie

Leestijd: 3 minuten

Een goede innovatiestrategie werkt als een zuiver lange termijn-kompas waarmee je je bedrijf bewust de toekomst in stuurt. Na het lezen van dit artikel weet je wat een innovatiestrategie is, en waarom je er eigenlijk gisteren al mee had moeten starten.

Wat is strategie?

Elke organisatie heeft doelstellingen. Deze kunnen gericht zijn op financiën, klanten, medewerkers of de maatschappij. Om ze te behalen, heb je een plan nodig. Dit is strategie.

Unieke positie

In het bekende artikel ‘What is strategy’ claimt Michael Porter dat het ultieme doel van een organisatie is om een unieke positie in de markt te verwerven. Unieke posities zijn moeilijk te kopiëren, en dus toekomstvast. Volgens Porter moet je bewust een set van activiteiten kiezen die samen een unieke mix van waarde genereren.

Strategie: korte en lange termijn

Je strategie bestaat uit twee delen. Om te beginnen is er een korte termijn-strategie, gericht op het uitnutten van je bestaande marktpositie. In deze strategie bepaal je hoe je met je bestaande producten je huidige markt zo efficiënt mogelijk bedient. Daarnaast is er je lange termijn-strategie, waarin je nieuwe product-markt combinaties creëert. De focus ligt hier op zoeken. Dit is je innovatiestrategie.

Waarom een innovatiestrategie?

Je innovatiestrategie heeft dus als doel om de lange termijn-continuïteit van je organisatie te borgen. Volgens het artikel You Need An Innovation Strategy zijn er twee redenen waarom je een innovatiestrategie moet hebben:

Tandenloos

Als eerste loop je zonder innovatiestrategie het risico dat je innoveert zonder tanden. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer innovatieprojecten gefragmenteerd over afdelingen plaatsvinden. Iedereen doet het er een beetje bij. Het resultaat: weinig.

Conflict

De tweede reden voor een innovatiestrategie is het voorkomen van conflicterende prioriteiten. Managers zonder innovatiestrategie zullen zich vooral richten op de korte termijn. Lees: de individuele financiële doelstellingen van hun eigen bedrijfsonderdeel halen. Met een innovatiestrategie inclusief doelstellingen kun je voorkomen dat alleen projecten die op korte termijn bijdragen aan de winst, worden geprioriteerd.

In het boek ‘The corporate startup’ wordt de innovatiestrategie opgedeeld in twee delen: de beschrijving van de rol van innovatie en de portfolio-analyse.

Innovatiestrategie: visie

Voordat je de rol van innovatie kunt bepalen, moet je een idee vormen van de toekomst en de rol die jouw organisatie hierin heeft. Geef antwoord op deze vragen om die rol te definiëren:

  • Hoe ziet onze industrie eruit?
  • Wat zijn de trends op politiek, econonomisch, sociaal, technologisch, ecologisch en juridisch gebied?
  • Hoe veranderen klantbehoeften hierdoor?
  • Welke kansen en risico’s zullen ontstaan?
  • In welke business modellen, producten en technologieën moeten we dus wel investeren?
  • [En de belangrijkste: in welke dus niet?]

Voorbeeldvisie van een bank

Ik geef je graag een indruk van hoe je een innovatievisie formuleert. Voor een bank kan die er bijvoorbeeld zo uitzien:

“Wij willen graag de meest persoonlijke bank zijn in de markt. We zien dat klanten steeds hogere eisen hebben. Ze willen meer advies, het liefst zo digitaal mogelijk. Daarnaast zijn onze verdienmodellen op basis van rente-inkomsten eindig. Tot slot wordt de regelgeving steeds strenger. Het is onze ambitie om de meest persoonlijke bank te zijn in de digitale wereld. Om dit te realiseren, willen we de beste zijn in persoonlijk advies en dienstverlening. Onze lokale banken worden gestuurd door sterke ondernemers. Zij worden gesteund door state-of-the art-centrale functies zoals ICT, finance en hr.”

Innovatiestrategie: portfolio-analyse

Nu je je eigen innovatievisie hebt opgesteld, weet je hoe innovatie gaat bijdragen aan het behalen van je bedrijfsdoelstellingen. Mooi, maar wat ga je vervolgens dóen? Vaak is de volgende stap: een programma ontwerpen met meerdere projecten erin.

Zo maak je een portfolio analyse

Je kunt daarbij wel het volgende probleem ervaren: er lopen al verschillende projecten. Hoe weet je of die in lijn liggen met je nieuwe visie? Dat bepaal je met een portfolio analyse. Die maak je als volgt:

  1. Inventariseer alle lopende projecten.
  2. Bepaal van elk project of ze bijdragen aan de nieuwe visie.
  3. Stop met de projecten die hier niet aan bijdragen.
  4. Mis je nog projecten, definieer ze dan zodat je een complete lijst hebt.

Je hebt nu een schone lijst met bestaande en nieuwe projecten die jouw lange termijn-bestaan kunnen borgen.

3 voordelen van een innovatiestrategie

In dit artikel heb ik uitgelegd wat een innovatiestrategie is, en hoe je die kunt opstellen. De 3 belangrijkste voordelen van een innovatiestrategie zijn:

  • Je weet hoe je met innovatie een unieke marktpositie kunt verwerven.
  • Je ontwikkelt als directie 1 gedragen visie op innovatie.
  • Je kunt beter besluiten welke innovatieprojecten je wel en niet uitvoert.

Ik wens je veel succes met het opstellen van je innovatiestrategie.

Tot Friday!
Joey

Laat een reactie achter

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Share This