Bel 06-83629521 of mail info@fridayoutofthebox.nl

Design thinking: de voordelen én de nadelen

Design thinking: de voordelen én de nadelen

Design thinking: de voordelen én de nadelen

Bij het woord ‘design’ denken we meestal meteen aan mensen die logo’s ontwerpen of websites vormgeven. In het Engels staat de term echter ook voor ‘plan’ of ‘aanpak’. Design thinking is dus een manier om naar een probleem of idee te kijken, zoals designers dat doen.

Hoe die dat doen?

Een korte toelichting.

Design thinking in het kort

Tim Brown, CEO van het internationaal opererende designbureau IDEO, ontdekte dat professionele ontwerpers op geheel eigen wijze met innovatie omgaan. Ontwerpers denken creatief, maar moeten zich ook houden aan beperkingen. Denk maar aan de architect die een gebouw ontwerpt dat enerzijds uniek moet zijn, maar anderzijds wel aan een pakket van eisen moet voldoen. Ontwerpers zijn dus continu bezig met het begrijpen en oplossen van problemen vanuit het perspectief van de klant, maar ook met de focus op een haalbaar resultaat.

Als je als bedrijf succesvoller wilt innoveren, kun je dit ‘ontwerpdenken’ ook toepassen. Je gaat dan te werk volgens drie fases:

Fase 1: Inspiratie

  • Definieer de uitdaging
    Voordat je een probleem kunt oplossen, moet eerst glashelder zijn met welke uitdaging je te maken hebt. Zo voorkom je dat je in het wilde weg ideeën gaat spuien.
  • Observeer de klant
    Bekijk je (toekomstige) klant zonder te oordelen. Een goede observatie start vaak met ‘ik zie’. Bijvoorbeeld:

Ik zie mensen in de rij staan voor de ijssalon in de sneeuw.

  • Formuleer je inzichten
    Als je aandachtig observeert, kun je tot diepe inzichten komen over jouw doelgroep. Wie zijn je klanten? Wat willen ze? Wat zie je ze doen? Waar liggen hun frustraties? Observeren geeft vaak betere inzichten dan het aan de klant zelf te vragen. Mensen zijn zich immers niet bewust van hun verborgen (en dus onbewuste) behoeftes.
    Formuleer je inzicht zo:

Het lijkt erop dat mensen ondanks de kou behoefte hebben aan vers gemaakt ijs.

Fase 2: Ideegeneratie

  • Identificeer kansen
    Nu je een idee hebt wat jouw klant wil kun je nadenken over de kansen. Let op: kansen, geen oplossingen. Volgens Tim Brown moet je niet te snel in de oplossing schieten, omdat je dan de écht goede opties over het hoofd kunt zien. Je kunt vaak meerdere kansen koppelen aan één behoefte, bijvoorbeeld:

Kans 1: Wij zien een kans voor het thuisbezorgen van vers ijs

Kans 2: Wij zien een kans voor vers ijs dat je zelf thuis kunt maken

  • Brainstorm met ideeën
    In de hierboven genoemde voorbeelden zie je dat dezelfde behoefte meerdere kansen kan opleveren. Nu kun je in een brainstorm innovatieve ideeën gaan verzamelen die gericht zijn op ‘ijs thuis bezorgen’ en ‘zelf thuis ijs maken’. Formuleer deze ideeën ook weer als kansen:

Welke manieren zijn er om vers ijs te laten thuisbezorgen?

Welke manieren zijn er om thuis zelf vers ijs te maken?

Lees ook: de lessen voor het leiden van een goede ideegeneratie-workshop.

Fase 3: Implementatie

  • Experimenteer
    Uit de brainstorm zijn als het goed is meerdere oplossingen naar voren gekomen. Die moeten nog wel werkelijkheid worden. Tim Brown stelt dat je moet bouwen om te kunnen denken. Daarom start je de implementatiefase met rapid prototyping. Dit is een techniek om je beste idee zo snel mogelijk concreet te maken. Een absolute must bij innovaties. Daarom hebben we bij Friday Out Of The Box een Protobox ontwikkeld met alle tools om jouw idee tastbaar én testbaar te maken.
  • Bouw uit
    Lijkt je experiment aan te slaan? Dan kun écht gaan bouwen.

