Momenteel faciliteren wij strategiesessies, innovatie workshops, trainingen en presentaties ook remote.  Lees meer over onze expertise op dit gebied.

Waarom prototyping belangrijk is voor succesvolle innovatie

door | 14 februari 2017 | Prototyping en testen

Leestijd: 4 minuten

Update september 2020: er is een recenter artikel beschikbaar over prototyping. Deze vind je hier.

Wil je innoveren, dan kun je niet zonder prototyping: de meest effectieve manier om in overzichtelijke stappen een idee te verbeteren. In dit artikel lees je wat prototyping is, waarom ook jij ermee zou moeten beginnen en welke principes je in je achterhoofd moet houden als je prototypes maakt.  

Wat is prototyping?

Typisch iets van de digital age? Integendeel. De Oude Grieken deden het al – en waren waarschijnlijk niet de eersten. Ze gaven zelfs hun naam aan het fenomeen: ‘prototypon’ betekent ‘primitieve vorm’.

Dat is ook precies wat je met prototyping maakt: een simpele eerste versie van een product, dienst of model. Zodat je de werking, vorm en gebruikservaring in een vroeg stadium kunt testen, en dus snel weet of je idee levensvatbaar is. In Lean Startup wordt een werkend prototype ook wel een ‘MVP’ genoemd – een Minimum Viable Product.

Prototyping: onmisbaar voor innovatie

Misschien associeer je prototyping vooral met ontwerpers. Klopt ook wel. Industrieel, grafisch en UX-designers maken prototypes om hun ideeën te testen. Maar prototyping is breder inzetbaar. Sterker nog, het is een cruciaal onderdeel van elk innovatieproces.

Of je nu een nieuw product of businessmodel wilt ontwikkelen, een nieuwe dienst, strategie, of werkwijze – prototyping is een stap in het ontwikkelproces die je niet mag overslaan.

Lees hier meer over dé tool voor het maken
van snelle prototypes: de Protobox

Prototyping: iets voor jou?

Werken met prototypes is zeker niet voorbehouden aan grote superinnovators als Tesla, die prototyping in hun DNA hebben. Ook binnen kleinere organisaties is de methode uitstekend toe te passen. Je hoeft ook niet aan een tastbaar product te werken – je kunt zelfs prototypes maken voor een nieuwe vergadervorm.

Twijfel je of je prototyping moet toepassen? Vraag je dan dit af:

  • Heb je iets bedacht wat nog nooit gedaan is?
  • Wil je checken hoe jouw organisatie over een concept denkt?
  • Wil je testen of je doelgroep op jouw idee zit te wachten?
  • Ben je je organisatie of team aan het vernieuwen?
  • Wil je verandering brengen in je vergadercultuur?

Is je antwoord op een van deze vragen ‘ja’, dan is prototyping een must.

Vier voordelen van prototyping

Prototyping integreren in je ontwikkelproces levert gigantische voordelen op. We zetten de belangrijke voor je op een rij:

 

1. Prototyping scheelt geld

Doet het altijd goed. Innovatieprojecten zijn berucht om hun omvang en forse kostenplaatje. Daarnaast hebben ze de neiging om uit de hand te lopen, denk maar aan de schandalen rond grootschalige ICT-trajecten bij de overheid.

Maar een groots idee hóeft helemaal geen duur project te worden. Een innovatief bedrijf ontwikkelt concepten door tot een zo licht mogelijk (en dus betaalbaar) prototype. Bovendien toets je met een prototype de meest kritische aannames achter je idee: je maakt een proof of concept. Zo bespaar je op ontwikkelkosten en behoed je jezelf voor fouten die later in het proces flink in de papieren kunnen lopen.

2. Prototyping maakt je wendbaarder

 Toekomstgerichte bedrijven (zelfs marktleiders!) moeten scherp blijven. Er zijn tenslotte altijd kapers op de kust en het risico dat je irrelevant raakt, is reëel. (Kodak, anyone?) Bedrijven die de kunst van het prototypen verstaan, zetten sneller succesvolle nieuwe producten en diensten in de markt. Ze kunnen dus ook vlugger inspelen op kansrijke veranderingen.

3. Prototyping versneld het lerend vermogen 

 Leren is vallen en opstaan, daar zijn we het allemaal over eens. Toch voelen veel organisaties zich hier ongemakkelijk bij. Want vallen – of falen – levert mogelijk schade op. Hoe ga je die verantwoorden?

 Toekomstgerichte bedrijven stellen het proces voorop. Door ideeën tastbaar te maken in prototypes, ontstaat er ruimte om ‘veilig’ (zonder al te veel schade) te experimenteren, te falen en weer opnieuw te beginnen. Op deze manier leren ze sneller wat werkt, en wat niet.

