Innoveren met design thinking

Design thinking is een innovatiemethode waarmee je onderscheidende producten en diensten ontwikkelt met betekenis voor je klant. Managers zetten design thinking in met als belangrijkste reden: te winnen in de markt.

Wat is design thinking?

Design thinking is een verzameling van processen, methoden en tools om mensgerichte (human-centered) producten, diensten, oplossingen en ervaringen te creëren. Design thinking gaat om het bereiken van een persoonlijke, emotionele connectie met de gebruiker.

Design thinking is populair geworden omdat de manier waarop ontwerpers problemen benaderen ook waardevol blijkt als innovatiemethode. Het observeren van gebruikers vanuit empathie, visueel denken, meerdere perspectieven gebruiken en op een snelle manier simpele modellen (prototypen) maken is kenmerkend voor design thinkers.

Bekende bedrijven die design thinking technieken gebruiken zijn Apple, Facebook, Instagram, Pepsico, Bacardi en Coolblue. De producten en diensten van deze bedrijven bevredigen zowel de behoeften als de verlangens (emotionele connectie) van hun klanten. Met design thinking realiseer je op termijn een concurrentievoordeel: de belangrijkste reden om er vandaag in te investeren.

 

Hackathon Heembouw | Friday out of the Box

Klantcase Jumbo Maritime

Ontdek hoe we Jumbo Maritime helpen de industrie te transformeren met design thinking.

N

Wereldwijd patent

N

Nominatie Computable award

N

Terugverdiend in 2 jaar

Ons design thinking model 

Design thinking | Visual Fieke Sluijs | Friday out of the Box

De design thinking methode

De design thinking methode van Friday out of the box is gebaseerd op het design thinking model van de Stanford d.School (5 stappen) en de theorie van Stompff

Framing
Stompff ziet framing (probleem bekijken vanuit verschillende invalshoeken) als de kracht van design thinking. Spannende frames leiden namelijk tot écht creatieve en onderscheidende oplossingen. Daarom hebben we deze stap opgenomen in ons design thinking model van zes stappen.

Design thinking model van zes stappen
Empathize is je e
cht inleven in je klant met behulp van interviews en observatie met als doel verborgen behoeften te ontdekken. In de Define stap definieer je de kern van het probleem vanuit het oogpunt van de gebruiker.

Bij het Framen formuleer je verschillende invalshoeken om naar dit kernprobleem te kijken. Out of the box oplossingen bedenk je in de stap Ideate. Je maakt de oplossingen tastbaar maakt met een Prototype. Als laatstste stap Test je je ontwerp door feedback te vragen bij de klant of gebruiker.

Repeat 
Het lijkt misschien een lineair proces, maar dat is het niet. De stappen moet je herhaaldelijk doorlopen. Zo verfijn je je oplossing elke keer op basis van feedback. Daar worden klanten blij van.

Waarom design thinking werkt

Concurrentievoordeel
Organisaties die design-gedreven werken groeien harder, hebben loyalere klanten en veroveren een onderscheidende marktpositie. Design thinking helpt je dus met overleven.

32% meer omzetgroei
Volgens McKinsey boekten de bedrijven die het hoogst scoorden op hun design-index in vijf jaar 32% meer omzetgroei dan hun concurrenten. Het is dus niet gek dat design thinking een populaire innovatiemethode is geworden.

Maar wat maakt deze organisaties nu anders?

Mensgericht
In design-gedreven organisaties ligt de focus op de beleving van de klant gedurende de hele klantreis. Daarvoor is een integrale aanpak nodig die de functionele silo’s overstijgt.

Iteratief
Producten en diensten worden bovendien ontwikkeld in een continu proces van iteratie, dat wil zeggen, ontwerpen, testen en herontwerpen, steeds met het oog op de uiteindelijke beleving van de klant.

Co-creatie
Co-creatie met klanten is belangrijk bij design-gedreven organisaties. Door klanten vroeg in het innovatieproces te betrekken voorkom je voor de handliggende ontwerpfouten en creëer je sneller marktwaardige innovaties.

 

Artikel Ideation / Idee generatie

46 creatieve design thinking technieken

Met nieuwe idee generatie technieken geef je jezelf en je team creatieve tools voor out of the box ideeën. In elke situatie. In dit artikel vind je 46 idee generatie technieken, verdeeld over 4 categorieën: opwarmen, inleven, uitzoomen en provoceren. Zo wordt het wel heel lastig om niet uit je box te komen!

