Prototypen: de waarde van tastbare ideeën

door | 26 september 2017 | Prototyping

Leestijd: 2 minuten

Jiskefet: mijn ouders en ik zaten er vroeger voor aan de buis gekluisterd. Lachen natuurlijk, en ik kon me niet voorstellen dat het bedrijfsleven en deze satirische serie écht overeenkomsten zouden vertonen. De realiteit is helaas dat de gemiddelde kantoormedewerker het meeste uren achter zijn bureau of vergadertafel doorbrengt. Maar als je bouwt aan de organisatie van morgen kom je daar niet mee weg! Innoveren vraagt om business innovators die ideeën verder brengen. In dit blog leggen we uit waarom prototypen in dat proces een echte must is.

Met prototypen bouw je een versimpelde versie van jouw concept. Doel is om de waarde van jouw ontwerp, de technische haalbaarheid en/of de behoefte bij de klant te testen en te verbeteren. Een goede service, een verpletterende strategie, kortom: een markt-overrompelend product.

Is dat prototypen nou echt nodig?

Geen enkele baanbrekende innovatie ontstaat zonder het testen van het concept middels prototypen. Om te weten wanneer dit waarde toevoegt voor jouw innovatie-idee, kun je jezelf de volgende vragen stellen:

  • Heb je iets bedacht wat nog nooit gedaan is?
  • Wil je checken hoe jouw organisatie over jouw concept denkt?
  • Wil je testen of jouw klant op jouw concept zit te wachten?
  • Ben je jouw organisatie of team aan het vernieuwen?
  • Wil je verandering brengen in de vergadercultuur?

Is het antwoord op één of meer van deze vragen ‘ja’? Dan is prototypen een must voor je.

Op deze drie manieren helpt prototypen je verder

1. Prototypen brengen jouw idee tot leven

Er spreekt niets meer tot de verbeelding dan een prototype dat je zelf of met collega’s hebt gebouwd. Door iets te tekenen en bouwen abstraheer je jouw concept tot de essentie. Dat is precies wat een vakman doet als hij zijn idee bouwt.

2. Gebruik de innovatiekracht van jouw bedrijf

Prototypen maken doe je samen. Dat kan met je collega’s en soms ook klanten of leveranciers. Door kennis en expertise te bundelen, zet je het kapitaal van jouw organisatie om in waardecreatie. Zo maak je het meeste van de innovatiekracht van jouw organisatie.

3. Ontwikkel jezelf als creatief leider

Organisaties van de toekomst vragen niet meer om vergadertijgers. Creatieve leiders zijn de vakmannen en –vrouwen van de toekomst. Zij zijn innovatief, creatief, ondernemend en communicatief. Door jouw ideeën voor een nieuwe strategie, product of dienst tastbaar te maken leer je deze skills en breng je mensen in beweging. Kortom: met prototypen ontwikkel jij je tot de leider van de toekomst.

Dus.. vergadertijger opgelet: laat je handjes wapperen, experimenteer en zet jouw ideeën om in prototypen. Creatief leiderschap vraagt om het onder de knie krijgen van prototyping. Eerder schreven we ook over wat we van Tesla kunnen leren op dit gebied, lees het hier. Wil je liever snel aan de slag? Friday Out of the Box geeft workshops en heeft een ‘Protobox’ ontwikkeld met innovatiematerialen zodat je direct de handen uit de mouwen kunt steken. Meer weten? We vertellen het je graag.

Pin It on Pinterest

Share This