fbpx

Wat is groepsdenken?

door | 7 maart 2023 | Kennisbank

Leestijd: 3 minuten

Problem-Solution Fit houdt in dat je een probleem hebt gevonden bij je klant én dat je een oplossing hebt bedacht die dat probleem daadwerkelijk oplost. 

Waarom Problem-Solution Fit?
Een Problem-Solution Fit is ontzettend waardevol. Wat je absoluut niet wil is een oplossing ontwikkelen waar niemand op zit te wachten. Uitvoerige businessplannen schrijven en vervolgens halsoverkop beginnen met de uitvoering ervan vraagt om mislukking. Als je geen onderzoek hebt gedaan is de kans namelijk groot dat je iets ontwikkelt wat je klanten niet willen hebben. Begin daarom bij het probleem, doe onderzoek, test je aannames en kom dan pas tot een oplossing die klanten echt willen. 

Wanneer heb je een Problem-Solution fit?
Je hebt een Problem Solution Fit als jouw product of dienst een bepaald probleem oplost of een behoefte vervult. Allereerst moet je kunnen bewijzen dat het probleem bestaat. Hebben mensen echt het probleem dat jij denkt dat ze hebben? De beste manier om dit te onderzoeken is met klantinterviews. En daarnaast moet je dus een oplossing hebben bedacht die dit probleem oplost. 

Indicatoren van een Problem-Solution Fit:

  • Klanten geven uit zichzelf aan wat het probleem is (zonder beïnvloeding of sturing)
  • Klanten herkennen het probleem 
  • Klanten geven aan dat het probleem consequenties heeft
  • Klanten proberen het probleem al op te lossen, maar ze zijn niet tevreden over bestaande oplossingen

Voorbeeld Problem-Solution Fit
Tikkie is een voorbeeld van een goede Problem-Solution Fit. In 2015 ontdekte ABN AMRO een behoefte: een manier waarop je eenvoudig kleine bedragen aan elkaar kunt terugbetalen. Mensen hadden namelijk steeds minder contant geld op zak en men vond het lastig om lange IBAN-nummers uit te wisselen (Problem).

Vervolgens onderzocht ABN AMRO hoe groot het probleem was en waarom het een probleem was. Resultaat? Iedereen herkende bijna wel de situatie ‘Nog geld van iemand krijgen’. Ook gaven mensen aan het vervelend te vinden om achteraf nog geld terug te moeten vragen. Tot slot is er onderzoek gedaan naar hoe vaak dit probleem zich voordoet. Ook hieruit bleek grote potentie voor online betaalverzoeken. 

Dus, het team ontwikkelde de app Tikkie (Solution) en na een proef met studenten van de UvA werd de app gelanceerd. Tikkie is met vijf miljoen gebruikers een groot succes en sluit dus goed aan op de behoeften van gebruikers.

Wil je succesvol innoveren? Dan is het belangrijk dat jouw idee daadwerkelijk een probleem oplost. En dat het een probleem is dat belangrijk genoeg is om te oplossen. Het bereiken van een Problem-Solution Fit is belangrijk voor het succes van je innovatie. 

 Tot Friday!