Innovatie-advies
Innovatie-advies van een ervaren innovatiebureau
Het is niet gemakkelijk. Je dagelijkse business runnen en je bedrijf fit houden voor de toekomst. Toch moet je blijven bewegen. Een externe innovatie-adviseur kan je hiermee helpen. Met innovatie-advies kan je antwoorden vinden op bijvoorbeeld een sterk digitaliserende wereld. We hebben al meer dan 90 bedrijven strategisch innovatie-advies mogen geven.
Wanneer is het tijd voor innovatie-advies?
Je wilt creatieve ideeën bedenken die je concurrent niet heeft
De behoeften van je klanten veranderen constant. Als organisatie wil je hierop als beste inspelen, zodat zij niet naar de concurrent overlopen. Hoe ontwikkel je nieuwe ideeën waar je klanten echt op zitten te wachten?
Stel dat de klanten van een supermarkt steeds meer gemak zoeken. Om aan deze veranderende behoeften te voldoen, kan de supermarkt besluiten om zelf maaltijdboxen te verkopen. Of een supermarkt ontwikkelt een nieuw betaalsysteem waarbij producten direct gescand worden als je ze in je winkelkar legt. Dan hoef je niet meer bij de kassa te scannen.
Je wilt jouw innovatieproces versnellen
Je wilt dat jouw mensen, naast hun dagelijkse werk, continue bevlogen samenwerken aan nieuwe producten, diensten en businessmodellen. Maar dat gaat niet vanzelf. Hiervoor heb je een innovatieproces nodig waar een hartslag in zit. Je bent daarom op zoek naar kennis en kunde die het innovatiepotentieel uit jouw team haalt.
Je wilt een unieke marktpositie creëren
Je wilt natuurlijk als organisatie onderscheidend blijven, ook in de toekomst. Maar als je lang in dezelfde markt actief bent is het lastig om jezelf opnieuw uit te vinden. Innovatie-advies van een externe partij kan helpen voor een frisse blik en een nieuwe stap in de juiste richting.
Topspeler in de vastgoedmarkt Van ‘t Hof Rijnland (VHR) zocht naar manieren om onderscheidend te blijven in de markt. Met ons innovatie-advies hebben we nieuwe opties voor rendabele business modellen onderzocht en uitgewerkt. Dit heeft geleid tot een nieuwe strategische focus voor Van ’t Hof Rijnland.
“Innovatie-adviseur Joey daagde ons uit om uit onze comfortzone te treden, zonder de realiteit uit het oog te verliezen. Wij zijn super blij met jullie benadering en toegevoegde waarde. Jullie hebben ons geprikkeld en geënthousiasmeerd om buiten de traditionele ‘vastgoedlijntjes’ te denken, maar tegelijk ons geholpen om pragmatisch te blijven.”
Maak kennis met innovatie-adviseur Joey Gonesh
Joey Gonesh is oprichter van innovatiebureau Friday out of the Box. Hij heeft een MBA in Business & IT Nyenrode. Als innovatie-adviseur heeft hij voor meer dan 70 bedrijven gewerkt waaronder Nike, NS, ProRail, HP Enterprise & Demaco. Hij is professioneel spreker over creativiteit, innovatie en ondernemerschap. Over deze onderwerpen schreef hij met Sanne Lichtendahl het boek Innovatie de Baas, ontwikkel je creatief zelfvertrouwen en boost je innovatiekracht.
Visie van Joey op leiding geven aan innovatie
“Ik zie dat managers die succesvol hun business vernieuwen vier dingen gemeen hebben: ze stellen de klant centraal in alles wat ze doen, ze creëren een faalveilige omgeving, ze hebben het lef om business creativiteit te stimuleren en sturen op experimenteren & doorzetten. Leiding geven aan innovatie doe je door een juiste omgeving te creëren. Een veilige plek waar jouw medewerkers moeten falen, originele ideeën er mogen zijn en iedereen die wil de ruimte krijgt om ermee aan de slag te gaan.”
Trends in innovatieland
Joey ziet verschillende trends in het innovatie vakgebied. “Er is vandaag de dag meer werk dan dat er handen en hersenen zijn. Veel organisaties zijn daarom op zoek naar meer medewerkers. Je kan dit vraagstuk ook anders oplossen: door huidige medewerkers beter op te leiden, technologische oplossingen te implementeren of slimmer samen te werken.”
Joey ziet ook in veel organisaties een groot onbenut creatief potentieel wat niet wordt aangesproken. “Managers vinden het soms lastig om medewerkers te trainen en vooral te empoweren om hun eigen idee serieus te nemen. Ze lijken zich niet bewust dat als je investeert op de creatieve ideeën van mensen dat dit ook op de lange termijn financieel resultaat oplevert.”
De innovatiekracht van Demaco een boost geven
Demaco is één van de bedrijven die Joey voorzag van innovatie-advies. Demaco is expert op het gebied van cryogene techniek. Deze markt is in beweging en dat heeft invloed op Demaco. Om zelf ook te blijven bewegen wilt Demaco haar concurrentiepositie versterken, door de innovatiekracht een boost te geven. De CEO van Demaco, Niels Beers, zocht een strategisch innovatie-adviesbureau die hem wilde adviseren en begeleiden om hun innovatiekracht te vergroten.
Joey ontwierp een innovatieprogramma dat bestond uit 3 stappen. Als start voerden we een Innovatiescan uit bij Demaco, op basis van tien interviews. We stelden een rapport op met assessment en aanbevelingen om innovatie sterker in de organisatie te verankeren.
