fbpx

Wat jij kunt leren van innovatietijger Elon Musk

door | 12 februari 2018 | Innovatiestrategie

Leestijd: 2 minuten

Elon Musk: niet alleen zijn naam is wereldwijd bekend, maar ook zijn succesvolle innovaties. Zo lanceerde hij in februari 2018 met zijn bedrijf SpaceX de Falcon Heavy, de krachtigste commerciële raket ooit. Daarnaast is Musk CEO van Tesla, een Amerikaans bedrijf dat bekend staat om haar innovatie op het gebied van elektrische auto’s en aandrijvingen.

Ook is Musk verantwoordelijk voor het succes van PayPal, waarvoor hij in 2002 165 miljoen dollar ontving.
Een ondernemer én innovator pur sang dus. Maar wat is het geheim van Musks successen? In dit blog neem ik dat eens grondig onder loep.

Idealisme

Musk staat bekend om zijn innovatieve idealen. Zo wil hij met zijn bedrijf Tesla de overgang van fossiele naar duurzame energie versnellen én de zelfrijdende elektrische auto voor iedereen toegankelijk maken. Ook ontwikkelde hij een Gigafactory, een 50 hectare grote fabriek die volledig wordt ‘gefueled’ met zonne-energie. Kortom: Musk heeft ambitieuze doelen met een overduidelijk voordeel voor de wereld en de mensheid.

Positiviteit

Van Elon Musk weten we dat hij een enorme optimist is. Zo wilde hij de Falcon Heavy al vanaf 2013 beschikbaar maken. De launch van de raket vond daarentegen pas plaats in 2018. Bij het implementeren van zijn innovaties zet Musk dus hoog in en bij tegenslag houdt hij vol totdat hij zijn doel heeft bereikt.

Bereidheid om fouten te maken

Snel innoveren is echter niet altíjd beter. Soms kan het ten koste gaan van het product. In het derde kwartaal van 2017 rolden er bij Tesla bijvoorbeeld 260 exemplaren van Model 3 van de lopende band, in plaats van de geplande 2000. De oorzaak? Een accuprobleempje. Innoveren betekent dus ook: fouten durven maken.

Je doelgroep boeien

Keer op keer haalt Musk de krantenkoppen. Hij presenteert het ene bizarre project na het andere, straalt passie uit, weet wat hij doet en weet zijn publiek daarmee keer op keer te boeien. Daarnaast heeft hij een enorme invloed op social media. Met welk innovatief idee Musk ook komt, het is dus altijd zeker dat er genoeg aandacht is.

Weten wat je wil

De doelen die Musk stelt zijn altijd crystal clear, hij weet exact wat hij wil. Zijn passie is zijn drijfveer en daardoor is hij ontzettend zelfverzekerd. Uiteraard zijn al zijn innovaties niet van de ene op de andere dag ontstaan, maar doordat Musk niet opgeeft zet hij keer op keer weer een mindblowing product op de markt.

Weet jij (nog) niet hoe je zo succesvol kunt worden? Neem dan contact met ons op. Wij brengen je verder dan een goed idee.