Momenteel faciliteren wij strategiesessies, innovatie workshops, trainingen en presentaties ook remote.  Lees meer over onze expertise op dit gebied.

Wat elke ondernemer (juist nu) kan leren van een startup

door | 23 maart 2020 | Innovatiestrategie

Leestijd: 4 minuten

Het is een tijd van crisis. En tijdens een crisis neem je strenge maatregelen toch? Ja, dit klopt. Deels waar. Maar het is ook tijd waarin je je niet gek moet laten maken. Er zijn soms meer mogelijkheden dan je denkt. Als je de tijd neemt om uit te zoomen, stil te staan en je opties af te wegen.

Wij zijn een kleine onderneming. En ook wij hebben deze maand veel opdrachten gecanceld zien worden. En toch raken we niet in paniek. Ik voel me eigenlijk bovengemiddeld kalm.

Dit is waarom.

Leeuwalert

Allereerst observeer ik mezelf. Wat gebeurt hier nu precies? Moet ik echt in een overlevingsstand?

  • 1e vraag: brult er nu een hongerige leeuw voor mijn neus? Mijn antwoord is nee.
  • 2e vraag: brult er straks een hongerige leeuw voor mijn neus? Nee.
  • 3e vraag: brult er morgen een hongerige leeuw voor mijn neus. Weer niet. Oke, ik weet nu dat ik uit mijn overlevingsstand kan.

Dit doe ik door me bewust te raken van 3 dingen. Mijn gevoel, mijn gedachten en mijn acties. Deze drie dingen bepalen mijn geestelijke gesteldheid en hiermee mijn mogelijkheid om de juiste dingen te doen. Of de verkeerde dingen te doen.                                       Gevoel gedachten actie

De giftige ‘gevoel – gedachten –  actie’ cirkel

Ik heb de afgelopen jaren meerdere keren in de vogende giftige ‘gevoel, gedachte, actie’ cirkel ervaren. Dit is wat er gebeurde.

Ik voelde me paniekerig. Want ik dacht: Als ik NU geen nieuwe opdracht binnen haal moet ik morgen mijn huis verkopen. Shit! Dan kan ik niet die goede vader en echtgenoot zijn. Dan ben ik helemaal mislukt. Dus deed ik het volgende: Ik ga nu iedereen bellen die ik ken en wanhopig om hulp smeken door te doen alsof ik het allemaal positief in zie. En de andere kant merkt het tegenovergestelde. Conclusie: geen deal.

Deze cirkel is giftig en versterkt zichzelf omdat het niet zoveel uitmaakt of je begint bij je gevoel, je gedachte of je actie. Alles beinvloed elkaar op een negatieve manier.

Leren van een startup

Ik heb een methode uit de startup wereld geleend om mijn hersenen aan te zetten tot ontspanning en van daaruit minder paniekerige acties. De essentie is dat je vanuit ontspanning veel krachtiger bent dan vanuit paniek. Vanuit paniek raak je supergefocust. Klinkt misschien goed, maar dat is het alleen als die hongerige leeuw voor je neus staat. En we waren het al eens dat dit niet geval is toch?

In de startup wereld kennen ze het principe van de ‘runway’. In essentie betekent dit: hoe lang kun je operatie nog draaiende houden metde hoeveelheid kosten die je maandelijks hebt. Startups hebben vaak nog geen inkomsten dus dit sommetje is snel gemaakt.

Bereken je persoonlijke runway

Als je dit denken vertaalt naar de financiën van een kleine ondernemer zoals ik dan werkt het zo (getallen fictief). Stel je hebt…

  • Een lopende betaalrekening met een saldo van EUR 500,-
  • Een spaarrekening met een saldo van EUR 1.000,-
  • Maandelijkse kosten van EUR 250,-

Je totale cashpositie is dan 1.000 + 500 = 1.500,

Je runway is dan: 1500/250 = 6 maanden

De magische betekenis van de runway

Wat betekent een runway van 6 maanden? Als je de komende 6 maanden geen enkele opdracht binnen haalt, dan moet je over 6 maanden een maatregel nemen om langer in je huis te blijven wonen. Ik vraag nu aan je.

