fbpx

Innovation as a Service: ons nieuwe abonnement voor je meest innovatieve jaar ooit

door | 9 september 2022 | Innovatiestrategie

Leestijd: 5 minuten

Je wilt jouw bedrijf innovatiever maken. Je wilt dat jouw mensen, naast hun dagelijkse werk, geïnspireerd en bevlogen samenwerken aan nieuwe producten, diensten en businessmodellen. Maar hoe organiseer je dat? Hoe regel je dat innovatie concreet wordt? Dat je verder gaat dan een eerste pilot of training? Hoe zorg je dat creatief en innovatief gedrag zich als een olievlek verspreidt en je dus meer resultaten haalt uit innovatie? Hoe wordt innovatie een niet te stoppen proces? Nou zo! Met Innovation as a Service.

Wat is Innovation as a Service?

Innovation as a Service is hét innovatie-abonnement voor innovatiemanagers
die structureel meer innovatiekracht uit hun organisatie willen halen.

Met Innovation as a Service werk je continue bezig aan nieuwe business ideeën. Je hebt toegang tot al onze bewezen diensten zoals strategiesessies, trainingen, innovatieworkshops, design sprints en onafhankelijk innovatie-advies.

Dit zit er allemaal in je abonnement:

  • Een nieuw product ontwerpen
  • Een innovatief business model bedenken
  • Klantonderzoek doen
  • Testen of je idee wel aanslaat bij jouw klant
  • Samen met je klant (co-creatie) nieuwe diensten ontwikkelen
  • Een digitaal product ontwerpen zoals een app of een website
  • Je medewerkers trainen in de laatste innovatieskills zoals Creatief Denken, Design Thinking Fundamentals of het faciliteren van innovatieworkshops
  • Je organisatie inspireren met een innovatie-event zoals een hackathon
  • Haalbare innovatiedoelen formuleren met je (management)team
  • Je Personal Innovator die je kunt bellen voor advies voor elke innovatievraag

Voor wie is Innovation as a Service?

Innovation as a Service is voor organisaties waar innovatie urgent is. Je voelt bijvoorbeeld druk van je concurrenten en/of jouw innovatieproces verloopt stroef. Innoveren doe je niet voor ‘de leuk’, maar om jouw organisatie toekomstvast te maken. Innovation as a Service is geschikt als je een innovatiepartner zoekt die jou begeleid en actief kennis overdraagt.

Je bent bijvoorbeeld een:

  • Innovatiemanager
  • Productmanager
  • Chief Information Officer (CIO)
  • Product owner
  • Marketing manager
  • Algemeen directeur (CEO)
innovation_as_a_service_PI

Jouw Personal Innovator als stok achter de deur

Omdat je zoveel mogelijk waarde uit je abonnement wilt halen, krijg je een Personal Innovator (PI) van Friday out of the Box. Deze PI is de vernieuwer die inspireert, moeilijke vragen stelt, samen oplost, trekt, sleurt en pleurt totdat jij waarde haalt uit innovatie. Met je PI bespreek je maandelijks de resultaten uit je innovatiejaarplan. Aan de hand van jouw maandelijkse rapportage.

En heb je een ad-hoc vraag? Dan bel je gewoon en krijg je netjes een antwoord per telefoon of via de mail. Want chatbots zijn zo 2021.

Innovation as a Service: 8 voordelen

Voordeel 1: Je blijft innoveren
Met Innovation as a Service blijven jouw innovatieprojecten elke maand in beweging. De ene maand plannen we een gave training om aan je innovatieskills te werken en de volgende maand een paar innovatieworkshops voor het ontwerpen van een nieuw product, een design sprint of hackathon. Zo blijf je innoveren.

Voordeel 2: Je doet het samen, dus kom je verder
Je kent het gezegde: “alleen ga je snel, samen kom je verder.” Dat geldt ook voor Innovation as a Service. Je spreekt jouw Personal Innovator elke maand tijdens het voortgangsgesprek. Maar als je een moeilijke vraag hebt, dan staat het hele Friday out of the Box team paraat. Met deze expertise kom je gewoon verder. Je hebt gewoon je eigen innovatieteam op afstand.

Voordeel 3: Je ontwikkelt en motiveert medewerkers
Innoveren is een vak. Je kunt het dus leren. Met Innovation as a Service volgen je medewerkers continue trainingen uit ons portfolio van professionele innovatietrainingen. Ze leren hoe ze hun eigen creativiteit ontwikkelen en dat van anderen aanjagen of hoe ze hier het beste leiding aan kunnen geven. Zo groeit het creatief zelfvertrouwen van medewerkers om creatieve ideeën te bedenken, te delen én ermee aan de slag te gaan. Inclusief alle positieve energie die daarbij hoort.

