Bel 06-83629521 of mail info@fridayoutofthebox.nl

Ideegeneratie: 21 technieken om uit jouw box te komen

Ideegeneratie: 21 technieken om uit jouw box te komen

Ideegeneratie: 21 technieken om uit jouw box te komen

“To have a clever idea, you must first have lots of ideas.” Deze uitspraak van Nobelprijswinnaar Linus Pauling klinkt heel simpel, maar ís het natuurlijk niet. Je beste ideeën krijg je niet voor niets tijdens het stofzuigen of onder de douche. Creativiteit laat zich moeilijk afdwingen. Maar dat is wel wat jij als ondernemer zou willen. Dus hoe doe je dat, goede ideeën genereren zonder elke dag je kantoor compleet te stofzuigen? Ik ‘date je up’ met 21 methoden voor ideegeneratie, oftewel ideation.

#1 Braindrawing

Braindrawing is brainstorming met een twist. Ga met vier of vijf man aan tafel zitten en formuleer een probleem met drie beperkingen. Vervolgens tekent iedereen zijn oplossing op een blad papier. Na drie minuten schuif je de tekening door naar je buurman of buurvrouw, die het idee verder uitwerkt. Is iedereen aan de beurt geweest? Dan leg je de tekeningen op tafel. Kijk welk idee het beste lijkt en ga dat verder uitwerken. Braindrawing is een visuele manier van nieuwe ideeën genereren.

#2 Brainwalking

Wil je variatie in je ideation methods? Brainwalking is braindrawing 2.0: jij en je team vullen elkaars ideeën zoals bij braindrawing. Dit doe je alleen niet zittend, maar lopend. Hiervoor zet je verschillende tafels in een ruimte. Na elke ronde loop je naar de volgende plek. Waarom? Beweging zorgt voor energie en doordat je steeds van plek wisselt, zie je de dingen letterlijk vanuit een ander perspectief.

Afbeelding papierproppen voor inspiratie tot innovatie

Soms springt er een idee tussenuit. Bron: Creatieve koppen

#3 Evenementen, data en seizoenen

Ga met je team om de tafel en pak de agenda er bij.  Maak een lijst van alle data en evenementen die belangrijk zijn binnen jouw branche en deel deze in categorieën in. Vervolgens bedenk je producten om die evenementen, data of seizoenen heen, die de behoeften van jouw klanten vervullen. Je kunt zelfs kijken of je evenementen kunt combineren met seizoensgebonden trends.

#4 5W&1H

Terug naar de basis. Je kent ze vast nog wel van de middelbare school: de vijf W’s en één H. Focus je idee of probleem rondom deze letters: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe? Wat is het probleem? Wie is de doelgroep? Wanneer moet het opgelost zijn? Waarom is het een goed idee? Wie doet wat? Hoe ga je te werk? Met de 5W&1H-formule kun snel veel vragen opzetten. Nu nog de antwoorden bedenken 😉.

#5 Mindmapping

Durf oude technieken af te stoffen. Mindmapping lijkt misschien een ‘cheesy’ manier voor ideation, maar hij werkt wel! Neem een groot vel papier, zet je onderwerp in het midden en noteer daar omheen alles wat een relatie heeft met dit onderwerp. Verbind alles aan elkaar met lijnen en maak zo een boomstructuur. Ieder idee kan ook weer subonderwerpen hebben. Kijk welke ‘takken’ je aan elkaar kunt verbinden. Op deze manier leg je connecties die je eerst niet zag. Feeling creative? Maak er ook kleine doodles (tekeningen) bij. Het denken in beelden kan je proces voor ideation en innovatie enorm helpen!

#6 Storyboarding

Nog een visuele methode om ideeën uit te werken. Zoals elke goede film begint met het maken van een storyboard, zo kun je je ideeën ook uitwerken in verschillende scenario’s. Maar let op! Het moet wel een consistent verhaal opleveren. Op het internet zijn worksheets te downloaden waarin je je ideeën kunt uittekenen. Op welke manier je dat doet – grof, gedetailleerd, realistisch of fantasy – mag je zelf weten. Don’t be afraid to think outside the box.

