Bel 06-83629521 of mail info@fridayoutofthebox.nl

4 lessen die start-upper Jeroen van Gassel niet meer vergeet

4 lessen die start-upper Jeroen van Gassel niet meer vergeet

4 lessen die start-upper Jeroen van Gassel niet meer vergeet

Innoveren: per stapje een beetje bijleren. Voor mij is het praten met andere innovators een mooie leerschool. Eerder ging ik in gesprek met Thomas Calis, Directeur van Eurocept Pharmaceuticals. Dit keer spreek ik met Jeroen van Gassel, die ik ken van een studiereis naar Silicon Valley. Ikzelf startte na deze reis Friday Out Of The Box, Jeroen ging in dienst bij start-up Cupenya. Dit bedrijf maakt voorspellende, data-gedreven software. In dit gesprek vertelt Jeroen over zijn twee jaar bij Cupenya en wat hij daar leerde.

Welke fouten heb je gemaakt bij Cupenya?

“fouten? Nou ik noem het liever lessen. En je leert ze als team. We hebben veel lessen geleerd. Dit zijn de vier belangrijkste:

Les 1: Denken dat elke klant jouw ideale klant is

Een groot gevaar is een te brede klant focus: je pakt al het werk aan. We dachten bijvoorbeeld met een groot consulting bedrijf een partnerprogramma op te starten. Zo konden we werken aan een schaalbaar businessmodel. Dit bleek niet het geval. De samenwerking was te complex; als je zelf je product market-fit nog niet weet is het al helemaal moeilijk hier een partner in te passen, alle goede intenties ten spijt. Dus eerst je product market fit, daarna zorgen maken over de schaalbaarheid.

Les 2: Kill your darlings

Op een gegeven moment heb je als Tech start-up grote maandelijkse uitgaven om het product te ontwikkelen, de baten gaan immers voor de kosten. Om dit te financieren, moet je snel tractie laten zien, anders kun je in de problemen komen. Wij hadden destijds wellicht eerder voor één ideale user persona en use-case kunnen kiezen. Dit vonden we lastig aangezien we veel tijd en moeite in de andere use-cases hadden gestoken. Hoewel goed gekomen, hadden we eerder kunnen kiezen: kill you darlings!

Les 3: Ook al ben je klein, neem harde beslissingen

We hebben verschillende pilots gedraaid. Enkele leidde tot een global deal, andere niet. Een aantal keren wisten we echter niet of we de juiste klant hadden. Dit hadden we kunnen voorkomen met heldere acceptatiecriteria vroeg in de sales cycle. Zo kun je vroeger kijken of er een match is. Als we dit in alle gevallen hadden gedaan was onze sales focus beter en cycle korter geweest. Je kwalificeert en diskwalificeert klanten sneller ook al doet het pijn.

Les 4: De sales funnel op tweede plan

Tijdens het uitrollen en implementeren van de pilots was onze volle focus daarop gericht. Toen we klaar waren, hadden we niet in alle sales stages voldoende dekking, waardoor er “gaten” in je tractie kunnen ontstaan. Je moet dus beide doen. Focus op het binnen halen van je klanten, maar ook op een gezonde sales funnel!

Het klinkt alsof je veel hebt geleerd. Waarom ben je gestopt bij Cupenya?

Ik had 1) mijn persoonlijke doelstellingen gehaald (twee global klanten), 2) er was een product-market fit en 3) ik wilde mijn vertraagde MBA op Nyenrode afronden.

Welke tip zou je Friday out of the Box en onze klanten geven?

“Maak er geen team event van, positioneer jezelf als innovatiepartner!”

Wij kunnen zeker aan de slag met de mooie inzichten van Jeroen. Hopelijk heb jij er als lezer ook iets aan. Vragen? Weet ons te vinden!

Tot Friday!
Joey Gonesh

Joey Gonesh
In de ogen van Joey kan het altijd beter. Met zijn Nyenrode MBA op zak maakt hij uitdagingen haarscherp, durft directeuren te challengen en stopt niet tot er resultaat is. Joey zet authentieke verhalen in om groepen innovators te begeleiden. Met zijn ‘laten we dingen in beweging zetten’ mentaliteit maakt hij bedrijven wakker en klaar om te vernieuwen met alle slimme mensen uit hun omgeving.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Pin It on Pinterest

Share This