 

Figuur 1: Design Thinking: van concreet naar abstract naar concreet

 

De positieve kanten van desing thinking zijn duidelijk: creativiteit door middel van brainstorming, focus op de klant én rapid prototyping – resultaten in drie heldere fases.

Klinkt dit als iets waarmee je direct aan de slag wilt?

Houd dan wel de volgende nadelen in je achterhoofd:

Design thinking is niet de enige manier

Vraag je af of je dit proces wel echt nodig hebt. Design thinking is immers niet de enige weg naar succesvolle innovatie. Als jij je klant supergoed kent en je zeker weet dat jouw oplossing naadloos aansluit op zijn behoefte, is het een overbodig proces. Dus heb je al een goede oplossing voor jouw klant en weet je welke resultaten dat kan opleveren? Werk je goede idee uit, vind een innovatieprojectmanager en start gewoon met bouwen.

Lees hier waarom een innovatieprojectmanager belangrijk is.

Design thinking is niet makkelijk

Tim Brown zegt zelf over design thinking: “It’s not an easy to follow recipe”. Dus is complexiteit niet jouw ding, vraag je dan af of deze methode de juiste is. De kwaliteit van de uitkomst hangt namelijk sterk af van hoe goed je kunt divergeren en convergeren (oftewel: hoe goed kun je in- en uitzoomen van concreet naar abstract naar concreet). Om succesvol te zijn met design thinking moet je:
1) creatief zijn
2) open staan voor andermans ideeën
3) keuzes kunnen maken
En dat allemaal met een multidisciplinair team.

Begin je wat bedenkelijk te kijken en wil je liever snelheid? Dan is het Business Model Canvas een makkelijkere optie.

Design Thinking kan duur zijn

Complexe processen zijn vaak duur en dat geldt ook voor design thinking. Ten eerste kost het multidisciplinaire team geld, want je onttrekt de leden uit de dagelijkse operatie. Wil je het proces door een externe partij laten begeleiden? Dan komen deze kosten er ook nog bij.

Uiteraard vinden wij bij Friday Out of the Box dat innovatie nooit geldverspilling is. Maar… niet elke uitdaging leent zich voor een ‘full force’ design thinking-project. Wil je bijvoorbeeld je website updaten? Dan is design thinking niet nodig. Is jouw uitdaging echter strategisch van aard, zoals een dienst- of productontwerp? Dan is het wél een goed idee! Hierbij wil je namelijk niet het risico lopen dat jij je klant niet goed genoeg begrijpt, en te allen tijde een Kodakmoment voorkomen.

Samengevat

– design thinking is een innovatiemethode die start bij de klant.
– design thinking bestaat uit drie fases: inspiratie, ideegeneratie en implementatie.
– design thinking is een oplossing, niet dé oplossing; het is een moeilijk proces en kan duur zijn.

Wil je een snel en goedkoop proces voor een simpele innovatievraag? Kies dan het Business Model Canvas.
Is jouw innovatievraag strategisch van aard, dan is design thinking een goede optie.

Twijfel je wat de beste optie is voor jou? Praat dan eens vrijblijvend met ons. Wij brengen je verder dan een goed idee.

Ilse Cornelissen
De nieuwe generatie kijkt anders. Zo ook Ilse. Maandelijks geeft ze jou de 'high five'. Dit zijn de tofste innovaties opgespoord vanaf het internet. Ilse wil haar blogs continu verbeteren. Zo krijg jij de laatste updates op de meest smakelijke manier te lezen. Ben jij benieuwd naar wat morgen de standaard is in jouw bedrijf? Neem dan contact op met Ilse.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Pin It on Pinterest

Share This