#7 Worst possible idea

Als je snel met goede ideeën moet komen, ligt er veel druk op het creatieve proces. Met de worst possible idea-methode focussen jij en je multidisciplinaire team op het negatieve. Verzamel de slechtste ideeën of concepten die je team maar kan bedenken. Waarom dit werkt? Deze methode verlaagt de angst voor ‘slechte ideeën’. Het voordeel van deze techniek is dat je kijkt naar wat je dus absoluut niet wilt, zodat het makkelijker wordt om ideeën af te schieten. Alles wat niet werkt gebruik je voor het bedenken van een beter idee. Ik word er nu al blij van.

#8 Re-expressie

Bekijk je concept eens vanuit meerdere perspectieven. Dit kan met re-expressie. Er zijn drie manieren:

Verschillende woorden

Bedenk zoveel mogelijk verschillende woorden die te maken hebben met jouw idee. Neem bijvoorbeeld het idee voor een app. Gelinkte woorden zijn: online, applicatie, digitaal, tool, etc. Gebruik de associaties bij die woorden om jouw idee sterker te maken of beter uit te leggen aan je doelgroep. Een goed gekozen woord kan het verschil betekenen tussen succes of falen.

Verschillende materialen

Doe eens gek en probeer je idee na te bouwen met Lego of K’nex. Zo zie je connecties die je eerder niet zag. Want waarom bouwde je net een boom om een app te visualiseren? Door hierover na te denken en met elkaar te bespreken komen weer nieuwe ideeën op tafel.

Verschillende perspectieven

Hoe zou een kind van vijf denken over je innovatie? En hoe kijkt een oudere ernaar? Of iemand in een compleet andere branche? Kortom: stap in de schoenen van een ander en probeer te denken in extremen. Je gedachten hoeven niet 100% te kloppen. Het gaat erom dat je het concept van een andere kant bekijkt. Zo kom je erachter wat je klanten nodig hebben én wat jij wil bereiken.

#9 Random links

Kies een product en dwing jezelf om dit te linken aan iets volkomen willekeurigs. Bijvoorbeeld: app en waterski. Een waterski houdt je overeind, laat je sporten, is goed voor je gezondheid, etc. Leg vervolgens de connectie met je product en bam! Je hebt een idee: een app voor waterskiërs. Nu kun je dat idee uitwerken tot een prototype. Random links zorgen ervoor dat je ideeën genereert waar je anders niet op was gekomen.

Afbeelding innovatie door random links

Random link tussen een bril en fitness. Bron: Interaction Design Foundation

#10 Mash-up

De essentie van de mash-up is dat je start met de vraag ‘Hoe kunnen we?’ Bijvoorbeeld: ‘Hoe kunnen we een app en een hotel aan elkaar linken?’ Kies twee compleet verschillende zaken. Denk ook buiten je eigen branche. Schrijf in twee minuten zoveel mogelijk elementen op van beide zaken. Leg daarna zoveel mogelijk links tussen die twee dingen. Hoe meer links, des te beter het idee.

#11 Beeldassociatie

Een foto zegt vaak meer dan duizend woorden. Probeer bij het genereren van ideeën dus ook eens in beelden te denken. Ga naar de ‘image search’ van Google en zoek op sleutelwoorden gerelateerd aan jouw bedrijf of concept. Zodra de foto’s op je scherm verschijnen, schrijf je op wat er het eerste in je opkomt. Op basis van die gedachten kun je het skelet van je idee opzetten.

#12 Problemen en oplossingen

Mijn vader leerde het me al van jongs af aan: denk niet in problemen, maar in oplossingen. Doe hetzelfde met je klanten. Houd een document bij met alle problemen, vragen en inbreng van je klanten tijdens eerdere projecten, en bedenk daarvoor oplossingen. Heb je zo’n document (nog) niet? Probeer je dan te verplaatsen in jouw klant en bedenk met je team een aantal problemen of vragen bij jullie projecten. Beantwoord de vragen en bedenk oplossingen bij elk punt.

Voorbeeld van Friday out of the Box: Klanten wilden onze Protobox niet als los product kopen.

Oplossing: We hielden een poll en lieten de klant de issues noemen. Die issues zijn meegenomen in een Protobox 2.0 die binnenkort uitkomt. Spannend!

