fbpx

Wat is service design/service ontwerp?

door | 12 mei 2020 | Kennisbank

Leestijd: < 1 minuut

Wat is service design?

Service design is een proces waarbij ontwerpers duurzame oplossingen en optimale ervaringen creëren voor klanten. Bij service design ga je ervan uit dat zowel de klant als zijn of haar context belangrijk is. Service designers splitsen services eerst op in deelgebieden. Dan bedenken ze gedetailleerde oplossingen voor elke stap van de klantreis.

Wat zijn de kernprincipes van service design?

Marc Stickdorn en Jakob Schneider schreven het boek This is Service Design Thinking. Ze identificeren de volgende vijf kernprincipes van service design:

  • Gebruikersgericht – Gebruik kwalitatief onderzoek om klantgericht te ontwerpen.
  • Co-creatief – Betrek alle relevante belanghebbenden bij het ontwerpproces.
  • Opeenvolging – Verdeel een complexe dienst in afzonderlijke processen en onderdelen van de klantreis.
  • Bewijs – Bedenk service-ervaringen om ze tastbaar te maken zodat klanten merken gaan vertrouwen.
  • Holistisch – Ontwerp voor alle klantcontactpunten (touchpoints) over netwerken van gebruikers en interacties heen.

Kun je service design trainen?

Ja dat kan zeker. Tijdens de training Design Thinking Fundamentals leer je hoe service design werkt. Door je écht in te leven in je klant en een focus op de hele klantreis ontwikkel je producten, diensten en ervaringen waar gebruikers écht op zitten te wachten.

Pin It on Pinterest

Share This