Momenteel faciliteren wij strategiesessies, innovatie workshops, trainingen en presentaties ook remote.  Lees meer over onze expertise op dit gebied.

Wat is innovatie? En welke typen zijn er?

door | 17 oktober 2020 | Innovatiestrategie

Leestijd: 3 minuten

Innovatie betekent letterlijk vernieuwing. Door te vernieuwen blijf je competitief. Dus innovatie is essentieel voor het voortbestaan van je bedrijf. En voor groei. Maar wat is innovatie nu eigenlijk precies? Welke soorten zijn er? En hoe doe je dat dan, innoveren? Dat lees je in dit artikel.

Wat is de betekenis van innovatie? 

Googelen op ‘innovatie’ levert gigantisch veel definities op. Het is zo’n bekend containerbegrip, iedereen stopt er wat in. Maar wat niet iedereen weet is dat woord innovatie is afgeleid van het Latijnse ‘innovatus’ wat letterlijk ‘vernieuwd’ betekent.

De beroemde econoom Joseph Schumpeter gaf het woord in de jaren 30 van de vorige eeuw een moderne interpretatie van. Hij definieerde innovatie als nieuwe combinaties van nieuwe of bestaande kennis, middelen, uitrusting en andere factoren. Volgens Schumpeter bestaat er een duidelijk verschil tussen ‘innovatie’ en ‘uitvinding’. Innovatie wordt uitgevoerd binnen de economische sfeer en heeft een commercieel doel. Een uitvinding niet.

Definitie Friday out of the box

Ik vind dat definities simpel en kort moeten zijn. Daarom definieer ik innovatie als “nieuwe dingen doen voor een betere marktpositie”. Een betere marktpositie uit zich in meer omzet, minder kosten of het beter voldoen aan wet- en regelgeving (compliancy).

Waarom is innovatie belangrijk?

Innovatie is belangrijk omdat jouw markt continue verandert. Niet alleen klantbehoeften maar ook het aanbod van jouw concurrenten. Als je niet meebeweegt willen klanten jouw product niet meer en ga je dood. Doe je dit wel, dan ontwikkel je een concurrentievoordeel.

Welke typen innovatie zijn er?

Je kunt op verschillende manieren innoveren. Hier de zes meest voorkomende typen op een rij:

1. Productinnovatie

Met productinnovatie ontwikkel je een nieuw fysiek product. De ontwikkeling van de nieuwe iPhone bijvoorbeeld.

2. Diensteninnovatie

Je kunt ook een dienst vernieuwen. Stel je hebt een trainingsbureau en je bent gewend om lessen op locatie te verzorgen. Als je de lessen ook online aanbiedt dan innoveer je op je dienst.

3. Procesinnovatie

Als je interne processen efficiënter of effectiever maakt noem je dat procesinnovatie. Stel je produceert auto’s. Dan is het vervangen van medewerkers door robots een procesinnovatie.

4. Technologische innovatie

Je kunt ook de technologie als uitgangspunt nemen voor je vernieuwing. Investeer je in de ontwikkeling van augmented reality dan kun je dit zien als technologische innovatie.

Maar technologische vernieuwing levert alleen waarde als je het toepast in een bedrijfsproces zoals productontwikkeling, marketing, de operatie of verkoop.

Lees ook onze praktijkcase waarin we voor Jumbo Maritime een app ontwikkelden voor de HoloLens van Microsoft.

5. Sociale innovatie

Het vernieuwen van de manier waarop je organiseert, werkt en leiding geeft noem je sociale innovatie. Transformeren naar de populaire agile organisatie is hier een voorbeeld van.

6. Business model innovatie

Business model innovatie gaat verder dan product- proces- of technologische vernieuwing. Als je vernieuwt op je verdienmodel dan combineer je bijvoorbeeld het product met een onderscheidend proces en een klantrelatiestrategie.

