fbpx

IJzersterk idee? Bewijs het met een prototype

door | 24 oktober 2017 | Prototyping en testen

Leestijd: 3 minuten

Elk succesvol product of dienst begint met een prototype. Bedrijven in de techniek en design weten niet beter: prototypen zit in de core van hun processen. Bij de conventionele bedrijven is er vaak nog een ouderwetse werkstijl, alles wordt achter het bureau bedacht. Het resultaat? Een nieuwe strategie, visie, product of dienst die alleen op papier blijft staan. Maar gelukkig, het kan anders! Technische bedrijven ontwerpen vaak sneller waardevolle resultaten. Bijvoorbeeld de winnende Nuon solar car van TU Delft, of chipmachinefabrikant AMSL. Nu denk je misschien: ‘maar dat is een compleet andere organisatie dan de mijne!’ Maar nee – dat is een denkfout. Het gaat niet om de grootte of branche van jouw organisatie. In dit blog lees je wat juist jouw organisatie kan leren van prototypende wereldleiders.

Prototypen versnelt het lerend vermogen van je organisatie

Tegen kinderen zeggen we heel overtuigend: “leren doe je door vallen en opstaan”. Dat is precies wat we als volwassenen vaak vergeten. In de gemiddelde kantoortuin is de ruimte om hard op je bek te gaan ver te zoeken. Maar… met alleen papier uitwisselen en vergaderen kom je écht alleen weg als je een administratiekantoor bent.

Toekomstgerichte bedrijven stellen het proces voorop om resultaat te behalen. Door ideeën tastbaar te maken en prototypen te bouwen is ruimte om te experimenteren, falen en weer opnieuw te beginnen. AMSL biedt medewerkers een ‘model shop’ om te kunnen prototypen, TU Delft heeft een maquettehal voor studenten.

Prototypen maakt jou en je bedrijf innovatiever

Toekomstgerichte bedrijven, zelfs marktleiders, moeten altijd scherp blijven. Innovatie is 10% fun en 90% projectmanagement. In die 90% projectmanagement zit testen, testen en… nog meer testen. Dit doe je door, je raadt het al, het bouwen van een prototype. Bedrijven die dit doorhebben richten hun processen hiernaar in. Zo heb je jouw product of dienst sneller op de markt en verdien je er dus sneller mee.

Prototypen vermindert je kosten

Projecten worden vaak groot en duur, terwijl dit onnodig is. Je kent de nieuwsberichten vast: weer miljoenen verspild met uit de hand gelopen IT-projecten. Bedrijven die innovatie in hun core business hebben, snappen dit. Een groots idee hoeft geen groot en duur project te worden. Sterker nog: de beste ideeën zijn simpel. Innovatieve bedrijven ontwikkelen hun concept zo licht mogelijk door tot een prototype en testen bijvoorbeeld eerst de meest kritische aannames achter hun concept (proof of concept). Zo bespaar je op de kosten, eenvoudiger kan het toch niet? Dat was in het heel kort de toegevoegde waarde van een prototype. Wil jij ook leren prototypen in de context van jouw eigen business? Ga dan aan de slag met innovatie hackathon en test met je team 3 concrete oplossingen voor een strategische uitdaging.

 

Tot Friday!

Jip-innovatieprojectmanager

Jip werkt als projectmanager en business innovator bij Friday out of the Box. Hier ondersteunt zij de consultants met de planning, creatieve conceptontwikkeling, klantonderzoek en het visualiseren van innovatieve oplossingen in (digitale) prototypes. Jip heeft een passie voor ontwerp. 

 

Jouw organisatie leren prototypen?