fbpx

Joey’s zes innoflaters: waar innovatie fout kan gaan

door | 15 augustus 2017 | Innovatiestrategie

Leestijd: 4 minuten

‘Innoflater’: zelfst.naamw. (m.) Uitspraak:   [ɪnoˈflatər], innoflater|s (meerv.). Synoniem: innovatie fuck-up

Innoflaters: elke innovatieve ondernemer heeft wel een paar blunders waar niet vaak over gesproken wordt. Friday Out of the Box’ers dus ook. Collega Noor schreef al eerder over haar ‘fuck-ups’, maar ik… Nou, ik durf ook best toe te geven dat ik wat foutjes heb gemaakt. Ik deel ze graag met je, wie weet herken je jezelf er wel in. En anders so wie so leuk om te lezen.

Innoflater 1: Maar de klant is toch iedereen met geld?

Als afgestudeerde Nyenrode MBA’er wist ik alles over segmenteren. Maar het doen, dat bleek toch iets anders! Ik dacht: als we gewoon laten zien dat we bestaan, krijgen we vanzelf opdrachten. En dat klopte… maar van de verkeerde klanten. We bedachten de tofste concepten maar kwamen erachter dat er te weinig mee werd gedaan. En dat met de slogan ‘verder dan een goed idee’!  Dus kwam er een nieuwe definitie van ‘ideale klant’: De ondernemer (lees: doorpakker, risiconemer, opportunist, idealist) met een budget van minimaal 10K per jaar.

Innoflater 2: Een echoënde pijplijn

Al snel bleek dienstverlening verkopen iets compleet anders dan een ZZP-klus regelen. Een interimklus was altijd snel geregeld, maar bij dienstverlening komt veel meer tijd en uitleg kijken. Klanten willen weten wie je bent, wat je doet en waarom jij bijzonder bent. De leadtime bleek opeens zes maanden. Oeps! Het eerste gesprek in januari leidt dus mogelijk pas tot cash in juni. En cash is nou net waar je veel behoefte aan hebt als start-up. Onze echoënde pijplijn is inmiddels gelukkig gevuld met enthousiaste potentiële opdrachtgevers.

Innoflater 3: Partner out of the box – wie helpen we nu eigenlijk?

Klanten helpen is goed. Toch? Ja, maar niet met alles en niet in alle gevallen. We hebben bijvoorbeeld ‘open innovatie trajecten’ begeleid: twee bedrijven die samen innovatieve diensten ontwikkelen. Dat verliep goed, totdat beide partijen de haalbaarheid gingen testen. Wat bleek? Klanten zaten er niet op te wachten. En de communicatie tussen partijen hield op. Hadden we dit project wel moeten doen? Partijen lijken het, ook al zien ze elkaars meerwaarde, moeilijk te vinden om samen te ondernemen. En soms moeten wij de keuze maken om daar niet aan bij te dragen.

Innoflater 4: Strip je dienstverlening totdat er niets meer over blijft

Bij de start van je bedrijf wil je geloofwaardigheid opbouwen. We hadden al projecten bij de NS gedaan en het succes nam toe. Maar toch voelde ik onrust: er moesten andere projecten komen! Om klanten kennis te laten maken met onze diensten bedachten we ‘lunch out of the box’. Tijdens een lekkere lunch zouden potentiële klanten kennismaken met onze diensten. We hielden een brainstorm. Drie groepen deelnemers en een paar rondes zoals we normaal gesproken bij de dagworkshop doen… maar dan nu in één uur. Resultaat: hoogover oplossingen, chaos en uitloop. Mijn fout: de dienstverlening zo ver strippen dat er niets over blijft. De verleiding om een portfolio op te bouwen was te groot. Stom!

Innoflater 5: Verkeerde ict-er, verkeerde site

Ah, een (bijna) gratis wordpress site – ideaal! Nou, niet voor ons. Wijzigingen gingen moeizaam, want ‘dat zat niet in het template’. Er moest dus veel handmatig geprogrammeerd worden. Nu is dat niet erg als je zeker weet hoe je site eruit komt te zien, maar dat weet je in het begin niet. Je wilt misschien handige SEO aanpassingen, een andere vormgeving op je pagina of iconen die niet worden gesnapt door WordPress. Tijd voor een betaalde versie dus. Gedreven door de wens om door te pakken selecteerde ik een webdeveloper die de migratie zou doen. Dat deed hij – en snel. Maar helaas niet zo netjes. Nadat de migratie had plaatsgevonden werkten delen van de nieuwe website niet en moest de vriend die ons in eerste instantie had geholpen met de gratis site dit alsnog herstellen. Conclusie: soms moet je iets langzamer om later sneller te gaan. Dus… ik moest mijn ongeduld temmen!

Innoflater 6: Onduidelijke dienstverlening

Wat doe je nu eigenlijk? Vroegen mensen mij regelmatig. In mijn enthousiasme had ik een prachtige menukaart geschreven met fancy termen zoals ‘morning out the box’, ‘friday out of the box’ en ‘week out the box’. Maar mensen begrepen het niet en het was niet eenvoudig uit te leggen wat we doen. Het moest dus simpeler. We brachten het terug naar innovatiestrategie, workshops en projectmanagement. En voilà! Minder spannend, maar stukken duidelijker!

Dat waren ze, mijn zes grote lessen. Ik zou met de hand op het hart kunnen beloven dat ik deze ‘innoflaters’ niet meer zal begaan. Maar… ondanks de wijze lessen weet je dat natuurlijk nooit. Zoals een wijze innovator ooit zei: “I never make the same mistake twice. I make it like 5 or 6 times just to be sure.”

Herkenbaar, deze foutjes? Of heb je een innoflater die je graag wilt delen? Reageer hieronder. Want gedeelde smart is halve smart… toch?

Tot Friday!

Jip-innovatieprojectmanager

Jip werkt als projectmanager en business innovator bij Friday out of the Box. Hier ondersteunt zij de consultants met de planning, creatieve conceptontwikkeling, klantonderzoek en het visualiseren van innovatieve oplossingen in (digitale) prototypes. Jip heeft een passie voor ontwerp.