Hoe groot schat jij de kans dat je:

  • de komende 6 maanden 0 nieuwe opdrachten binnen haalt? Ik reken voor je uit hoeveel tijd je hebt voor productontwikkeling, marketing en acquisitie de komende tijd: 6 maanden = 24 weken = 120 dagen = 960 uren.
  • Hoe groot is de kans dat je, als dit niet lukt, je niet 1 maatregel kan verzinnen waarmee je langer in je huis kunt wonen? (auto verkopen, geld lenen van je ouders, vrienden, boot verkopen, vakantie afgelasten).

Voor mezelf is deze kans klein. En ik vermoed dat ik niet de enige ben.

Hersenvoer

Stel nu dat je je hersenen de volgende gedachte voert:

“Als ik helemaal, maar dan ook helemaal niets doe, dan moet ik over 6 maanden extra maatregelen treffen” 

Als ik mezelf deze vragen stel merk ik dat meteen ontspan. Ik ervaar een gevoel van ontspanning. Vanuit deze ontspanning zoom ik uit en er ontstaan opties.

En wat kun je dan het beste doen?

Op jacht… als een leeuw met een buik vol zelfvertrouwen.

Tot Friday!

blank
Joey Gonesh | Innovatie Strateeg en founder Friday out of the Box

Joey Gonesh is oprichter van innovatiebureau Friday out of the Box. Als innovatiestrateeg werkt hij voor bedrijven zoals Nike, NS, ProRail en HP Enterprise. Hij doceert aan universiteiten en is professioneel spreker over creativiteit, innovatie en ondernemerschap. Voetbal is zijn tweede liefde. Als jeugdtrainer staat hij op het veld bij Desto in Vleuten.

Wil je meer startup stijl in jouw corporate 

Recente artikelen

Design Thinking technieken: onze top 5

Design Thinking technieken: onze top 5

Design Thinking is onze favoriete innovatiemethode. De methode bestaat uit 5 stappen, die je iteratief doorloopt. Er zijn veel creatieve technieken om elke stap van Design Thinking uit te voeren. Welke adviseren wij als innovatiebureau? In dit artikel delen wij onze...

9 technieken voor het stellen van een goede vraag

9 technieken voor het stellen van een goede vraag

Het vermogen om goede vragen te stellen wordt enorm onderschat. Ook tijdens innovatietrajecten. Goede vragen stellen is essentieel om anderen te helpen, van hen te leren, een probleem te begrijpen om met de juiste oplossing te komen, of om te begrijpen waarom iemand...

Waarom investeren managers eigenlijk in Design Thinking?

Waarom investeren managers eigenlijk in Design Thinking?

Er waren al talloze webshops voordat Coolblue succesvol werd, smartphones voordat Apple de Iphone introduceerde, sociale netwerken vóór Instagram en elektrische auto’s vóór Tesla. Toch veroverden deze bedrijven een winnende marktpositie. Hoe? Door hun niet aflatende...

Design Thinking: de kracht van framing

Design Thinking: de kracht van framing

Framen is een belangrijk onderdeel van design thinking. Lees in dit interview met Fieke Sluijs over de betekenis van framing, krijg tips hoe je het framen kunt leren. En leer wat de design thinking mindset is. Wat is framing? Framing is vanuit verschillende...

Wat is innovatie? En welke typen zijn er?

Wat is innovatie? En welke typen zijn er?

Innovatie betekent letterlijk vernieuwing. Door te vernieuwen blijf je competitief. Dus innovatie is essentieel voor het voortbestaan van je bedrijf. En voor groei. Maar wat is innovatie nu eigenlijk precies? Welke soorten zijn er? En hoe doe je dat dan, innoveren?...

Volg ons

Recente video’s

Gratis download 
Idee generatie: 46 technieken om uit je box te komen 

Artikel Idee Generatie 46 technieken om uit je box te komen | Friday out of the Box

    Ja, ik ontvang graag het artikel en de nieuwsbrief*

    Pin It on Pinterest

    Share This