 

4. Prototyping ontsluit het innovatiepotentieel

Prototypes maken doe je samen. Met je collega’s, soms ook met klanten, partners of leveranciers. Door kennis en expertise te bundelen, zet je het (kennis)kapitaal van je organisatie om in waardecreatie. Zo haal je het maximale uit de innovatiekracht van je bedrijf.

3 tips als je gaat prototypen

Wil je met prototyping aan de slag? Onthoud dan deze drie uitgangspunten. Het zijn je rules to live by als je met prototypes gaat innoveren. 

1. Falen hoort erbij

Innoveren betekent fouten maken. En daarvan leren, zodat je je idee verder kunt aanscherpen. Het liefst faal je vooral aan het begin van je project, niet pas aan het eind. Laat je niet uit het veld slaan door een reeks mislukkingen: James Dyson (van de stofzuigers) faalde naar eigen zeggen vijftien jaar lang. Hij had maar liefst 5.127 prototypes nodig om tot zijn eindproduct te komen. Maar nu gelden ‘Dysons’ als de beste stofzuigers in de markt, dus het was absoluut de moeite waard. ‘On the road to invention, failures are just problems that have yet to be solved.’

 2. Bouw je prototype in laag én hoog detailniveau

Prototypes zijn er in allerlei vormen, maten en materialen. In de auto-industrie worden bijvoorbeeld veel kleimodellen gemaakt, bedoeld om de aerodynamica te testen in een windtunnel. Dat rudimentaire model wordt vervolgens steeds gedetailleerder uitgewerkt, met realistischere materialen. Je werkt dus van grof naar fijn.

3. Vergeet de eindgebruiker niet

Uiteindelijk innoveer je niet voor jezelf, maar voor de eindgebruiker: je klanten of collega’s. Hou dat altijd voor ogen als je prototypes maakt. Zo verlies je je niet in je eigen ambities en ideeën, maar blijf je relevant voor degene die aan het eind van de rit je innovatie ook echt gaat gebruiken.

Tot Friday!

Joey Gonesh | Innovatie Strateeg en founder Friday out of the Box

Joey Gonesh is oprichter van innovatiebureau Friday out of the Box. Als innovatiestrateeg werkt hij voor bedrijven zoals Nike, NS, ProRail en HP Enterprise. Hij doceert aan universiteiten en is professioneel spreker over creativiteit, innovatie en ondernemerschap. Voetbal is zijn tweede liefde. Als jeugdtrainer staat hij op het veld bij Desto in Vleuten.

Meer succesvolle innovatieprojecten in jouw organisatie?  

Recente artikelen

Design Thinking technieken: onze top 5

Design Thinking technieken: onze top 5

Design Thinking is onze favoriete innovatiemethode. De methode bestaat uit 5 stappen, die je iteratief doorloopt. Er zijn veel creatieve technieken om elke stap van Design Thinking uit te voeren. Welke adviseren wij als innovatiebureau? In dit artikel delen wij onze...

9 technieken voor het stellen van een goede vraag

9 technieken voor het stellen van een goede vraag

Het vermogen om goede vragen te stellen wordt enorm onderschat. Ook tijdens innovatietrajecten. Goede vragen stellen is essentieel om anderen te helpen, van hen te leren, een probleem te begrijpen om met de juiste oplossing te komen, of om te begrijpen waarom iemand...

Waarom investeren managers eigenlijk in Design Thinking?

Waarom investeren managers eigenlijk in Design Thinking?

Er waren al talloze webshops voordat Coolblue succesvol werd, smartphones voordat Apple de Iphone introduceerde, sociale netwerken vóór Instagram en elektrische auto’s vóór Tesla. Toch veroverden deze bedrijven een winnende marktpositie. Hoe? Door hun niet aflatende...

Design Thinking: de kracht van framing

Design Thinking: de kracht van framing

Framen is een belangrijk onderdeel van design thinking. Lees in dit interview met Fieke Sluijs over de betekenis van framing, krijg tips hoe je het framen kunt leren. En leer wat de design thinking mindset is. Wat is framing? Framing is vanuit verschillende...

Wat is innovatie? En welke typen zijn er?

Wat is innovatie? En welke typen zijn er?

Innovatie betekent letterlijk vernieuwing. Door te vernieuwen blijf je competitief. Dus innovatie is essentieel voor het voortbestaan van je bedrijf. En voor groei. Maar wat is innovatie nu eigenlijk precies? Welke soorten zijn er? En hoe doe je dat dan, innoveren?...

Volg ons

Recente video’s

Gratis download 
Idee generatie: 46 technieken om uit je box te komen 

Artikel Idee Generatie 46 technieken om uit je box te komen | Friday out of the Box

    Ja, ik ontvang graag het artikel en de nieuwsbrief*

    Pin It on Pinterest

    Share This