Momenteel faciliteren wij strategiesessies, innovatie workshops, trainingen en presentaties ook remote.  Lees meer over onze expertise op dit gebied.

Niemand wil een innovatiestrategie. En dat is dom.

door | 19 maart 2020 | Innovatiestrategie

Leestijd: 4 minuten

Een goede innovatiestrategie werkt als een zuiver lange termijn-kompas. Je stuurt zo je bedrijf bewuster de toekomst in. Na het lezen van dit artikel weet je wat een innovatiestrategie is. Maar bovenal waarom het dom is om er geen te hebben. 

Wat is strategie?

Elke organisatie heeft doelstellingen. Doelstellingen kunnen gericht zijn op financiën, klanten, medewerkers of de maatschappij. Om ze te behalen, heb je een plan nodig. Dit is strategie.

 Unieke positie

In het artikel ‘What is strategy’ claimt Michael Porter dat het ultieme doel een organisatie; het verwerven van een unieke positie in de markt . Unieke posities zijn moeilijk te kopiëren, en dus toekomstvast. Volgens Porter moet je bewust een set van activiteiten kiezen die samen een unieke mix van waarde genereren.

Strategie: korte en lange termijn

Je strategie bestaat uit twee delen. Om te beginnen is er een korte termijn-strategie. Deze is gericht op het uitnutten van je bestaande marktpositie. In deze strategie bepaal je hoe je, met je bestaande producten, je huidige markt zo efficiënt mogelijk bedient. Daarnaast is er je lange termijn-strategie. Daarin creëer je nieuwe product-markt combinaties. De focus ligt hier op zoeken. Dit is je innovatiestrategie.

Waarom een innovatiestrategie?

Je innovatiestrategie heeft dus als doel om de lange termijn-continuïteit van je organisatie te borgen. Volgens het artikel You Need An Innovation Strategy zijn er twee redenen waarom je een innovatiestrategie moet hebben:

Tandenloos

Als eerste loop je zonder innovatiestrategie het risico dat je innoveert zonder tanden. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer innovatieprojecten gefragmenteerd over afdelingen plaatsvinden. Iedereen doet het er een beetje bij. Het resultaat: weinig.

Conflict

De tweede reden voor een innovatiestrategie is het voorkomen van conflicterende prioriteiten. Managers zonder innovatiestrategie zullen zich vooral richten op de korte termijn. Lees: de individuele financiële doelstellingen van hun eigen bedrijfsonderdeel halen. Met een innovatiestrategie voorkom je dat alleen projecten die op korte termijn bijdragen aan de winst, worden geprioriteerd.

In het boek ‘The corporate startup’ wordt de innovatiestrategie opgedeeld in twee delen.
1. De beschrijving van de rol van innovatie
2. Portfolio-analyse.

Innovatiestrategie: visie

Voordat je de rol van innovatie kunt bepalen, moet je een idee vormen van de toekomst. En de rol die jouw organisatie hierin heeft. Geef antwoord op deze vragen om die rol te definiëren:

  • Hoe ziet onze industrie eruit?
  • Wat zijn de trends op politiek, econonomisch, sociaal, technologisch, ecologisch en juridisch gebied?
  • Hoe veranderen klantbehoeften hierdoor?
  • Welke kansen en risico’s zullen ontstaan?
  • In welke business modellen, producten en technologieën moeten we dus wel investeren?
  • [En de belangrijkste: in welke dus niet?]

Voorbeeldvisie van een bank

Ik geef je graag een indruk van hoe je een innovatievisie formuleert. Voor een bank kan die er bijvoorbeeld zo uitzien:

“Wij willen graag de meest persoonlijke bank zijn in de markt. We zien dat klanten steeds hogere eisen hebben. Ze willen meer advies, het liefst zo digitaal mogelijk. Daarnaast zijn onze verdienmodellen op basis van rente-inkomsten eindig. Tot slot wordt de regelgeving steeds strenger. Het is onze ambitie om de meest persoonlijke bank te zijn in de digitale wereld. Om dit te realiseren, willen we de beste zijn in persoonlijk advies en dienstverlening. Onze lokale banken worden gestuurd door sterke ondernemers. Zij worden gesteund door state-of-the art-centrale functies zoals ICT, finance en hr.”

