Bel 06-83629521 of mail info@fridayoutofthebox.nl

Geld verdienen met data? Word een data-doener!

Geld verdienen met data? Word een data-doener!

Twee manieren om een succesvolle datadienst te starten

Data is het nieuwe goud, kennis is de nieuwe kunde. Toch komen nieuwe datadiensten moeilijk van de grond. Is data te abstract? Of is het moeilijk om van data een dienst te maken? Friday Out of the Box is ervan overtuigd dat er veel kansen zijn. In dit blog leer je dan ook twee technieken om je eigen datadienst te starten. Zo word je een Dubbel D’er: een Data Doener.

De succesfactoren van een datadienst

Natuurlijk wil jij bouwen aan een datadienst die net zo succesvol is als Google, Uber of Spotify. Maar wat zijn eigenlijk de succesfactoren die daarbij horen? In 2014 schreef ik er mijn MBA-thesis over. Een geïnterviewde vertelde mij daar over een belangrijk pijnpunt:  “Mensen vinden het moeilijk om van data naar diensten te denken”. Dat ‘denken’ is juist het probleem – we maken het te complex. Gesprekken met initiatiefnemers vervallen vaak in discussies over privacy, datakwaliteit en welke tools er nodig zijn. Belangrijke punten, maar… in het begin speelt iets anders. De onderstaande technieken helpen je snel je eigen datadienst starten:

1. Technology Driven

Bij deze manier denk je bottom-up: van de beschikbare technologie naar het opzetten van een bedrijf dat aansluit bij de markt. Maar hoe pak je dit aan? Belangrijk is dat je eerst inspiratie vindt, bijvoorbeeld op een conferentie. Vervolgens zet je deze inspiratie in om een multidisciplinair team (projectmanager, business specialist, backend ontwikkelaar, front-end ontwikkelaar) aan het werk. Het doel is om data te verzamelen en analyseren, zodat er zoveel mogelijk ideeën ontstaan. Deze inzichten helpen de business doordat ze omzetverhogend, kostenverlagend of risicoverlagend werken. Een win-win voor jou en de klant!

De voordelen: 

  1. Snel van start: je werkt doelgericht en met de juiste mensen
  2. Het voelt als innovatief en experimenteel
  3. Je krijgt een eerste indruk van de waarde van data

De uitdagingen:

  1. Het vinden van inspiratie: dit kan even duren
  2. De mensen uit het expertteam betrokken houden tijdens het experimenteren

In de praktijk

Het Datalab van PON maakt ook gebruik van de ‘technology driven’ techniek. Het innovatieve datalab zoekt naar nieuwe technologie en maakt hier datadiensten van voor de meer dan zestig PON-bedrijven wereldwijd. De klantwaarde is in dit geval de verhoging van de PON-omzet.

2. Challenge Driven

Bij de Challenge Driven begintechniek is de klant het uitgangspunt. De centrale vraag is: “hoe kunnen we onze omzet verhogen met data-analytics?”. Door het gebruik van ‘Design Thinking’ ontwerp je een dienst. Data-vereisten staan hierbij centraal: welke data zijn er nodig om een dienst te kunnen bouwen? Vanuit deze data bouw je een dataset en presenteer je dit aan de klant.

De voordelen

  1. Je kunt snel starten, omdat je een antwoord op een bepaalde vraag zoekt
  2. De klant staat centraal en dus vervul je een klantbehoefte
  3. Het eindproduct is direct een datadienst

De uitdagingen

  1. De inzichten die gedurende het project ontstaan worden soms niet op waarde geschat
  2. Je mist potentieel de beste ideeën van het innovatieproces, omdat je enkel zoekt naar een antwoord op de klantvraag

In de praktijk

Vroeger verkocht ik data aan farmaceutische bedrijven. Ik gebruikte vooral de Challenge- driven methode. Vanuit de klantvraag bouwde ik in excel een prototype en stemde deze af met de klant. Vervolgens werd dit prototype met professionele BI gebouwd en geleverd aan de klant. Business waarde: verhoging van de omzet.

En, denk je dat één van deze methodes bij je past? Experimenteer, vind je team, denk aan het resultaat en… word een Data Doener! Heb je nog vragen of wil je sparren? Neem gerust contact op. Wij helpen je écht innoveren.

Tot Friday!

Joey Gonesh…. een data doener

Joey Gonesh
In de ogen van Joey kan het altijd beter. Met zijn Nyenrode MBA op zak maakt hij uitdagingen haarscherp, durft directeuren te challengen en stopt niet tot er resultaat is. Joey zet authentieke verhalen in om groepen innovators te begeleiden. Met zijn ‘laten we dingen in beweging zetten’ mentaliteit maakt hij bedrijven wakker en klaar om te vernieuwen met alle slimme mensen uit hun omgeving.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Pin It on Pinterest

Share This