4 redenen om te starten met design thinking

Klantgericht

Producten en diensten sluiten beter aan bij de klantwens.

Rapid prototypen

Ideeën worden sneller concreet met prototypen.

Sneller ontwikkelen

Met korte iteraties
ontwikkel je sneller.

Creatief

Veel ideeën leiden tot de ‘uniekste’ oplossingen. 

Onze diensten: ervaar zelf de kracht van design thinking

Leid je interne innovatieteam op tot Design Thinkers met de training Design Thinking Fundamentals. Liever direct resultaat en in de praktijk leren? Ga dan voor een 5-daagse Design Sprint. Wil je eerst meer inspiratie en oefenen met een paar technieken? Start dan met onze innovatie booster

Design Thinking Training | Friday out of the Box | Fieke Sluijs

Training Design Thinking Fundamentals

Leer in 2 dagen de creatieve tools, methode en mindset van Design Thinking.

Design Sprint | Friday out of the Box

Design Sprint

Be like Google. Ontwikkel en test een nieuw product of dienst in vijf dagen.

Hackathon

Innovatie booster

Geef je team een boost en bedenk in 2 uur meer dan 50 innovatieve oplossingen.

Impressie van onze design thinking workshops

Onze laatste artikelen over design thinking

Design Thinking technieken: onze top 5

Design Thinking technieken: onze top 5

Design Thinking is onze favoriete innovatiemethode. De methode bestaat uit 5 stappen, die je iteratief doorloopt. Er zijn veel creatieve technieken om elke stap van Design Thinking uit te voeren. Welke adviseren wij als innovatiebureau? In dit artikel delen wij onze...

Lees meer
9 technieken voor het stellen van een goede vraag

9 technieken voor het stellen van een goede vraag

Het vermogen om goede vragen te stellen wordt enorm onderschat. Ook tijdens innovatietrajecten. Goede vragen stellen is essentieel om anderen te helpen, van hen te leren, een probleem te begrijpen om met de juiste oplossing te komen, of om te begrijpen waarom iemand...

Lees meer
Design Thinking: de kracht van framing

Design Thinking: de kracht van framing

Framen is een belangrijk onderdeel van design thinking. Lees in dit interview met Fieke Sluijs over de betekenis van framing, krijg tips hoe je het framen kunt leren. En leer wat de design thinking mindset is. Wat is framing? Framing is vanuit verschillende...

Lees meer
Design Thinking: de voordelen én de nadelen

Design Thinking: de voordelen én de nadelen

Volgens McKinsey boeken design gedreven bedrijven 32% meer omzetgroei in 5 jaar dan hun concurrenten. Design thinking is een populaire methode om meer design gedreven te worden. Lees hier de voor- en nadelen van design thinking. Design thinking: de definitie Design...

Lees meer

Het Friday Out Of The Box team bracht een geweldige energie en creativiteit mee in de workshop. Mijn team was erg enthousiast over de dag zelf, en onze business stakeholders zijn erg onder de indruk van de output. Dankjewel voor een fantastische samenwerking.

Leonie Weber

Director Supply Chain Technology Europe, Nike

In de afgelopen periode hebben wij onder begeleiding van Friday out of the Box een nieuw innovatie programma gelanceerd. Mede door de professionele design sprint en coaching, zijn er een groot aantal fantastische ideeën gegenereerd, onderzocht en doorontwikkeld. Ik kijk uit naar het vervolgtraject. 

Jeroen Bronkhorst

Innovatie Lead, Hewlett Packard Enterprise

We hebben met Friday out of the Box twee jaar op rij een Hackaton gedaan met een prettige voorbereiding en enthousiaste begeleiding. We kijken terug op ontzettend leuke en goede dagen met veel energie en fantastische ideeën van onze collega’s. Dat er maar vele Hackatons mogen volgen!

