fbpx

Burger of Burrata? Eerste hulp bij het selecteren van creatieve business ideeën

door | 3 januari 2023 | Idee generatie, Innovatieskills

Leestijd: 3 minuten

Áááh! Het was weer zo ver hoor. Gisteravond zat ik in mijn favoriete restaurant in Den Bosch. Komt de ober naar me toe: “heeft u al een keuze kunnen maken?” Ik twijfel. Ga ik voor de burger, de zalmfilet of toch voor de couscous salade met Burrata? Het is allemaal lekker.

Keuzestress dus. Iets wat ik ook vaak tegenkom in mijn werk. Als business innovator ben ik elke dag bezig met het ontwikkelen van creatieve oplossingen voor complexe problemen. Inmiddels weet ik dat veel keuze goed is voor je innovatiekracht. 

Let me explain.

Berg post-its 

Onderzoek van Briggs en Reinig (2007) toont aan hoe meer ideeën je hebt, des te meer kwalitatieve ideeën ertussen zitten. Heb je dus net in een brainstormsessie een enorme berg post-its volgeschreven met je team, wees dan blij. De kans dat er echt iets goeds tussen zit is groot.

Maar hoe kies je uit deze grote berg ideeën het beste idee?

Maximizers 

Volgens Psycholoog Barry Schwartz kun je mensen grofweg indelen in twee typen beslissers: maximizers en satisficers. Ben je een maximizer? Dan stop je veel tijd en energie in het keuzeproces. Je wil het beste van het beste. Een satisficer vindt goede keuzes maken ook belangrijk, maar gaat daarin niet tot het uiterste. Als satisficer kies je voor de optie die goed genoeg lijkt. 

Zoek je bijvoorbeeld een thriller op Netflix? Dan zoekt een maximizer naar de perfecte film met goede acteurs en uitstekende recensies. Een satisficer zet gewoon een van de eerste thrillers op die hij of zij tegenkomt. Als maximizer ben je dus minder snel tevreden. Daartegenover staat wel dat je betere keuzes maakt, aldus Schwarz.

Mix it

Wil je het beste idee selecteren uit een berg post-its? Mix dan je innerlijke maximizer met je innerlijke satisficer. Je wil het idee kiezen met de meeste kans van slagen, maar je hebt niet oneindig de tijd om alle ideeën te onderwerpen aan een wetenschappelijk onderzoek.

NUF

Mijn favoriete techniek om van een stapel post-its naar het beste idee te gaan is de NUF-methode. Bij de NUF-methode scoor je de ideeën aan de hand van drie vragen:

  1. Hoe nieuw en origineel is het idee? (New)
  2. Hoe nuttig is het idee? Wordt het probleem opgelost? (Useful) 
  3. Hoe haalbaar is het idee qua tijd, geld en kennis? (Feasible)

Het idee met de meeste punten is het winnende idee. 

De NUF-methode in 5 stappen

  • Stap 1: Maak een tabel met vier kolommen. In de eerste kolom plak je alle ideeën in willekeurige volgorde. Schrijf boven de tweede kolom het woord new, boven de tweede kolom useful en boven de derde kolom feasible.
  • Stap 2: Geef elk idee een score van minimaal één en maximaal tien punten in elke kolom. 
  • Stap 3: Tel de scores van ieder idee op. 
  • Stap 4: Bepaal jouw top drie door de drie hoogste scores te markeren of omcirkelen.
  • Stap 5: Discussieer de top drie ideeën en kies het beste idee.
NUF-methode Friday out of the Box

Figuur 1: de NUF-methode toegepast op mijn menukeuze

Als ik de NUF-methode toepas voor mijn menukeuze in het restaurant dan scoort de zalmfilet 22 punten, de couscous salade 24,5 punten en de vegetarische burger 23 punten. En dus wint de couscous salade. Een origineel, gezond en betaalbaar gerecht. Het was heerlijk.

Yes tegen keuzestress

Je weet nu dat je alleen maar keuzestress kunt hebben, als je ook daadwerkelijk keuze hebt.

Zeg dus yes tegen keuzestress. Dat is bij innovatie alleen maar goed, omdat je dan dus ook kwalitatief betere ideeën bedenkt. Heb je een stapel met post-its en wil je de beste eruit halen? Kies dan niet meteen als een satisficer, maar neem iets meer tijd. Gebruik bijvoorbeeld mijn favoriet: de NUF-methode.

Meer leren over couscous en idee-selectie?

Wil je ook leren hoe je de beste menukeuzes maakt en hoe je de betere ideeën selecteert? Volg dan de training Creatief Denken van Nina Hogeveen en Sanne Lichtendahl. Tijdens de training Creatief Denken leer je in twee dagen hoe je van een ruw business idee een knallend creatief concept maakt.

Tot Friday!

Sanne Lichtendahl

Bronnen
Briggs, R.O., & Reinig, B.A. (2007). Bounded Ideation Theory: A New Model of the Relationship Between Ideaquantity and Idea-quality during Ideation. 2007 40th Annual Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS’07), 16-16.