De manier waarop Coolblue innoveert is business model innovatie. Het product ‘witgoed’ is niet nieuw. De bezorging aan huis is niet nieuw. De installatie is niet nieuw. Toch is de combinatie van deze activiteiten vergezeld van een glimlach wel nieuw (en succesvol).

Hoe pas je innovatie toe?

Het proces van vernieuwing is een creatief proces en kan chaotisch verlopen. Daarom gebruiken wij graag een gestructureerde methode zoals Design Thinking. Dat geeft houvast in het onvoorspelbare proces van innoveren. Lees meer over de voor- en nadelen van design thinking.

Innoveer met innovatiebureau Friday out of the Box

Door een methode als design thinking toe te passen leer je innoveren. Wil je jezelf en je medewerkers daarin trainen? Lees dan meer over de training Design Thinking Fundamentals.

Wil je nu een nieuw product, dienst of proces ontwikkelen? Dan kun je voor een Remote Design Sprint gaan. Dat is een tijdsbesparend programma om in co-creatie met je klant te innoveren. Coronaproof. 

Nu ben je op de hoogte van de betekenis van innovatie en hoe je innovatie in kunt zetten om jouw organisatie toekomstvaster te maken. Heb je zin om zelf te experimenteren gebruik dan onze blogs als bibliotheek. Heb je hulp nodig, plan dan een gratis innovatieconsult in.

Tot Friday!

Joey Gonesh | Innovatie Strateeg en founder Friday out of the Box

Joey Gonesh is oprichter van innovatiebureau Friday out of the Box. Als innovatiestrateeg werkt hij voor bedrijven zoals Nike, NS, ProRail en HP Enterprise. Hij doceert aan universiteiten en is professioneel spreker over creativiteit, innovatie en ondernemerschap. Voetbal is zijn tweede liefde. Als jeugdtrainer staat hij op het veld bij Desto in Vleuten.

Recente artikelen

Design Thinking technieken: onze top 5

Design Thinking technieken: onze top 5

Design Thinking is onze favoriete innovatiemethode. De methode bestaat uit 5 stappen, die je iteratief doorloopt. Er zijn veel creatieve technieken om elke stap van Design Thinking uit te voeren. Welke adviseren wij als innovatiebureau? In dit artikel delen wij onze...

9 technieken voor het stellen van een goede vraag

9 technieken voor het stellen van een goede vraag

Het vermogen om goede vragen te stellen wordt enorm onderschat. Ook tijdens innovatietrajecten. Goede vragen stellen is essentieel om anderen te helpen, van hen te leren, een probleem te begrijpen om met de juiste oplossing te komen, of om te begrijpen waarom iemand...

Waarom investeren managers eigenlijk in Design Thinking?

Waarom investeren managers eigenlijk in Design Thinking?

Er waren al talloze webshops voordat Coolblue succesvol werd, smartphones voordat Apple de Iphone introduceerde, sociale netwerken vóór Instagram en elektrische auto’s vóór Tesla. Toch veroverden deze bedrijven een winnende marktpositie. Hoe? Door hun niet aflatende...

Design Thinking: de kracht van framing

Design Thinking: de kracht van framing

Framen is een belangrijk onderdeel van design thinking. Lees in dit interview met Fieke Sluijs over de betekenis van framing, krijg tips hoe je het framen kunt leren. En leer wat de design thinking mindset is. Wat is framing? Framing is vanuit verschillende...

Is innovatief gedrag aan te leren?

Is innovatief gedrag aan te leren?

Het is een bekende overtuiging. Creativiteit en innovatief gedrag valt niet aan te leren. Je bent het of je bent het niet. Lees in dit artikel of dit echt waar is en waaraan een goede innovatie training moet voldoen om effectief te zijn. Verschil creativiteit en...

Volg ons

Recente video’s

Gratis download 
Idee generatie: 46 technieken om uit je box te komen 

Artikel Idee Generatie 46 technieken om uit je box te komen | Friday out of the Box

    Ja, ik ontvang graag het artikel en de nieuwsbrief*

    Pin It on Pinterest

    Share This