fbpx

Wat is een pitch?

door | 28 oktober 2022 | Kennisbank

Leestijd: 4 minuten

Een pitch is een korte presentatie waarin je in een paar minuten vertelt over jezelf, je dienst of product. Een pitch duurt maximaal 3 minuten. In deze tijd geef je antwoord op vragen als: ‘’wie ben jij’’, ‘’wat doe je’’ en ‘’waarom moet een klant of opdrachtgever voor jou kiezen?’’ Het is dus een korte samenvatting wat jij als ondernemer of innovator te bieden hebt.

Het doel van je pitch is om opdrachtgevers, klanten of investeerders te overtuigen van jouw kwaliteiten en jouw idee. Je wil dat ze laaiend enthousiast worden van jouw verhaal. Je kan een overtuigende pitch schrijven met behulp van ons Innovatiepitch Canas.

Elevator pitch

De meest populaire pitch vorm is de elevator pitch. Deze pitch duurt maximaal 60 seconden. Dit is de tijd die je doorgaans krijgt om een idee te verkopen aan een drukke baas. Wat een lift hiermee te maken heeft? Het verhaal gaat dat je ‘toevallig’ in de lift stapt bij iemand waar je iets van wil, bijvoorbeeld je baas. Omdat een gemiddeld ritje in de lift 60 seconden duurt, is dit de tijd die je hebt.

3 onderdelen van een goede pitch 

Een goede pitch bestaat uit 3 hoofdonderdelen. 

Binnenkomer: start met een goede binnenkomer die de aandacht trekt. Hierbij kan je denken aan een leuke anekdote of een recent nieuws item dat goed aansluit bij jouw pitch.

Het waarom: zorg ervoor dat degene aan wie je pitcht gelijk weet of jouw product, dienst of idee bij hem past. Het gaat hier dus niet om hoe je iets doet, maar waarom.

Een goede afsluiting: sluit je verhaal met een hele korte samenvatting waarin je nog een keer je bedrijf en je producten noemt, zodat dat blijft hangen. Tot slot wil je je gesprekspartner in actie laten komen. Eindig daarom met een vraag of als er geen tijd is; laat een visitekaartje achter of vraag hem je later te bellen.

7 Soorten pitches

Je kunt 7 soorten pitches onderscheiden:

Investeerders pitch. Tijdens deze pitch haal je alles uit de kast om de investeerder te overtuigen om in jouw bedrijf te investeren.

Sales pitch. Deze pitch wordt vaak gegeven aan het begin van een verkoopgesprek en is erop gericht de klant nieuwsgierig te maken.

Media pitch. Deze pitch gebruik je als je publiciteit wil en hiervoor journalisten benadert. 

Netwerk pitch. Deze pitch kan je gebruiken op het moment dat je op een borrel of verjaardag bent en iemand vraagt aan je ‘’wat doe je eigenlijk?’’

Sollicitatie pitch. Dit is dé pitch voor tijdens een sollicitatiegesprek. Met een sollicitatie pitch geef je een korte, krachtige presentatie van jezelf waarin je je kwaliteiten/ toegevoegde waarde als persoon kan laten zien.

Project pitch. Tijdens de project pitch wil je zoveel mogelijk mensen mee krijgen om te investeren in jouw project of idee.

Video pitch. Video pitches worden steeds populairder. Steeds vaker vragen werkgevers of je jezelf met een video kan voorstellen.

5 tips voor een ijzersterke pitch

Met een goede pitch maak je anderen enthousiast van jou, je ideeën en/of je producten en diensten. Met deze tips houd jij een overtuigende pitch:

Wees voorbereid
En goede voorbereiding is cruciaal. Weet wat de doelen van jou en/of je bedrijf zijn. Ga van tevoren na waar je kwaliteiten liggen: waar ben je goed in, waarom doe je dat graag en wat is je ervaring? Oefen je pitch een paar keer voor dat je 

Houd je pitch écht kort
Dit betekent niet dat je pitch maar 1 minuut mag duren, maar zorg ervoor dat je focus houdt. Gebruik niet meer dan driehonderd woorden en zorg ervoor dat jouw kernboodschap in 1 zin te beschrijven is. Een pitch is ervoor bedoeld om iemand nieuwsgierig te maken. Als je iets vergeet of je pitch niet volledig is, is dat helemaal niet erg. Een pitch is het begin van je gesprek. Je hoeft dus niet alles wat je wilt vertellen in die korte tijd te proppen.

Verhaal
Vertel jouw pitch in verhaalvorm. Met een begin, midden en einde. Je begint met een korte inleiding. Dan presenteer je het probleem, gevolgd door jou oplossing. Geef ook aan waarom jouw oplossing beter is dan die van iemand anders. 

Maak je pitch onderscheidend en opvallend
Zeker wanneer iemand meerdere pitches per dag ziet, is het belangrijk dat jouw korte presentatie aan het einde van de dag nog steeds top of mind is. Trek daarom in het begin direct de aandacht, probeer deze vast te houden en zorg voor een spetterend einde. 

Ga interactie aan
Toon interesse in je gesprekspartner en sluit je pitch af met een vraag die aansluit op datgene waar je naar op zoek bent. Voeg een oproep tot actie toe.

Wij hebben een tool ontwikkeld die je helpt bij het schrijven van een overtuigende pitch door je verhaal op te bouwen via ons Wow-How-Now model. 

Tot Friday!

Eline - Friday out of t

Eline de Graaff is Jr. Business Innovator bij Friday out of the Box. Met haar passie voor innovatie en taal, houdt ze zich het liefst bezig met het schrijven van out of the box content. Ook ondersteunt ze in klantprojecten en volgt ze de masteropleiding Projectmanagement. Tijd om van het leven te genieten is er ook, als foodie én fanatiek sporter!