#13 Denkhoedjes

Zet het petje eens op, in plaats van af. Letterlijk! Deze methode is mijn favoriet. Om met ideeën te komen laat je ieder teamlid naar een ander aspect van je innovatie kijken. Maak een aantal hoedjes in verschillende kleuren en spreek af welke kleur waarvoor staat. Bijvoorbeeld:

Het blauwe hoedje:     kijkt naar de reeds bekende data, feiten en info.

Het groene hoedje:      kijkt naar creatieve mogelijkheden, ideeën en alternatieven

Het rode hoedje:          kijkt naar potentiële problemen en/of moeilijkheden

Het gele hoedje:           kijkt naar de voordelen en nadelen

Het witte hoedje:         kijkt naar het proces tot innovatie, het denkproces en methode

Afbeelding innovatie 6 Thinking Hats

Petje af. Hoedje op. Bron: Edward de Bono

#14 SCAMPER

SCAMPER is een soort checklist. Elke letter staat voor een werkwoord dat je helpt bij het genereren van nieuwe ideeën.

S – Substitute (Vervangen)

C – Combine (Combineren)

A – Adapt (Aanpassen)

M – Modify (Wijzigen)

P – Put to another use (Gebruik voor ander doel)

E – Eliminate (Elimineren)

R – Reverse (Omdraaien)

Dit is hoe het werkt: Kies je idee, product of service. Dat kan een bestaande idee zijn, maar ook een nog te ontwikkelen innovatie. Bedenk zoveel mogelijk vragen en antwoorden aan de hand van SCAMPER. Dus:

Wat kan ik met mijn innovatie vervangen? Hoe kan ik mijn innovatie of idee gebruiken voor een ander doel? Wat kan ik aan mijn idee aanpassen? etc.

Springt een aantal antwoorden er echt uit? Nice! Daarmee ga je vervolgens aan de bak. Kom je er niet mee vooruit? Dan ga je nog een keer aan de slag. Of gebruik een andere techniek uit dit blog. De keuze is immers reuze.

#15 Vissenkom

Doorbreek patronen. Plan een vergadering in en verdeel je team in twee groepen. Zet de eerste groep bij elkaar in het midden van de ruimte en de twee groep in een cirkel er omheen. Vervolgens gaat de groep in het midden ideeën met elkaar delen en brainstormen. De groep die er omheen zit luistert en schrijft zonder een woord te zeggen. Aan het eind van de vergadering delen de teamleden uit de buitenste cirkel hun waarnemingen met de mensen in de binnenste cirkel.

In deze techniek staat de term vissenkom voor de patronen waarin we als mens terechtkomen. We doen wat we doen, omdat we gewend zijn om dat zo te doen. Zit je zelf in die vissenkom (binnenste groep), dan is het vaak lastig om te beoordelen of het water nog schoon genoeg is. Gewoon omdat je er middenin zit. Kijk je vanaf buiten door het glas naar binnen (buitenste cirkel) dan zie je het ineens wél. De afstand doet het ‘m en zorgt ervoor dat je de patronen binnen je team kunt doorbreken.

#16 Magazine Rip & Rap

Pak er eens een stapel tijdschriften, kranten en folders bij. Nee, niet om te lezen, maar om een collage mee te maken. Ga rond de tafel zitten met scharen, lijm, of zelfs glitter als je out of the box wilt gaan. Scheur, knip en plak vervolgens alle woorden en afbeeldingen uit de magazines op een groot stuk papier of karton. Hoe meer, hoe beter. Alles wat je aan jouw concept of innovatie kunt relateren mag erbij. Deze methode is mega handig omdat je zelf niet meer in beelden hoeft te denken; het is al voor je gedaan. Afbeeldingen stimuleren de rechterhersenhelft. Zo kom jij sneller tot een goed idee!

Afbeelding innovatie door co-creatie

Combineren is creëren. Bron: Pexels

#17 De wenstechniek

Wat nou als alles mogelijk was? Geld, tijd, energie en mogelijkheden zijn allemaal geen probleem. Wat zou je dan doen? Maak een lijst met zo’n 20 tot 30 wensen voor jouw innovatie. Wens er met z’n allen op los, the sky is the limit. Wil je een stapje verder gaan? Bedenk dan wensen die natuurwetten breken. Een onzichtbare auto ontwikkelen? Prima joh! Kijk vervolgens met je team naar de meest interessante wensen. Tot slot probeer je de onmogelijke wensen om te zetten in mogelijke wensen. Met deze methode leer je je team de stap te maken van onrealistische ideeën naar praktisch uitvoerbare plannen.