Innovatiestrategie: portfolio-analyse

Nu je je eigen innovatievisie hebt opgesteld, weet je hoe innovatie gaat bijdragen aan het behalen van je bedrijfsdoelstellingen. Mooi, maar wat ga je vervolgens dóen? Vaak is de volgende stap: een programma ontwerpen met meerdere projecten erin.

Zo maak je een portfolio analyse

Je kunt daarbij wel het volgende probleem ervaren: er lopen al verschillende projecten. Hoe weet je of die in lijn liggen met je nieuwe visie? Dat bepaal je met een portfolio analyse. Die maak je als volgt:

  1. Inventariseer alle lopende projecten.
  2. Bepaal van elk project of ze bijdragen aan de nieuwe visie.
  3. Stop met de projecten die hier niet aan bijdragen.
  4. Mis je nog projecten, definieer ze dan zodat je een complete lijst hebt.

Je hebt nu een schone lijst met bestaande en nieuwe projecten die jouw lange termijn-bestaan kunnen borgen.

3 voordelen van een innovatiestrategie

In dit artikel heb ik uitgelegd wat een innovatiestrategie is. En hoe je die kunt opstellen. De 3 belangrijkste voordelen van een innovatiestrategie zijn:

  • Het definiëren van de rol die innovatie kan spelen in het verwerven van een unieke marktpositie.
  • Je ontwikkelt als directie één gedragen visie op innovatie.
  • Een innovatiestrategie creëert focus. Je besluit expliciet welke innovatieprojecten je wel en niet uitvoert.

Ik wens je veel succes met het opstellen van je innovatiestrategie.

Tot Friday!

Joey Gonesh | Innovatie Strateeg en founder Friday out of the Box

Joey Gonesh is oprichter van innovatiebureau Friday out of the Box. Als innovatiestrateeg werkt hij voor bedrijven zoals Nike, NS, ProRail en HP Enterprise. Hij doceert aan universiteiten en is professioneel spreker over creativiteit, innovatie en ondernemerschap. Voetbal is zijn tweede liefde. Als jeugdtrainer staat hij op het veld bij Desto in Vleuten.

Aan de slag met jullie innovatiestrategie 

Recente artikelen

Wat is innovatie? En welke typen zijn er?

Wat is innovatie? En welke typen zijn er?

Innovatie betekent letterlijk vernieuwing. Door te vernieuwen blijf je competitief. Dus innovatie is essentieel voor het voortbestaan van je bedrijf. En voor groei. Maar wat is innovatie nu eigenlijk precies? Welke soorten zijn er? En hoe doe je dat dan, innoveren?...

Is innovatief gedrag aan te leren?

Is innovatief gedrag aan te leren?

Het is een bekende overtuiging. Creativiteit en innovatief gedrag valt niet aan te leren. Je bent het of je bent het niet. Lees in dit artikel of dit echt waar is en waaraan een goede innovatie training moet voldoen om effectief te zijn. Verschil creativiteit en...

Creatieve technieken voor online idee generatie

Creatieve technieken voor online idee generatie

Thuiswerken is here to stay. Met alle nadelen van dien. Het aantal spontane ontmoetingen neemt af. En daardoor ook de creatieve oplossingen die ontstaan tijdens spontane gesprekken. Gelukkig kun je dit online prima organiseren. Ook zonder geavanceerde applicaties....

Design Thinking: de voordelen én de nadelen

Design Thinking: de voordelen én de nadelen

Volgens McKinsey boeken design gedreven bedrijven 32% meer omzetgroei in 5 jaar dan hun concurrenten. Design thinking is een populaire methode om meer design gedreven te worden. Lees hier de voor- en nadelen van design thinking. Design thinking: de definitie Design...

Innovatiebudget voor 2021? Houd hier rekening mee.

Innovatiebudget voor 2021? Houd hier rekening mee.

Druk druk druk. In deze periode worden de strategische plannen en budgetten voor volgend jaar gemaakt. En dus ook het innovatiebudget. Hoeveel innovatiebudget is reëel? En voor welke activiteiten moet je eigenlijk budgetteren? In dit artikel kun je lezen wat innovatie...

Volg ons

Recente video’s

Gratis download 
Idee generatie: 46 technieken om uit je box te komen 

Artikel Idee Generatie 46 technieken om uit je box te komen | Friday out of the Box

Ja, ik ontvang graag het artikel en de nieuwsbrief*

Pin It on Pinterest

Share This