Hoe Jumbo Maritime innoveert in een branche die niet even z’n koers verlegt

door | 25 mei 2020 | Innovatiestrategie, Praktijkcase

Leestijd: 4 minuten

Als je in een sector werkt die sterk op de lange termijn gericht is, hoe innoveer je dan? Offshore- en shippingbedrijf Jumbo Maritime zoekt samen met Friday out of the Box naar manieren om wendbaar te blijven in een branche die niet zo makkelijk z’n koers verlegt. Stapsgewijze innovatie leverde naast de HoloLens een tweede resultaat op: de Easy Lash.

In dit artikel kijken we met Peter Jacobs, Tom Milder en Ricardo Miltenburg terug op dit innovatieproject van Jumbo Maritime en Friday out of the Box. Op wat goed ging, en wat beter kon. Peter is als projectmanager bij het project betrokken, Tom als product owner en Ricardo als projectmedewerker.

Jumbo Maritime, voor al uw gigavrachten

Een partij laptops besteld in China? Dan laat je ze verpakt in dozen in een container naar de haven van Rotterdam varen. Niet zo ingewikkeld. Maar wat als je de voet van een windturbine moet verplaatsen? 

Dan schakel je Jumbo Maritime in. Dit Schiedamse bedrijf verscheept complexe vrachten die niet in een container passen. Ook vervoeren en installeren ze offshore-constructies zoals fundaties voor Windmolenparken op zee. 

Je raadt het al: de assets van Jumbo Maritime bestaan uit zwaar materieel, met hoge investeringskosten en een lange levensduur. Geen business waarin snel innoveren in kleine stappen vanzelfsprekend is. Toch staat innovatie bij Jumbo hoog op de agenda.

Waarom Jumbo Maritime innovatie nodig heeft

Jacobs legt uit waarom: ‘Het is voor ons cruciaal om vooruit te blijven kijken. Vrachten worden zwaarder, we stellen steeds strengere veiligheidseisen – en ondanks zulke veranderingen moeten we kostenefficiënt blijven. Door te innoveren, kunnen we beoordelen of onze werkwijzen en materialen verbeterd of vernieuwd moeten worden. Door innovatie serieus te nemen en nieuwe markten te onderzoeken, blijven we onze concurrenten voor.’

De uitdaging: sneller de haven uit

Een concrete uitdaging die Jumbo Maritime wilde aangaan, was een manier vinden om vrachten sneller vast te zetten. Jacobs: ‘We willen onze haventijd – de periode waarin ons materieel in een haven ligt – zo kort mogelijk houden, om kosten te sparen. Het vastzetten van vracht (lashen) is relatief tijdrovend. Deze operatie wilden we dus versoepelen.’ De (onbekende) uitkomst van het project kreeg alvast een naam: The Easy Lash. 

Hoe Jumbo Maritime innovatie geïncorporeerd heeft

Innoveren doet Jumbo Maritime op drie niveaus. Tom: ‘Om te beginnen zetten we studenten en stagiairs in om constant onderzoek te doen naar interessante nieuwe mogelijkheden. Daarnaast loopt er in onze dagelijkse operatie een aantal innovatieprojecten, bedoeld om nieuwe methodes te ontwikkelen. En dan hebben we nog een innovatietraject dat op de verre toekomst gericht is. Dit project ondersteunt onze doelen op lange termijn.’ 

Hulp nodig tegen de waan van de dag

Voor het Easy Lash-project riep Jumbo Maritime de hulp van Friday out of the Box in. Tom: ‘We merkten dat projecten die niet direct binnen onze dagelijkse operatie vallen, soms toch minder prioriteit krijgen. Dat probleem hoopten we met een externe innovatie-expert te tackelen.

Friday out of the Box hielp ons met een projectmanager en een innovatie coach. Met hen haalden we nieuwe kennis, andere werkwijzen en een frisse blik in huis.’  