#18 Semantic intuition

Normaal gesproken bedenk je de naam voor je concept of innovatie aan het eind. Bij semantic intuition doe je het andersom (Mattimore, 2012). Schrijf drie algemene categorieën op die je kan relateren aan je bedrijf of de innovatie. Zet vervolgens zoveel mogelijk woorden en/of zinnen onder elke categorie. Hierna kies je uit elke categorie één woord, waaraan je opnieuw minimaal drie woorden koppelt. Probeer deze woorden vervolgens op een logische manier aan elkaar te linken. Hiermee bedenk je een soort achtergrondverhaal en naam voor je innovatie. Pas dan denk je het concept verder uit.

#19 Creative pause

Soms kan het heel verfrissend zijn om even uit je werkomgeving te stappen. Dus: ga eens weg van je bureau. Neem thuis een warme douche, wandel een stuk door het bos of ga op pad met je collega’s. Edward de Bono noemt dit een ‘creative pause’. Een creative pause is geen gezellig uitje voor de fun, maar een change of scenery voor je geest. Designers van Nike gebruikten deze methode en gingen berggeiten bestuderen. Daarna ontwikkelden ze een all-terrain schoen. De beste ideeën komen soms in je op als je er even op een andere manier mee bezig bent.

#20 Rollenspel

Het woord rollenspel klink misschien cheesy, maar het helpt om de dingen vanuit een ander perspectief te zien. Ieder teamlid neemt een bepaald persoon in gedachten: een klant, een ontwerper, een teamleider, een in- of verkoper en ga zo maar door. Vervolgens zet je een timer en improviseert met z’n allen een toneelstuk. Hier kunnen wel eens ideeën uit onverwachte hoek uit voortkomen. En als het niet leidt tot ideeën, heb je wel mooi elkaars acteerkunsten gezien. En gelachen. Ook belangrijk!

#21 Protobox 2.0 ®

Je voelde ‘m natuurlijk al aankomen. Bij Friday out of the box hebben we een Protobox®. Niet zomaar eentje, maar een Protobox 2.0. Deze komt bijna uit. Spannend! Als jij en je team een volledig nieuwe innovatie neer willen zetten, is de Protobox alles wat je nodig hebt om het tast- én testbaar te maken. De Protobox bevat handleidingen en inspirerende voorbeelden, waarmee je direct concreet aan de slag kunt.

En nu, op naar een goed idee!

Zo, nu ken je 21 nieuwe technieken voor ideegeneratie. Pak ze beet, experimenteer ermee, faal en geniet. Kom je er niet uit? Grijp je telefoon. Wij brengen je verder dan een goed idee.

 

 

Bronnen

Becky. (2017, 03 23). How to get creative – Brainstorming and ideation techniques. Opgehaald van Reflect Digital: https://www.reflectdigital.co.uk/blog/brainstorming-and-ideation-techniques

Corazza, G. (2014, 03 14). Creative thinking – how to get out of the box and generate ideas: Giovanni Corazza at TEDxRoma. Opgehaald van YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=bEusrD8g-dM&feature=youtu.be

Dam, R., & Siang, T. (2018, 01). Learn How to Use the Best Ideation Methods: Brainstorming, Braindumping, Brainwriting, and Brainwalking. Opgehaald van The Interaction Design Foundation: https://www.interaction-design.org/literature/article/learn-how-to-use-the-best-ideation-methods-brainstorming-braindumping-brainwriting-and-brainwalking

Mattimore, B. (2012, 12 12). The Creative Secret Sting Uses To Write New Songs. Opgehaald van Fast Company: https://www.fastcompany.com/3003864/creative-secret-sting-uses-write-new-songs

 

Ilse Cornelissen
De nieuwe generatie kijkt anders. Zo ook Ilse. Maandelijks geeft ze jou de 'high five'. Dit zijn de tofste innovaties opgespoord vanaf het internet. Ilse wil haar blogs continu verbeteren. Zo krijg jij de laatste updates op de meest smakelijke manier te lezen. Ben jij benieuwd naar wat morgen de standaard is in jouw bedrijf? Neem dan contact op met Ilse.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Pin It on Pinterest

Share This