Voordeel 4: Je houdt grip op je innovatiebudget
We weten dat klanten het lastig vinden om een voorspelbaar innovatiebudget op te stellen omdat het innovatieproces nu eenmaal onvoorspelbaar is. Met Innovation as a Service lossen we dit op. Afhankelijk van je abonnement betaal je een vast bedrag per maand en daar zit alles in. Zo houd je grip op je innovatiebudget.

Voordeel 5: Je verdient geld met innovatie
Creatieve ideeën zijn mooi, maar uiteindelijk moet er ook geld worden verdiend met innovatie. En dat kan, als je gedurende een langere periode – ga uit van 3 jaar –  veel business ideeën bedenkt en test. Met Innovation as a Service sluit je een contract af van 1 tot 3 jaar. Door langer samen te werken geef je niet op voordat je succes hebt. En dat betekent ook geld verdienen met innovatie.

Voordeel 6: Je bepaalt zelf het tempo
Soms is het alle hens aan dek omdat de operatie al jouw aandacht vraagt. Innovation as a Service is hierop ingericht. Als het even te druk is zet je je medewerkers in op de dagelijkse projecten en nemen wij het over. Zodra je weer wat meer tijd beschikbaar hebt, plan je samen met jouw Personal Innovator nieuwe innovatieprojecten in. Je kunt vertragen als de operatie het vereist, en versnellen wanneer het kan. Zolang je maar in beweging blijft.

Voordeel 7: Je vergroot jouw merkwaarde
Met Innovation as a Service vergroot je jouw merkwaarde. Doordat je continue aan innovatieprojecten werkt, trainingingen volgt en events organiseert word je merk beter zichtbaar op bijvoorbeeld social media. Jouw eigen medewerkers raken hier trots van, je trekt gemakkelijker nieuw talent aan en natuurlijk ook nieuwe klanten. Een boost voor je merk.

Voordeel 8: Je krijgt meer draagvlak voor innovatie
Met Innovation as  a Service vergroot je het draagvlak voor innovatie. In elk Innovation as a Service-abonnement ontvang je maandelijkse communicatie over de innovatieprojecten. Je kunt deze berichten plaatsen op intranet, in een nieuwsbrief, via persberichten of op social media. Zo betrek je de hele organisatie en jullie netwerk actief bij de innovatiebeweging.

Innovation as a Service: 3 nadelen

Nadeel 1: Je hebt het gevoel dat je vast zit aan een abonnement.
We kennen het allemaal. Het abonnement voor de sportschool of de krant die je elke maand betaalt, maar te weinig gebruikt. Dit gevoel voorkom je met jouw Personal Innovator. Je hebt maandelijks contact met jouw Personal Innovator over de uitnutting van jouw abonnement. Zo kijken we samen hoe jij in beweging blijft ook als je even wat minder tijd hebt. Je kan dan één van onze innovatietrainingen laten volgen. Of een strategiesessie organiseren met jouw managementteam. Jouw Personal Innovator zorgt ervoor dat elke werkzamen uur een productief innovatie-uur is.

Nadeel 2: Je innovatietegoed vervalt na een jaar.
Het Innovation as a Service contract is voor 1 jaar. Als je jouw tegoed niet opmaakt dan gaat dit verloren. Maar wij zorgen er voor dat dit niet gebeurt. Door je maandelijks te informeren via de managementrapportage, gesprekken met je Personal Innovator, advies en excellente dienstverlening houden we jouw innovatieprojecten in beweging… Omdat we Innovation as a Service jouw strategische partner zijn, willen we er een succes van maken. We hebben er namelijk niets aan dat je na 1 jaar weer opstapt omdat je te weinig toegevoegde waarde ervaart. Let’s innovate together. Creatively.

Nadeel 3: Er is niet continue iemand fysiek op locatie.
Met Innovation as a Service heb je niet iemand die op locatie is. Je hebt meer contact op afstand met jouw Personal Innovator. Waar vervolgens ons hele innovatieteam achter staat om je te helpen. Dat betekent niet dat we nooit bij jou op locatie zullen zijn. Als het nodig is, komen we langs voor advies, een gesprek of een workshop. Het leuke aan Innovation as a Service is dat je gebruik kunt maken van onze eigen creatieve workshopruimte The Box. Dat is fijn om je mensen te inspireren en ze letterlijk even uit hun eigen ‘Box’ te halen.

Meer weten over Innovation as a Service?

Wil je weten hoe wij jou kunnen helpen met jouw beste innovatiejaar ooit? Plan dan een videocall in.

Met Innovation as a Service word je innovatie de baas!

Joey Gonesh | Innovatie Strateeg en founder Friday out of the Box

Joey Gonesh is oprichter van innovatiebureau Friday out of the Box. Als innovatiestrateeg werkt hij voor bedrijven zoals Nike, NS, ProRail en HP Enterprise. Hij doceert aan universiteiten en is professioneel spreker over creativiteit, innovatie en ondernemerschap. Voetbal is zijn tweede liefde. Als jeugdtrainer staat hij op het veld bij Desto in Vleuten.

Pin It on Pinterest

Share This