Het resultaat: de Easy Lash

Vanwege de vertrouwelijkheid van het project kunnen we niet alle details prijsgeven van de oplossing. Het project startte op mei 2018 en is afgerond in januari 2020. Er waren vier fasen in het project: Tijdens ideation fase werden ideeën uitgewerkt, prototypen gemaakt en onderzoek gedaan. In de proof of conceptfase ontwikkelde het team een eerste versie van de innovatie. Toen na testen bleek dat dit werkte, werd er een testversie (minimum viable product) gemaakt voor testen op de schepen. Na een testperiode van ongeveer 6 maanden was er voldoende data om tot het besluit te komen voor de uitrol op de vloot. 

Het project leverde het volgende op: 

Een rendement (ROI) van 240%.

Een verhoging van de lashing snelheid tot wel 60%.

Een verhoging van de veiligheid van medewerkers op het schip.

Tevreden terugblikken, met kanttekeningen

Jumbo Maritime kijkt positief terug op het project. Tom: ‘We hebben onze primaire doelen gehaald, maar misschien nog belangrijker: ook op een secundair niveau hebben we winst geboekt. Dankzij de Easy Lash kan ons personeel veiliger werken en hoeven ze minder inspanningen te leveren.’

Natuurlijk was de route naar een innovatieve oplossing niet hobbelvrij. Ricardo ervoer de laatste fase van het project bijvoorbeeld als stroever: ‘Dat had deels te maken met onze afhankelijkheid van de vaartuigplanning. Iets om bij het volgende innovatieproject rekening mee te houden.’ 

Ook gingen de agile sprints snel, maar lekte er tússen die sprints soms tijd weg. Ricardo: ‘Toch is het eindresultaat positief, we hebben onze doelen bereikt. Nu moeten we doorpakken op de spin-offs die het project heeft opgeleverd.’

Samenwerking met innovatiebureau Friday out of the Box

Hoe het projectteam de samenwerking met Friday out of the Box ervaart? Tom: ‘De steun was zeer welkom, vooral in het begin waarbij we de agile-werkwijze nog onder de knie moesten krijgen. Het was goed om er een projectmanager bij te hebben die onze voortgang in de gaten hield, en het team uitdaagde om te blijven focussen.’ 

‘Innovatie coach Jean Paul van der Loo hielp ons scherp te blijven en koers te houden. We merkten dat hij makkelijker beslissingen nam doordat hij niet uit onze organisatie en sector komt. Door die positie als buitenstaander kon hij ook feilloos blinde vlekken aanwijzen en vragen stellen die we zelf niet bedacht zouden hebben.’ 

‘Ook de positieve attitude en het rotsvaste geloof in de kwaliteit van het team, deden goed. Zelfs als experimenten mislukten, haalden we daar nog steeds waardevolle lessen uit. De innovatie coach hielp ons hierbij. Het zorgde ervoor dat we niet gedemotiveerd raakten bij tegenslag.’  

Rol van de Innovatie coach

Ook Jacobs is trots: ‘Ik ben heel trots op wat we bereikt hebben. Binnen Jumbo Maritime hadden we het hier al jaren over. Nu hebben zijn we er eindelijk werk van gemaakt. Voorheen deden we wel aan idee generatie, maar de vlam doofde snel. Ideeën werden aan de Board gepresenteerd zonder dat er genoeg vooronderzoek was gedaan. Hierdoor werden veel ideeën onnodig afgeschoten. De innovatie coach heeft hier een enorm belangrijke rol in gespeeld.’

Vaart maken met innovatie? 

Wil je ook meer vaart maken met innovatie? Plan dan een gratis innovatieconsult. Tijdens dit video consult van 30 minuten krijg je advies, tips en ideeën om jouw organisatie meer toekomstvast te maken.

Tot Friday!

Innovatie duurzaam verankeren binnen je organisatie  

Pin It on Pinterest

Share This