fbpx

Een innovatiebeweging starten in 5 stappen

door | 20 oktober 2022 | Innovatiestrategie

Leestijd: 3 minuten

De automatische schuifdeur gaat open en je zet een stap binnen. Je ziet en voelt het direct. Je bent binnen bij een innovatief bedrijf. Hoe je dat ziet? Versierde wanden met post-its, mensen in gesprek met klanten en een oprechte glimlach van elke medewerker die je op je weg naar binnen tegenkomt. Maar je voelt het ook: de positieve energie van mensen die samen met de toekomst bezig is. Die nieuwe dingen bedenken, testen en verfijnen met vallen en opstaan. En daar trots op zijn.

Hier is maar één diagnose mogelijk. Dit zijn namelijk dé symptomen van een besmettelijke innovatiebeweging. Wil je er ook één starten? In deze blog leggen we je uit hoe je in 5 stappen een innovatiebeweging start. En als je hulp wilt van een expert bekijk dan vooral even hoe je  met het innovatie-abonnement Innovation as a Service snel lekkere stappen zet.

Wat is een innovatiebeweging?

Een innovatiebeweging is een team van professionals die continue nieuwe producten, diensten of oplossingen te ontwikkelen. Ze zijn positief, willen leren en zijn dol op het aanjagen van innovatieve ideeën omdat ze weten dat de toekomst van het bedrijf veiligstelt.

Hoe start je een innovatiebeweging?

Stap #1 Start met een goede diagnose

Jouw organisatie is complex en uniek. Succesvol innoveren fix je niet even door te drukken op een magische knop. Een goede diagnose van je innovatieproces is dus belangrijk. Want des te soepeler je innovatieproces des te sneller breng je jouw ideeën naar de markt. 

Wij gebruiken voor een goede diagnose onze innovatiescan. Deze scan meet met twintig vragen (gebaseerd 100+ wetenschappelijke artikelen) jouw innovatievolwassenheid. Je krijgt een scherp rapport met bondig advies. Handig! Want dan weet je wat je als eerste kunt doen om je innovatiemotor in de turbostand te zetten.

Stap #2 Kies de voorhoede

Je kunt niet meteen verwachten dat iedereen meedoet met een innovatiebeweging. Start daarom met een voorhoede van enthousiaste innovators. Hun resultaten, drive en energie besmetten uiteindelijk de rest van de organisatie met het innovatievirus. Wij hebben gemerkt dat een voorhoede van 4-6 personen vaak voldoende is om het vuurtje aan te steken.

Stap #3 Trap af met een ‘bang’

Laat je voorhoede een inspirerend evenement organiseren als start van de innovatiebeweging. Nodig collega’s, relaties en ook klanten uit. Zo’n evenement zorgt voor nieuwe energie maar inspireert bovenal je omgeving om in actie te komen. Denk bijvoorbeeld aan een krachtig workshopformat zoals een hackathon. Wij maken vaak mee dat als je dit soort events regelmatig organiseert steeds meer collega’s en klanten met innovatie mee willen bewegen.

Stap #4 Stuur op kleine stappen

Hoe sneller je leert door te experimenteren des te sneller kun je je klanten verrassen met nieuwe producten en diensten. De vierde stap is dan ook dat je stuurt op kleine stappen. Naast meer snelheid zorgen kleine stappen voor meer zelfvertrouwen. 

Innoveren gaat vaak mis, en dan moet je wel weer op kunnen krabbelen en doorgaan. Als je met krachttraining start doe je niet niet in één keer twintig push-ups. Maar vijf push-ups lukken wel in de eerste week. Zo bouw je op naar 10 en uiteindelijk 20.

Stap #5 Maak het resultaat zichtbaar

Je innovatie-resultaten zichtbaar maken heeft twee voordelen. Ten eerste maakt dit je voorhoede apetrots, maar er gebeurt nog iets. Je collega’s raken geinspireerd om mee te doen. Etaleer je ideeën, concepten en prototypen op een mooie tafel. Mooie gesprekken gegarandeerd. 

Je weet nu hoe je in 5 stappen een innovatiebeweging beweging kunt starten die niet meer te stoppen is. 

Hulp nodig bij het starten van je eigen innovatiebeweging?

Wil je graag hulp van een expert bij het starten van je eigen innovatiebeweging? Dan is ons innovatie-abonnement Innovation as a Service zeker iets voor jou.

Veel succes met het starten van jouw innovatiebeweging!

Tot Friday!

Joey Gonesh | Innovatie Strateeg en founder Friday out of the Box

Joey Gonesh is oprichter van innovatiebureau Friday out of the Box. Als innovatiestrateeg werkt hij voor bedrijven zoals Nike, NS, ProRail en HP Enterprise. Hij doceert aan universiteiten en is professioneel spreker over creativiteit, innovatie en ondernemerschap. Voetbal is zijn tweede liefde. Als jeugdtrainer staat hij op het veld bij Desto in Vleuten.