fbpx

Is innovatief gedrag aan te leren?

door | 14 oktober 2020 | Innovatiestrategie

Leestijd: 3 minuten

Het is een bekende overtuiging. Creativiteit en innovatief gedrag valt niet aan te leren. Je bent het of je bent het niet. Lees in dit artikel of dit echt waar is en waaraan een goede innovatie training moet voldoen om effectief te zijn.

Verschil creativiteit en innovatie

Creativiteit wordt vaak gelinkt aan innovatie. Terecht. Maar het is niet hetzelfde. Creativiteit is het vermogen om iets nieuws te scheppen, terwijl innovatie gaat over de introductie van bijvoorbeeld een nieuw product in de markt. Voor innovatie heb je dus wel creativiteit nodig. Creativiteit is het kloppend hart van innovatie. 

Afbeelding Het verschil tussen creativiteit en innovatie

Creativiteit testen

In 1968 voerde George Land een onderzoek uit om de creativiteit (het vermogen tot het vinden van originele oplossingen voor een probleem) te testen van 1.600 kinderen in de leeftijd van drie tot vijf jaar oud. De kinderen namen deel aan een Head Start-programma. George gebruikte de creativiteitstest die NASA gebruikte om innovatieve ingenieurs en wetenschappers te selecteren.

Creativiteit ontleren

Hij testte dezelfde kinderen opnieuw op 10-jarige leeftijd, en op 15-jarige leeftijd. De resultaten waren verbluffend. Vijfjarigen scoorden 98% als creativiteitsgenie, tienjarigen 30% en vijftienjarigen 12%. Daarna testte hij 280.000 volwassenen. 2% van hen scoorden het niveau van creativiteitsgenie.

We zijn blijkbaar in staat om creativiteit te ontleren. Maar kun je het ook aanleren? Het antwoord is ja.

Creativiteit vereist geduld en oefening

In het boek building your creativity schrijft Eileen Walz dat creativiteit net als elke andere vaardigheid te trainen is. Het is als leren pianospelen of het toepassen van een staartdeling. Je moet geduld hebben en veel oefenen.

Wanneer is een training succesvol?

Ook uit onderzoek van Scott et al (2004) blijkt dat creativiteit trainbaar is. Daarvoor zijn meer dan 70 onderzoeken bestudeerd. Succesvolle innovatietrainingsprogramma’s richten zich op de ontwikkeling van cognitieve vaardigheden, het methodische proces van creativiteit en het toepassen in realistische oefeningen.

Innovatie trainingen van Friday out of the Box

Onze trainingen zijn ontworpen op basis van onze eigen ervaring als innovatie consultants, ondersteund door wetenschappelijk onderzoek.

Friday out of the Box visie op leren innoveren

Het doel van onze trainingen is dat mensen zichtbaar ondernemender en creatiever worden. Het gaat dus uiteindelijk om gedrag. Maar dit gedrag ontstaat op een fundament van kennis & vaardigheid.

Vertrouwen en lef als de motor van innovatie

In onze leerervaringen is een stevige theoretische basis belangrijk. Maar kennis leidt niet tot innovatiekracht, de juiste mindset en vertrouwen wel. Na onze trainingen durf je problemen anders te bekijken. Je durft projecten anders aan te pakken. Dit lef is wat uiteindelijk het verschil maakt voor je organisatie.

Leren binnen de context van je eigen organisatie

Wij vinden dat het echte leerproces binnen de context van jouw organisatie moet plaatsvinden. Daarom bieden wij alleen incompany trainingen aan waarbij het toepassen van kennis (vergelijk toepassen in realistische oefeningen van Scott et al) op uitdagingen van jouw organisatie centraal staat.

Meer weten over onze innovatie trainingen? 

Veel succes met het ontwikkelen van innovatiekracht in je organisatie!

 Tot Friday!

 

Jip-innovatieprojectmanager

Jip werkt als projectmanager en business innovator bij Friday out of the Box. Hier ondersteunt zij de consultants met de planning, creatieve conceptontwikkeling, klantonderzoek en het visualiseren van innovatieve oplossingen in (digitale) prototypes. Jip heeft een passie voor ontwerp.