fbpx

Waarom investeren managers eigenlijk in Design Thinking?

door | 4 november 2020 | Design thinking

Leestijd: 4 minuten

Er waren al talloze webshops voordat Coolblue succesvol werd, smartphones voordat Apple de Iphone introduceerde, sociale netwerken vóór Instagram en elektrische auto’s vóór Tesla. Toch veroverden deze bedrijven een winnende marktpositie. Hoe? Door hun niet aflatende focus op de klant en de gebruikerservaring. Echte design thinkers.  

Design thinking als innovatiemethode blijft anno 2020 groeien in populariteit. Terecht, vinden wij. Want doe je het goed, dan win je in de markt. In dit artikel delen we 5 redenen om als manager te investeren in design thinking.  

Wat is design thinking?

Design thinking is eenvoudig gezegd ‘problemen oplossen zoals ontwerpers dat doen’. Ontwerpers kijken vanuit verschillende perspectieven of frames naar een probleem. Waarbij de klant continue centraal staat. Zo bedenken ze creatievere oplossingen.

Design Thinking in 5 stappen

De design thinking methode bestaat uit 5 stappen:

  1. Empathie: echt inleven in je klant door interviews en observatie
  2. Definieer de ontwerpopgave: verschillende perspectieven verkennen om het probleem te bekijken en de kern van de uitdaging definiëren
  3. Idee generatie: creatieve oplossingen bedenken
  4. Prototype: de beste ideeën tastbaar maken in prototypen
  5. Test: prototypen testen met klanten

Lees meer over de methode in ons artikel design thinking, de voordelen en de nadelen.

redenen om te investeren in design thinking

Waarom zou je als manager investeren in design thinking? We hebben de belangrijkste redenen van onze klanten voor je op een rij gezet

1. Je wilt een unieke marktpositie

Je kunt last krijgen van je eigen tunnelvisie. Dan komen alle oplossingen die je bedenkt uit dezelfde box, jouw box. Dat is niet aan te raden als het gaat om de benadering van strategische problemen of kansen. Design thinking helpt je om opties te creëren die er nog niet zijn en je zelf niet bedacht kon hebben. Met maar 1 doel: een onderscheidende positie in de markt.

2. Je wilt sneller innoveren

In een competitieve markt is executiekracht niet alleen belangrijk in de operatie, maar ook bij productontwikkeling. We zien voorbeelden waarbij een R&D afdeling bijvoorbeeld wel onderzoek oplevert, maar geen marktgerichte innovaties. Je kiest voor design thinking omdat je door te prototypen en testen leert wat wel en niet werkt. Dit levert snelheid op in de productontwikkeling.

3. Je wilt in co-creatie met klanten en medewerkers ontwikkelen

Je eigen medewerkers hebben veel kennis, ervaring en ideeën. Ook voor de toekomst van de organisatie. En ook klanten kunnen een belangrijke rol spelen bij de ontwikkeling van een innovatief idee. Je kiest voor design thinking omdat deze aanpak zowel de kennis van klanten als die van de medewerkers waardeert en benut. Op een gestructureerde manier.

4. Je zoekt een bewezen effectieve innovatiemethode

Soms hangt de keuze voor design thinking af van een andere strategische keuze. Je start bijvoorbeeld met een innovatielab en zoekt een geschikte innovatiemethode. Design thinking is een populaire methode en de aanpak is bewezen effectief. Volgens McKinsey boeken design gedreven bedrijven 32% meer omzetgroei in 5 jaar dan hun concurrenten. De keuze voor design thinking is dan snel gemaakt.

5. Je zoekt draagvlak voor innovatie

Veel veranderingen mislukken door een gebrek aan draagvlak. Co-creatie is een belangrijk element van design thinking. Door co-creatie met medewerkers en klanten wordt de toekomst samen vormgegeven. Je hoeft ze niet meer te overtuigen. Je kiest voor design thinking om draagvlak te ontwikkelen voor verandering of innovatieve projecten.

Starten met design thinking doing

De beste manier om te starten met design thinking is door het te doen. Dan kan met training, het starten van een innovatieproject of met coaching on the job.

Design thinking training
Zelf leren hoe je design thinking toepast in je organisatie? In onze incompany training Design Thinking Fundamentals leer je hoe je jouw eigen bedrijfsuitdagingen creatief oplost. Onder de bevlogen begeleiding van ervaren design thinker Fieke Sluijs.

Design sprint: innovatieprogramma
Direct aan de slag met een concreet project? Een design sprint is een intensief innovatieprogramma waarin je een complex probleem binnen één week oplost. Onze facilitators begeleiden jouw team in 5 dagen naar een nieuw business model, product of proces.

Innovatie coaching
Een innovatiecoach is de personal trainer van je innovatieteam. Met de laatste innovatietools, design thinking ervaring, creatieve workshops en scherpe vragen coacht hij je team wekelijks naar succes. En brengt hij jullie de mindset, vaardigheden en tools van design thinking bij.

    Interesse in design thinking? We helpen je graag met het kiezen van de juiste innovatiemethode of training. 

    Tot Friday!

    Jip-innovatieprojectmanager

    Jip werkt als projectmanager en business innovator bij Friday out of the Box. Hier ondersteunt zij de consultants met de planning, creatieve conceptontwikkeling, klantonderzoek en het visualiseren van innovatieve oplossingen in (digitale) prototypes. Jip heeft een passie voor ontwerp. 

     

    Aan de slag met Design Thinking?