Nienke Schilstra

HR Manager, Heembouw

Zij kozen voor de aanpak van Friday out of the Box

 

blank
blank
blank
blank
blank
blank
blank
blank
blank
blank
blank
Logo Prorail

Veelgestelde vragen over design thinking

 

Wanneer kies je voor design thinking?
  • Je wilt met je team nieuwe producten en diensten bedenken en ontwikkelen
  • Je verliest marktaandeel of er zijn nieuwe spelers op de markt gekomen
  • De omzet is gedaald, of je verwacht een daling
  • Je wilt weten wat mogelijkheden zijn van nieuwe technologie zoals VR of kunstmatige intelligentie
  • Je bent op zoek naar creatieve oplossingen die nu nog niet bestaan
  • De innovatiekracht van je organisatie moet omhoog
  • Je hebt een goed business idee dat je gedetailleerd wilt ontwikkelen en testen in de markt
  • Je wilt in co-creatie met collega’s en klanten nieuwe producten en diensten ontwikkelen
Wie zijn jullie specialisten?

Onze innovatie consultants zijn ervaren design thinking trainers en facilitators. De Design Sprints en workshops worden o.a. gefaciliteerd door Fieke Sluijs en Joey Gonesh.

Fieke Sluijs is een ervaren ontwerper, internationaal innovatie trainer en facilitator en heeft gewerkt voor opdrachtgevers als Universiteit Utrecht, Team Academy, Heembouw en The Fork

Joey Gonesh is oprichter van innovatiebureau Friday out of the Box. Als innovatiestrateeg werkt hij voor bedrijven zoals Nike, NS, ProRail en HP Enterprise. Daarnaast is hij docent aan universiteiten en professioneel spreker over creativiteit, innovatie en ondernemerschap.

Wat is jullie aanpak als ik design thinking wil implementeren?

Als je contact met ons opneemt voor design thinking dan starten we altijd met een gratis innovatieconsult. In dit gesprek bespreken we je wensen en uitdagingen en geeft onze consultant je snelle design thinking tips. We bepalen de behoefte van je team (inspiratie, training of snel resultaat?) en maken vervolgens voorstel op maat.

 

Hebben jullie een voorbeeld van jullie aanpak?

Jazeker. We schreven o.a. een uitgebreid artikel over onze aanpak bij Jumbo Maritime. Daar lees je hoe de toepassing van design thinking tot baanbrekende innovatie leidt in de maritieme industrie.

In ideegeneratie-workshops ontwierpen multidisciplinaire teams nieuwe oplossingen. De directie selecteerde het beste idee, een nieuwe technologische toepassing voor de Hololens. Vervolgens ontwikkelden we in korte sprints de software. Na meer dan 100 tests in binnen- en buitenland implementeerden we de technologische innovatie op de werkvloer. Met een wereldwijd patent tot gevolg. 

Zitten er ook nadelen aan design thinking?

We hebben een uitgebreide blog geschreven over de voor- en nadelen van Design Thinking. Deze 4 nadelen staan daarin toegelicht:

1: Design thinking lijkt op het eerste gezicht een moeilijk beheersbare methode.
Je kunt van tevoren niet precies zeggen wat het oplevert en hoeveel tijd, geld en capaciteit het zal vergen. Maar kaders zijn juist goed voor het creatieve proces.

2: De methode toepassen zonder een creatieve mindset zal geen doorbraken opleveren.
Het is een misvatting dat het volgen van de 5 stappen gegarandeerd tot innovatie leidt. Je moet dus ook investeren in het trainen van die creatieve hersenspieren en voorwaarden scheppen zodat mensen creatief kunnen zijn.

3: Design thinking kun je niet in je eentje
Design thinking is een team effort en de mensen in dat team hebben verschillende kwaliteiten nodig. Bovendien heb je draagvlak nodig van stakeholders die een bijdrage moeten leveren en daarvoor zorgen kost tijd en energie.

4: Je moet je oude gewoontes om projecten aan te pakken afleren
Design thinking introduceren levert vaak eerst weerstand op, want dat betekent loslaten van je vertrouwde aanpak. En dat is eng. Een nieuwe methode moet zich altijd eerst bewijzen voordat mensen bereid zijn om hun oude gewoontes af te leren.

Plan je gratis adviesgesprek

Meer weten over design thinking? 

Actiegericht advies van een ervaren design thinking consultant

✓  Past de innovatiemethode design thinking bij jouw organisatie?
✓  Waar liggen juist nu je innovatiekansen? 

✓  Welke design thinking technieken kun je vandaag nog toepassen?

Welke dag komt jou het beste uit?*

Voorkeur tijdstip

Pin It on Pinterest