Met de inzichten uit de innovatiescan hebben we een gezamenlijke Innovatiestrategie ontwikkeld in drie workshops. De derde stap is het ontwikkelen van leden van het Demaco innovatieteam met formele training en innovatie-advies.
“Door het traject met Friday out of the Box ben ik me bewust geworden dat we als organisatie bezig moeten zijn met morgen en niet met vandaag. We waren veel operationele brandjes aan het blussen en er was weinig ruimte voor innovatietrajecten. Met Joey als innovatieadviseur heb ik geleerd om mensen los te weken van de organisatie zodat die structureel met innovatie aan de slag kunnen. Dit heeft veel impact, maar innovatie moet ook een beetje pijn doen.”
Veelgestelde vragen over innovatie advies
Wat is jullie aanpak als ik innovatie-advies wil?
Als je contact met ons opneemt voor innovatie-advies dan starten we met een innovatieconsult. In dit gesprek bespreken we jouw casus. Voelt dit gesprek van beide kanten goed aan dan volgt een persoonlijk gesprek. Daarna ontvang je een voorstel op maat. Want advieswerk is maatwerk. Wij stoppen als jij tevreden bent.
Wat zijn de kosten van innovatie-advies?
Wij hanteren vaste prijzen voor al onze diensten en dus ook voor innovatie-advies. De reden is dat wij alleen bezig willen zijn met de kwaliteit van het project. En niet met ‘kunnen we nog een uurtje meer schrijven?”
De intensiteit van een innovatieproject waaronder innovatie-advies bepalen we samen. Dit is altijd maatwerk. We starten klein zodat je direct kan experimenteren met innovatie. En schalen op als we dat beide waardevol vinden.
Geven jullie alleen innovatie-advies of kunnen jullie mij ook intensiever begeleiden?
Als innovatie-adviesbureau begeleiden we je het liefst zo intensief mogelijk. Dat betekent met advies, training en begeleiding op de werkvloer. De reden is simpel: jij moet de dagelijkse business runnen, en ook je bedrijf fit houden of maken voor de toekomst. Innovatie heeft focus nodig. Je kunt het er niet een beetje bij doen. Daarom bieden we Innovation as a Service aan. Dit is hét innovatieabonnement waarmee je continu werkt aan nieuwe business ideeën. Je hebt met dit abonnement toegang tot al onze bewezen diensten en onafhankelijk innovatie-advies.
Dus we geven graag innovatie-advies, maar als we je mogen helpen met de daadwerkelijke ontwikkeling van nieuwe producten, diensten en business modellen dan heb je aan Friday out of the Box het ideale innovatie-adviesbureau. We staan graag met onze poten naast jou in de modder.
Waar moet je op letten bij het selecteren van een innovatie-adviesbureau?
Relevantie van de expertise
Kijk naar de specifieke expertise en ervaring van het innovatie-adviesbureau met betrekking tot jouw specifieke innovatiebehoeften.
Track record
Kijk naar de projecten die het innovatie-adviesbureau in het verleden heeft behaald en beoordeel of ze eerder succesvolle innovatieprojecten hebben uitgevoerd.
Referenties en vergelijkbare projecten
Kijk op de website naar de referenties en vergelijkbare projecten die het adviesbureau eerder heeft uitgevoerd.
Communicatie en samenwerking
Zorg ervoor dat het adviesbureau in staat is om nauw samen te werken met jouw team.
Flexibiliteit en aanpassingsvermogen
Het is belangrijk om een innovatie-adviesbureau te selecteren dat flexibel is en zich aanpast aan de veranderende behoeften van jouw organisatie.
Innovatieve aanpak
Kijk of het adviesbureau een innovatieve aanpak heeft en niet vastzit aan traditionele methoden.
Prijs-kwaliteit
Overweeg de prijs en de waarde die het adviesbureau biedt in vergelijking met andere opties.
Kunnen jullie helpen om mijn organisatie meer innovatief te maken?
Ja, dat kunnen we. En onze praktijkcases en klanten zijn hier het bewijs van.
Om een onderscheidende positie in de markt te veroveren moet je in onze visie innovatie de baas worden. Om innovatie de baas te worden zijn 3 dingen belangrijk.
- Het creëren van een faalveilige omgeving binnen je organisatie
- Het stimuleren van business creativiteit
- Het sturen op experimenteren en niet opgeven
Lees hierover meer in onze visie op innovatie. Onze diensten zijn hier allemaal op gebaseerd en bieden oplossingen met verschillende intensiteit.
Liever zelf aan de slag en deze kennis in huis halen? Dan trainen we jullie medewerkers tot interne innovators.
Wat doet een innovatiebureau naast het geven van innovatie-advies?
Als innovatiebureau helpen we bedrijven naar een onderscheidende markpositie. Want dat is het doel van innovatie: winnen in jouw markt. Hier zijn creatieve ideeën voor nodig die je vaak niet zelf kunt bedenken. En hier ligt juist onze expertise.
Wij kunnen je trainen (o.a. in de bewezen innovatiemethode design thinking) in het ontwikkelen van creatieve en onderscheidende concepten. Maar we kunnen je ook begeleiden of het voor je doen. De keuze is aan jou.
Wist je dat innovatie veel meer is dan een nieuw product? Je kunt elk aspect van je business vernieuwen. Denk aan marketing, sales, de operatie, de productie, de ict, productontwikkelingen op je business model. Check hier al onze diensten.
Plan je gratis
Innovatie-advies gesprek
Innovatie-advies van een ervaren innovatieconsultant
Joey Gonesh
Innovatiestrateeg & oprichter Friday out of the Box